Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://seattletimes.nwsource.com/html/n ... tea21.html
http://www.mercurynews.com/mld/mercuryn ... 924884.htm

Høyesterett i USA har avgjort at ayahuasca inntatt som del av UDV's relgiøse ritualer er beskyttet av loven om relgiøs frihet.

Det er en flott nyhet for alle plantelærertilhengere :respect: Kanskje dette vil føre til mer presedens andre steder i verden inkl Norge etterhvert.

This is a very important decision for minority religious freedom in this country," said lawyer John Boyd, who represents about 130 U.S. members of O Centro Espirita Beneficiente Uniao do Vegetal who live in New Mexico, California and Colorado.

Peyote har vært lovlig i ca 10 år i Native American Church sin regi.
Sensis [Crawler]
For en som meg, som forsvarer alles mulighet til informasjon om og valgfrie tilgang til erfaring med mangfoldet i sjamanenes verdensarv, er dette en god nyhet.

Muligheten til å få slike informasjon og egne erfaringer er grunnlaget for det uformelle Sjamansamfunnet jeg mener vi utgjør.

Selv om jeg er en crazy sjaman og ikke trives i organisasjonssammenhenger og styrer, slår det meg at vi kanskje  burde formalisere Sjamansamfunnet og registrere det i et eller annet departement, og så jobbe for Det Store Målet på den måten også...

Er det noen som vet hvordan man går frem i en slik sammenheng?

Men for øvrig er det min mening at mytelandet og viddene innom meg er den totale frisonen uansett. De er alltd fri  og stadig mer så etter som min  evne til å slippe ufriheten øker.

Mvh Ailo
W3 [Sitesearch]
Et skritt i riktig retning , måtte det begynne å løpe  :wub:
Anonymous
"ailo":

Selv om jeg er en crazy sjaman og ikke trives i organisasjonssammenhenger og styrer, slår det meg at vi kanskje  burde formalisere Sjamansamfunnet og registrere det i et eller annet departement, og så jobbe for Det Store Målet på den måten også...

Er det noen som vet hvordan man går frem i en slik sammenheng?

Nå prøvde Andreas(som var innom forumet en liten periode) dette med Animistisk Trosfellesskap. Han prøvde å få til lovlige Ayahuasca o.l. seremonier her i landet uten at det hjalp. Så du kan jo spørre han eller noen andre som har greie på slikt. Men du tenker på hvordan skape en lignende organisasjon som Native American Church o.l. her i landet,som er med på å få til lovlige Ayahuasca-seremonier her i Norge?
GjenopprettetMedlem
"ailo":

... burde formalisere Sjamansamfunnet og registrere det i et eller annet departement, og så jobbe for Det Store Målet på den måten også...

Siste 5-15 år har det fantes en del trossamfunn o.l. med appell til sjamansk livssyn.  Før flere dannes er det verdt å tenke over om man ønsker så mange livssynsgrupper innen en liten gruppe med sjamanismefolk?  Det virker uhensiktsmessig om alle stifter hver sin sekt.  Hva med eksisterende trossamfunn?

Animistisk Trosfelleskap  vet Knut-Erik Helle og Andreas Winsnes litt om. Websida er lagt ned nå (..kanskje også trosfelleskapet?). Internet Archive kan vise gamle sida fra 2005: http://web.archive.org/web/20050205065632/http://animisme.unity.no/

Kosmologisk Livstro  http://kosmologisklivstro.no/ er "..stiftet i1994 og er et offentlig godkjent trossamfunn med alle rettigheter til å utføre ritualer og seremonier som navnedag,..."  Eirik Myrhaug (samisk sjamanhealer) er for tiden styreleder. Troserklæring, møter osv er det man kan forvente i en sjamanistisk gruppe.

Norsk paganistforbund  http://www.paganistforbundet.org/omnpf.html  stiftet 1992. "...de urgamle religionene, og på religioner og former for shamanisme som har sine røtter i disse.". (Muligens er dette kun en interesseorganisasjon slik som Holistisk forbund var tidligere.)

