Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
har skjært mine egne runer av en trekvist, og risset inn symbolene. fant frem til "gråor" i en bok om trær (for å være sikker..

), tok med en kvist hjem, skrapte av barken og lot det koke godt og lenge, til mesteparten av vannet var fordampet.
jeg hadde visst trodd det skulle bli en slags "seig masse" som jeg kunne smøre, male og kose meg med...men jeg har ikke fått den konsistens på
denne røde væsken som gjør det mulig å male runesymbolene, eller noe som helst annet..
er det noen som har noen gode tips å gi, så tar jeg i mot med takk!
alt godt!
torstein
Nutch/CVS [Bot]
Den slags or som leverer olderfarge er (på tysk) svart- eller hvitor (Alnus incana). Grønn- eller gråor går ikke.
Barken må løses fra kvisten og skjæres opp i små biter. Så kok bitene i litt vann. La fargen gå gjennom en sile og la den være stående i en skål slik at den tørker til du har den konsistens du ønsker.
Lykke til
Gåååja
SEO Crawler
takk for tips!
tror jeg må kikke nok en gang i den lille boka om trær...fikk inntrykk av at det var en sort older/or (gråor) som fantes her i nord (bor i nordland) og hele veien til lakselv i finnmark (der "den siste noaiden" johan kaaven hadde bosted). i og med at samene brukte å male sine symboler på trommene med farge fra olderbark, må det jo finnes en type her òg som er anvendelig...
(men den ble litt gusten og "slapp" den "rødfargen" jeg fikk frem..)
jeg skal forsøke på nytt, og ellers følge den metoden du så fint skisserer opp.
alt godt ønskes!
torstein
psbot [Picsearch]
så artig at du har hørt om Kåven... de historiene fra tro og trolldom, har æ vokst opp med.
det e mye spennende stoff der.
Anonymous
Ja, intressant läsning! Jag hade aldrig hört talas om karln, förståeligt nog kanske..
http://home.online.no/~hahaakon/kaaven.htmSEO Crawler
ja han var en spennende fyr! en mann ved navn richard bergh har laget en film jeg en gang lånte på biblioteket i trondheim...litt sånn spøkelsesfilm med mye sagn og myter. to eldre menn fra trakten forteller at de kikka inn på loftet der kaaven holdt på og han hadde visst trommer så det fylte alle veggene.
bergh skrev visst og ei bok, "mannen som stoppet hurtigruta", men den har jeg ikke lest. det blir sagt at kaaven stoppet motoren på hurtigruta (but..."how"??) når kapteinen nektet han å oppholde seg under dekk (fordi han var same/evt skitten i tøyet eller noe sånt). dermed holdt det på å bli havari, men når kapteinen tryglet og ba "startet" kaaven motoren igjen, i aller siste liten. det var visst ikke mye som stoppet den karen, "siddhies" kalles det i østen. overnaturlige evner.
ellers så møtte den samiske forfatteren matti aikio johan kaaven flere ganger som barn/ung (aikios far var visst lensmann eller noe sånt i kautokeino) og skildrer en skikkelse i en av sine bøker som må ha vært basert på kaaven (en av de siste bøkene til aikio - "bygden på elvenesset", tror jeg. bra bok, litt klassisk stil, nesten som de gamle russerne turgenjev og tostoj)
en gang skal jeg reise mer oppe i finnmarka sommerstid, og få med meg mer av stemninga i den omegn som kaaven og andre (bl.a. en forfar av meg jeg sporet opp i en gammel folketelling på nett som var same) levde og virket i.
men hva gjelder olderbark og slikt, så er det info å finne lenger "ned" under en tidligere diskusjon jeg nettopp kikka i ("hvordan farger dere trommene og raslene" eller noe sånt....anbefaler en kikk der!)
psbot [Picsearch]
kansje vi rett og slett må lage en felles opplevelsestur.....i Kåvens fotspor....
æ har tråkka mine barnesko i hans rike... mange vakre steder å se... feks. Trollholmsund.
SEO Crawler
i kaavens fotspor...med lykt, lupe og myggspray inkludert (skjønt lykt...i sommernatta i finnmark...

)
i den fine lenken som trumman har lagt ved over her, så er det til og med bilde av grava til den godeste kaaven. (men det var usikkert, stod det, om han lå der eller et annet sted på kirkegården)
det er jo gammel overtro både her til lands og andre steder som sier at en kan legge seg på grava til store sjamaner, sufier, yogier etc og få kraft av det.
har ikke prøvd det enda, men skulle jeg finne på å gjøre det, ville jeg satt pris på om dere stod noen meter unna og "støttet" meg, gjerne med kaffe på termos osv....lyse netter eller ikke, har litt sperre der..
(kanskje viste det seg etterpå at det ikke var kaaven, men niesa til presten som var begravet der..

)
nuvel
kaaven skulle jeg gjerne visst mer om, han må ha vært noe utenom det vanlige.
i lenken til trumman er det også noe om "lebesbymannen", en annen nord-norsk "raring" fra gammel tid...
Nutch/CVS [Bot]
"torstein":
tror jeg må kikke nok en gang i den lille boka om trær...fikk inntrykk av at det var en sort older/or (gråor) som fantes her i nord (bor i nordland) og hele veien til lakselv i finnmark (der "den siste noaiden" johan kaaven hadde bosted). i og med at samene brukte å male sine symboler på trommene med farge fra olderbark, må det jo finnes en type her òg som er anvendelig...
torstein
Jeg har søkt litt på google og fant (minst på tysk) forskjellige navn. Om det botanisk sett er Alnus incana så er det den planten som brukes.
Resultatet av min oppskrift ser du her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... topic=41.0
Hilsen
Gåååja
SEO Crawler
nydelig! pent håndtverk!
synd å si det, men jeg tviler på at jeg har samme grad av fingernemhet....
men det er sant, det er noe eget å lage tromma sjøl...
takk for tips, jeg skrider til verket!
(det er mye nyttig å hente her inne, ser stadig ting jeg ikke har merket meg før...har ikke bredbånd, men vanlig modem. dermed tar det lang tid å "bevege seg" i cyberspace.)
beste hilsener!
Online link [Validator]
Husk at det er innerbarken som gir farven og ikke den ytre.
m,v,h
Knut
SEO Crawler
vil bare avslutte, samle tråder.. (og takke for vennlige tips, nok en gang!)
joda, gråor (som vokser hele veien nordover i landet) er helt fin til farging.
plutselig en dag (etter 5 dagers enslig "retreat" på hytta) var hele massen stivnet, som maling i en boks uten lokk.
tilføyde noen dråper varmt vann, og en dråpe olje (olivenolje) (det siste på råd fra en selvsikker og vakker kvinne, i sommervarmen

)
ventet så noen dager til, og kunne gå i gang.
bare å prøve..