Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg kunne tenke meg å begynne å notere ned de forskjellige betydninger
på kraftdyr. Jeg håper å kunne bruke beskrivelsene av kraftdyrene både fra
linken her på sonen og fra deres erfaringer. Men ikke uten å forhøre meg først
med dere, om det er ok for det. Dette er til privat bruk.
Jeg syns dette er veldig interessant, samt at jeg for tiden trenger å
fokusere på andre ting...
Grunnen til at jeg gjerne kunne tenke meg å bruke deres erfaringer,
er fordi dere er dyktige til å beskrive de enkelte kraftdyr. Samt at
det er spennende å se de opp mot de opprinnlige betydningene.
Så....får jeg lov?

Anonymous
Gjör det du Silva!
Hvordan vil du ha informasjonen fra sonvennene?
GjenopprettetMedlem
Jeg håper å kunne bruke av de innlegg som allerede er lagt inn. Samt at de som vil, gjerne kan sende meg opplysninger
om egne erfaringer på e-mail adressen min. Den finner dere i profilen min!
Mange av deres betydninger har stemt så bra for meg, at jeg vil ta vare på det i notatene mine.
Så får dere si i fra om jeg får bruke deres nick, eller ikke

GjenopprettetMedlem
For med er det OK!
Jeg syns det er en veldig god ide, fordi en kan samle erfaringer fra nåtid.
Idag har jeg gjort en trommereise, her er en liten erfaring (egentlig inget å skrive om, men i hvertfal):
Ravnen kom. Han var kjempestor og jeg klatret opp i nebbet satt der en stunn, sen svalgte han meg. Det var rett fint i magen, jeg lurte på hvad ville skje mer?
Jeg gråt litt, noe jeg trenger iblant.
Deretter begynte ravnen å fly og jeg lurte på om det var på denne måten noaidier fløy da dem besøkte andre sted, da de var tilstedeværende på et annet sted.
Ravnen fløy til et bestemt plass.Men det jeg så kunne være på mange sted i nordskandinavia.
Det var inget speciellt som kan bevise for meg at jeg var der.
Jeg lemnet ravnen for en stunn han satt oppe i den granen jeg satte meg ved.
Det som hendte ved granen kansje jeg forteller en annen gang.
Da ravnen fløy kunne jeg bruke dens øyer å se ut over lanskapet, det gjorde jeg også.Flott.
Jeg fløy tilbake i ravnens mage igjen.
Kan si i tillegg at jeg klatret opp og ut gjennom nebbet da jeg forlat ravnen.
Lykke til med skrivningen
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Skønner nå at det kansje ikke var akkurat en slik fortelling du ville ha.
Mens jeg skrev hade du og Lie "snakket". Det er fortsatt OK at du bruker det jeg har skrevet.
GjenopprettetMedlem
Alle fortellinger hjelper Gunilla
Ut fra det du skrev der, ser jeg jo at ravnen er både klarsynt og en beskytter.
Den frakter deg til steder du trenger å se. Så alle betraktninger og reiser
er med på å skape mine notater! Så takk Gunilla!
Anonymous
Om du finner det lille jeg har skrevet om kraftdyr interessant, så er det jo bare hyggelig, så klart.

GjenopprettetMedlem
Dette syntes jeg var en god ide Silva. Hvis noe av det lille jeg har erfart kan være til hjelp, så er det veldig flott.
Klem til deg fra RITA

GjenopprettetMedlem
Hjertelig takk, da kan jeg jo starte med dere...