Holistisk forbund er et off. godkjent trossamfunn, der de tilbyr konfirmasjon o.l. http://www.holisme.no/

Noen som vet om andre?

Informasjon angående det offentlige labyrintet fås som før ved www.norge.no eller tlf 80030300.  Kultur- og kirkedepartementet oppgir selvsagt og lover, forskrifter mm for deres felt.
.
Sensis [Crawler]
Jeg tenker på et forum som arbeider for alles mulighet til informasjon om sjamanenes verdensarv og arbeider for alles valgfrie tilgang til erfaring med mangfoldet i denne arven.

Jeg tenker ikke spesielt på ajahuasca, men det også, uten at dette jeg ser for meg skal være noen barrikadestormer.

Jeg syns vårt uformelle Sjamansamfunn fungerer inspirerende, for meg gir det fornemmelsen av å stå i en åpen og givende sammenheng med flere.

Ajahuascafokuset alene er for snevert for meg. Jeg ser for meg et større bilde. Det er så mye annet "lovlig" i denne arven som de fleste ikke vet om, og som kan hjelpe mange til større eller mindre oppvåkninger, og som det er gledelig å kjenne til og å benytte seg av.

Og ved siden av sjamanmeditasjonene kommer den kreative praksis.

Det tar lang tids trening å utvikle en kanal ut, der man kan uttrykke sine visjoner på en måte som berører andre.

Å løfte denne inn-ut-arven frem i sinn og samtid er en oppgave som forandrer seg hele tiden. Det er forskjell mellom å huske det og å leve det...

Tilda, du peker på noen sentrale samfunn og grupper og det er godt at de finnes og gjør det de gjør.

For min del er det arbeidet jeg gjør nærmest blitt til et ikke-arbeid, min fungsjon som sjaman er nærmest blitt overflødig... i alle fall for meg selv.

AG
Anonymous
enig med ailo, hvis hovedfokuset blir å legalisere diverse plantelærere, så er målet uoppnåelig. hvis vi derimot  gjør sjamansamfunnet (eller hva man vil kalle det) mer konkret og offentlig, kansje med et ordentlig sjamansenter som nevnt på forsiden, så vil fruktene som blir høstet inn av noe sånt føre til at folk blir mer og mer åpne. kansje de en gang godkjenner ajahuasca seremonier på sjamansenteret, men det blir nok lenge til. personlig syntes jeg det er litt tullete, ajahuasca er ikke å anskaffe naturlig i norge, her vokser det andre ting, desuten vil jeg mene at det gavner å gjøre slike ting uten plantelærerne. et ritual en gang i året eller to, for å feire at vinteren er over for eksempel, det hadde jo vært ypperlig (kansje ajahuasca ikke passer akkurat her, har egentlig ingen erfaring med det) men ikke basere sitt liv på dette. livet ditt er først og fremst deg. men alle om sitt, smaken er som baken :D
Anonymous
For meg ville en slik sammnslutning som mye var basert på å få gjennom plantelærerne mer virke som en provokatør i samfunnet, og jeg tror ikke den ville være noen god PR for sjamanismen i det hele tatt. Er den rette veien å gå med å provosere og skremme? Men så er jeg jo heller ingen sjaman, og skjønner kanskje mer og mer at jeg ikke hører hjemme innen sjamanismen. Men jeg henger nå med her likevel, siden jeg ikke har noe annet naturlig "hjem" heller.  :) Jeg ser heller ikke at det skal være noen selvfølge å bruke en amerikansk plante her i Norge, men jeg ser fornuften i å la dem som har hatt dette som tradisjon få bruke det i kontrollerte former, der det hører hjemme.
Nå skal jeg driste meg til å prvosere veldig her... Har en følelse av at nettopp det at det er forbudt å bruke disse stoffene, er det som gjør dem spennende, - akkurat som med så mange andre stoffer.
Jeg ser at noen har fulltidsjobb med å drive misjon på dette feltet, uten at jeg ellers kan spore noen utvikling av deres person eller sjel, og noen andatil helt uten å selv ha erfart disse stoffene! Det undrer meg en smule. Men vet jo at jeg straks vil få beskjed om at det er min frykt som gjør det..  :lol:
Ellers mener jeg å se en viss kjønnsforskjell på dette feltet. Er det noen som har noen formening rundt det? Det er mest menn som ivrer for bruke plantelærere, mens kvinnene vil ta ting litt mer steg for steg. Eller virker det bare sånn?
Anonymous
tja, interresant egentlig... den kjønnsgreia, har ikke tenkt særlig over det før :P det meste jeg har av erfaring med slike ting er innen kriminalitet, fest og morro, ikke åndelig bruk. har lagt det bak meg nå, og det var vell sikkert fryktelig dårlig og barnslig av meg å være på den måten. men, jeg lærte utrolig mye av det, minst like mye som jeg har av meditasjon og å lese bøker. Lame Deer var en sioux indianer og medisinmann, men før han ble medisin man hadde han vært  soldat, fengselfange, hjemmebrenner, potetplukker, landstryker og masse annet. han sa at vi kan ikke være helgener hele tiden, vi må utsette aura`en vår for drit en gang i blandt, slik vokser den, slik får vi utfordringer. han mente og at det var kansje de "mørke" tingene han hadde gjort han lærte mest av. men, uff... dette var jo helt av skaftet  :exclaim:

