Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Utenfor kjøkkenvinduet mitt har jeg hengt opp fuglemat, det til både store og små.

Det er hakkespetter, spurver, skjærer og mye annet.

Det er grei fordeling mellom de fleste fuglene, og når det begynner å bli tomt er det
alltid noen som kommer på vinduet mitt.

Men så er det den eine skjæra, ho er veldig veldig feminin, så ho greier ikke sitte på kanten for å få mat i seg.
Ofte sitter hun nede på bakken, gjør korte forsøk på å nå maten som henger oppe, men ho greier det ikke.
Ho skal ha det at ho er veldig tolmodig, og gir ikke opp med første forsøk...

Her en dag hadde ho fått nok, hentet en litt større skjære som greier å sitte å hakke maten løs.
Så sitter hun som en dronning på bakken og spiser, glad og fornøyd....

Det er skjelden hun er tilbake alene. Og når jeg har ladet fotoapparatet mitt, så lover jeg dere bilder...
Det er virkelig ett syn :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Ja, det må du gjøre. Det skal bli artig å se bilder. Den skjæra høres spesiell ut ja.

Må innrømme at skjæra er den fuglen jeg har mest sans for, og har trykket til mitt hjerte  :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg vet også om en spesiell skjære, når hun er i bevegelse drysser det gullkorn...

I kina (der skjæra heter hsi) er den et lykkesymbol (hsi-ch'iao, <<gledeskjære>>) Der tror man skjæreskriket varsler gode nyheter eller hyggelige gjester.

Hvis skjæra skvadrer muntert, kunne den varsle hyggelig besøk. Ett skrik kunne f.eks bety at det kom en bror, to skrik en fetter osv. Halen pekte dit gjesten ville komme fra.

Å se to skjærer samtidig betyr lykke.

Er det derimot et ulykkes symbol du ser kan dette oppheves ved å spytte etter fuglen å si <<Tvi vøri de som håna Jesus!>> (jf. Skjærene som spottet Jesus på korset).
GjenopprettetMedlem
Artig!

Jeg har sett to skjærer i det siste. Håper det betyr lykke  :biggrin:
psbot [Picsearch]
Hjemme hos meg varsle skjæra død og elendighet.

Når den kommer å kakke på vinduet, betyr det for meg ett dødsvarsel.

Det e bevist flere ganger i min familie og omkrets.
GjenopprettetMedlem
Hvis skjæra varsler død og elendighet
ser det mørkt ut for meg.

Utenfor mitt vindu flyr det en skokk med skjærer hver dag.
For meg har skjæra blitt et symbol på balanse mellom lys og mørke.
Og min mormor, som bodde på en øde plass i Nordnorge, takket
skjæra for hvert besøk, den brakte lykke med seg.

Men drøssvis med små egodøder, se det er en annen sak,
frykten min er stor da, og det kan hende jeg tolker det som
en ulykke, før jeg forstår hva som skjer.
psbot [Picsearch]
Det va min akku (bestemor) som lærte meg det varslet engang.
Da ho døde, nøyde den seg ikke med å kakke på vinduet, den hoppet inn i huset vårt, å tuslet rundt der en god stund.
Da visste vi alle, i en ordløs stund, at bestemor va dø.
Både før og etter dette. har den vært en som varsler død i vår familie.
MEN..... det nytter ikke bare ha den i hagen. Den må komme å kakke på vinduet, for å fortelle deg noe.
Æ har også skjærer i hagen, men det e bare kos, og sirkus.
GjenopprettetMedlem
Skjærer,som de seier,er eit lykkedyr i mine omgivelsar.

Derimot varsler kråker for meg død og fordervelse i omgivelsane, når dei er samla mange, i såkalte kråketing.
http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/ofa/nio200001/19-kraketing.pdf
Det skjer heldigvis ikkje så ofte,men eg har observert visse sammentreff.
GjenopprettetMedlem
Disse skjærene "mine" pikker på vinduet, og har alt gjort det ei stund, uten at det har vært død inne i bildet.
Jeg tror derimot at de er ett bindeledd eller noe sånt, og at de derfor i perioder også vil komme med varsler om død.
Jeg har tre av dem, jeg skiller dem også ut fra andre skjærer som er innom :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Når skjæra kakker på mitt vindu, betyr det gode nyheter. (Jeg har det litt i bakhodet, at den vil ha mat  :innocent2:)

Men jeg har lagt merke til at det også kan bety, at snart vil noen komme for å be om hjelp (healing), og det har vist seg å stemme.

Ellers er det ravnen som varsler om død. Den ser jeg svært sjelden, og jeg liker det ikke når jeg ser den.
GjenopprettetMedlem
Ser at oppfatningene om skjærer og kråkefugler er forskjellig ja, alt fra lykkefugl til å varsle død. For egen del betyr disse fuglene forandringer, og de skriker høylydt ut om dem.  :innocent2: Jo større fugl jo større forandringer er på vei. Og det kan jo, alt etter hvordan man ser det, både være positivt og negativt.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Det latinske navnet for skjære er Pica Pica. Og det som er litt pussig er at Pica er et faguttrykk innfor helsevesenet for den atferden å overspise absolutt alt, og brukes om mennesker som spiser alt fra småstein til knapper og det de kommer over. Blant utviklingshemmede er det en viss prosentandel som spiser som dette, men det er relativt sjelden.

En mann jeg snakka med på et kurs fortalte at han bodde i et hus som det alltid var skjærer rundt. De satt på taket og laga spetakkel. En kom seg til og med inn i stua. Huset hadde en mørk forhistorie. Da slo det meg - med det navnet Pica Pica, at skjura kan fordøye tung energi!

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":

Det latinske navnet for skjære er Pica Pica. Og det som er litt pussig er at Pica er et faguttrykk innfor helsevesenet for den atferden å overspise absolutt alt, og brukes om mennesker som spiser alt fra småstein til knapper og det de kommer over. Blant utviklingshemmede er det en viss prosentandel som spiser som dette, men det er relativt sjelden.

Det er også veldig typisk under svangerskap. Har hørt et tilfelle, der det var ei som måtte ha vann med oppvaskmiddel i, ei anna hadde dilla på å spise aviser. I mitt tilfelle fikk jeg enorm lyst på vannmelon.

Fra gammelt av het det seg, at man skulle ikke plage skjura, for det kunne bringe ulykke over heimen.