Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
David:
  For å si det enkelt hyperaktiviserer ayahuasca pinealkjertelen, som igjen er det øverste kjertelsystemet i den menneskelige kroppen, dvs. den fysiske korrespondansen til kronechakraet i energikroppen. Dette har flere interessante effekter, f.eks. publiserte Luna m.fl. nettopp en artikkel hvor de beviser vha datateknikk at de to hjernehalvdelene, som til vanlig dominerer hjerneaktiviteten vekselvis, begynner å samvirke og operere simultant i en mye større grad enn ved normal dagbevissthet. Denne hyperaktiviseringen (i forhold til dagbevissthet, ikke absolutt sett selvfølgelig) gir seg også utslag i at de lavere kjertelsystemer begynner å fungere bedre og mere effektivt, med skjerpede sanser, klarere hode, bedre metabolisme osv., osv. Så jeg vil definitivt si at alle sanser blir skjerpet, inkludert den sjette sansen: sinnet og den syvende: ren bevissthet. Det er nettopp derfor vi kaller disse plantene medisin og lærere, og ikke rusmidler. .
  8)

Visste du at dette er beskrivelsen på hvordan amfetamin virker?                                            ...Og amfetamin er som alle vet klassifisert som narkotika.... :icon_twisted: 

Symptomer på ADHD kan blant annet, og som regel, være hyperaktivitet i pannelappene, i en evt medisinering vil det brukes avarter av amf. for å redusere dette.
For "normale" folk blir virkningen motsatt.. Blant annet. Selve utgangspunktet for virkningen står jo så fint beskrevet i sitatet ovenfor.

Og ja, det fungerer (visst..) meeeget bra kombinert med evner.
Man blir rett og slett stående med en hjerne som "er på nett med evigheten", så man slipper å lete så hardt etter forbindelsen og ramle inn og ut (av center/ mellom alfa og beta). Samtidig er man skjerpet og klar.
Selve rusen er en beruselse av friminuttet fra dagligdagse bekymringer.
Man blir bevisst hvordan det er "å stå i" denne kraften og har sjansen til, på en ny måte, å bli kjent med den.

Den kloke tar dette med seg i sin spirituelle utviklig.
Den svake blir stående fast..
Dette er derfor en skummel snarvei og et tveegget sverd.

Noen av de negative virkningene vil vanligvis være:
Man mister jording og rotchakra blir stående åpent.
Åpent lenge betyr lengre tid for å komme seg etterpå.
Dette er også i direkte sammenheng med tapt/redusert sexualdrift/lyst og hos menn også EVNE.(Mange opplever det motsatt ang. lyst fordi hemninger forsvinner)
Alt har sin pris ;)

Når du uttaler deg om mitt syn på rusmidler (og Teleterkij) havner du faktisk langt forbi Finnmarksvidda :P
Vi er nemlig enige i det meste..
MEN..
Du bør absolutt være mer som i ditt svar til meg, nemlig  T Y D E L I G  :moreevil: på skytebanen eller på jakt ville det blitt kalt våpenkultur..

Synes du skal skaffe deg noen erfaringer om hva plantelærere er og evt. ikke er i forhold til f.eks amfetamin før du uttaler deg så bastant. Du må rett og slett praktisere litt -for du virker ærlig talt ganske så naiv der du lesser på med alle dine facts.

"Pisser man på livet til andre risikerer man en hel dassbøtte over hodet", eller var det noe om tre ganger tilbake.. en overordnet lov. :icon_twisted:
Og, når man er bevisstgjort dette er uvitenhet ingen unnskyldning.
Husk det og trå varsomt.

Takker ellers for meget nyanserte og gode svar.
Anonymous
Biernna:
Symptomer på ADHD kan blant annet, og som regel, være hyperaktivitet i pannelappene, i en evt medisinering vil det brukes avarter av amf. for å redusere dette.
For "normale" folk blir virkningen motsatt.. Blant annet. Selve utgangspunktet for virkningen står jo så fint beskrevet i sitatet ovenfor.

