Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
W3 [Sitesearch]
Jeg har kun vert borti rammetrommer så jeg lurer fælt på hvordan det er å reise med en skål tromme ?
Er det en helt annen lyd ?
Er det kraftigere enn rammetromme ?
Er det spesielle bruksområder på den kontra en rammetromme ?
Er skåltrommer kun å finne i det samiske ?
Må jo være en sterk kraft tilstede i en rillkule

SEO Crawler
jeg skriver under og deler din undring...
har noen ganger dvelet ved tanken å hule ut en skål av et stk tre, på samme vis som håndtverkere gjør...
altså slike trestykker som består av flere planker limt sammen til en "klump"... "jukse" litt med andre ord...
men jeg tenker mer seriøst på å kontakte en mann i nabokommunen som er "ekspert på rilkuler" (så han i avisa, men hva pokker var det han het

....uansett, det er "nordanførr" og kommunen har under 1500 innbyggere...finner han nok igjen)
så, hvis en kan skaffe ferdig uthulet rilkurle....da burde mulighetene være til stede...

Online link [Validator]

Jeg har selv en skåltromme og opplever at den "synger" på en annen måte enn
en rammetromme. Den får en mye lenger etterklang. Reisene med de forskjellige
trommene er alle forskjellige men jeg kan ikke si at det ene er bedre enn det andre,
bare anderledes. Jeg har laget min av sammenlimt furu med skinn av reinkalv.
Den har brakt meg mye glede. Jeg har også laget rammetrommer og tror valg av tromme er mye smak og behag. Lykke til
M.V.H
Knut

GjenopprettetMedlem
Jeg kjenner en som har en runebomme som er laget på en ri-kule. Den er i hvertfall mye mindre enn våre andres rammetrommer. Men jeg har ikke hørt lyden av den, fordi vi bruker å spille sammen. Har heller ikke forsøkt å reise.
Men jeg vil tro at tromma har en lysere klang enn de andre fordi den er mindre.
Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"nnnnnzzz":
Jeg har kun vert borti rammetrommer så jeg lurer fælt på hvordan det er å reise med en skål tromme ?
Er skåltrommer kun å finne i det samiske ?
Må jo være en sterk kraft tilstede i en rillkule 
Skåltrommer brukes også av søramerikanske indianere f.eks Mapuche som holder til nord i Chile, Disse trommene kan også være laget av leire eller aller helst sølv.