Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
jeg har tenkt litt, og har kommet frem til at det kunne være interresant å prøve å lage sin egen tromme, helt naturlig. jeg syntes det er litt tåpelig å bestille en plast tromme på nettet til dyre dommer, da jeg er veldig lite glad i penge industri innen "relgion". da jeg tenkte mere på det kom jeg frem til at det sikkert ikke er spesielt enkelt å lage en egen tromme. er det noen som har en god oppskrift ? og hvis dette skulle kreve gode kunnskaper om ting som jakt, tilberedning av skinn osv, om noen vet om et godt sted å bestille en tromme, og hvor mye det koster ? det slo meg at man kansje kunne fått det kjøpt på shangri-la ved oslo s, men glemte å spørre sist jeg besøkte dem. hadde vært til mye hjelp om noen hadde noe å si på dette.
hilsen Eirik
Anonymous
"jazzcat":
jeg har tenkt litt, og har kommet frem til at det kunne være interresant å prøve å lage sin egen tromme (...snip...) er det noen som har en god oppskrift ?
Hva med den här:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... id=2 och
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 6&Itemid=2 --eller var det ngt annat du menade? Kanske artiklar om selve jakten, skinningen? I s f kan dessverre ikke jeg hjelpe dig, men det kan säkert noen annan
Mvh,
ThomasamohT
Anonymous
ja, har tenkt litt på å ta jegerprøven, da får man også kurs i å fjerne skinn og sånt... men liker ikke helt tanken på å blåse ut hjernen på dyr med en ekkel rifle

GjenopprettetMedlem
Hei jazzcat
Jeg har også tenkt å ta jegerprøven neste år. Har aldri likt tanken på å skyte dyr før, ei heller nå tror jeg, men jeg har nå fått det for meg at hvis du har respekt for alt som lever og en god og sterk intensjon når du går ut med børsa på ryggen, da har det som viser seg for deg slik at du får skutt det, ofret seg frivillig. Tror jeg. Har jo ikke prøvd selv enda. Tror også at man må gi et offer tilbake til naturen for å takke for gaven man har blitt gitt.
Så gjenstår det å se om jeg klarer å drepe et dyr når jeg kommer så langt at jeg har det i siktet...
Når det gjelder å lage tromma, er det flere som kan den kunsten. Noen holder også trommemakerkurs
Hilsen alabast
Anonymous
hmm, ja... nå er det ikke akkurat å ta livet av dyret som plager meg, jeg har fisket siden jeg var liten, og selvom jeg liker å slippe ut fisken igjen så har det ikke altid vært slik. som lite barn føler man seg litt snytt når fangsten bare blir borte på den måten, og man ikke får skrytt til noen

er også av den oppfatning at alt går i kretsløp, og at dyr forstår dette langt bedre en de fleste mennesker... gud er jo død for de fleste mennesker. det er litt mer rifla som bekymrer meg

GjenopprettetMedlem
Hvorfor ikke bruke bue da (selvom du må ut av landet for å gå på buejakt)?
Eller for å fleipe litt kanskje rett og slett stå på lur bak en busk med spyd/kniven klar - sånn litt modig somTarzan.
Eller for å ikke fleipe så mye, hva med feller? er det lov i Norge tro? her er det jo virkelig snakk om at dyret selv velger sin vei. Men det kan vel umulig være lov når jeg tenker meg om
Men kan jeg spørre deg om hvorfor ikke rifla? - du har jo brukt kroken på fisken. Redd for å treffe tåe eller?
Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Lasso? Og etterpå gjøre det så skånsomt som mulig....
Anonymous
Bue? Gevär? ÄH!!
SPRING etter dem! HOPPA på dem! Sätt KLØRNE i dem! BIT dem i halsen! SPIS deres hjerten!
YARHOOOOOO!!!
Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Hm, ingenting i veien med jaktinstinktet der

Eller er det en sånn macho-greie..?..

Anonymous
Macho? Nej nej, kun passion för jakten og vanlig hälsosam manlighet! (plus en lille smule ironi)
Bli ulv eller gaupe eller noe en gang å prøv!
http://fuv.hivolda.no/prosjekt/skalbli/b1.gif[/img]
Mvh,
ThomasamohT
rovdyrAnonymous
"Lille Ulv":
Hvorfor ikke bruke bue da (selvom du må ut av landet for å gå på buejakt)?
Eller for å fleipe litt kanskje rett og slett stå på lur bak en busk med spyd/kniven klar - sånn litt modig somTarzan.
Eller for å ikke fleipe så mye, hva med feller? er det lov i Norge tro? her er det jo virkelig snakk om at dyret selv velger sin vei. Men det kan vel umulig være lov når jeg tenker meg om 
Men kan jeg spørre deg om hvorfor ikke rifla? - du har jo brukt kroken på fisken. Redd for å treffe tåe eller?
Lille Ulv
jeg vet egentlig ikke helt, liker bare ikke industri, pil og bue hadde vært gøy, men har ikke buestreng eller piler for øyeblikket. jaja, jeg finner vell på noe... men over på noe annet, er det noen som vet hvor man kunne bestilt en fin tromme som ikke er altfor dyr ? og ikke av plastik ??
Anonymous
Hör av dig till Day - han lager FINE trommer, helt fantastiske faktiskt, och du kan säkert få ett gott pris. Det är en tromme som håller livet ut.
DAY FEYE
TEL: 35098270
E-POST:
daydrum@frisurf.no (Vennligst angi en telefonnummer når du sender E-post!)
Mvh,
ThomasamohT
Anonymous
Kan noen hjelpe meg med å finne en tromme som tåler både regn og snø? Jeg leter etter en med god, rik lyd, og som virkelig tåler norske værefolhold. Det være fantastisk og kunne sitte ute og tromme i skikkelig VÆR.
GjenopprettetMedlem
Hei anced
De eneste trommene jeg har hørt om som tåler noe sånt, er de såkalte dinosaurtrommene (plast!). Skinn vil alltid trekke til seg fuktighet og bli slarkete og "daue".
Inger Lise.
Anonymous
Takk for svar Alabast.
Jeg har vært rundt i Oslo og også på nettet, men denne gangen skal jeg spørre etter "dinosaurtromme" som jeg antar er en slagt plasttromme, så får vi håpe de forstår hva jeg er ute etter.
GjenopprettetMedlem
Hei anced
Spør etter en Remo-tromme du, da får du det du er ute etter

De er av plast, og plast blir populært kalt dinosaurskinn her inne
Hilsen Inger Lise
Synoo [Bot]
jakt ja, men husk nå på at jakt med pil og bue ikke er lov i Norge (tror det gjelder de fleste land faktisk) Skal du jakte med pil og bue må du til Canada. Om du skal følge menneskets lover da
Men ellers vil jeg oppfordre dere til å sjekke siden:
www.fellesaksjonenforulv.org og melde dere inn. La oss verne om de rovdyrene vi forsatt har igjen. Og det er jo ikke akkurat heltemodige jegere som jakter på ulven, de sitter for f.. i helikoptere og plaffer løs.
Francis [Bot]
Enig med wolfking; la oss verne om de stakkars rovdyra som er igjen her i Norge. Hvilken rett har vi mennesker til å bestemme at "du får leve men ikke du?"
GjenopprettetMedlem
I min enfoldighet; er det nødvendig å drepe dyr i vår del av verden for å spise og få mat? Om det ikke er ens levebrød.
Det er kanskje allerede drept nok dyr til trommeskinn?