Og ja, det fungerer (visst..) meeeget bra kombinert med evner.
Man blir rett og slett stående med en hjerne som "er på nett med evigheten", så man slipper å lete så hardt etter forbindelsen og ramle inn og ut (av center/ mellom alfa og beta). Samtidig er man skjerpet og klar.
Selve rusen er en beruselse av friminuttet fra dagligdagse bekymringer.
Man blir bevisst hvordan det er "å stå i" denne kraften og har sjansen til, på en ny måte, å bli kjent med den.

Den kloke tar dette med seg i sin spirituelle utviklig.
Den svake blir stående fast..
Dette er derfor en skummel snarvei og et tveegget sverd.

Noen av de negative virkningene vil vanligvis være:
Man mister jording og rotchakra blir stående åpent.
Åpent lenge betyr lengre tid for å komme seg etterpå.
Dette er også i direkte sammenheng med tapt/redusert sexualdrift/lyst og hos menn også EVNE.(Mange opplever det motsatt ang. lyst fordi hemninger forsvinner)
Alt har sin pris ;)

Jeg trenger ikke å si så mye mer enn at du er stadig på Finnmarksvidda med ditt svar - å sammenlikne amfetamin med Ayahuasca er jo latterlig.

Synes du skal skaffe deg noen erfaringer om hva plantelærere er og evt. ikke er i forhold til f.eks amfetamin før du uttaler deg så bastant. Du må rett og slett praktisere litt -for du virker ærlig talt ganske så naiv der du lesser på med alle dine facts.

"Pisser man på livet til andre risikerer man en hel dassbøtte over hodet", eller var det noe om tre ganger tilbake.. en overordnet lov. :icon_twisted:
Og, når man er bevisstgjort dette er uvitenhet ingen unnskyldning.
Husk det og trå varsomt.

Jeg utfordrer deg til å erfare selv - Ayahuasca-seremoni eller Peyote-seremoni. Tipper du ikke vil komme med dumme og latterlige forsøk på å sammenlikne amfetamin med Ayahuasca blant annet.  Men en velger jo hvilke verktøy og metoder en vil bruke. Og ikke bruke i sin spirituelle verktøy.
GjenopprettetMedlem
For meg er plantelæra en helt naturlig del i sjamanismen. Selv har jeg  liten erfaring, og kjenner få planter. Om en sliter med å finne en åpning, eller en blokkering i energifeltet hjelper plantemedisin. Men det er bare det at det er så mange planter å velge mellom, og mengden treger ikke så være så stor at det gir noe særlig rusvirkning. Men en skal heller ikke være så puritansk at en ikke kan tillate seg en svak rus av plantemedisin. Rus er ikke farlig, og det går fint an å ruse seg på en god følelse, eksempelvis en seiersrus.

Jeg ser det som helt naturlig at en sjaman håndterer plantemedisin inklusive det som klassifiseres som narkotika.

Ellers:
Når det i soppboka  eller urteboka står at en sopp eller plante er giftig så er den det. Det er ikke noe galt med soppboka.
Giftige sopper og urter kan skade organer i kroppen som nyrer og lymfesystemet.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":

Å være bastant for -eller mot plantelærere... er å velge å være blind på det ene øyet.
Verst er vel det å IKKE være ansvarsbevisst nok til å se at dere kan skade andre med slike holdninger!

Om disse plantene ble legalisert, ville det ikke blitt rekruttert en del nye sjamanspirer fra "uønskede miljø"?

Hva skulle aldersgrensen i så fall være for sjaman/klient ved bruk?

Hva ville noe slikt kostet i rene kr og øre for en behandling?

Finnes det overhode ingen negative erfaringer ved bruk av slikt? Og da mener jeg brukt på det dere kaller den rette måten?

Finnes det ikke noen gode syntetiske alternativer å få tak i?

Det er nettopp en av sjamanens oppgaver å helbrede, selv om mennesker kommer fra ”uønskede miljø”. Det er mange vakre sjeler blant rusmisbrukere, og mye bra guts. Men dessverre også et destruktivt handlingsmønster. Jeg synes mer om å  inkludere disse enn å ekskludere.

Jordisk alder sier ingen ting om det er nødvendig med en healingseremoni, eller om en er klar for det. Det avgjør sjamanen.

