Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
hehe
Jeg drømte om et valnøtt-tre i natt. En skapning fyllt av kjærlighet og visdom.
"Val" = alternativt navn på Odin
"Odins nøtt"
Idag fikk jeg vite at mamma har bestillt et valnøtt-tre som vi skal plante i hagen i morgen. Interessant sammentreff. Vet noen noe mer om dette treet? Om det har hatt en betydning i norrøn religion (utifra navnet), f. eks.?
GjenopprettetMedlem
He he he
HeiOfela!
Spennane å høire om Valnøtt treet.
Valnøtta er kjent for å likne vår oppdelte hjerne på en prikk
og en har funnet ut at nøtter er rike på fettsyrer
som hjelper hjernen å fungere optimalt
særlig under mørketiden.
Sjølv eter eg ein del peanuttsmør med nettop dette føremål
å smørje nerve systemet med nøtte-fett.
he he
(rock!)
GjenopprettetMedlem
aha, signaturlære!
Hjernen består av 70% fett, dannet av flerumettede og enumettede fettsyrer fra planter. Valnøtt er en av de mest fettrike nøttene, og inneholder hovedsaklig sunt, umettet fett. I tillegg er den overlegent rik på aminosyrer, som bidrar til dannelsen av nye (hjerne-)celler. Jeg kan kanskje trenge noen flere av dem, når jeg tenker meg om.
Jeg la nettopp merke til at valnøtt-treet bærer det latinske navnet til den romerske guden Jupiter som slektsnavn, "Juglans".
Jupiter tilsvarer den greske guden Zevs, så det er altså ikke bare den nordiske befolkningen som har plassert valnøtten øverst i gudeverdenen. Neppe tilfeldig.
Overdrevent inntak av peanøttsmør- og banansandwich fritert i baconfett kan for øvrig ikke anbefales. Man får mer energi til groupies, karate og kraftanstrengelser på scenen hvis man spiser litt sunnere

.
Rock on.
hihihihihihihi!!!
GjenopprettetMedlem
Valen er slagmarken, og Odins tilnavn er Valfar, dvs Slagmarkens fader eller herre.
Så jeg ville heller asosiert at det er treet som vokser på slagmarken.
Men det gjør man selvfølgelig som man vil med

GjenopprettetMedlem
Interessant
Jupiter=krigernes beskytter
Odin=guden for sjamanisme (kunnskap, visdom, seid, diktning, m.m.)