Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
W3 [Sitesearch]
Hvilken tromme er din favoritt tromme ?
Anonymous
Nå svarte jeg rammetromme, for det er bare det jeg har prøvd.
GjenopprettetMedlem
Jeg holder en knapp på rammetromma.. kanskje fordi jeg er et vanedyr... :o :razz:

Eneste jeg ikke har prøvd er skåltromma. Hadde vært spennende å prøve en sånn en gang.
SEO Crawler
"double headed" - er det en sånn som har skinn på begge sider av ramma? rundt hele..

har i såfall to sånne, hjemmelagde.  ikke så pene, men synger godt og hjelper til.

jeg liker dem best fordi de synes å i svært liten grad gå flate.  de andre rammetrommene går gjerne flate ved lavtrykk, gråvær 

så jeg velger "doubleheaded"
GjenopprettetMedlem
Kan jeg spørre deg Torstein?

doubleheaded må jo holdes i snor eller lignende som henger på utsiden av tromma. Blir ikke disse veldig vinglete, kanskje har det ikke så mye å si? Har av rein nysgjerrighet lurt litt på å lage meg en slik en.....

Ellers; ser at også Djembe er med. Har en slik selv, men har aldri reist på den. Lurer på om noen som har erfaring ville fortelle litt om bruken av disse?

UlveMor
SEO Crawler
hei igjen.

har to doubleheadede trommer (hva sier vi på norsk? helspente? tosidige? kvratriutariske?)

en tung, firkantet en i snor. den vingler litt, men er nokså tung så det går greit. litt ukomfortabel å stå å spille med. sitter jeg, hviler jeg ene kanten mot et kne...

ellers så laget jeg en med håndtak, ala de nepalesiske trommene.  dvs skrudde fast en pinne i ramma, omtrent sånn

0-   

skal lage en til slik, etterhvert.  er dessverre ingen stor håndtverker, har ihvertfall ikke blitt det sålangt, så trommene mine er ikke utsøkt vakre. kanskje kan de bli penere etterhvert. så lenge de synger og ellers er ok...

ellers drømmer jeg å å få kjøpt en ferdig uthulet rilekurle og lage skåltromme. evt å hule ut et stykke sammenlimt tre til samme formål...

(ble et øyeblikk fristet til å jukse i  avstemminga....stemme pånytt igjen...og igjen...og igjen...hmmm...kanskje slutte å fordømme berlusconi og andre svinepelser....vi har det i oss alle mann, selv oss trommebyggere.... :razz: :exclaim:)
Online link [Validator]
:biggrin:Jeg holder nok en liten knapp på min hjemmelagde skåltromme.
GjenopprettetMedlem
Skulle ønske jeg hadde noen grunn til å kunne uttale meg, men jeg har ingen tromme, og ikke har jeg prøvd ut noen trommer.
Sukk.. Ønsker meg en tromme, jeg.
Anonymous
Rammetromme vis eg sjamaniserar.

Djembe vis eg spiller för skojs skull och dans och svett och eldsprutning!

Fabrikkert tromme (REMO) vis eg ska sjamanisera i hällregn och tordenvär!
GjenopprettetMedlem
Jeg har en Djembe tromme,har tatt av foten,så den ligner en skåltromme!!!
Alltid god spenst og klang.
Nei jeg sikler fortsatt på noen rirkuler i skauen,en dag tar jeg saga med på en langtur.
Ugh!!
GjenopprettetMedlem
Jeg har en god følelse for skåltrommen som jeg ennå ikke har laget. Den rammetrommen jeg har laget selv er en egen historie, og den er god Takk til reinsdyret, takk til bjørken, takk til dere som gjorde det mulig for meg å lage denne. In lakesh, mitakuye oyasin - til alle mine relasjoner  :respect:
GjenopprettetMedlem
Det er rammetromme,men det er vell fordi det er den og kun den jeg har brukt.Men det kommer vell av hva tromma skal brukes til.Forskjelige trommer til forskjelige ritualer,kan jeg tenke meg. :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Pr idag er det djembetromme (med fot)
men som jeg skrev i en annen tråd nylig så veit jeg hvordan tromma mi ser ut,
den har bare ikke kommet til meg enda 8)
Anonymous
Kan anbefale Remo tromme på det sterkeste. Den synge kraftfullt i all slags vær. Har trommet ute i regn, snø og storm og det var som å være ett med naturens krefter. Kle deg godt!
GjenopprettetMedlem
Alle finner sin favoritt tromme :w00t:
Anonymous
Hvordan er en skåltromme? Er den som en skål? Jeg mener som at skinnet sitter på en slags rund bolle... Har følt en slik en.
GjenopprettetMedlem
Skåltromme som jeg har laget mens jeg gikk skole i nordsvrige. Laget etter studier av gamle samiske tommer. Disigenen m det infeldte hornet er min. Lyden er skarpere enn på en rammetromme.
Anonymous
Takk for det  :)  Er det ca slik alle ser ut? Hva er den faste regelen?
GjenopprettetMedlem
sett fra forsiden. Lyden er som sagt skarpere/ grunnere enn på en rammetromme, så rent lydmessig liker jeg rammetromma bedre... Men følelsen skålrtomma gir er helt unik. Det var fantastisk å få studere og holde disse eldgamle trommene, som akkurat da var samlet på Ájte- Svensk fjell og smame museum.  :wink:
📎 livs bilder 352.jpg
GjenopprettetMedlem
Ja, de samiske i hvertfall, har ikke erfaring med noen andre. De kan variere litt i størrelse og måten skinnet er festet på- og selvfølgelig måten de er malt på, avhengig av hvor eieren kommer fra. Har også sett en tromme som fortsatt er gjemt ute i skogen, innpakket i bark. Der skal den fortsette å være.
GjenopprettetMedlem
Woww! For en flott tromme!  :wub: :w00t: :eusa_clap:

Du lager vel ikke tilfeldigvis disse på bestilling, nàsti?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Tusen takk!! Er ganske stolt av den... joda det kan jeg gjøre, men det tar opp til et halvt år å lage. Nå vil det ta enda lenger tid da jeg ikke har vreksted å jobbe i. Disse trommene er grise- dyre, alt fra 15 til 30 tusen. jeg har venner som også lager, og noen selger også. Jeg kan sette deg i kontakt med en av disse om du vil- prisen kan dere bli enige om. Muligens kan du få en billigere, om du ikke vil ha den så for seg gjort, men neppe under 10 tusen. det er litt synd, men samtidig er dette kunsthåntverk av ypperste klasse. Rikulen skal finnes- og den må egne seg. Denne skal tørkes og behandles på rette tradisjonelle måten, horn av god kvalitet skal finnes, tilpasses, bøyes og graveres, rett skinn skal finnes og avhåres og tilpasses og hammer, viser og annen dekorasjon likeså. Prismessig er en rammetromme billigere.
GjenopprettetMedlem
Utrolig flott tromme å se på,
og hvis lyden er like god,
ja da er det bare og  :respect: :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
takke og bukker! Joda,lyden er fin den, men som sagt er den skarpere enn på en rammetromme.Tromma synger fint og lyden er best utendørs.
Anonymous
Takk for svar. Ja det var virkelig en nydelig tromme  :respect:  Hva er egentlig grunnen til at den er så dyr? Er dette svært forskjellig fra andre trommer, eller hvor dyre er forskjellige trommer egentlig?