Etter som jeg har forstått er det et par alternativer. Dersom, det som skal til for å lage ayahuasca tar 7 år i drivhus, vil det koste penger. Kaktuspris på plantasjen vil gi en pekepinn. For import er prisen lik markedspris.

Penger er energi. Jeg tror at jo mer seremonien koster jo bedre virker den. Men en seremoni trenger ikke å koste i penger.

Det finnes ikke gode syntetiske alternativer, det er rein gift.
Anonymous
kansje seremonien funker bedre jo dyrere den er, men jeg tror fortsatt den funker best når den er gratis.
GjenopprettetMedlem
Enig med jazzcat.
Å tro penger gir mer energi enn bare en god intensjon er bare trist.
Men om man tror det er det en sannhet
-og er det en sannhet legger det begrensninger.

Og gift.. Er det ikke en slags nervegift i sopp?
GjenopprettetMedlem
8) Ayahuasca-seremoni eller Peyote-seremoni,  jeg kommer gjerne. 8)

Jeg vil ikke være den reiselederen som rakker ned på Andeby
mens jeg forherliger Gåseby -Og sammenligner dem...
:razz:-UTEN Å HA VÆRT PÅ BEGGE STEDENE! :razz:
Anonymous
joda, forskere påviser blåsyre i fleinsopp, men ikke nok til å skade noe dyr større enn en kanin, med mindre du spiser usansynelige mengder. man kan jo få kreft av poteter, eller grovbrød. slike ting som går under den vitenskapelige sjangeren gift finnes i alt. personlig mener jeg at for eksempel amfetamin er ren gift. det lukter labratorie, det er menneske skapt, og ødelegger uendelige mengder liv. norsk gatehasj er også giftig, det bor onde ånder i det, afghaneske barn slaver og dør for at norske hippi`er skal få dosen sin. fleinsoppen derimot, den plukker du rett fra naturen. det er ingen urettferdigheter og brudd på menneskerettighetene som gjør at du får tak i den. slike ting er vanskelige å forklare, men poenget var at den typen gift craftwolf siktet til tror jeg var en annen type gift en din, bierna.
GjenopprettetMedlem
Forresten, "å være på Finnmarksvidda", var det en nedsettende bemerkning og/eller ment som en fornærmelse? >:(
SEO Crawler
å være på finnmarksvidda bør jo, i sjamanistisk samisk tradisjon, være en hedersbetegnelse.

noen dager (og netter) alene til fjells, kan være en fin måte å sjalte ut egoet på, og møte sin frykt på..

det er STILT i fjellet.

ellers synes jeg david svarer godt for seg, og viser gode intensjoner (sjøl om hans interesse og engasjement overgår mitt...men sånn må det jo være, man er gjerne hodestups interessert i ting periodevis, slik skaffes kunnskaper)

craftwolf også...skriver under.  mange fine sjeler som faller utenfor.

i slike spørsmål skal en passe seg for "skyggen".....    hvis en er veldig imot noe....skal en stoppe opp litt...føle/tenke/kjenne etter...

fremtiden vil være i moderjordens tegn, forhåpentligvis.  syntetisk dop som hyperaktiverer egoet og prestasjonsevnen (her har jeg ingen personlig erfaring, bortsett fra som observatør) kan ikke sammenlignes med
plantemidler som gjør en sensitiv, spirituell og som kan pulverisere egoet fullstendig i noen timer (ved stor nok mengde).  disse kan befri en for idèen om å være en som jobber med seg selv/utvikler seg selv.
for "hvem" er det egentlig som gjør det....(there`s noone there...)

til slutt: det er helt greit, og også nødvendig, å gjøre det - jobbe med seg selv.....

men nyttig å huske (forsøke å huske) at egentlig er det, i virkeligheten, ingen der....

