Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Innenfor samisk sjamanisme er en sjaman som inntar entoghener en svak sjaman. Her mener man det overhodet ikke er nødvendig.
Videre lesing om dette kan gjøres i boken Noaider, skrevet av May Lisbeth Myrhaug.

At det ikke er nødvendig er jo helt greit. Men det blir jo bare en sånn egen tolkning at det betyr at han/hun som tar plantemedisiner/plantelærere er en svak sjaman. Tror det er rimelig store forskjeller ute og går ang hva samiske sjamaner nå eller i fortiden sier om det Det blir jo veldig individuelt. Eller hva,Ailo Gaup? 8)Men det har ikke vært sånn samme type kultur - tradisjoner for det som i andre kulturer,I som f.eks i Amerika(spesielt Sør-Amerika) så blir det sett på som et like vanlig verktøy ang åndelige prosesser som tromming,chanting,dans,rasler o.l. Helt annet syn på det skulle jeg anta. Men reagerte på dette med at en er en "svak" sjaman fordi om man skulle bruke plantelærere/enteogener som verktøy. Det mener jeg blir veldig individuelt å mene om egentlig. Det samme for dem før i tiden som i dag.

De mektigste sjamanene i samisk historie brukte sikkert ikke mye enteogener/plantelærere. Mens i Sør-Amerika så er de mektigste sjamanene i historien vant med plantelærere som Ayahuasca,San Pedro o.l. Og det er forskjeller i andre tradisjoner og kulturer. Så hvem har rett og hvem har det ikke?Det blir som sagt veldig individuelt å mene om. At det er like mye åndelig verktøy som trommer,rasler,chanting o.l. er jeg overbevist om. Å være allsidig er faktisk ikke så dumt ang bruk av åndelige verktøy innenfor sjamanismen 8)  Det er ikke VERKTØYET som avgjør om en kan sjamanistiske teknikker veldig bra eller ikke. Det er personen som er tellende og ikke verktøyet.
Sensis [Crawler]
Jeg kjenner ikke den boken av May Lisbeth Myrhaug. Jeg tror ikke den finnes i det hele tatt. Kanskje blander du sammen titler og forfattere?

Hun har skrevet en annen lesverdig bok om å gå i Modergudinnens fotspor.

Om man går til skriftlige kilder om samiske sjamaner og entheogener, verserer ryktet om at de brukte fluesopp. Det nevnes i forbifarten, bl. a av Eliade. Jeg har ikke funnet øyenvitnebeskrivelser av forholdet.

Under seansene drakk noaidene noe som misjonærene eller rapportørene kaller lut. Ingen vet hva som var i den tryllegryta. Lut i vår kjemiske forstand av ordet var det ikke, men styrkende var det.

ag
GjenopprettetMedlem
Dogmer er farlige å begi seg inn på om en ikke er fullstendig klar for å bruke den lærdommen som det kan gi å virke innenfor dogmenes gjerder.

Bare dagens lille gale ord fra meg.  :exclaim: :razz: :eusa_dance: >:( :lol: :icon_lol:
GjenopprettetMedlem
Søkte litt rundt på nettet. Finner ikke noen bok med tittelen Noaider. Og forfatteren har, som Ailo sier, kun skrevet en bok: I Modergudinnens fotspor. Men den høres nå interressant nok ut for meg ;D

Inger Lise.
W3 [Sitesearch]
"ailo":

Under seansene drakk noaidene noe som misjonærene eller rapportørene kaller lut. Ingen vet hva som var i den tryllegryta. Lut i vår kjemiske forstand av ordet var det ikke, men styrkende var det.

ag

Det er synd at slik informasjon er gått tapt  :moreevil:

Men jeg har hørt noe om at det bestod av fiskeslo og oskevann  :shock:
Det høres jo forferdelig ringt ud ,men det er kansje det som er meningen . ser for meg at en måtte bli veldig dårlig av en slik mix ! Så dårlig at det kunne tenkes at en fikk en entogen lignende sinnstilstand !!!
En skulle jo tru en spydde vel så mye som en gjør under en ayahuaska sermoni med dette brygget .

Har også hørt rykter om sjamaner som spiser store mengder hval og sel spekk/fett for å komme i trance !

Men men kansje en skulle spørre sajven eller noaide gadze hva luten inneholdt ?

Fram med trommene folkens og rapporter her hvad der bliver sagt !!!

