Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har nylig lest at brennesle var vanlig som tekstil pÄ 1700 og 1800- tallet.
Vet at det finnes kunnskap om det, men kjenner dessverre ikke noen som kan hjelpe.
Kanskje noen her?
GjenopprettetMedlem
Hvis en vil laga trÄd av brennesle sÄ behandler en nesle pÄ samme mÄte som lin.
Den hÞstes, rÄtes (gjennom Ä legge neslene i vann), og deretter brÄkas og skÀktas (som det heter pÄ svensk) linet eller neslen.
NÄr en brÄkar og skÀktar skiller en ut fibern og deretter spinner en trÄd.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for svaret. Moro Ă„ vite at det finnes kunnskap om brennesle.
Vet du noe om hvordan stoffet blir seende ut?
GjenopprettetMedlem
Har hÞrt at stoffet ble veldig mykt. Brennelsefiber ble mye brukt i vikingtiden og ogsÄ tidligere.
GjenopprettetMedlem
Takker for hjertligst for svar.
Jeg og min datter har virkelig fÄtt Þynene opp for brennesle. Min datter bruker den mye i suppe, nydelig.
Ad omveier fikk jeg vite at det ble brukt som tekstil, og etter deres svar forstÄr jeg at mange har denne kunnskapen.
Rart i grunn, at det ikke blir laget tekstil av det her til lands, jeg tenker i stĂžrre utstrekning.
GjenopprettetMedlem
Rart i grunn, at det ikke blir laget tekstil av det her til lands, jeg tenker i stĂžrre utstrekning.

Det er en kvinne i Finland som arbeider med neslefibern og lager nettelduk (= navnet pÄ stoffet).
Jeg husker ikke hvad hun heter.
Har hĂžrt at stoffet ble veldig mykt.

Akkurat neslefibern er mye tynner enn linfibern, sÄ stoffet blir nok bÄde myker og tynner.
Hvis en sÞker pÄ "nettelduk" pÄ google og videre pÄ bilder sÄ kommer det blant annet opp et bilde av tre kjoler laga av nettelduk.
GjenopprettetMedlem
Hej, kom pÄ att jag hade sparat en artikel om en kvinna, Astrid Uddeholt, som arbetar med nÀsslor och
hon har skrivit en bok "NÀsslor - anvÀndbara till mycket mer Àn nÀsselsoppa"
kanske du kan finna nÄgot dÀr?
GjenopprettetMedlem
Kjempeflott, jeg har googlet mye i dag. Jeg er helt overveldet over hvor mye det finnes. Jeg ser helt klart for meg, til neste Är,  Ä produsere stoff.  Mitt Þnske om Ä gjÞre noe helt annet neste Är ser ut til Ä bli oppfylt. Jeg er kjempeglad.
Takk for boktips, den skal jeg prÞve Ä fÄ tak i.
Og Gunilla, jeg er imponert over din store kunnskap.

Ønsker dere alle KjÊrlighet og Fred
GjenopprettetMedlem
SÄg att hÀftet, ingen bok!, finns att fÄ tag pÄ hÀr:
http://www.slojdmagasinet.se/forsaljning_bok_lin.htm
GjenopprettetMedlem
PÄ BÀckedals folkhögskola finnes kurs om hvordan en lager trÄd og stoff fra grunnen.
Du kan lese mer her:

www.backedal.fhsk.se
GjenopprettetMedlem
Jeg liker fine naturlige stoffer laget pÄ gammelt vis :)

Et mulig tips....myrull. Jeg har to overdeler av dette stoffet som jeg fant i Oslo for mange Är siden. Den gangen var det noen i Sverige som drev Ä laget myrull. Det er laget av rÞttene i myr og rÞttene mÄ vist nok vÊre minst 800 gamle fÞr de har blitt slik at man kan lage ull av dem. Det blir varmere enn vanlig ull og er flott slitesterkt stoff, litt rÞft og grovere enn f.eks lin.
GjenopprettetMedlem
3-dags kurs pÄ BÀckedals folkhögskola i Sveg, HÀrjedalen, Sverige:

"NĂ€sselkurs

En inspirationskurs med praktisk inriktning!

NÀsslan har anvÀnts av mÀnniskan i flera tusen Är bland annat som textilt material.

HÀr fÄr du prova nÄgra olika sÀtt att fÄ fram nÀsselfibrer till bÄde grova snören och tunna trÄdar. Vi tittar Àven pÄ andra anvÀndningsomrÄden för nÀsslan genom historien, till exempel mat och folktro. Inga förkunskaper krÀvs.

Tid: 18-20 september (2009)

LĂ€rare: Ellinor Sydberg, Susanne Svedjemark

Kurskostnad: 800:- (Inkl. lunch, kaffe och material)

Boende: 580:- (inkl. frukost och middag)

Ring 0680-16670 (+4668016670) för information och anmÀlan

VÄLKOMMEN!"