det jeg skulle frem til, var at rus og kriminalitets miljøer er mannsdominert, så hasj, fleinsopp osv brukt for morro er også mannsdominert... menn er jo de dummeste som de fleste sikkert vet så, er kansje ikke så rart at det er slik :P men jeg tror sånne ting ikke har noe med feminin og maskulin å gjøre, jeg tror det er samfunnet og ytre påvirkning som gjør at både rusbruk og rituell bruk for tiden er mannsdominert. se på heksene fra middelalderen, de var oftere kvinner en menn etter hva jeg har skjønt, og entheogener var vist måten de red til blokksberg på, av hva jeg har forstått.

angående om du hører til innen sjamanisme, med untak av Ailo Gaup, er den personen jeg har møtt som jeg føler passer best til tittelen sjaman, en instruktør og lærer i aikido på skolen jeg går på (aikido er en japansk kampsport). sjamanisme er bare et navn lagd av antropologer for å betegne selvutvikling. mener nå jeg :)
Anonymous
Jo, det er kanskje fordi sjamanisme egentlig ikke er noen verdens ting at jeg har problemer med tilhørigheten..  :lol:
Og fordi jeg i mitt hodet har fått ingenting til å bli noe spesifikt, som ikke stemmer med noenting, selv om det egentlig er allting...  :o
GjenopprettetMedlem
Jeg tror nok ikke man skal la plantelærerne være plakatbærere for sjamanismen, men heller fokusere på selve sjamnismen så kan plantelære være en del av helheten, og jeg tror det er nettop slik di fleste ser for seg at det kan bli.
Jeg er sjaman, sånn nå har jeg sagt det høyt her på forumet :o, men jeg har en laang vei videre til å bli fult utlært, om jeg i det hele tatt blir det... :confused: bare så det også er sagt.
Det er vel like lite en selvfølge at en amerikansk plante skal bli brukt i norge som det er at alt annet amerikaniseres...
Sjamanisme er en verdensarv, la oss gjøre den grenseløs også...
Når det kommer til selve stoffene, jeg er en av dem som har ropt høyest om det farlige ved bruken av dem, ikke her men på andre fora og mine utalelser var veldig låst opp mot nettop det at de er "ulovlige" slik at det at di er ulovlige kan brukes fra begge leire som argument...
Jeg har forsatt ingen erfaring med disse stoffene og har alldrig vært tilhenger av stoffer generelt, ikke har jeg trengt dem heller da jeg har nådd mine mål uten, MEN og her kommer mennet...
Det som er litt interessangt er at jeg mer og mer ser at det kan være en okey ting å benytte seg av under spesielle sermonier og innvielser... mitt personlige syn på dette har gått fra å være et bastant og udiskutabelt NEI, til å bli et tjaaa hvorfor ikke prøve... dette har kommet som en del av min utvikling som går i et rasende fort tempo nå for tiden..
Hvorvidt det er kjønnfordeling på for og imot dette har jeg ikke lagt noe serlig merke til, men jeg er da kvinne og haller mer og mer for bruk av plantelære i sjamanismen, men ikke til frokost hver dag  ;)
Så joda steg for steg kan nok være en god ting, og for meg har det gitt meg en tilvenning av tanken paralelt med utvikling...
Dog tror jeg man skal være forsiktig og eventuelt prøve dette ut sammen med mennesker som har kunnskap og erfaring om dette fra før av...
Di erfarne vet tross alt mest om sine erfaringer...