Dette er noe jeg virkelig har lyst å vite ................................................
Nutch/CVS [Bot]
Det finnes en bok med tittelen "Noaidier" men den er skrevet av Brita Pollan. Det var bl.a. denne boken som viste meg veien til Ailo........
Hilsen
Gåååja
SEO Crawler
jeg skriver under på nnnnzzz`s oppfordring. (virkelig et velklingende navn du har funnet der, venn! kjenner at det gjør mye godt for luftveiene og evt bihuleproblematikk å gjenta det navnet høyt opptil flere ganger  :o)

hva med finnmarkspors?  er det en mulig ingrediens?   

en kikk på en tv-reprise med noen intellektuelles forsøk på å skissere veier til et bedre samfunn, overbeviste meg nok en gang om hvor fordelaktig det ofte kan være å sprenge sønder intellekt og ego etter urfolkenes gml "indre teknologi"... 

en av deltakerne på programmet var forøvrig antropolog, og godt forankret i den vestlige forståelsen avfeide han stammesamfunnene med "dårlige tenner, frykt for hekserier og slanger".    
Anonymous
Verdens hellige skrifter,men noen esseys fra diverse religionsforskere. Deriblant Myrhaug. Tittelen er den samme.
Finnes i bokklubber o.l.
Altså det er snakk om forskjellige forfattere o.l. Essays fra diverse religionsforskere.
Anonymous
"nnnnnzzz":

"ailo":

ag

Det er synd at slik informasjon er gått tapt  :moreevil:

Men jeg har hørt noe om at det bestod av fiskeslo og oskevann  :shock:
Det høres jo forferdelig ringt ud ,men det er kansje det som er meningen . ser for meg at en måtte bli veldig dårlig av en slik mix ! Så dårlig at det kunne tenkes at en fikk en entogen lignende sinnstilstand !!!
En skulle jo tru en spydde vel så mye som en gjør under en ayahuaska sermoni med dette brygget .

Har også hørt rykter om sjamaner som spiser store mengder hval og sel spekk/fett for å komme i trance !

Men men kansje en skulle spørre sajven eller noaide gadze hva luten inneholdt ?

Fram med trommene folkens og rapporter her hvad der bliver sagt !!!

Dette er noe jeg virkelig har lyst å vite ................................................

Iflg. Isaac Olsens (ca. 1680-1739)) fremstilling av en trollmesse.

..."før denne runingen og joiken begynner, har noaiden laget en stor kjele vann og lut (det er aske og vann kokt sammen) eller en kjele som inneholder tran, fiskeslo, fiskehoder, fisketarmer og vann."

Historien om I. Olsen finnes her!

Ralleig

Det finnes ikke problemer kun utfordringer i arbeidsklær.
Sensis [Crawler]
I. Olsen er en god kilde, som forteller mye verdifullt. Men når han forteller hva som var i trolldomsgryta, holder jeg muligheten åpen for at han ikke har fått med seg hele oppskriften. men takk for kildehenvisningene.

Ailo Gaup.
GjenopprettetMedlem
Lut er et hverdagslig navn på det sterkt etsende stoffet natriumhydroksid. Natriumhydroksid brukes bl.a. til å rense tilstoppede avløp, fremstille såpe og til å lute tre. Natriumhydroksid er allment kjent som lut eller kaustisk soda (fra www.caplex.no). Lutefisk har sitt navn fra luten den legges i.

Ailos poeng er vel at de kan ikke ha drukket lut slik vi kjenner stoffet nå, det er sterkt etsende og ville ha brent dem opp innvending. Og i eldre tid laget folk lut sjøl ved å koke vann og aske, slik Olsen nevner. Tror ikke denne heimelaga luten ble noe særlig mindre etsende, i hvert fall har jeg ikke lyst til å prøve. Men jeg skal prøve å finne ut mer om denne luten i eldre tid, og hva den kunne brukes til. Slå det OPP videre.
GjenopprettetMedlem
Emneoverskriften viser til ei bok som ikke eksisterer. Jeg har lagt inn de riktige OPPlysninger om boka her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... topic=1555
Hilsen PassOPP
Anonymous
"Passopp":

Emneoverskriften viser til ei bok som ikke eksisterer. Jeg har lagt inn de riktige OPPlysninger om boka her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... topic=1555
Hilsen PassOPP

Ok, men hun Myrhaug har skrevet litt om Noaider og sånt i en eller annen bok så den finnes. Det var ei som utdanner seg i religionshistorie som nevnte dette. Hun burde vel ha litt greie på dette. Men utover det så kjenner jeg selvfølgelig til boka til B. Pollan.