GjenopprettetMedlem
Bare bruk det du vil, så mye du vil om noe av det jeg har skrevet skulle være innteresant.
GjenopprettetMedlem
En god ide ,Silva
Bare bruk det jeg har skrevet også, hvis det er relevant for deg
jeg begynte å lese en bok i dag, en slags selvbiografi om en kvinnes åndelige reise.
Den begynte med ; " hvis jeg visste at jeg skulle skrive bok, skulle jeg tatt notater "
Noe å tenke på ....
Klem fra meg

GjenopprettetMedlem
Takker og bukker. Flott at jeg kan bruke deres innlegg!
Lykke til Malaika. Ja, notater er ganske lurt.
GjenopprettetMedlem
...du finner noe om forskjellige kraftdyr på "Det grønne rommet" (
www.dgr.no) - gå inn på "essenser" og deretter "wild earth animals - finn ditt kraftdyr"...sidene er forresten på norsk også...lykke til med prosjektet

GjenopprettetMedlem
Takk for kjempefin link Geronimo!
Anonymous
Helt i orden for meg også Silva. Du kan bare bruke det jeg har skrevet. Lykke til

GjenopprettetMedlem
"Silva":
Jeg kunne tenke meg å begynne å notere ned de forskjellige betydninger
på kraftdyr. Jeg håper å kunne bruke beskrivelsene av kraftdyrene både fra
linken her på sonen og fra deres erfaringer. Men ikke uten å forhøre meg først
med dere, om det er ok for det. Dette er til privat bruk.
Jeg har tenkt mye på at det ville vært utrolig greit å ha noe skikkelig oppslagsverk om kraftdyr. At du har tid og krefter til et slikt prosjekt er glimrende.
Jeg håper Silva, om du gjennomfører dette prosjektet, at det ikke bare blir til privat bruk, men at det på noen måte blir gjort offentlig, enten her eller i bokform.
Ha selvtillit med deg at nettopp du kan få dette til og at du er mer enn dyktig nok til å skrive dette i en form som lar seg offentliggjøre. Og at du vet mer enn nok om dette og vil lære nok underveis til at det kan deles med andre.
Jeg tar det som en ren selvfølge at dere andre her inne er enig med meg i dette og at Silva kan hente så mye råmateriale hun bare vil her inne også om det skulle komme til å bli offentliggjort?
Det er jo, for eksempel, ikke nødvendig å skrive nick eller navn til opplevelser du refererer til Silva.
Kun et lite håp om at du en gang vil få anledning til å dele den tiden og de kreftene du legger i dette prosjektet med blant andre lille meg

Om dette med offentliggjøring høres fjernt ut for deg ikke la min oppfordring hindre deg i å gå den veien du har tenkt her, å skrive til privat bruk. Jeg ble bare så glad da jeg hørte noen ville bruke tid på dette. Jeg tror jeg snakker for flere her inne om jeg sier at vi trenger et slikt oppslagsverk.
Venter i spenning

GjenopprettetMedlem
Da jeg jobbet med kraftdyr i forbindelse med yukatekmayaene ble jeg gående og gruble over hva sjamanens forbindelse med kraftdyrene egentlig er og hvordan han/hun snakket med dem. Det jeg tenkte meg frem til den gangen var at sjamanen kjenner dyrenes egenskaper og av den grunn er han/hun trygg i forbindelse med dyrene og kommuniserer med dem. Han/hun blir som en kjentmann eller en los i dyreriket nettopp fordi dyrenes naturlige egenskaper er kjente for han eller henne.
Om dette er slik er jeg ikke sikker på, men for meg virket det på den tiden nokså usannsynlig at kommunikasjon skjedde gjennom menneskelig tale, men at det istedet er mer som en form for kommunikasjon i følelsen fra egenskapene dyrene har. Et ekorn lagrer mat... vi møter et ekorn i drømme eller i virkeligheten.. vi tenker på å lagre mat.. for eksempel. Slik lærer vi og kan bruke dyrenes reelle egenskaper i vår omgang med vår omverden og oss selv.
Trenger det være mer komplekst enn det?
En annen innfallsvinkel er alle betydninger vi mennesker tillegger dyr fra ulike mytologier vi har lært: dyr som kulturelle symboler for egenskaper etc. Denne formen for betydning er dyptgripende i menneskesinnet. Vi er oppfostret innenfor et kulturelt univers. Her bør man, mener jeg, være klar over at betydningen er tillagt dyret gjennom menneskelig kulturbygging og at betydningene ikke nødvendigvis har noe med dyrenes reelle egenskaper å gjøre, selv om man ofte kan se en forbindelse.
Kanskje dette kan være noe til utgangspunkt for deg i dine skriverier?
(Ble inspirert til dette fra innlegget ditt om drømmetydning i en annen tråd:)
Godvibb

