Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Snappy [Bot]
Ettersom flere her inne spør meg ut om medisinkort så legger jeg inn en artikkel jeg har skrevet for magasinet Tarotisten >:(

Medisinkort – et spennende verktøy

Det finnes mange kort å velge i på markedet. Til å spå med er antagelig tarot kort mest brukt. I det siste har også flere typer englekort blitt mer populære, men de vi skal få se nærmere på her er medisinkort. Det finnes flere typer å velge i også her, men jeg har tatt for meg Jamie Sams og David Carsons medisinkort som baserer seg på den amerikansk indianske forståelsen av kraftdyr.

Av Hege Elisabeth Losoa

Denne kortstokken består av 56 kort med vakre illustrasjoner av forskjellige dyr på. I tillegg er det 9 blanke medisinkort du selv for eksempel kan fylle ut med bilder av dyr som du savner i stokken. En kan også ta med et blankt kort i meditasjon for å se hva som dukker opp, og på den måten bruke sine egne evner til å bli kjent med dyrenes medisin. Medisinkortene er laget blant annet for at vi i en hektisk tidsalder skal kunne komme nærmere naturen og for at vi skal forstå dyrenes kraft og medisin. Med kortene følger en svært god bok (engelsk tekst), med gode beskrivelser av kortene og hvordan en kan bruke dem. Jeg siterer her fra boken som fulgte med de kortene jeg var så heldige å gå til anskaffelse av:

For å kunne forstå begrepet ”medisin” på de innfødte amerikanernes måte, må man redefinere ”medisin”. Medisinen som det refereres til i denne boken, er noe som bedrer ens forbindelse til Det Store Mysteriet, og til alt liv. Dette ville inkludere helbredelse av kropp, sinn, og av ånd. Denne medisinen er også noe som bringer personlig kraft, styrke, og forståelse. Det er å leve konstant på en måte som gir helbredelse til Moder Jord, og til alle våre forbindelser, familie, venner, og våre andre venner blant skapningene. De innfødte amerikaneres medisin omslutter alle ”levemåter”, for den involverer å gå på Moder Jord i perfekt harmoni med Universet.

Lærdommen i kortene er hentet fra visdommen til mange av de eldste i Choctaw, Seneca, Aztec, Yaqui, Lakota, Cheyenne, Cherokee, Iroquois og Maya tradisjonene.

Eksempel på legg

Boken beskriver en mengde legg en kan bruke med kortene, men her tar jeg kun for meg Medisinhjulet som er et legg som ofte går igjen blant kort som baserer seg på de innfødte amerikanernes tradisjoner:

I Medisinhjulets opplegg, avslører hver av de 4 retningene ting i din personlighet som du trenger å tenke over. De avslører også hvordan du lærer av deg selv, og av dyrene. Kortet i midten, er Det Hellige Fjellets eller Hellige Tres plassering.

1. Kortet i øst: Kortet på denne plassen, avslører hvor din åndelige styrke ligger, og det indikerer retningen din åndelige vei tar. Det kan også avsløre hovedutfordringen i forhold til å se klart i din nåværende situasjon.

2. Kortet i sør: Koret på denne plassen, beskriver hvordan dyremedisin underviser ditt indre barn, mens ditt voksne jeg vandrer gjennom livet. Det er det som du må ha tillit til i deg selv, og hva det er du trenger å vise omtanke for i din vokseprosess.

3. Kortet i vest: Kortet på denne plassen, gir deg den indre løsning på dine nåværende utfordringer. Det indikerer på hvilke områder dine mål trenger oppmerksomhet, og hvordan du skal nå den etterlengtede slutten.

4. Kortet i nord: Kortet på denne plassen, lærer deg hvordan du åndelig sett kan avpasse og integrere leksjonene i de andre retningene. Kortets dyremedisin, som viser seg i nord, er nøkkelen til hvordan du skal vandre i visdom og få forbindelse med det Høyere Jegs formål og intensjon.

5. Det Hellige Fjellet – kortet i midten: Plasseringen av det Hellige Fjellet, ber deg om å se på nåtiden. På dette stedet, står du på en måte ved korsveien til de åndelige og fysiske virkeligheter. Dette kortet vil derfor antyde hvordan dine åndelige og fysiske virkeligheter har smeltet sammen for å produsere det som er ”deg” i øyeblikket. Etter som alle ting er i utvikling, vil dette ”deg” ha vokst i forstand i morgen, og kortet ditt kan være et annet da. Ved å godta dette varsel om hvem du er i øyeblikket, kan du så se hva som trenger å forandres eller modifiseres, hva enten du er avbalansert eller opprørt, og om du trenger å gå inn i stillhet for å få svar.

Man kan også enkelt bare trekke et kort for hver dag, som mange gjør med sine tarot- eller englekort, og se hvilket dyr som dukker opp med beskjeder til deg.