Det kan hende at hun har blandet forfatternavn og at det er Pollan som hun tenker på. 8)
Nutch/CVS [Bot]
Av May-Lisbeth Myrhaug fins "I modergudinnens fotspor" Samisk religion med vekt på kvinnelige kultutøvere og gudinnekult.  Pensumtjeneste ISBN 82-13-02208-4
Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Til Gåååja:
Bra at du kommer med opplysninger om boka til May-Lisbeth. Riktignok har 'samisk' blitt til 'samist', det kan fort skje når man skriver i et sånt forum, men NB! det skal være 'kultutøvere' ikke 'kulturutøvere' - det er stor forskjell der! Veldig bra at du har med ISBN-nr. og forlag. Du nevner en utgave som var et opptrykk i meget begrenset opplag, og som ble solgt av Pensumtjeneste bare til studenter - fordi boka var pensum på et emne i religionshistorie. (Har prøvd å logge meg inn på deres nettsted http://www.pensum.no/ men slipper ikke inn fordi jeg har Apple Macintosh og ikke Windows PC - det er første gang på 17 år at jeg opplever noe sånt, så jeg finner ikke ut om de har noe restopplag). Den vanligste utgaven det er originalutgaven:

Tittel: I modergudinnens fotspor : samisk religion med vekt på kvinnelige kultutøvere og gudinnekult / May-Lisbeth Myrhaug.
Forfatter: Myrhaug, May-Lisbeth
I serie: En Pax-bok
Trykt: Oslo : Pax, 1997.
Sidetall: 135 s. : ill.
Noter: Bygger på forfatterens magistergradsavhandling i religion - Universitetet i Oslo, 1994 med tittel: I Máttaráhkkás fotspor.
ISBN: 82-530-1866-5 (h.)
Beskrivelse (nøytral): Mot en bakgrunn av samisk historie, kultur, språk og legender gir forfatteren en innføring i samisk religion og 'noaidevouhta' (sjamanisme). Hun forteller om sentrale ritualer, om innvielsen til 'noaide' (sjaman), om ekstase, joik og bruken av den hellige trommen, og om verdensbilde og natursyn. Størstedelen av boka er viet kvinners deltagelse i religionsutøvelsen og de mange fascinerende kvinneskikkelsene i den samiske gudeverdenen. Med litteraturliste. Illustrert. © FS Informasjonstjenester

Og avhandlingen som boka bygger på er:

Tittel: I Máttaráhkkás fotspor : samisk religion, med vektlegging på kvinner og gudinner / May-Lisbeth Myrhaug.
Forfatter: Myrhaug, May-Lisbeth
Trykt: Oslo : [M.-L. Myrhaug], 1994.
Sidetall: V, 183, 3 s.
Noter: Katalogisert etter omslag.
Hovedoppgave i religionshistorie - Universitetet i Oslo, 1994. [FEIL - SE NEDENFOR!]

Disse opplysningene er hentet fra Bibsys [http://wgate.bibsys.no/search/gen?lang=N] og det ser ut til å være en feil her, det er nemlig en magistergradsavhandling slik det står i noten til den trykte boka. Man sier gjerne at en magisteravhandling ligger mellom en hovedoppgave og en doktoravhandling, så for akademikere er dette stor forskjell.

Til David:
Du slipper nok ikke unna at det er du som har startet denne diskusjonen med feil forfatter og tittel. Det er ditt ansvar her å komme med korrekte saksopplysninger. Du skylder på en for oss ukjent student i religionshistorie. Uansett så er dette slurv, og jeg savner fremdeles sidehenvisning til dette med "svak sjaman", for spørsmålet om hvorvidt samiske sjamaner brukte det du kaller enteogener er jeg svært interessert i og vil gjerne være med på å diskutere, men utgangspunktet for diskusjonen mangler jo fordi du ikke gir noen holdbar referanse. Kom gjerne tilbake med den, så vi kan vite hva vi snakker om. Da kan jeg legge fram de litteraturhenvisninger jeg har liggende, og vi kan alle få utvidet vår kunnskap i en saklig diskusjon. Jeg vet lite om slikt i Latin-Amerika som du nevner, men angående sirkumpolare folk så har jeg en del opplysninger.
Nutch/CVS [Bot]
Unnskyld! Har rettet dette. Pensumtjeneste var det fordi boken ved Pax-forlag var utsolgt (for to år siden).
Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Apropo nest siste innlegg:  http://www.shamanism.co.uk/ayahuasca.htm
SEO Crawler
may lisbeth myrhaugs bok "i modergudinnens fotspor" har jeg lest en gang. likte den.

det finnes også en annen, mer en "publisert avhandling" til en hovedfagsoppgave eller noe, av liv willumsen.
der er det en del interessant materiale, både om kvinner og menn.  dokumentasjon over mange som ble drept og forfulgt, husker blant annet anders poulsen (var det han som ble 100 år før noen tok han av dage...?)