Så er det da godt at jeg har mot nok til å si hva jeg mener, og i tilegg mot til å si at jeg kan ha tatt feil  ;D

Frem og tilbake er like langt, men man lærer noe begge veiene... :wub:

Lys & Kjærlighet
Tina
Anonymous
Ellers mener jeg å se en viss kjønnsforskjell på dette feltet. Er det noen som har noen formening rundt det? Det er mest menn som ivrer for bruke plantelærere, mens kvinnene vil ta ting litt mer steg for steg. Eller virker det bare sånn?

Det er nok mer kvinner enn du tror. På Ayahuascaforumet er det noen kvinner som pleier å skrive og det er flere kvinner her inne på Sjamansonen som enten har erfart Ayahuasca-seremonier eller er opptatt av det.
Til og med en kvinne har skrevet bok om hennes erfaringer med Ayahuasca-seremonier i Amazonas.

http://rebekita.com/

Menn er nok flinkere til å uttrykke seg ved hjelp av bøker og vise vei skulle jeg tro på uendelig mange områder De skriker nok høyest. Men det finnes dyktige kvinner som driver med sjamanisme som Sandra Ingerman, som Ailo kjenner godt. Hun er dyktig på dette med sjelehenting og har skrevet flere bøker inkl Soul Retrieval(sjelehenting). Og Ailo nevnte at det finnes kvinnelige sjamaner f.eks i Sør-Korea(?) og andre kulturer. Kvinner hjelper til også angående Ayahuasca-seremonier. Men de er mer i BAKGRUNNEN. Menn er flinkere til å fronte ting generelt da. Kanskje mer pr-kåte? :w00t: :lol: :biggrin:

Når en ser på dem som ønsker å være med på Ayahuasca-seremonier som f.eks på denne siden så er det flere kvinner her så det er en myte at det er stort sett bare menn som er opptatt av plantelærere.

http://www.ayahuasca-wasi.com/english/testimonies.htm

Ayahuasca er også kalt for MADRE Ayahuasca - Moder Ayahuasca. En alliert til Moder Jord. Feminin plante 8)
Anonymous
Nå skal jeg driste meg til å prvosere veldig her... Har en følelse av at nettopp det at det er forbudt å bruke disse stoffene, er det som gjør dem spennende, - akkurat som med så mange andre stoffer.
Jeg ser at noen har fulltidsjobb med å drive misjon på dette feltet, uten at jeg ellers kan spore noen utvikling av deres person eller sjel, og noen andatil helt uten å selv ha erfart disse stoffene! Det undrer meg en smule. Men vet jo at jeg straks vil få beskjed om at det er min frykt som gjør det

