Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
å så spennende det er med plantelærere, ikke sant ? som en atombombe av healing i hue på deg som bare sprenger grensene og rir deg til du hyler, eller ? nja, er vell egentlig ikke noe slemt ment men. så bare at det var over dobbelt så mange poster på  plantelærer forumet som i kraftdyr forumet, og ble littegrann bekymret. så, da måtte jeg altså spørre om en ting, er det slik at vi har så mange erfarne sjamaner her, eller er det veldig mange som tuller med ting de burde la i fred for enda en liten stund til  ? selvom du gjør det med relgiøst formål og slikt så er ikke plantelærere noe for alle som er litt nyfikene på sjamanisme, og bruker crash kurset for å få best mulig tid til alt annet, dette er ihvertfall min mening.

først ser du åndene, dette kan du lære deg til.
så konfronterer du åndene, dette kan du lære deg til.

veier til selvutvikling er som en trapp, du må ta et skritt om gangen, eller så blir det fort kluss. om du ikke har lært deg til å se åndene med det blotte øye enda, burde du kansje fokusere på å lære deg dette, før du hopper rett til konfrontasjonen ? for hvis du intar åndelærerne som en uinvidd vil du med de fleste planter først bli tvunget til å konfrontere dine frykter. kansje du er sterk og ignorerer dette presset, da får du ihvertfall ingenting ut av opplevelsen. man ser åndene under påvirkning fra lærerne og, så du får på en måte med deg første skritt og, men det vil gå for fort, og du er jo ikke vant med dem. du har aldri opplevd disse tingene før. de kan mye fortere vill lede og lure deg, eller du kan ta feil av dem.

ikke ta dette som kritikk, det er kun ment som venlig råd.
Anonymous
Jazzcat:for hvis du intar åndelærerne som en uinvidd vil du med de fleste planter først bli tvunget til å konfrontere dine frykter. kansje du er sterk og ignorerer dette presset, da får du ihvertfall ingenting ut av opplevelsen. man ser åndene under påvirkning fra lærerne og, så du får på en måte med deg første skritt og, men det vil gå for fort, og du er jo ikke vant med dem. du har aldri opplevd disse tingene før. de kan mye fortere vill lede og lure deg, eller du kan ta feil av dem.

ikke ta dette som kritikk, det er kun ment som venlig råd.

Mye sant i det du skriver. Og f.eks om en går til Ayahuasca-seremoni i Peru f.eks så vil ikke alle erfare det samme - det blir veldig individuelle erfaringer. Og en vil helt klart møte sine indre demoner - frykt osv osv...før en kan komme seg videre. Noen kan bli skremt av det og vil ikke utforske det videre, mens andre tør å gå igjennom tøffe frykterfaringer. Så folk er forskjellige. Folk erfarer forskjellig. Og det er jo veldig naturlig.

Men det er noe som heter at vi har levd før - andre liv. Og da spiller det inn at flere av oss har erfart lignende ting "før". Og da handler det om å ta tak i den vidsommen en hadde og erfaringene - men først må en møte diverse tunge ting i sitt liv får å komme igjennom barrierer. Er man bevisst på dette så går det som regel bra.

Takk for en tankevekkende innlegg!
Anonymous
jo værshego :) selvfølgelig er det mange som tåler slikt bedre en andre av forskjellige grunner. men syntes fortsatt at slikt burde være noe man kan begynne med etterhvert når man har lært de andre tingene først. tradisjonelt sett har det jo vært slik at en lærling, etter sitt initierende kall lærer det teoretiske, for så å lære seg å gå inn i ekstatiske tilstander av egen vilje. og alt rundt dette.

et skritt om gangen, men om du først har tatt to så er det jo ikke verre en å stoppe opp, puste ut, gå litt tilbake for så og fortsette igjen  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Jeg må le litt av denne indignasjonen. Årtusen-gamle metoder føyses vekk. Til fordel for hva? Kaffegruten kanskje? Slik jeg ser det er verden såpass av skaftet at ingen metode kan være for hurtig. Dermed ikke sagt at alle problemer er løst...

Glem ikke at tromma var tabu for et par tiår siden. Jeg lar meg stadig forundre over med hvilken overbevisning folk avfeier plante-medisinene uten å ha erfart dem ( hvis det motsatte er tilfelle vil jeg svært gjerne høre om disse opplevelsene). Argumentene som brukes er gamle og velkjente.