"trollkvinne i nord" heter den.

ellers vil jeg ta passopp på ordet (du har valgt ditt navn med omhu! :respect:) og gjerne høre litt mer om de ulike tradisjonene fra sirkumpolare strøk. del med oss!

kanskje bør en ny "tråd" startes, med en annen overskrift.........
Anonymous
Til David:
Du slipper nok ikke unna at det er du som har startet denne diskusjonen med feil forfatter og tittel. Det er ditt ansvar her å komme med korrekte saksopplysninger. Du skylder på en for oss ukjent student i religionshistorie. Uansett så er dette slurv, og jeg savner fremdeles sidehenvisning til dette med "svak sjaman", for spørsmålet om hvorvidt samiske sjamaner brukte det du kaller enteogener er jeg svært interessert i og vil gjerne være med på å diskutere, men utgangspunktet for diskusjonen mangler jo fordi du ikke gir noen holdbar referanse. Kom gjerne tilbake med den, så vi kan vite hva vi snakker om. Da kan jeg legge fram de litteraturhenvisninger jeg har liggende, og vi kan alle få utvidet vår kunnskap i en saklig diskusjon. Jeg vet lite om slikt i Latin-Amerika som du nevner, men angående sirkumpolare folk så har jeg en del opplysninger.

Hjelp,nå ligger jeg tynt an.... Korsfest han!Stein han!Brenn han levende! :lol: :razz: :w00t:
Fra spøk til alvor: Jeg tok opp dette med dette sitatet blant annet fordi jeg hadde heller ikke hørt om denne boka før så jeg lurte på om noen visste det her og sånt. Det regnet jeg med at noen gjorde her. Og det stemmer. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med henne igjen, men hun svarer ikke lenger. Så da er det ikke så mye mer å få gjort med det.

Jeg reagerte på det hun skrev og sånt. Og lurte på om noen visste det her ang denne boka.
Noen ganger kan en ha for stor tillit til folk med utdanning om hvilke kilder de henviser til. Så alle gjør feil vettu. Budbringere har gjort feil i årtusener dem. Neste gang når en har en bok som handler om samisk sjamanisme o.l. og skal sjekke om kilden er korrekt så er det jo fint å ha deg som en kan spørre, som aldri feiler på det området. Mens du må regne med at andre gjør det som ikke er så dyktige som deg vettu.
SEO Crawler
føler at passopp, som er en belest mann med mange bøker i sitt private bibliotek, har noe å komme med som kan være av stor allmenn interesse her for flere av oss...

personlig er jeg meget klar, og lutter øre!  :eusa_pray:   

(vi kan alltids korsfeste deg underveis, david, ta det som sjamantrening  :P - du kan jo forsøke deg på en sånn "påskevariant" ...her er muligheter for raskt avansement hvis du kopierer den bragden  :lol:)

nuvel

:beer:
SEO Crawler
det var ikke pent sagt  :icon_redface:

ang her sånn  :eusa_liar:

vennlig dulting, lette rævspark, småkødding og alt vel
i alle retninger....

:biggrin:
Anonymous
føler at passopp, som er en belest mann med mange bøker i sitt private bibliotek, har noe å komme med som kan være av stor allmenn interesse her for flere av oss...

Jada, det har han. Så får vi andre unngå å stole på religionshistorikerstudenter... :lol:
SEO Crawler
yepp!

:w00t:

:respect:
SEO Crawler
det er forøvrig klart at det finnes en del sjamaner rundt omkring som ville gjort utsagnet om at det er kun "svake sjamaner" som bruker psykotropiske planter til en opplagt misforståelse.

"både og" gjelder vel der og...

generaliseringer....de holder sjelden

men hva som gjelder for våre nordlige forfedre, og mer detaljer rundt det... er alt borte i historiens tåke...?
Anonymous
Ja, det er nok delte meninger ang plantelærere også blant sjamaner o.l. verden over.