Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vil vite mer om trommer…
Ettersøker mer info om trommer….( har søkt på nettet, men fant svært lite…
Har formen betydelse for lyden? Høyden? Diameteren?
Treverket? Furu, bjørk eller annet treverk?
Trommeskinnet, reinsdyr eller syntet?
Kan den ha en bunn, for dypere lyd? Hva er fullmånetromme, og halvmånetromme?
Trommestikken, hvordan bør den lages?
Det var mye på en gang, men takknemlig for hver detalj ……
GjenopprettetMedlem
Hei på dei sjelevenn.
Trur je veit like lite/mye som deg om detta. Men sjøl har jeg til nå brukt ei afrikansk djembetromme. slank sokkel ca 40 cm høy som utvider seg derfra de neste 40 cm til en diameter på ca 50 cm.
Denne funker for meg. Veit ikke om det er slik at forsjellige trommer har forskjellige betydninger, eller om det viktigste er at du og tromma har det godt sammen.
GjenopprettetMedlem
Men sjøl har jeg til nå brukt ei afrikansk djembetromme.
Hmmmm..... Er det en "godkjent" sjamantromme, dere...? De har ofte en riktig gromlyd!
Fant en trommelink;
http://resonant.info/trommer/instrumentet/bruk.htm
Ellers hadde jeg håpet på flere svar om trommer.....!?!?

GjenopprettetMedlem
Hei sjelevenn
En dag når tiden og ånden kommer til meg skal jeg skrive litt om trommer, men nå fort og galt:
Det diskuteres om tromma har vært brukt i nordisk sjamantradisjon. I alle fall har det ikke vært mulig å bruke den i kristen tid. Likevel er det grunn til å tro at siden tromma er brukt i keltisk tradisjon har den også eksistert i nordisk tradisjon.
Min måte å lage trommer på er basert på den keltiske tradisjonen. Da blir sjamantromma en grovere variant av den keltiske tromma. I dag er det er fult mulig å lage den mest perfekte tromma, men det er ikke sånn jeg synes ei sjamantromme skal være.
Selv sverger jeg til eik i ramma. Eik er et fantasktisk materiale, det er lett å jobbe med, og er sterkt. Eika har også en vært brukt i norrønn tid. Eika har også en fantasktisk kraft, og det gir en fin opplevelse å tilbringe litt tid under ei eik.
Geita er et mystisk dyr, med en fin kraft, som eksempelvis Pan. Geiteskinnet gir kraftige og gode vibrasjoner. Det kommer godt med om en bruker tromma som arbeidsredskap, når en trommer for grupper, eller skal løse opp energier.
Jeg holder ennå på eik og geit. I samisk tradisjon brukes blant annet bjerk og reinskinn. Reinskinn gir ei finere vibrasjoner, og kan synge vakkert.
Ei dyp ramme gir en annen effekt enn ei grunn. Ei dyp ramme blir også tung. Ramma skal vibrere sammen med tromma. Ei smal ramme vil lett kunne bli vindskeiv. Da mister en noe av lyden, men det er noe av sjarmen. Selv liker jeg rammer som er så lette at tromma nesten er vindskeiv, altså litt vridd. Ei sjamantromme skal leve sammen med ramma, og ramma forme seg etter skinnets dagsform. Ei levende tromme har sine skavanker.
Noe av det som er mest avgjørende for lyden er den eggen skinnet hviler på. Om den er rund, eller om den er skarp. Det er trommemakerens store kust å forutsi den radien akkurat den tromma skal ha. Den neste kunst er å forutsi hvor stramt akkurat det skinnet skal spennes. Det blir heldigvis lyd i alle trommer og alle har sin personlighet.
Jeg like spinkle og lette stikker, og surrer som regel bare garn rundt en eikepinne. Fordelen med spinkle stikker er at stikka ryker før tromma om en skulle gå fullstendig bananas.
Når det gjelder syntetiske trommer er det remo tromma som gjelder. Den selges gjennom alle musikkforretninger, via schlagerforlaget som importerer musikkinstrumeter. Som arbeidsredskap fungerer plastikktromma, men jeg må innrømme at jeg har hørt vakrere lyd i skinntrommer. Når jeg har tromma sammen med andre har jeg ikke vært helt komfortabel med å bidra med lyd fra plastikktromme.
Men til syvende og sist er det sjamanen som trommer som avgjør hele tromminga. Og ei tromme skal brukes, det er det viktigste vedlikeholdet. Tromma skal heller ikke gjemmes bort, men få et blikk i ny og ne. Min erfaring er at det kan være lurt å velge ei lita tromme om en bor sånn til at en forstyrrer andre med tromminga. Ei stor tromme bærer lang vei.
GjenopprettetMedlem
Helt fantastisk innlegg, craftwolf!
Takk for en givende og nesten poetisk beskrivelse....!
Hvordan blir det når ånden kommer til deg, mon tro....
Noe av det som er mest avgjørende for lyden er den eggen skinnet hviler på. Om den er rund, eller om den er skarp.
Kan du bare forklare forskjellen på lyden, om eggen er rund eller skarp?

Anonymous
Flott lesning craftwolf. Gleder meg allerede til ditt neste innlegg om tromma.
Selv har jeg ikke lært noe om å skape dem, jeg bare elsker å slå på dem...

Har personlig blitt glad i hjorteskinnstrommer. Dyp fin lyd.
Enig ang. bruk av lette trommer. Har hatt ei elgskinnstromme med dyp ramme. Fantastisk tromme, men stor og tung var den, og jeg holdt på å ødelegge handa jeg holdt den med. For jeg trommet leeenge. Den har gjort sin nytte. Fred over dens minne..

GjenopprettetMedlem
Fant to bra sider om sjamantrommer;
Er litt hekta på trommer for tiden....
http://www.shamanicartsstudio.com/Drums.htm og
http://earthshadowdesign.com/
Noen tips på hvordan en lager en bra trommestikke?
GjenopprettetMedlem
Om den kanten som skinnet hviler på:
For å bruke bildet om en stein som blir kastet ut i et stille vann oppstår det bølger. Når disse bølgene treffer en land vil di bli sendt tilbake igjen. Og så begynner bølgen og krysse hverandre. Men det er forskjell om di treffer en rett fjellvegg, eller en sandstrand. Det er dette som er med på å skape egen svingningene i tromma. Sort mer vet jeg ikke om resonans i trommer.
Jeg tror få lager ei tromme for å finne ut hva som skjer når kanten er helt skarp, men en gang så jeg ei tromme hvor trommemakeren hadde glemt å pusse den øvre kanten. Et reinskinn ble lagt over ei eikeramme, og den tromma fikk en vakker sang. Ei fin tromme for den som har naboer.
Filt, ull og garn er vanlig å bruke på stikker. Stikka skal passe til tromma, og den som trommer. Noen stikker er veldig myke, mens jeg liker litt hardere stikker. Skinn går også an å bruke på stikka. I samisk tradisjon har det vært brukt bein til å slå på skåltrommene, i Irsk eller keltisk folkemusikk brukes ei trestikke som en holder på midten.