Til bruk i drømmeland

For min egen del har kortene også blitt viktige i forhold til drømmetolkning. Mange spør om hva det betyr å drømme om de forskjellige dyrene, og her kan man få gode svar gjennom disse kortene. Drømmer om dyr er ofte spennende drømmer vi ikke helt klarer å glemme med det første, og mange gang sitter vi igjen med en følelse av at dyrene hadde noe viktig å meddele oss. Vi må stole på at de virkelig har prøvd å overlevere beskjeder til oss gjennom drømmene våre. Vi har ikke den samme tilgangen til naturen som for eksempel både indianerne, samene og annen urbefolkning har, derfor oppsøker ofte våre kraftdyr oss om natten når vi sover. Kraftdyr er våre åndehjelpere, på lik linje med våre guider og engler fra den andre siden. En annen måte vi kan bruke kortene på om natten er å legger et slikt kort for eksempel på nattbordet, under puta eller under sengen og be om at de skal gi deg en beskjed i løpet av natten. I beste fall har du løsningen på et problem når du våkner om morgenen.

Svanens historie

Da jeg skrev denne artikkelen valgte jeg å avslutte med å trekke et kort jeg ville gi til alle som sitter og leser. Det ble kortet svanen og dens historie som jeg ønsker å formidle til alle:

Lille svane fløy gjennom drømmetiden og så etter framtiden. Hun hvilte seg et øyeblikk i den kjølige dammen, mens hun lette etter en måte å finne inngangspunktet til framtiden på. Dette var et forvirringens øyeblikk for svanen fordi hun visste at hun hadde havnet i drømmetiden ved en tilfeldighet. Dette var hennes første flygetur på egen hånd, og hun var litt bekymret over landskapet i drømmetiden.

Da svanen så høyt over Hellige Fjell, så hun det største virvlende svarte hullet hun noen gang hadde sett. Øyenstikkeren kom flygende forbi, og svanen stanset ham for å spørre om det svarte hullet. Øyenstikkeren sa: ”Svane, det er døråpningen til de andre nivåene av fantasi. Jeg har vært beskytter for illusjonen i mange, mange måner. Hvis du ønsker å gå inn der, blir du nødt til å be om lov, og å fortjene retten til å gå dit”.

Svanen var ikke så sikker på om hun ønsket å gå inn i det svarte hullet. Hun spurte øyenstikkeren om hva som var nødvendig for at hun skulle fortjene å gå dit. ”Du må være villig til å godta alt som framtiden inneholder, slik som den blir presentert, uten å forsøke å forandre Store Ånd planer”. Svanen så på sin stygge, lille svaneunge kropp, og svarte: ”Jeg vil med glede adlyde Store Ånds plan. Jeg vil ikke kjempe imot det svarte hullets strømninger. Jeg vil overgi meg til spiralens flyt, og ha tillit til det jeg blir vist”. Øyenstikkeren ble meget glad over svanens svar, og den begynte å spinne magien for å bryte dammens illusjon. Plutselig var svanen oppslukt av en virvelstrøm i midten av dammen.

Svanen viste seg igjen mange dager senere, men nå var hun yndig og hvit og langhalset. Øyenstikkeren ble paff! ” Svane, hva har hendt med deg!” utbrøt han. Svanen smilte, og sa: ”Øyenstikker. Jeg lærte meg å overgi kroppen min til Store Ånds kraft, og jeg ble tatt med dit hvor framtiden lever. Jeg så mange undere høyt på Hellige Fjell, og på grunn av min tro og godtakelse, har jeg blitt forandret. Jeg har lært meg å akseptere yndens tilstand.” Øyenstikkeren ble meget glad på svanens vegne.

Svanen fortalte øyenstikkeren om mange av undrene bak illusjonen. Ved hjelp av sin healing og godtakelse av yndens tilstand, fikk hun retten til å gå inn i drømmetiden.

Slik er det vi lærer å overgi oss til ynden i rytmen til universet, og slipper ut av de fysiske kroppene våre og inn i drømmetiden. Svanemedisin lærer oss å være ett med alle bevissthetens nivåer, og å ha tillit til Store Ånds beskyttelse.

Kilder: Jamie Sams og David Carsons Medisin Kort samt den medfølgende boken.
GjenopprettetMedlem
Takk Hege Elisabeth - så flott du skriver, spennende å lese!

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Hei HegeE.

En flott presentason av disse kortene. :eusa_clap:
Jeg fikk Svana i går og i dag får jeg en god forklaring på den i tilegg.Takk.

Hilsen til deg fra Tara ;D
Anonymous
Jeg har dette i min samling. Veldig fint å ha som hjelpemiddel på noe jeg lurer på i livet. Eller til hjelp for andre.  :eusa_clap: