Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Enkelte urter anbefales å plukke før sommersolverv, hvis en vil ha den beste kvaliteten.
Det er de urtene som en bruker bladene på.
Jeg forsøker å plukke bjørkeblad, rogneblad, bringebærblad, åkersnelle, hestehovsblad.
Hvis det rengner eller jeg ikke får til det av noen annen grunn så plukker jeg senere selv om det blir litt dårligere kvalitet.
Bjørk, betula alba
Bjørkblad buker jeg til sjampo og såpe.
Medisinskt brukes bjørkblad ved urinvejsinfeksjon. Det er viktig å ikke drikke bjørkbladte under lang tid, det sliter på nyrene.
Rogn, sorbus aucuparia
Rogneblad innholder mineraler og C-vitamin. Te på rogneblad er velsmakende.
Jeg bruker rogneblad i styrkende teer og ekstrakt.
Bringebær, Rubus idaeus
Blad fra ville bringebær brukes mot kvalme. Alle former for kvalme. Ved graviditet, kjøresyke. Den er ikke virksom ved magesyke.
De anses også styrke livmoren før forløsningen.
Te på bringebærblader smaker veldig godt så de kan brukes som vanlig te.
Åkersnelle, Equisetum arvense
Åkersnelle innholder silisiumsyre som er bra til hud, hår og negler. En bruker hele urten.
Den hjelper til å forhøye stoffskiftet hvis det er for lavt.
Den er også god ved urinvejsinfeksjon.
Utvortes bruker jeg den til sjampo og såpe.
Vil du få ut silisiumsyren må du koke urten i minst 20 minutter eller laga et ”macerat”:
Hell kaldt vann over urten, trekk i 4 – 8 timer, siv bort urtene.
Jeg pleier å bruke macerat fordi når en koker så kommer det også ut garvestoffer og de kan irritere magen.
Hestehov, tussilago farfara
Hestehovsblad brukes til, hoste og vondt i halsen.
Bladene kommer litt etter blomsten.
Jeg bruker hestehovsblad i hostemedisin og som te
Te
1-2 teskeder urter til hver tekopp vann. Hell kokende vann over urtene. Trekk i 5 –10 minutter.
Siv bort urtene og drikk.
gunilla
psbot [Picsearch]
Takk gunilla. Sliter med en urinveisinfeksjon for tiden, og her ligger løsningen.

GjenopprettetMedlem
Sliter med en urinveisinfeksjon
Det aller beste syns jeg er tyttebærblad (-ris) eller melbærblad.
Laga macerat på samme måte som med åkersnelle, ha gjerne åkersnelle med i teen.
Eienerbær er også bra.
GjenopprettetMedlem

Hvorfor blir kvaliteten på urtene dårligere etter solvervet? Og hvordan lager du sjampo og såpe med bjørk og åkersnelle?
GjenopprettetMedlem
mot urinveisinfeksjon, bruker jeg sitron/ lime i teen og en kur som går ut på å drikke masse av dette sammen med vann og trening av muskulaturen der infeksjonen sitter. Da pleier det gi seg etter en dag eller to. Tranebær skulle fungere og, vil jeg tro... Og en tykk ullbukse under klærene. En hjemmestrikket en so stopper ved knærene...
Mvh Br
GjenopprettetMedlem
Et tips i forhold til urinveisinnfeksjon
Da jeg var yngre var jeg plaget med kronisk urinveisinfeksjon. Jeg ble etter hvert hjulpet av et tips jeg fikk hos min lege. Drikke mengder med appelsinjuce for å skylle blæren med sur væske for å gjennskape et surt miljø i blæren (ble den gang forklart meg). Jeg er ikke glad i appelsinjuce da jeg synes den er sterk... Men det jeg ble hjulpet av var å blande halvt om halvt med appelsinjuce og vann og drikke mengder av den.
Da ble det slutt på årelange pensilinkurer - og nå begynner jeg på en slik appelsinjuce/vann kur med en gang jeg merker antydning til urinveisplager. Har ikke spist pensilin på 15 år.....
GjenopprettetMedlem
"heididi":
Takk gunilla. Sliter med en urinveisinfeksjon for tiden, og her ligger løsningen. 
...tranebær er også veldig bra - helst i juiceform men pilller/kapsler kan også funke bra. En gang i tiden gikk jeg til min datters fastlege for å få hjelp. Han rådet meg til å la henne ta antibiotika for urinveisinfeksjon. Hun var bare 4 år gammel den gangen og jeg spurte legen om det ikke var noe annet enn slike sterke medisiner som hjalp. Legen fortalte at det ikke var noe annet som hjalp. Antibiotikaen hjalp ikke i det hele tatt. Så fikk hun tranebær i pilleform (kjøpes på helsekosten) og det hjalp med en gang. Jeg valgte tranebær i kapselform ettersom det var umulig å få i henne juicen (som smaker ganske beskt). Det hører også med til historien at jeg i dag har minimalt med leger å gjøre

