Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei
Jeg har en flott tromme, den heter Shiwaka. Denne er laget av okseskinn, og den er laget av sjaman fra Beduinene i Kairo.
Det jeg lurer på er det noe man kan gjøre for å ta vare på trommas skinn, slik at den holder seg bedre ?
Og jeg er en meget kreativ person og jeg føler et sterkt behov for å dekorere den med mønster og hva kan jeg da bruke av " malemateriale" som ikke ødelegger skinnet ( som er av okseskinn ) ?
Og jeg har et stort ønske om å få tak i en runebomme og en trommestikke av bein, noen som vet hvor man kan få tak i en slik ? og hvor meget denne koster ?
Vel dette ble en del spørsmål, og det er jo det som er det fine med Sjamansonen at her er det rom for spørsmål av alle slag.
Takker for all hjelp.

GjenopprettetMedlem
Se under Emne: Farging av trommeskinn
Lykke til!
GjenopprettetMedlem
Jeg hadde ikke tenkt å farge hele trommen, men lage mønster på den, symboler osv......
Noen forslag på hva jeg da kan bruke av male-materiale ?
GjenopprettetMedlem
Etter det jeg har hørt (har ikke prøvd dette selv) går det an å tynne ut oljemaling med terpentin og male på tromma med det. Viktig at malingen tynnes ut sånn at den trekker inn i skinnet.
Anonymous
terpentin !?

stakkars tromme...
GjenopprettetMedlem
"jazzcat":
terpentin !?
stakkars tromme...
Det er det jeg har hørt...
White sprit, da..?
(er ikke det samme greia forresten? )
Anonymous
joa, tror da det. det fungerer sikkert, men jeg ville aldri gjort det.
Anonymous
kanskje akrylmaling funker? Den er vannbasert.
Anonymous
Eller svart / röd magic marker. Tuschpenna.
Funkar fint har jag hört/sett.
Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Jeg har akkurat fått lagen meg en tromme, og vi fikk beskjed om å smøre trommeskinnet med bla. mandelolje.
Anonymous
Fikk laget en tromme i fjor vår, og vi smurte med mandelolje, og nå har jeg nok en gang fått den smurt. Men kjøpte en boks hos skomakeren som er en slags krem bestående av honning. Den smøres på skinn og også oksehud. Det fungerte alldeles utmerket. Men når tromma er smurt skal det gå noen dager før man trommer på den.
Male på tromma har jeg ikke gjort, og der er jeg helt blank.

GjenopprettetMedlem

Tusen takk for gode råd....så nå skal tromma smøres den.....

W3 [Sitesearch]
Jeg har aldri smurt min , har hatt den noen år og blir bare bedre og bedre
Har også hørt om dem som har prøvd seg på noe smøring og så har det ødelagt hele klangen i tromma !
Vær forsiktig er mitt råd

GjenopprettetMedlem
min = får avtrykkan av mine hender, fett og hud av min hud,kjærtegn, og omsorg.Kun.
Anonymous
Det finnes en spesiel skinnmaling man kan bruke, denne fåes kjøpt hos skomakeren. etter at man har behandlet tromma, smurt den inn osv.. så blir det vanskeligere for skinnet og trekke malingen inn..
Man kan også bruke naturens farver, gå ut i naturen og lag din egen maling, dette er den gode gamle måten.
Samene brukte bark fra or for og lage symbolene på tromma.
jeg føler personlig at det er viktig og ikke ha noe som ikke er laget av naturmaterialer på tromma, for meg blir det helt feil, men vet av mange som bruker både sprittusj og annet på tromma og de er fornøyde med det, så det er sikkert bare jeg som er litt utrulig petimeter der...
lykke til med tromma.
og bruke en skinnbalsam som er basert på naturlige råstoffer har jeg en kjempe god erfaring med, okseskinstrommer eller trommer rent generelt som er laget av et kjukt skinn blir mykere og mørkere ved bruk av den.
Jeg har ikke hat problemer med den verken på reinskinn eller annet, men vet av noen som har fått problemer.
Dere sør på har en helt annen luftfuktighet enn vi her nord på så her vil jeg komme med et obs....
men ellers behandle trommen din som om det er en del av deg, ville du likt at noen tegnet på deg med sprittusj?? eller dynket deg med whitesprite????
GjenopprettetMedlem
Hei
Jeg har brukt en farge som heter Cova Color på min tromme, den kjøpte jeg her:
http://www.skinnlaaven.no/ny/meny/Produ ... tCode=6505
Den er ubehandlet og ikke smurt med noe.
Dere kan se min tromme her:
http://www.samin.no/tromme.html
Denne laget jeg på trommelagekurset i Mjøndalen som ble anonnsert her på sonen.
Samin
Anonymous
Kjempe nydelig Samin.
Flink du

GjenopprettetMedlem
Takk Lena

Det er utrolig hva man får til når man har en dyktig læremester
Klem samin

GjenopprettetMedlem
jeg har hørt at Harpiks smeltet og smørt over huden(Trumman),skal stramme og styrke skinnet,samt øke klangen.
Er det noe i dette,eller gjelder det spesielle trommer som Bodhran???

Anonymous
Her er det snakk om mange måter/midler for å smøre tromma. En stakkar kan jo bli helt forvirret. Nå har jo jeg også hørt at tromma ikke trenger å smøres(pga at lyden da ikke blir slik den skal være). Det er vel da også snakk om at tromma må etterstrammes etter at den er blitt behandlet og hvor mye kan man gjøre dette før skinnet revner?
GjenopprettetMedlem
For at trommeskinnet på min tromme skal holde seg smører jeg det med Karitè (du finner det på alternativmessene)
Anonymous
det jeg gjør er at jeg legger tromma i en bekk eller elv 7-8 timer da får den strukturen tilbake.
og du får også renset den
legg den så oppå to pinner å la den tørke forsiktig.
ikke bruk føner på den som noen gjør.
men det finnes i en butikk i oslo på hjørnet av dær torgt bad lå .
de hadde noe som het afrikansk trommefett.
men du må bruke veldig lite av det, ellers må du stramme skinnet på nytt.
masse jobb
det finnes også farger for skinn . som kan kjøpes i danmark på postordre husker ikke hva det het
GjenopprettetMedlem
Trommen kan etter noen år bli sprø og uttørket. Erfaringsmessig hjelper det da å smøre den med en fettblanding. Men en afrikaner jeg snakket med sa at man bare skulle smøre forsiden av tromma. Spurte ikke hvorfor regna med at det er en grunn til det. Min erfaring er at dette gir tromma nytt liv.