Fortvil ikke jazzcat, du er ei alene.....

Misjonærer, psykiatere, legemiddel-fabrikanter ville applaudert ditt innlegg. Hvordan skal vi kunne lære noe av planter?  Det neste blir vel at vi kommuniserer med trærne? Husk at

den som snakker med trærne
tråkker på tærne
til de som ikke er gærne

Denne leksa om at sjamanisme ikke handler om planter er en morsom vits. Litt drøvtygd og til det kjedsommelige gjentatt, men fortsatt morsom. :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Med ønske om hell og lykke og framgang til alle piloter, uansett hvilken flymaskin de bruker....

Jacobsen
Anonymous
Jazzcat, en ting er viktig og det er at plantemedisinseremonier er en naturlig del av sjamanismen f.eks i Peru - ang Ayahuasca. Så for dem som følger urgamle tradisjoner der nede er det en viktig del av deres hverdag. Så det må en også ta med i betrakning. Jeg er 100 % sikker på at alle som er interessert i sjamanisme og brenner for den - har nytte av å dra til sjamanismens mekka i Peru og erfare plante- og healingsseremonier der blant annet. Da vil en helt sikkert forandre syn på slike ting om en er litt eller noe skeptisk til det.

Jacobsen, har du vært i Sør-Amerika - og i Peru?Kanskje et veldig dumt spørsmål:) Kan du fortelle litt om det - gjerne i en ny posting eller om du vil sende en pm:)
Anonymous
Amazonian teacher recognize that Ayahuasca is more than just medicine - it is also a teacher. It imparts vital medicine knowledge by becoming the communicator between the plant and the Shaman, with instructions on which plants work best together for healing and cures.
Ayahuasca is still widely recognised as the most powerful plant medicine available at the present time on the planet,for it not only heals on physical level but also spiritually,emotionally and psychologically.

Fine sitater - men det er ikke sikkert at Ayahuasca er den mest kraftfulle - tror nok det kan være planter i Amazonas som er mer kraftfulle som vi ikke vi vet om, men som sjamaner,mesterhealere o.l. i Amazonas vet om ;D
Anonymous
Hett tema dette! Alltid!  :lol:
Hvor de fleste har sine bestemte meninger!

Men av og til tror jeg man kan bli så opphengt i sine kjepphester at man ikke verker ser eller hører hva de andre i diskusjonen sier.
Nevner noen peyote, plantemedisin eller lignende, så kommer de samme folkene sprettende fram med sine gode, gamle argumenter, - for eller mot.
Sikkert noen som blir snurt, men sånn oppleves det for meg som står litt i utkanten og ikke har så kjempesterke meninger om saken.

Jeg blir litt forundret av og til over at det ikke er mulig å se forskjell på hvem som skal bruke metodene,l om det er erfarne folk eller nybegynnere.
Innlegget her handlet for meg om at plantelærere som peyote og ayahuasca  kanskje ikke er det første man hiver seg på når man begir seg ut på sjamanveien, og det tror jeg jo egentlig også David er enig i, selv om han må proteste litt likevel. Jacobsen mener muligens at det er der man skal starte, det er jeg mer usikker på. Er det det du mener?

Ærlig talt er jeg ikke helt sikker på hva jeg mener om temaet sjøl, og jeg skjønner jo at jeg heller ikke har lov til å mene noe om saken siden jeg faktisk ikke har noen erfaring med dette.  Men jeg er i hvert fall sikker på at jeg ikke ville starta der som fersking, og selv om det virker som Ailo stiller seg positiv til bruk av slike planter, så fikk vi faktisk ikke utdelt noe sånt på første kursdag hos ham.
Anonymous
Hett tema dette! Alltid!  :lol:
Hvor de fleste har sine bestemte meninger!

Kjekt med engasjement ja :biggrin:

Jeg blir litt forundret av og til over at det ikke er mulig å se forskjell på hvem som skal bruke metodene,l om det er erfarne folk eller nybegynnere.
Innlegget her handlet for meg om at plantelærere som peyote og ayahuasca  kanskje ikke er det første man hiver seg på når man begir seg ut på sjamanveien, og det tror jeg jo egentlig også David er enig i, selv om han må proteste litt likevel. Jacobsen mener muligens at det er der man skal starte, det er jeg mer usikker på. Er det det du mener?