GjenopprettetMedlem
Siden off-topic har blitt main-topic kan det opplyses at hvitløk, solhatt og timian også kan brukes mot urinveisinfeksjon. I tillegg er det viktig å drikke MASSE vann.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for påminneren!
Jeg lurer litt på om noen har noen råd til tørking av bringebær og solbærblader, til oss som ikke har utstyret i orden? Jeg lurer på om jeg bare kan legge dem på (bake)papir i mørkt rom feks? Hvor lenge de skal ligge og sånn?
Strålende hilsen,
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Hvorfor blir kvaliteten på urtene dårligere etter solvervet?
Jeg vet ikke sikkert men det anbefales i urtebøkene og det kan ha sin grunn i enten vitenskaplig undersøkelse med kemiske analyser, eller så er det grunnet på prøvd erfaring.
Når det anbefales at plukke før solvervet så tror jeg ikke det har noe med solvervet å gjøre men med at ved solverv
pleier de fleste blad å være fullt utvoksne, (i hvertfal her i de sødre delene av norden).
Jo eldre et blad er, jo større er risikon at det blir angrepet av insekter eller parasitter. Det er altså letter å plukke fine blad jo yngre de er.
Men jeg tror ikke det er hele sannheten, helt sikkert er det også andre ting som påvirker kvaliteten.
( Når jeg ser på et bjørkeblad som er nylig utvokset og på et i juli så ser de annerledes ut, det i juli virker tørrer på en måte)
Men forskjellen når en drikker te av blad plukkede før eller efter solverv er nok så liten at vi ikke merker den.
Jeg liker dog å ha så bra kvalitet på urtene som mulig.
Og hvordan lager du sjampo og såpe med bjørk og åkersnelle?
Bjørkeblad innholder "saponiner", såpeevner.
Mer jo tidliger du plukker bladene, så hvis du vil ha til sjampo plukk når de nylig har slått ut.
Kok vann og la det kjølne, ha i noen form av konserveringsmiddel, for eksempel atamon.
Hell det kalle vannet over bladene, lår stå et døgn eller mer, siv bort bladene.
Dette "sjampot" er mulig å vaske håret med hvis du har kort hår. Til langt hår strekker ikke bjørkens såpevner til.
Jeg pleier å lage et urtete med åkersnelle eller bjørk eller noen annen urt og blande med såpe til sjampo.
eller blande med natriumhydroxid og fett til såpe.
gunilla
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer litt på om noen har noen råd til tørking av bringebær og solbærblader, til oss som ikke har utstyret i orden? Jeg lurer på om jeg bare kan legge dem på (bake)papir i mørkt rom feks? Hvor lenge de skal ligge og sånn?
Høres bra ut syns jeg.
Når en tørker urter så er det bra om en kan tørke mørkt. Kan en ikke det så legg dem så langt fra vinduet som mulig, siden lys gir dårliger kvalite.
En kan også legge dem på et håndkle eller laken eller noe annet tøy.
De skal ligge til de er tørre og det kan jo være svårt å vite når en ikke har tørket før.
De pleier å tørke på en uke, hvis det ikke er veldig kalt eller fuktig i rommet
GjenopprettetMedlem
Flott! Tusen takk! (Bøkene mine sine tips innebærer så mye utstyr... ) Kan jeg gjøre det samme med solbærbladene? Jeg burde kanskje plukke den også nå?
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":
Flott! Tusen takk! (Bøkene mine sine tips innebærer så mye utstyr... ) Kan jeg gjøre det samme med solbærbladene? Jeg burde kanskje plukke den også nå?
Ja, gjør det samme.
Hvis du har mulighet å plukke solbærbladene nå så gjør det.
GjenopprettetMedlem
Takk for nyttige opplysninger.
Med en gang jeg kjenner et snev av infeksjon i underlivet, har jeg kokende vann i ei bøtte, tar oppi en stor neve kjerringrokk/åkersnelle og damper meg, og ut presses det vonde. Ta et håndkle rundt underlivet, men pass dampen er brennheit.