Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Gråspurven, hva kan den stå for, liten og grå som den er, ut over å være en som bringer varsel, og kanskje også varsel om døden?

Javisst, det å være dødsvarsler kan være en av dens oppgaver. For gråspurven er en fugl som deler menneskenes hverdagskår, deler vind og vær, og særlig bistre og kalde dager. Døden er en av dette. Men jeg tror man har oversett mye om man mener at gråspurven bare er en dødsvarsler.

Jeg har hørt mye godt om gråspurven, særlig fra folk som bor i naturen. Den er lett å overse, slik det er lett for de fleste å ignorere gledelige tegn og oppløftende erfaringer i hverdagen.

For den er hverdagens fugl, den pynter seg ikke unødig, den hviler lett på greinen i de kaldeste vinternetter, neste morgen er den igjen, ivrig på vingene, den holder motet opp og holder koken til den stuper.

Det er om vinteren at den viser sin styrke. Gråspurven holdt seg rundt teltene, fløy ikke sydover, selv om vinteren var kald og livet hardt. Den var sterk nok til å ta det. Slik var den en inspirasjon.  Den skapte liv på den frosne vidda, liv og bevegelse i lufta og i bjørkeskogen.

Gråspurvens hjerte banker varmt og hurtig der inne under fjærdrakten. Slik er den en hyllest til livet, helt til siste hjerteslag.

Den er en uunseelig skapning, den speiler liksom det ordinære. Derfor er den lett å overse, og ikke tillegge noen særlig betydning, unntatt når den flyr på en vindusrute og dør. Da får den en rolle som dødsvarsler.

Men det er de andre egenskapene til denne fuglen som gjorde den elsket.

Den er en trøster, har et nærvær som liver opp og gir glede. For i den gamle tiden, og blant folk som bodde i naturen var de aller fleste glad for levende liv og selskap omkring seg. De var glad for at flere delte de ofte harde livsvilkårene, at flere holdt ut. Felles skjebne er felles trøst, sier det.

Den er også lett å overse, grå, hverdagslig og uunseelig som den er. Men dens øyne ser alt som foregår der blant menneskene. Den var en varsler om nære ting. Man må bare bli årvåken nok til å fange det opp. De nære ting for folk i en liten vinterleir på vidda er som hele verden.

Den er en hjertefugl, flyr nesten ubemerket og pretensjonsløst og så lett som bare det inn i hjertene på folk. Der kan dens vesen og mot skape nytt liv og glede. Siden den er så liten kan den smutte lett inn og ubemerket ut. Den er nær. Slik kan den bringe menneskene nær seg selv.

Men det er bare i gram og centimeter og i konvensjonell menneskelig målestokk at den er liten. Kraften i dens bankende hjerte gir glede, trøst og varme. Og hverdagene er de langt fleste. Ikke hver kveld er julekvelden, som ordspråket sier.

Ailo Gaup
SEO Crawler
Nydelig!

hva med fossekallen?

hadde gleden av å se en slik i går, nede ved elva. den svømmer under vann, altså lever den i flere dimensjoner

er den svart og hvit? ...luft, vann  ...maskulin, feminin.  nasjonalfugl.

lider av midlertidig forstoppelse på mytesinnet - noen forslag?
GjenopprettetMedlem
Når gråspurven er forbundet med død, må den og varlse liv og glede.
For hva annet er død enn liv og glede?
GjenopprettetMedlem
Varmende å lese nå i snøvinteren - og dessuten: En godgjørende avveksling fra all ørne-fokuseringen på så mange sjamansider...

Jeg har sjøl kanskje mest sans for de små - også i dyreverdenen. For eksempel meitemark og maur som sammenhengen i naturen ikke ville klart seg uten...

Mater du småfuglene om du kan? Sjøl med alt snakket om fugle-influensa? Den kan komme fra trekkfuglene, men ikke uten videre fra standfuglene som trofast viser seg for oss hele den lange norske vinteren...
GjenopprettetMedlem
Småspurven sulter! Her er litt stoff om hvordan moderne byer har for lite insekter og edderkopper som spurveunger trenger. Og så noen tips om foring av spurver. Pluss at folk utover landet blir oppfordret til å observere og registrere småspurvbestanden. Småspurvene kan være en truet art - du kan være med og hindre det! Les mer her:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/f ... 9825142.16

http://www.miljolare.no/prosjekter/graspurv/

http://www.miljolare.no/prosjekter/graspurv/info.php

Forresten så er edderkOPPer blant mine yndlingsdyr, mine gode venner, ... kraftdyr??? Men jeg visste ikke at de var så viktige som føde for spurver, trodde det var insekter og insektlarver som var viktigst der... Pluss brødsmuler sjølsagt, men det er altså ikke nok for ungene!
SEO Crawler
edderkoppen har stor symbolkraft bl.a i indiansk mytologi.  den regnes som en "trickster", som ravn, coyote, og hare også gjør.

den som føler seg inspirert og kallet må gjerne skrive litt om tricksterne, deres funksjon og "hva er nå egentlig det.."
et fascinerende element i mytologiene..

i hinduistisk mytologi sammenlignes edderkoppen med skaperen som spinner kosmos ut av sin kropp, mer og mer

jeg følger opp med et sitat under "visdom", en nydelig innsikt fra det gamle østen
Anonymous
Ja, der er meget godt at fortælle om Gråspurv. Hun er meget social og temmelig skarp med redebygning og æggene hun lægger … Jeg venter spændt på at se ungerne, om alt går vel nu i foråret. :wub:
GjenopprettetMedlem
"ailo":

Gråspurven, hva kan den stå for, liten og grå som den er, ut over å være en som bringer varsel, og kanskje også varsel om døden?