De som bor i Amazonas-jungelen vil jo få tidlig erfaring med dette så det handler vel kanskje om hvor en bor og sånt:) Men det kan hende at det for noen er lurt å starte dit etter en liten stund med åndelig oppvåkning. Alles veier er forskjellig så. Ingen fasit på hvordan ens vei må være.

Ærlig talt er jeg ikke helt sikker på hva jeg mener om temaet sjøl, og jeg skjønner jo at jeg heller ikke har lov til å mene noe om saken siden jeg faktisk ikke har noen erfaring med dette.  Men jeg er i hvert fall sikker på at jeg ikke ville starta der som fersking, og selv om det virker som Ailo stiller seg positiv til bruk av slike planter, så fikk vi faktisk ikke utdelt noe sånt på første kursdag hos ham.

Hehe..det er ikke lov her i Norge med Ayahuasca-seremoni, men å dra til Peru og erfare det hos en dyktig healer er nok den beste måten å finne ut disse tingene på da ;D
Anonymous
Det er nok mulig de starter tidlig med slike seremonier i andre kulturer, men da er også hele kulturen bygd opp rundt dette, og det er noe de vokser opp med fra barnsben av. Det gjør en viss forskjell i forhold til om jeg skulle sende min 18-årige sønn over for å prølve ut dette.

Dessuten syns jeg forkjemperne her syns å mene at det ikke er noe håp om utvikling medmindre man hiver seg på et fly og reiser ut for å prøve dette. Alle veier fører til Rom, heter et gammel ordtak, og jeg tror at det finnes mange veier å gå her og, og de stakkars gamle noaidene fikk vel aldri reist til Peru. :lol: Joda, jeg vet, de hadde vel sine planter de også.

Jeg velger å tro at det er håp for oss som velger en annen vei også.
Anonymous
"WhiteOwl":

Det er nok mulig de starter tidlig med slike seremonier i andre kulturer, men da er også hele kulturen bygd opp rundt dette, og det er noe de vokser opp med fra barnsben av. Det gjør en viss forskjell i forhold til om jeg skulle sende min 18-årige sønn over for å prølve ut dette.

Dessuten syns jeg forkjemperne her syns å mene at det ikke er noe håp om utvikling medmindre man hiver seg på et fly og reiser ut for å prøve dette. Alle veier fører til Rom, heter et gammel ordtak, og jeg tror at det finnes mange veier å gå her og, og de stakkars gamle noaidene fikk vel aldri reist til Peru. :lol: Joda, jeg vet, de hadde vel sine planter de også.

Jeg velger å tro at det er håp for oss som velger en annen vei også.

Ja, jeg tror nok det er lurt å vite hva en går til når en skal Peru og erfare Ayahuasca-seremonier. Det er jo som sagt kraftfulle planter. Mye bra lesestoff/bøker og info om det som jeg har vist til i egen bok tråd og det finnes også forum som jeg har nevnt tror jeg ang Ayahuasca. Om en er spirituell bevisst og er vant med å meditere og drive med healing så vil det ikke bli en så stor overraskelse å erfare ayahuasca-seremoni, men uansett det er som sagt veldig inidividuelt hvordan folk erfarer det. Noen er mest opptatt av visjonene ang disse seremoniene og noen er mest opptatt av rensing av den fysiske kroppen. Ayahuasca er ikke bare en medisinplante men også en lærer som de sier i Amazonas. Så i dataalderen vi lever i så er det nok lettere å reise til Peru enn for Noaidene i gamle dager:D