(just empty space....kroppen er lagd av rom, tomt rom.  hver celle, hvert atom er stort sett bare tomt rom. underrett meg hvis jeg er feilinformert)
GjenopprettetMedlem
Synes det er greit at ayahuasca er blitt lovlig i USA. Når det er mye positive virkninger ved bruken for mange, så er det jo bra. Det finnes mange lovlige legemidler i Norge som har store bivirkninger for mange. Effekten ved bruk av både legemidler og plantelærere har ulike effekter for den enkelte. Men det er jo alltid greit å være føre var, og sette seg inn i ulike synspunkter og erfaringer.
GjenopprettetMedlem
Jeg trives godt på viddene og det er mulig jeg ubevisst tar noen turer ut på viddene. Også når jeg tenkte penger som energi. Hvis en sparer, så  holder en  fokus på det en sparer til. Og det fokuset bygger opp en energi. Denne  energien kan den som har spart bruke til å hele seg selv, i en healing seremoni.
Energiene blir sterkere når flere kommer sammen i det samme fokuset. Healingseremonier kan gjøres med og uten penger, og med og uten ayahuasca.
Anonymous
"jazzcat":

kansje seremonien funker bedre jo dyrere den er, men jeg tror fortsatt den funker best når den er gratis.

Seremonier funker best med dyktige sjamaner(f.eks plantelærersjaman,Ayahuascaros,Curanderos). Og ikke ang pris. Det handler om å skille klinten fra hveten. Finne de "riktige" stedene og de "riktige" og dyktige som driver på med det om man ønsker å erfare dette i sin spirituelle utvikling. Noen har gode kontakter og andre har det ikke.
Anonymous
"Biernna":

Forresten, "å være på Finnmarksvidda", var det en nedsettende bemerkning og/eller ment som en fornærmelse? >:(

Ikke noe av delene. Men mer som helt på jordet.
Anonymous
Torstein:
å være på finnmarksvidda bør jo, i sjamanistisk samisk tradisjon, være en hedersbetegnelse.

noen dager (og netter) alene til fjells, kan være en fin måte å sjalte ut egoet på, og møte sin frykt på..

det er STILT i fjellet.

Jeg bør ikke bruke det uttrykket mer ang at det er helt på jordet ja... :exclaim: :razz: :w00t: :biggrin:

ellers synes jeg david svarer godt for seg, og viser gode intensjoner (sjøl om hans interesse og engasjement overgår mitt...men sånn må det jo være, man er gjerne hodestups interessert i ting periodevis, slik skaffes kunnskaper)

SPOT ON..spesielt det du sier tilslutt.  8)

syntetisk dop som hyperaktiverer egoet og prestasjonsevnen (her har jeg ingen personlig erfaring, bortsett fra som observatør) kan ikke sammenlignes med
plantemidler som gjør en sensitiv, spirituell og som kan pulverisere egoet fullstendig i noen timer (ved stor nok mengde).  disse kan befri en for idèen om å være en som jobber med seg selv/utvikler seg selv.
for "hvem" er det egentlig som gjør det....(there`s noone there...)

Veldig bra sagt! :respect:
GjenopprettetMedlem
Hææh - pulverisere egoet for noen timer ...  hva er vitsen med det?  Det ultimate er å erkjenne den altomfattende kjærlighet, av Skaperen av alt som er - det krever hardt arbeid med seg selv med alt en her av iboende ressurser, også faktisk bevisstheten om sitt ego.
Det er  en grunn til at vi er utstyrt med dette egoet.
Å "trykke på knappen" for å få seg noen timers ego-fravær synes som  en rein EGOTRIP ...

Sorry mates, jeg foretrekker fjellene, skogen, havet, sjøene, elvene og det store vi alle er en del av. 
Ikke noe bedre sted er bedre for testing av egoet sitt enn ute i naturen -  Eller  i møte med mennesker i situasjoner som virkelig trenger hele ens nærvær og kraft ...

Eksempler på permanent egoparkering (med alt det innebærer) for å ofre seg for andre menneskers ve og vel - er blant annet Mor Theresa, Nelson Mandela og Jesus ....

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Om ikke egoet er tilstede kan man vel ikke utrette noe.

Man bekrefter sin eksistens gjennom å være.
Bare gjennom å være kan man be om hjelp og være et mellomledd.
Hvis ikke, hvem spørr i såfall og byr seg frem som et redskap for kraften?

Hvordan man kan forvente å få kontakt med "den store kilden" ved f.eks healinger bør
mer nyansert bli:

Nr1 be om hjelp

Nr2 få egoet unna så det blir fri vei for kraften.
SEO Crawler
ja, egoet må være der, men velsignelsene skjer når det slipper taket en stund. i praksis vil det kanskje si noen "tanketomme øyeblikk"

ihvertfall hørte jeg nylig en person sitert på at "fremgang" viser seg i økende fravær av tanker. hverdagssinnet, okkupert i fortid/fremtid slipper

jeg tror jeg starter en ny tråd, for å lire av meg litt galle i all vennskapelighet.  forhåpentligvis er det noe nyttig i det (hvis ikke, slakt meg)

:razz:
Anonymous
"David":

"jazzcat":

Seremonier funker best med dyktige sjamaner(plantelærersjaman,Ayahuascaros,Curanderos). Og ikke ang pris. Det handler om å skille klinten fra hveten. Finne de "riktige" stedene og de "riktige" og dyktige som driver på med det om man ønsker å erfare dette i sin spirituelle utvikling. Noen har gode kontakter og andre har det ikke.

unskyld meg, men nå gikk du over streken. kan være du bare utrykte deg feil, men jeg fikk ihvertfall intrykket av at  du definerer dyktige sjamaner som sjamaner som bruker plantelærere, og at alle de andre, som for eksempel sioux medisinmenn, er og var udyktige ?!  :lol:

håper virkelig for din del at dette ikke var det du mente i det heletatt. det er isåfall grenseløst respektløst og "helt på jordet"  :icon_lol:
Anonymous
Kariw:
Å "trykke på knappen" for å få seg noen timers ego-fravær synes som  en rein EGOTRIP ...

Hensikten og intensjonen med å være med i healingsseremonier med Peyote og Ayahuasca f.eks handler ikke bare om det. Det handler om renselsesprosess - healingsprosesser også, som vi alle går igjennom hver eneste dag. Det handler om å velge hvilke typer metoder og verktøy en vil bruke. Det skurrer jo endel av det du sier at det er en egotripp når det handler om det motsatte. Men det handler om så mye mer. Men en må ikke gjennom slik type healingsprosess - en velger jo selv og det er også cluet her da.
Anonymous
"jazzcat":

"David":

"jazzcat":

Seremonier funker best med dyktige sjamaner(F.EKS plantelærersjaman,Ayahuascaros,Curanderos). Og ikke ang pris. Det handler om å skille klinten fra hveten. Finne de "riktige" stedene og de "riktige" og dyktige som driver på med det om man ønsker å erfare dette i sin spirituelle utvikling. Noen har gode kontakter og andre har det ikke.

unskyld meg, men nå gikk du over streken. kan være du bare utrykte deg feil, men jeg fikk ihvertfall intrykket av at  du definerer dyktige sjamaner som sjamaner som bruker plantelærere, og at alle de andre, som for eksempel sioux medisinmenn, er og var udyktige ?!  :lol:

håper virkelig for din del at dette ikke var det du mente i det heletatt. det er isåfall grenseløst respektløst og "helt på jordet"  :icon_lol:

Selvfølgelig mente jeg det ikke. Men nå plusset jeg på en F.EKS - som gjør at det blir mer klarerere eller hva? Jeg mente de dyktige sjamanene i Amazonas som driver med plantelærere. Det finnes dyktige som ikke bruker det også selvfølgelig. Men en kan ikke rangere noen over andre pga metoder de bruker. Det beror ikke på metoder de bruker som gjør en kraftfull som sjaman. Det blir veldig individuelt.
GjenopprettetMedlem
Takke meg ta til Teleterkji som forteller noe fra virkeligheten  ;D

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Eksempler på permanent egoparkering (med alt det innebærer) for å ofre seg for andre menneskers ve og vel - er blant annet Mor Theresa, Nelson Mandela og Jesus ....

hilsen kariw
[/quote]

Kanskje ikke de verste eksempler på arten menneske du nevner der, Kariw. Jeg vil tro Nelson blant de levende og Jesus blant de som har vært det rager ganske høyt på lista over de mest beundrede artsfrender på kloden.
Sensis [Crawler]
Mer på hjertet i denne sammenhengen?

Si det nå, for i morgen låses tråden.

Mvh Ailo Gaup
Anonymous
Hmm, - hvorfor skal alltid de mest populære trådene låses?  :'(
Det er jo helt inni Oslo-gryta!
:lol: