Anonymous
"Samin":
"Kongetorsken" kunne ikke bare spå været, mente folk, den kunne også bringe lykke.
Fikk for eksempel en fisker 7 "Kongetorsker", ville han så lenge han levde ha lykken med seg på havet,
i handel og fiskeomsetning.
Ved hjelp av torskens spåbein (ørebeinet) kunne man også få svar på hvordan været kom til å bli.
Det var slik at den ene siden av beinet svarte ja, den andre nei.
Så var det bare å spørre hvordan været ville bli, og kaste beinet opp i luften.
Samin 
Åja. Kan den brukes til å spå om andre ting også?
Nu e det bare å hive alle englekortan, tarotkortan, alvekort osv og gå over til spåbein.
Det minner meg på at jeg skulle jo spørre de gamle

i slekta om de har hørt om dette beinet. Det e rart man ikke ble informert om dette over torskemiddager

SEO Crawler
"Samin":
Ved hjelp av torskens spåbein (ørebeinet) kunne man også få svar på hvordan været kom til å bli.
Det var slik at den ene siden av beinet svarte ja, den andre nei.
Så var det bare å spørre hvordan været ville bli, og kaste beinet opp i luften.[/color]
Disse opplysningene stemmer med det jeg har fått med meg.
Ørebeinet, og "ja - nei"
Om dette kun angikk været, tør jeg ikke uttale meg om.
psbot [Picsearch]
Du kan spørre spåmannsbeinet om ka som helst. Med klare spørsmål,får du svar. Æ lærte at forelskede jenter eller gutter kunne legge beinet på hodet, for deretter å spørre om h_n elsker meg, deretter lar man beinet falle i bakken, å der ligger svaret.

SEO Crawler
"ædni":
Du kan spørre spåmannsbeinet om ka som helst. Med klare spørsmål,får du svar. Æ lærte at forelskede jenter eller gutter kunne legge beinet på hodet, for deretter å spørre om h_n elsker meg, deretter lar man beinet falle i bakken, å der ligger svaret. 
Jaja, der ser du... det va ikkje uten grunn at de spiste mye fisk før...enno før dem "oppdaga" omega 3 og en halv
Ikkje hadde dem tv heller...
(

)
GjenopprettetMedlem
Takk skal du ha Ædni, - med klare spørsmål får man svar, - forstår jeg du mener spørsmålstilling som kan besvares med
ja eller
nei...
Ja Torstein, men e du no sikker på at ikkje hemmelighetan bak omega 3 og en halv egentlig blei oppdaga under en middagslur etter et kraftig møljekalas?
Æ tenke at mye av grunnen til at dem ikkje hadde TV i "gammeldagan" (før strømmen kom) va at det blei for dyrt å legge TV'n på hauet, nikke, for så å se i delan