Selvfølgelig er det håp  :lol:, men å erfare Amazonaslandskapet og være med på diverse seremonier og andre ting i Peru er jo nesten et must da. Jeg sa bare nesten... :w00t: :icon_lol: For min del er det et must. Har en sånn stor dragning om å dra dit...MÅ BARE DRA DIT..SKAL BARE DRA DIT... Så får andre ha sin vei ;D
Anonymous
Det kan virke sånn at flere sjeler i de siste 30 årene sånn ca har laget en pakt med seg selv om at de skal dra til Peru - da tenker jeg på sjeler som er født i Vesten. Å være med å bevare Amazonas hemmeligheter og dele med den til andre i Vesten til å få dem til å våkne opp av sin åndelige dvale. Vi trenger mer folk ang oppvåkning i denne tiden vi lever i. Flere og flere i Vesten som dras mot Peru og det er forståelig. Og jeg tror mange også har bestemt i pre-fødselsstadiet at en av deres agendaer er å dra til Peru for å hente inn gammel kunnskap og visdom som de har erfart der før i andre liv og som Vesten trenger å høre og lytte til, og til det beste for Jorden i den tiden vil lever i. Moder Jord trenger oss og Peru har endel svar på hva vi skal gjøre tror jeg. Og at jeg er så fascinert over Peru er noe jeg er overbevist om at jeg har i pre-fødselstadiet sagt til meg selv - før denne inkarnasjoen så var det å dra til Peru(gjerne flere ganger) en viktig del av mine oppgaver i denne inkarnasjonen.Sannsynligvis også noe karmagreier....Ailo fikk opp Amazonas lignende landskap i sjelhentingprosess hos han, som hadde med en tapt sjelebit som jeg jobber med å integrere og det har bært frukter.. :w00t: Men det er mye hardt arbeid :biggrin:
psbot [Picsearch]
alle har sine lyster, David....Personlig har æ en dragning mot Mongolia.... vet ikke koffår, men får vel svar engang.
æ VET at det e håp for oss andre også, som ikke MÅ til Peru, og de seremoniene som utføres der.
Nutch/CVS [Bot]
Min dragning går mot Nordnorge..........
Når alt går bra er jeg på vintersolverv i Sirbmá.
Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Til ditt spørsmål, David: Jeg har aldri vært i Peru, ikke fordi jeg ikke har hatt lyst til det, praktiske begrensninger som penger og tid og spansk-kunnskaper nær nullpunktet er vel en del av forklaringa. Brasil, Equador og Colombia er også aktuelle land for de som måtte ønske å prøve ut ayahuasca, caapi, yage som er forskjellige navn på den samme medisinen i litt forskjellige versjoner. Jeg hørte en gang at det finnes et par hundre forskjellige navn, for å ha sagt noe om utbredelsen...

Jeg har ikke vært i Peru, men jeg har jobbet med (jeg anser det som arbeid, det er ganske fysisk krevende) sjamaner fra forskjellige land i sør-amerika. Dette har forgått i forskjellige land i Europa. Sikkert ikke fyldestgjørende, men tilstrekkelig sterke opplevelser til å overbevise meg om medisinens kapasitet. Sang og musikk er alltid til stede i sermoniene, regnskogens lyder har vi måttet klare oss uten. Jeg har begynt å lære meg spansk for å forberede meg til en framtidig reise, så det er nevnt.

Til White Owl: først en digresjon...  Inntil for drøye to år siden hadde jeg aldri sett en ugle i vill tilstand. Så, i løpet av omtrent et år, så jeg fire ugler. Den første av dem var hvit, den satt på en telefontråd og snudde hodet 180 grader, fulgte meg med blikket mens jeg vandret forbi den. Jeg fikk frysninger på ryggen. Navnet ditt taler til meg, med andre ord.

Til ditt spørsmål om jeg mener man må ha erfaringer for å kunne uttale seg: svaret er nei. Jeg har aldri vært i Bergen Belzen eller Gulag, men har lite til overs for totalitær idioti. Jeg synes det er litt trist hvis jeg høres tyrannisk ut selv. Dette sagt, jeg anser faktisk dette som en i høy grad farbar vei, også for hvitinger. Jeg klarer ikke sitte stille og se på  at skråsikkerheten får enerett her. Enhver må gjøre sine egne valg, jeg hevder mitt syn....

Jeg har også barn i tenårene, og lever slik sett selv med en masse dilemmaer knyttet til disse spørsmålene. Jeg er overbevist om at amazonas er en kunnskapsbank som gjemmer dype og avgjørende innsikter for alle mennesker. Jeg takker og bukker for at misjonærene ikke klarte å legge ALL kunnskapen død. Gud vet at de gjorde sitt beste.

Jeg tror faktisk Jesus var sjaman også. Synd at undermålerne har pervertert navnet hans. Det er dog en annen diskusjon.

Vennlig hilsen

Jacobsen
Anonymous
"ædni":

alle har sine lyster, David....Personlig har æ en dragning mot Mongolia.... vet ikke koffår, men får vel svar engang.
æ VET at det e håp for oss andre også, som ikke MÅ til Peru, og de seremoniene som utføres der.

