Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har lest mye forskjellig om kraftdyr på andre forum.
Noen sier at man ikke skal fortelle andre hvilket kraftdyr man har. At kraftdyr skal være hemmelig.
Er det slik? Og i tilfelle hvorfor?
Kali Cherell

Anonymous
Det är olika i olika kulturer (som vanligt) - jag har hört att vis noen som vill dig ont, känner till vad ditt kraftdyr är, är det lättare för dom att attackera dig. Att man "ger bort kraft" om man snakker om det. Andra skyltar vidt och brett med det - och hävdar att de får kraft om de gör det.
Personligen ser jag ingen nytta i ATT berätta vilket dyr man har om det inte fyller en speciell mening (vad nu det kan vara?). Det är ju skitsamma om jag har Rev, Lax, Ørn egentligen
ÄR man i tvil är det bäst att fråga dyret selv såklart hur man skall göra med det.
Mvh,
Thomas
Sensis [Crawler]
I sirkler er det naturlig for meg å snakke om kraftdyr, også de jeg kjenner og har kontakt med. Der kan man også komme inn på de energiene som kraftdyrene har og hvordan de er knyttet til menneskenes sanser og kropp. De er ånder fra jord og himmel som kommer for å hjelpe menneskene til å finne veien og å få opp farten. De er våre hjelpere, designet for oss. Vi er deres oppgave, i blant også deres revir.
Det er heller ikke bare å ha kraftdyr...hvordan tar man imot det de har å gi...hvordan forstår man deres mening...det er mange spørsmål. Og takk for spørsmålene som popper opp.
I den samiske tradisjonen jeg kjenner, der jobber vi mye med kraftdyr, og med mange ritualer for å forstå dem og følge dem på deres vandringer gjennom mytologilandet.
De ritualene snakker jeg ikke om utenfor sirklene. Noe av det vi gjør der kan sikkert virke ganske aparte for en som ikke er en som deltar i en slik setting.
Utenfor sirkler eller i andre sjamansammenhenger forteller jeg lite om kraftdyrkontaktene. Aldri prøver jeg å dytte slik kunnskap på noen. Men noen ganger åpner muligheten seg. Noen ganger kommer man jo på en lysende bølgelengde med fremmede og da kan muligheten åpne seg. Da deler jeg gjerne kraftdyrsnakk.
Beste hilsen Ailo Gaup
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Kali Cherell
Jeg har aldrig skjult hvad mit kraft dyr er... For fra første gang jeg brugte det, fortalte jeg ham jeg vejledte, at det var mig han så, for han spurgte hvem den ørn var, der svævedede over ham... Jeg holder ikke noget skjult, for så er jeg med til at ryde de fordomme afvejen, som mange mener de kæmper imod...
Hvorfor skjule hvem vores kraftdyr er, er det ikke at skjule sandheden?
Hilsen Shamanen

GjenopprettetMedlem
Tusen takk for svar!
Det virker som om det er delte meninger om kraftdyr...
Jeg er nok enig med Shamanen. Jeg skjønner heller ikke at man skal skjule hvilket kraftdyr man her, med mindre kraftdyret selv ber deg om det. Har det forekommet forresten? Er det vanlig at kraftdyr kan be oss om ikke å si ting?
Ser poenget i det Ailo sier også. Det som foregår under reiser eller ritualer er personlig og bør derfor ikke snakkes om.
Kali Cherell

GjenopprettetMedlem
"Kali Cherell":
Tusen takk for svar! 
Det virker som om det er delte meninger om kraftdyr...Det som foregår under reiser eller ritualer er personlig og bør derfor ikke snakkes om.
Kali Cherell 
Forskjellige tradisjoner har også forskjellig tolkning av kraftdyr. Her i nord er åndebhjørnen en mesterdrømmer og en himmelvandrer, den er kongen i den indre skogen for en sjaman.
Jeg traff en sjaman fra Tyrkia. De syntes ikke bjønen var bærer av noe sterk magi i det hele tatt. Men i Kina holdes levende bjørnene i bur for å tappe av deres kraft, hvilket er en praksis jeg gjerne ser at det blir slutt på.
Mvh Reven, halvbror til bjørnen
Yahoo Slurp [Bot]
"reven":
Men i Kina holdes levende bjørnene i bur for å tappe av deres kraft, hvilket er en praksis jeg gjerne ser at det blir slutt på.
Mvh Reven, halvbror til bjørnen
Hej Reven
Uha det lyder da rigtig modbydelig, ja lad os endelig få stoppet den metode...
Hilsen Shamanen