Javisst, det å være dødsvarsler kan være en av dens oppgaver. For gråspurven er en fugl som deler menneskenes hverdagskår, deler vind og vær, og særlig bistre og kalde dager. Døden er en av dette. Men jeg tror man har oversett mye om man mener at gråspurven bare er en dødsvarsler.

Jeg har hørt mye godt om gråspurven, særlig fra folk som bor i naturen. Den er lett å overse, slik det er lett for de fleste å ignorere gledelige tegn og oppløftende erfaringer i hverdagen.

For den er hverdagens fugl, den pynter seg ikke unødig, den hviler lett på greinen i de kaldeste vinternetter, neste morgen er den igjen, ivrig på vingene, den holder motet opp og holder koken til den stuper.

Det er om vinteren at den viser sin styrke. Gråspurven holdt seg rundt teltene, fløy ikke sydover, selv om vinteren var kald og livet hardt. Den var sterk nok til å ta det. Slik var den en inspirasjon.  Den skapte liv på den frosne vidda, liv og bevegelse i lufta og i bjørkeskogen.

Gråspurvens hjerte banker varmt og hurtig der inne under fjærdrakten. Slik er den en hyllest til livet, helt til siste hjerteslag.

Den er en uunseelig skapning, den speiler liksom det ordinære. Derfor er den lett å overse, og ikke tillegge noen særlig betydning, unntatt når den flyr på en vindusrute og dør. Da får den en rolle som dødsvarsler.

Men det er de andre egenskapene til denne fuglen som gjorde den elsket.

Den er en trøster, har et nærvær som liver opp og gir glede. For i den gamle tiden, og blant folk som bodde i naturen var de aller fleste glad for levende liv og selskap omkring seg. De var glad for at flere delte de ofte harde livsvilkårene, at flere holdt ut. Felles skjebne er felles trøst, sier det.

Den er også lett å overse, grå, hverdagslig og uunseelig som den er. Men dens øyne ser alt som foregår der blant menneskene. Den var en varsler om nære ting. Man må bare bli årvåken nok til å fange det opp. De nære ting for folk i en liten vinterleir på vidda er som hele verden.

Den er en hjertefugl, flyr nesten ubemerket og pretensjonsløst og så lett som bare det inn i hjertene på folk. Der kan dens vesen og mot skape nytt liv og glede. Siden den er så liten kan den smutte lett inn og ubemerket ut. Den er nær. Slik kan den bringe menneskene nær seg selv.

Men det er bare i gram og centimeter og i konvensjonell menneskelig målestokk at den er liten. Kraften i dens bankende hjerte gir glede, trøst og varme. Og hverdagene er de langt fleste. Ikke hver kveld er julekvelden, som ordspråket sier.

Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
godt ailo.  skjønne du har vokst ut av rota der ved røyehaugen når du har fått med deg fortellingene om gråspurvens varsler..året gjennom er den jo her..og hvem har vel fått oppleve og hjelpe spurvemammaen med mat til sine små..dt så da strevsom ut, så noen mark eller fluer kunne jo hjelpe på. godt å lesinga av ordan dine nu på morgenen. :eusa_dance:
Anonymous
Gråspurven har dukket opp den siste måneden, og jeg fryder meg over denne lille vakre skapningen.
Jeg har savnet å se småfugler bak mitt hus, en sjelden gang dukker det opp en kjøttmeis. Da jeg var i finnmark nå nylig, dukket gråspurven opp  :icon_biggrin: Herlig. I dag tittet jeg ut av kjøkkenvinduet, hvilket syn. I hver ei busk og tre krydde det av gråspurver, de samler  seg vel i flokk nå i denne tiden, men her har de ikke samlet seg før.
Det er slike små øyeblikk som kan muntre opp en trist hverdag  :wub:
Jeg likte det ailo skriver om at gråspurven er en hjertefugl, det vil jeg si meg enig i .
GjenopprettetMedlem
Edderkoppen er fantastisk :w00t:
GjenopprettetMedlem
- Gi småfuglene mat

11. februar 2008 05:00
Av: Ingrid Spilde, Journalist

Legg ut noe snacks til småfuglene, oppfordrer britiske forskere. Godsakene hjelper ikke bare fjærballene med å overleve vinteren. De er også med på å sikre sommerens kull av nye småpipper.

Les mer her:  http://www.forskning.no/Artikler/2008/f ... 2294389.69

Fra samme artikkel:

Tips for fuglevenner:

- Husk at fuglene venner seg til at det finnes mat hos deg. Ikke la dem i stikken.
- Ikke legg ut mye mat på et fuglebrett. Det er bedre med jevnlig påfyll.
- Maten bør ikke bli våt.
- Legg gjerne ut usaltede peanøtter, solsikkefrø og andre frø som holder seg.
- Unngå å legge ut salt mat eller matrester som han bli bedervede.
- Gjør fuglebrettet rent jevnlig, og fjern fugleskitt. Ellers kan matfatet bli en smittefelle.
- Bruk hansker når du rengjør brettet, eller vask hendene godt etterpå.
- Ikke ta med fuglematere inn på kjøkkenbenken.

Kilde: Nature og Fuglevennen
GjenopprettetMedlem
Det har vært til dels vårlig på Østlandet i går, og det fortsetter visst i dag ...

Likevel, vinteren er ikke over, så jeg la inn fuglematingsartikkelen i en tråd som godt tåler å leses på nytt ...

Det er bedre at småfuglene får noen usaltete peanøtter enn at de spiser edderkoppene mine!
GjenopprettetMedlem
Ja,sporven er også kjær her. :wub:
For meg er den eit sendebod.