Hehe....alle har sine personlige dragninger mot diverse land. Så en får holde på drømmen om å dra dit en føler seg dratt mot :respect:

Mongolia..det er jo ikke så langt fra Sør-Sibir da - Tuva-sjamaner og sånt ;D
Anonymous
Til ditt spørsmål, David: Jeg har aldri vært i Peru, ikke fordi jeg ikke har hatt lyst til det, praktiske begrensninger som penger og tid og spansk-kunnskaper nær nullpunktet er vel en del av forklaringa. Brasil, Equador og Colombia er også aktuelle land for de som måtte ønske å prøve ut ayahuasca, caapi, yage som er forskjellige navn på den samme medisinen i litt forskjellige versjoner. Jeg hørte en gang at det finnes et par hundre forskjellige navn, for å ha sagt noe om utbredelsen...

En trenger ikke å kunne spansk for å dra til Peru da om man har de rette guidene med seg. Men det er jo sant som du sier at det er mange forskjellige navn på samme medisin i forskjellige versjoner.

Jeg har ikke vært i Peru, men jeg har jobbet med (jeg anser det som arbeid, det er ganske fysisk krevende) sjamaner fra forskjellige land i sør-amerika. Dette har forgått i forskjellige land i Europa. Sikkert ikke fyldestgjørende, men tilstrekkelig sterke opplevelser til å overbevise meg om medisinens kapasitet. Sang og musikk er alltid til stede i sermoniene, regnskogens lyder har vi måttet klare oss uten. Jeg har begynt å lære meg spansk for å forberede meg til en framtidig reise, så det er nevnt.

Ok, men hvorfor må du forberede deg ved å kunne spansk?Det er flere dyktig engelsktalende personer i Iquitos f.eks som er inni Ayahuasca-seremonier og sånt da:)

Jeg har også barn i tenårene, og lever slik sett selv med en masse dilemmaer knyttet til disse spørsmålene. Jeg er overbevist om at amazonas er en kunnskapsbank som gjemmer dype og avgjørende innsikter for alle mennesker. Jeg takker og bukker for at misjonærene ikke klarte å legge ALL kunnskapen død. Gud vet at de gjorde sitt beste.

Ja, takk og pris for at Amazonas kunnskapsbank lever og eksisterer enda.

Jeg tror faktisk Jesus var sjaman også. Synd at undermålerne har pervertert navnet hans. Det er dog en annen diskusjon.

Det tror jeg også :respect:
Anonymous
"Jacobsen":

Jeg må le litt av denne indignasjonen. Årtusen-gamle metoder føyses vekk. Til fordel for hva? Kaffegruten kanskje? Slik jeg ser det er verden såpass av skaftet at ingen metode kan være for hurtig. Dermed ikke sagt at alle problemer er løst...

ja, humre humre... jeg har ikke føyd vekk noen metode, selv har jeg full tro på plantelærerne, men jeg har også full tro på at de skal brukes med varsomhet, at det er mektige skapninger. en annen ting jeg har full tro på er at du ikke trenger et eneste entheogen for å helbrede deg selv.

Glem ikke at tromma var tabu for et par tiår siden. Jeg lar meg stadig forundre over med hvilken overbevisning folk avfeier plante-medisinene uten å ha erfart dem ( hvis det motsatte er tilfelle vil jeg svært gjerne høre om disse opplevelsene). Argumentene som brukes er gamle og velkjente.

Fortvil ikke jazzcat, du er ei alene.....

Misjonærer, psykiatere, legemiddel-fabrikanter ville applaudert ditt innlegg. Hvordan skal vi kunne lære noe av planter?  Det neste blir vel at vi kommuniserer med trærne? Husk at

den som snakker med trærne
tråkker på tærne
til de som ikke er gærne

Denne leksa om at sjamanisme ikke handler om planter er en morsom vits. Litt drøvtygd og til det kjedsommelige gjentatt, men fortsatt morsom. :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Med ønske om hell og lykke og framgang til alle piloter, uansett hvilken flymaskin de bruker....

Jacobsen

er det virkelig nødvendig med all denne sarkasmen og spydigheten for å få frem poenget ditt ? kan være jeg var litt kvass i tungen selv, men personlig syntes jeg ikke inlegget ditt verken oppfordrer til eller viser mye klokskap. du minner meg om meg selv da jeg for noen år siden desperat forsvarte mitt daglige hasjforbruk. igjen med påstander om at jeg har avfeid plantelærerne, hvor har du dette fra ?

ja, man lærer av entheogener. selv har jeg aldri erfart hverken peyote eller ayahuasca, jeg har vært borte i fleinsopp et par ganger, og ja man lærer enormt av det. men jeg tar også i betraktning at kamerater jeg gjorde dette sammen med fikk det dårlig i en periode etterpå. de var ikke på langtnær klare, enten de trodde dette selv eller ikke.

denne posten var bare ment som en tankevekker for de som kunne være på vei mot noe de ikke burde begynne med ENDA... det ser derimot ut til at du tok det 100% personlig... dette kan jo i grunn bety flere ting.
Anonymous
Jazzcat, at mennesker får problemer med Enteogen-bruk i ettertid kan skyldes flere ting. Dette med at de ikke er klar for det kan skyldes flere ting. Det har noe med deres valg av livet å gjøre og slike ting mener jeg bør bare brukes i seremonier. Jeg er ikke for bruk utenom det. Og for det andre så er det vanlig at barn i 8-10 årsalderen i Peru - Iquitos eller andre steder lærer og erfarer om Ayahuasca. Ikke så rart - det spirituelle har de fra morsmelka å gjøre så for dem blir det ikke så voldsomt. De er vant med det spirituelle.

Når en kommer i kontakt med psykoaktiveplanter som Ayahuasca så vil også blokkeringer og fryktmekanismer sikkert bli ganske forsterket og det å erfare dette kan være skremmende for dem som ikke er opptatt av å utvikle seg selv - personlig utvikling eller det spirituelle. Alle som er spirituellt bevisste - og vet hva de går til - vil det ikke være noe problem med. De som bruker enteogener til rekreasjonisme som det heter - til bare eget bruk uten former for personlig utvikling og healing. Så vil de ikke tackle det så bra og de vil møte seg i døren så kraftig at det kan bikke over - få diverse psykoser eller hva det skal være. Det er flere turister sikkert som har blitt skremt av Ayahuasca fordi det ble for kraftfullt og ikke vil ta det igjen. Men jeg tror det ligger grunner til dette med at de ikke tar på alvor sin egen personlig utvikling. Om man er bevisst på det og det spirituelle så vil det ikke bli for kraftfullt.

Å bruke psykoaktive planter uten mening og grunn. Og ha en slags respektløs holdning til det er lite smart. Det samme med å mikse dette med dop og narkotika. Det er veldig farlig. Ikke rart at det finnes flere på mentalsykehus og sånt som lider av dette fordi de har brukt det til rekreasjonisme - uten former for personlig utvikling og healing. Og at de ikke bruker det i plante- og heallingsseremonier.Viktig å ha såkalte dyktige sjamaner - Ayahuascueros....i slike seremonier som følger med. Så lenge en går til en dyktig sjaman - Ayahuscueros(som bruker Ayahuasca i healing o.l.  og har stor kunnskap om dette) så går det helt fint.

Så hvem som er klar for det eller ikke - det beror på holdning og bevissthet etter min mening. Om man er bevisst på seg selv og sin egen personlig utviklling. Det spirituelle og sånt. Det skal ikke være noe problem. Og det finnes også mye bra litteratur og info rundt forberede seg ang Ayahuasca-seremonier. En må bruke plantemedisin med respekt er det noe som heter. De som har fått problemer med plantemedisiner her i Vesten har ikke brukt det med respekt og mikset det også med stoffer som er ganske farlige. En går en vei som kalles for å spille rullett med livet om man gjør det helt alene uten former for veiledning eller er i en gruppe som f.eks i Peru eller steder i Europa der det er dyktige Ayahuasceros eller Peyote-healere o.l.
GjenopprettetMedlem
"jazzcat":

å så spennende det er med plantelærere, ikke sant ? som en atombombe av healing i hue på deg som bare sprenger grensene og rir deg til du hyler, eller ?

Hei jazzcat.

Sarkasmene er ganske demokratisk fordelt, tror jeg.

