Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på en ting til jeg...
Er det kvalitetsforsjell på tromming?

For å forklare litt hva jeg mener. Jeg opplever trommereisene ulikt utifra hvem det er som trommer. Noen kan få meg til å dra avsted på første "båinken", mens andre opplever jeg som slappe og uten innlevelse, og jeg klarer ikke å forlate kroppen overhodet. Selvsagt går dette mye på meg selv óg, men det er litt rart hvis "alt er min feil", at det gjentar seg med de samme personene?

Hva opplever dere? Er det bare jeg som har det så her?
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg opplever det samme. Ailo for eksempel er flink til å tromme. Han forklarer hva han skal gjøre, og hvordan han skal avslutte. Så høres tromma ut som en puls, jevn og fin i rytmen. Da er det lett å reise.
Mens andre beveger seg rundt i rommet og skal gi trommehealing samtidig - da kan det skape forstyrrelser, og man detter ut av reisa på grunn av ujevn lyd og at tromma plutselig kommer for nært.
I  tillegg er det viktig for meg å ha passelig avstand til sidemannen så jeg ikke blir forstyrra.

Så det er mange elementer som spiller inn, og reisene kan bli svært ulike.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Vind":

Jeg lurer på en ting til jeg...
Er det kvalitetsforsjell på tromming?

For å forklare litt hva jeg mener. Jeg opplever trommereisene ulikt utifra hvem det er som trommer. Noen kan få meg til å dra avsted på første "båinken", mens andre opplever jeg som slappe og uten innlevelse, og jeg klarer ikke å forlate kroppen overhodet. Selvsagt går dette mye på meg selv óg, men det er litt rart hvis "alt er min feil", at det gjentar seg med de samme personene?

Hva opplever dere? Er det bare jeg som har det så her?

Prøv å reise ved hjelp av å lytte til en tromme cd (Ailo tilbyr en; Inn i sjamansonen), det kunne kanskje hjelpe i forhold til å finne ut av dette.

Ellers tenker jeg at det er mange faktorer som spiller inn som; hvor man befinner seg i sitt psykiske landskap og setting, i tillegg til ovenfornevnte faktorer...
Anonymous
Ja, det er mange faktorer som spiller inn på innlevelsen i en trommereise. Sjamaner jobber ulikt og vi har alle ulike preferanser. Dagsform er også en viktig faktor. Hadde en lang periode hvor jeg ikke klarte å reise. Det følte jeg at var pga at jeg ikke hadde vært sammen med kraftdyra mine på en stund. Satt meg ned for å meditere på dem og vips kom reisene tilbake. Mange mener også at man ikke skal ha inntatt noe stimulerende midler(alkohol, hasj etc) minst 24 timer før en trommereise, andre sier også at man ikke skal spise rett før en trommereise. Dett er ting som kan være med å forberede deg til reisen og skape fokus.

Min opplevelse er at jeg selv er min største hindring. Mine forventninger og mitt urolige hverdagssinn er hindringer som må overkommes. Noen ganger er det rett og slett ikke dagen for å gjøre en trommereise, men heller bruke tiden på andre praktiske aktiviteter.