Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg satt i en bil her om dagen på vei ned en bru. Da vi var kommet ned av brua, kom jeg til å kaste et blikk ned i sjøen, og der så jeg en svær torsk hoppe opp av sjøen. Jeg er ikke helt sikker på om det var en torsk da, men jeg tror det. Et litt artig syn, men jeg tenkte ikke noe mere over det.
Men så får jeg se torsken (trur æ) på nytt i et indre syn. Jeg ser torsken i sakte kino, hoppe opp av sjøen i et langt byks, før den et øyeblikk står nesten helt stille i luften, for så å lande ned i sjøen igjen.
Så da lure æ nu på, ka det e med torsken?
psbot [Picsearch]
den har begynt ett nytt liv
den e ikke lenger lat og feit og dorsken

GjenopprettetMedlem
Jeg har en bok som heter *Djurens språk* av Solöga!
Dette står det om torsken:
Du er en av mange. Se alltid til helheten. Min gave til deg er å inspirere andre med dine uttrykk.
Her gjelder det å få et helhetlig bilde over situasjonen så du kan opprettholde balansen. Det er mange faktorer som samarbeider og spiller inn!GjenopprettetMedlem
Det er svært mye som kan sies om Torsken, bla. dette at vi har over hundre forskjellige kysttorsk stammer og alle disse er utryddningstruet (står på rødlista) Det arbeides hardt for å få til suksess med oppdrett av torsk, men på grunn av at den gyter i mærene vil dette sansynligvis bli svært problematisk å få til med dagens oppdrettsteknologi - det er stor fare for at bla. forkningspresjekter i Tromsø må legge ned på grunn av frykt for utvanning av disse torskestammene...
Det er imidlertid håp for at nytenking innen denne næringen skal kunne redde stumpene, men det hadde jeg ikke tenkt å komme inn på før ved neste årsskift...
Kan hente frem relatert stoff om ønskelig
GjenopprettetMedlem
Torsken er nå kommet på lista over utryddningstruede arter, men det er enda ikke kommet forbud mot å fiske den. (Det ville blitt stor oppstand

),
Så nå er torsken blitt noe sjeldent og verdifullt. En diger torsk er gammel og full av visdom. Jeg syns å huske at det er noe med skjegget til torsken, et sanseorgan. Så den har flere sanseorganer. Skjegget, og midtlinja. Midtlinja bruker den til å navigere med. Den går langs midten av sida på fisker. Alle fisker har visstnok dette.
Torsken har flekker i huden som kamuflasje.
Den reiser rundt omkring over store områder og kommer tilbake til samme sted år etter år (lofoten). Kan det være Skrei du har sett, forresten?
Kanskje den torsken ville si noe? Kanskje den er et kraftdyr?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ellers er det jo i drømmeverden, et symbol på innsikt. Som når man fisker, så henter man opp innsikter fra det ubevisste. At den står stille i lufta. Et øyeblikk av innsikt? Aha opplevelse? noe sånt jeg forestillte meg...Men du må gjenkjenne det når det skjer.
Anonymous
Fersk skrei, lever og rogn:) mm og en god middagskvil etterpå! :lol:
Skrei sesongen er over og den e på tur heim:)
GjenopprettetMedlem
Hmmm... Tenker at denne atferden til torsken du så kan ha to kjente forklaringer, begge er i tilfelle en skjelden opplevelse (måtte ringe min bror for å få disse utdypet/bekreftet).
Torsken er jo den fisken heromkring som står øverst på næringskjeden av fiskene, men den kan ha vært jaget av et annet dyr som eksempel, Sel eller en hai art.
Den andre og muligens mest plausible forklaringen er at den forsøker å kvitte seg med parasitter, dette kan fisk gjøre ved at de forsøker å skrape parasitten av på havoverflaten (økt friskjon).
Ellers så har ikke skreifisket i Lofoten ikke vært det helt store i år, men på grunn av økt temperatur også i havet har skreifisket utenfor Senja derimot vært eventyrlig.
Mølja - Nam, nam
Kikk litt på denne linken, du kan muligens finne noe som kan hjelpe deg videre her;
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,7110.0
Klem ceno
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
En diger torsk er gammel og full av visdom. Jeg syns å huske at det er noe med skjegget til torsken, et sanseorgan. Så den har flere sanseorganer. Skjegget, og midtlinja. Midtlinja bruker den til å navigere med. Den går langs midten av sida på fisker. Alle fisker har visstnok dette.
Torsken har flekker i huden som kamuflasje.
Den reiser rundt omkring over store områder og kommer tilbake til samme sted år etter år
Mvh Stridshjelp
Kan være du e inne på nokka her. Driver fortsatt og funderer litt omkring torsken for tiden, som har kommet hoppende inn i livet mitt nu

GjenopprettetMedlem
Sitat hentet fra Hans Biedermann's Symbol Lexikon ISBN 978-82-02-13593-5:
Å møte fiskenaturen i oss innebærer stort sett å forenes med de kaldblodige urformene av menneskelig eksistens, å møte et svært dyptliggende sjikt av sjelen... Der vil den som må gjennomgå en dyptgripende forvandling i løpet av en viss tid være oppslukt på samme måte som den legendariske profeten Jonas ble oppslukt av sin underbevissthet, av den store fisken med hvalgapet. Som et forvandlet menneske kommen h*n senere til å slynges opp på sin nye bevissthets lyse strand.GjenopprettetMedlem
Det var interessant, takk cenobit