Når det kommer til plantene som veivisere er jeg nok blant dem som har sett "lyset". Jeg har med andre ord tatt standpunkt. At innleggene blir litt kvasse skyldes nok min noe kvasse "natur". Det er jo litt dumt at du føler deg tråkket på tærne, men ømheten går nok over. Med respekt å melde, jeg klarer ikke helt å lese den nødvendige respekt for denne veien ut av sitatet øverst. Entusiasme er et ord som er beslektet med enteogener. "Gud" er en del av dem begge.

Veiene til forvirring og ufred i sinnet finnes overalt. Jeg er enig i at man skal være forsiktig, så det er sagt.

Jacobsen
Anonymous
"David":

Jazzcat, at mennesker får problemer med Enteogen-bruk i ettertid kan skyldes flere ting. Dette med at de ikke er klar for det kan skyldes flere ting. Det har noe med deres valg av livet å gjøre og slike ting mener jeg bør bare brukes i seremonier. Jeg er ikke for bruk utenom det. Og for det andre så er det vanlig at barn i 8-10 årsalderen i Peru - Iquitos eller andre steder lærer og erfarer om Ayahuasca. Ikke så rart - det spirituelle har de fra morsmelka å gjøre så for dem blir det ikke så voldsomt. De er vant med det spirituelle.

Når en kommer i kontakt med psykoaktiveplanter som Ayahuasca så vil også blokkeringer og fryktmekanismer sikkert bli ganske forsterket og det å erfare dette kan være skremmende for dem som ikke er opptatt av å utvikle seg selv - personlig utvikling eller det spirituelle. Alle som er spirituellt bevisste - og vet hva de går til - vil det ikke være noe problem med. De som bruker enteogener til rekreasjonisme som det heter - til bare eget bruk uten former for personlig utvikling og healing. Så vil de ikke tackle det så bra og de vil møte seg i døren så kraftig at det kan bikke over - få diverse psykoser eller hva det skal være. Det er flere turister sikkert som har blitt skremt av Ayahuasca fordi det ble for kraftfullt og ikke vil ta det igjen. Men jeg tror det ligger grunner til dette med at de ikke tar på alvor sin egen personlig utvikling. Om man er bevisst på det og det spirituelle så vil det ikke bli for kraftfullt.

Å bruke psykoaktive planter uten mening og grunn. Og ha en slags respektløs holdning til det er lite smart. Det samme med å mikse dette med dop og narkotika. Det er veldig farlig. Ikke rart at det finnes flere på mentalsykehus og sånt som lider av dette fordi de har brukt det til rekreasjonisme - uten former for personlig utvikling og healing. Og at de ikke bruker det i plante- og heallingsseremonier.Viktig å ha såkalte dyktige sjamaner - Ayahuascueros....i slike seremonier som følger med. Så lenge en går til en dyktig sjaman - Ayahuscueros(som bruker Ayahuasca i healing o.l.  og har stor kunnskap om dette) så går det helt fint.

Så hvem som er klar for det eller ikke - det beror på holdning og bevissthet etter min mening. Om man er bevisst på seg selv og sin egen personlig utviklling. Det spirituelle og sånt. Det skal ikke være noe problem. Og det finnes også mye bra litteratur og info rundt forberede seg ang Ayahuasca-seremonier. En må bruke plantemedisin med respekt er det noe som heter. De som har fått problemer med plantemedisiner her i Vesten har ikke brukt det med respekt og mikset det også med stoffer som er ganske farlige. En går en vei som kalles for å spille rullett med livet om man gjør det helt alene uten former for veiledning eller er i en gruppe som f.eks i Peru eller steder i Europa der det er dyktige Ayahuasceros eller Peyote-healere o.l.

hei hei, ja... det var vell ikke akkurat problemer i ettertid (det kunne selvfølgelig hvert mye verre om vi hadde spist mer en vi gjorde), men mer som du sa, at de ikke var på noen måte interresert i å utvikle seg selv. soppen derimot ville vell sikkert noe helt annet, og de ble sittende resten av kvelden med en dårlig følelse, en blanding av frykt, sorg og mangel på kontroll. dagen etter og i lengre tid etter følte de at de manglet noe, at de hadde gått glipp av noe. det er så vanskelig å forklare følelsene som kommer i spill i forbindelse med slikt.

men over på noe annet, for å forklare hva jeg mener med at man klarer seg uten enteogener. marihuana, er et entheogen det og, det er i en litt annen klasse en de virkelig mektige, men det er et medlem av familien, og kan virkelig sette hodet ditt i gang. det krever dog litt mer insats fra din meditative side. jeg har brukt veldig mye marihuana, og sluttet nå i slutten av sommerferien, da jeg begynte på vestoppland folkehøyskole (anbefalt til alle her som føler de trenger et fri år og en konkretisering av sin åndelighet forresten, om du er 18 eller 30). siden jeg begynte her, har jeg sett mer ånd, uten marihuana en jeg noen gang så under påvirkning. og drømmene du har om natten eller til lyden av trommen, kan være like lærerike som entheogener.

ja, også jacobsen da:

jeg beklager hvis jeg overdrev når jeg skrev det der, men igjen, kansje du ikke har et slikt forrhold til plantelærerne, men det er fryktelig mange som har det, og jeg ville vært forbauset om det ikke var noen her på forumet og. jeg prøvde bare å illustrere med ord en person som har fått en litt vridd oppfatning av begrepet entheogener.

en klok man (mye klokere en meg, da jeg ikke husker hans navn engang :P skal prøve å finne ut av det til neste gang jeg poster) skrev en rekke bøker om selvutvikling. den siste, omhandlet nirvana (opplysning, ego døden eller hva du vil kalle det). den het nirvana: det siste mareritt.
om du når det gjennom plantene, eller gjennom frarøvning av sanser, gjennom aikido, gjennom dans, gjennom meditasjon, hva som helst. det er ikke "morsomt og spennende", det er seriøst, og det er ikke før i ettertid at du har det bra. du skal møte dine aller innerste demoner, til det bare er deg selv som står igjen, helt ren.

nå må jeg gi meg før jeg mister tråden helt. håper noen får noe ut av det jeg babler :P

redigering: oshi het han vist.
GjenopprettetMedlem
jeg har denne gladmelding.jeg kjøpte ayahuascha i københavn,
og den var full av amazon-stemninger,jeg har kokt og drukket og hver gang ble jeg transportert til en hytte midt i amazonas.siste oppkok var i begynnelsen av desember
men under ayahuascha seancen var det amazon-klima i hele meg.
jeg gjorde dette alene i fred og ro.man trenger ikke dra hele veien til amazonas
for å smake jungel-medisin.plantelærerne er jo inni plantene!!!!!!
GjenopprettetMedlem
Och jag åker runt jorda utan vare sig hest, planter, eller flymaskin
- tjo-hoo -
Anonymous
"White as Snow":

Och jag åker runt jorda utan vare sig hest, planter, eller flymaskin
- tjo-hoo -

Visst, men utan att ta lärdom av plantlärarna (använda dom), kan du aldrig få lärdom av plantlärarna.

Rotlös,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Nja, men kanske Anings-lös över att få en diagnos här på Sjamansonen..

Men jag flyger ändå!

(Och vem vet hur lärarna kommer till mig?)

Alla är vi unika, tack och lov, och vägen likaså

LEVE MÅNGFALDEN..
GjenopprettetMedlem
Hvorfor skal man reise verden rundt for å lete etter noe som allerede finnes overalt i hele Norge. Hvorfor ikke bare ta en tur i skogen( i sopptida da selvfølgelig), plukke og spise drøyt 100 fleinsopp så kan man jo evaluere og diskutere opplevelsen etterpå? Jeg er ganske sikker på at får man seg en skikkelig dose med fetter flein i den rette settinga så slipper man i hvert fall å gå rundt å late som om man vet noe lenger... man bare vet..hipp hipp hurra for fetter flein!  :respect:
Hvis vanlig sjamanisme er 2 skritt frem og et tilbake vil en fleinsjaman ta 10 skritt frem og 7 tilbake, man kommer lenger fortere da, også er det jo mere artig også, og litt moro må man jo ha nå som det snart er jul og alt mulig.
Ekstase kommer ikke rekende på ei fjøl, men har du gomla 5 gram tørka flein, halleluja...da kommer ekstasen som en tsunami og det er kan jo være litt heftig for de som ikke har rydda i skapet, mens for andre er det midt i blinken, slik det var det for meg og mange med meg, nåja noen med meg da.. uansett skapet blir ryddig og fint og det er jo viktig å ha det pent til jul!

Godt nytt år ønskes alle fra en usedvanlig provokativ Stig Petter, det må være årstida.. :razz: