Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hvilke urter kan man selv plante og ha hjemme i stua? Og hvor får man kjøpt frø eller planter?
GjenopprettetMedlem
Hei alenta.

Vet ikke om du har Plantasjen i nærheten av deg. Der fikk ihvertfall jeg tak i frø av flere urter, noen av dem er fine å så året rundt og ha inne i stua. Ellers kan du sjekke på biblioteket, der har de alltids fine bøker om urter til allslags bruk, og om hvordan de dyrkes.
Chiltern Seeds i England har veldig godt utvalg av frø. Dem finner du på www.chilternseeds.co.uk

Hilsen Inger Lise :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Tusen takk!! skal se om jeg finner plantasjen i nærheten her.
GjenopprettetMedlem
Min favoritt er rosmarin som har mange suverene egenskaper. Du får kjøpt levende planter i potte i grønnsakdisken. Gi dem ei større potte og stell godt med jord, vann og gjødsel - den har en fantastisk duft som i alle fall løfter meg ut av trivialitetenes verden - og plant dem ut om sommeren - rosmarin takker deg med å vokse til et lite tre som du bør ta inn om vinteren - den liker ikke frost og uttørking.

Fra gammelt er rosmarin heksenes idiotsikre urt som kan brukes i alle slags magiske ritualer. Sies å påkalle sjelene til De gamle, så vel som å fremme hell, helbredelse, kjærlighet, renselse og beskyttelse. Jeg har plantet ei rosmarinbusk ved inngangsdøra, fordi jeg setter pris på de gamle egenskapene - og kanskje bor det en heks i meg også - i så fall en ære ... uansett - beskyttelse og hell trengs for alle husets beboere...

Lykke til med urtene ...  frø til de vanligste urter får du faktisk på Felleskjøpet og også i dagligvarehandelen.
hilsen kariw