GjenopprettetMedlem

Hærlig og kraftfull tilbake meldning Tåkedis!
Jeg også savner et oppslagsverk, som ikke bare gir noen hint om hva de enkelte kraftdyrene står for.
De er veldig fine disse hintene, men jeg savner i tillegg til hintene, folks erfaringer også.
Jeg har også i bakhodet dette med å lese mer om dyrene i vanlige liv, dvs ute i det fri.
Om miljøet, egenskapene for å overleve, andre egenskaper, hvordan de finner mat,
oppdrar avkoma sine osv. Dette for å selv få innsikt i litt mer en hva som står på nett.
Det finns sikkert mange bøker om den slags, men for min egen lære og innsikt i dette,
vil jeg helst gå gjennom dette selv.
Bokform....

Det får tiden vise, om jeg utmerker meg som forfatter.
I første omgang blir dette basert på private notater. Om jeg da etterhvert
har fått samlet en del opplysninger rundt emnet kraftdyr, vil jeg nok dele med
meg, til de som er interessert. Dette kommer til å ta tid, ettersom jeg
har skole og lekser i tillegg. Så tålmodighet kreves her da...
Men dette er kjempespennende, jeg velger å ta notater der jeg finner
under kraftdyr på sonen, de som protesterer på det, kan si i fra til meg
på mail, som finns i profilen min. I mine private notater skriver jeg nick,
slik at jeg husker hvem som har skrevet hva, om det så skulle bli aktuelt
å dele informasjonen her på sonen, vil jeg ha mulighet for å spørre om de vil
ha med sitt utsagn eller ikke!
Håper det er greit?!

GjenopprettetMedlem
Helt i orden.. med nick er og helt greit

GjenopprettetMedlem
Jeg tror ikke jeg har skrevet så mye om kraftdyr her inne, men om du finner noe fra meg du vil bruke så blir jeg bare glad for det

Og du kan gjerne bruke nicket.
Ja, jeg skjønte at prosjektet ditt er i en innledningsfase.. og at bokform er en tid frem.
Selv har jeg imidlertid hatt glede av å tenke at når jeg først gjør noe så vil jeg gjøre det tilnærmet at det skulle kunne utgis om, hvis atte, men.. det skulle bli til engang.
Dette grunnet at jeg nå er førti år og det jeg ikke gjør nå, det gjør jeg kanskje aldri. Så, f.eks. tegningene mine.. de er kanskje ikke så teknisk gode siden jeg ikke har tegnet mer enn et par år.. men de er presentable likevel.. for jeg legger en liten smule perfeksjonisme inn allerede fra første utforming.
Jeg tenkte at dette rådet kanskje er godt å ha med seg på veien. Samtidig må jeg legge til at jeg har mange kilometer notater bak meg før det ble ferdig hovedfagsprosjekt, men da jeg først skrev det så skrev jeg slik at førsteutkast kunne la seg presentere, så det ikke ble så mye rettejobb..
Et annet tips jeg har kommet frem til når det gjelder skriving er at.. det jeg skriver eller tegner.. det er BRA NOK... Selvkritikken legger jeg til side og tar den ikke frem før en lang stund etter jeg har skrevet noe (helst uker).
Det jeg oppdaget gjennom denne metoden var at det jeg hadde skrevet opprinnelig, det var ofte bra nok! og trengte kun få rettelser. Mange medstudenter gikk seg vill i å rette på setninger og rette på setninger slik at det opprinnelige (som var mer enn bra nok) ble borte og det ble ingenting igjen.
Jeg håper du får det gøy med å arbeide med prosjektet underveis Silva, hvilke resultat som enn kommer.
For slik er det alltid at det er veien man går som teller heller enn sluttproduktet.. Veien er sluttproduktet

GjenopprettetMedlem
Fin idé! Jeg har en liten bok som heter "Power animals." av Steven D. Farmer den kan også anbefales