Nå kan jeg ikke snakke for alle som er engasjerte i det og skal prøve å svare for meg selv bare her. For det første så er min interesser for sjamanisme og plantelærere like naturlig som om jeg spiser mat hver dag. Jo mer i dybden jeg går i ting og tang jo mer henter jeg tilbake en gammel visdom(som alle har fra tidligere liv osv) - en liten puslebit her og en puslebit der. Det samme gjelder for plantelærer. Jo mer jeg går i dybden jo mer så skjønner jeg at det er en av de mest misforståtte delene av sjamanismen her i Vesten. Og denne skremselspropagandaen mot det har vært ganske overdrevet. Men nå har jeg enormt mye vitenskapelige kilder som forteller at Ayahuasca,Peyote o.l. ikke har noe med narkotika å gjøre. Overhodet ikke. Og hvorfor de er så sentrale i såkalte healingsseremonier er også mer og mer forståelig når en virkelig går i dybden og henter også tilbake mer visdom som en føler en har visst om før. Så skeptikere som sammenligner plantelærere og narkotika er noe jeg tar sterkt avstand fra, men kan ikke overbevise dem og skal heller ikke gjøre det. De får bli overbevist selv om de ønsker det i sin utvikling. Men det er klart at skeptikere og sånt får mer og mer problemer med å svare for seg når en kommer opp med haugevis av vitenskapelig dokumentasjoner. Da kommer de gjerne med unnskyldninger om at de ikke gidder å lese de kildene eller tyr til personangrep og latterliggjøring. Hva skal en si om slik holdning?

At det er forbudt her i landet sier det meste om Vestens holdninger til det meste i livet generelt sett. Trenger ikke å gå sånn voldsomt i dybden av det. Vestlig vitenskap har jo fornektet den spirituelle delen av mennesket i århundrer - siden middelalderen. Og naturvitenskapen og legevitenskapen har også fornektet det spirituelle like lenge. Plantene brukes i healingsseremonier fordi det har nettopp med healing og renselse å gjøre. Av vår fysiske kropp og andre deler av oss selv. Vi møter oss selv sterkt i døren. Å bruke plantelærere i sin egen spirituelle utvikling er det flere og flere som får øyne opp for og de bryr seg heller ikke om skremselspropagandaer fra Vesten så lenge de følger sitt hjerte og sin intuisjon. Så får skeptikere til det følge sin og ha det som sin overbevisning.

Noen er veldig engasjerte ang plantelærere selv uten egne erfaringer hittil i livet ang med dem. Hvorfor det? Kan det hende at de henter tilbake puslebiter - en etter en fra sin karmiske bagasje - fra tidligere liv - det de "visste" om slik visdom og kunnskap? Ja, det er noe jeg mener er for min del. Jo mer jeg går i dybden av sjamanisme og f.eks plantelærere så merker jeg at dette er noe som jeg visste om før egentlig. Tror mange kjenner igjen på det punktet. Det er liksom ikke noe "nytt" egentlig. Det er jo sånn i livet at noen har som holdning at en skal leve ut og erfare det en VISSTE før i sin karmiske baggasje eller sjels baggasje om man vil. En bitteliten puslebit som plasseres på riktig sted litt etter litt og noen ganger store biter. Prosesser tar tid. Å komme seg over kneiker tar tid. Å integrere biter av sin oppsamlete kunnskap og visdom fra tidligere liv er noe jeg er veldig opptatt av. For noen tar det lengre tid enn andre. Og alle har forskjellige veier mot "samme" mål. Det handler om å være BEVISST på det.

Å bedømme andres sjel eller personlige utvikling kan ingen andre gjøre utenom en selv. Og prøve å analysere andre mennesker uten at de kjenner dem eller at de har bedt om det osv er også ganske respektløst. Det er sikkert noe alle har gjort i sitt liv. Inkludert meg selv.

Tilbake til det førstesitatet der oppe fra WHITEOWL. Det er ikke provoserende i det hele tatt. Og kanskje det er det for noen det du sier ang spenningen, men ikke for min del og jeg tror ikke for de fleste her inne. For min del er det en del av sjamanismens verdensarv. Plantelærerinformasjon og erfaringer er et veldig vanlig emne i Shaman`s Drum-magasinet. En av verdens mest kjente sjamanmagasiner - hvorfor er det det? Ikke bare fordi redaktøren driver med det selv, men fordi det er en del av sjamanismens verdensarv. Det er noe jeg ikke kan hviske ut og at noen ikke klarer å forholde seg til det eller akseptere det får de gjøre så mye de vil for min del. Men de hvisker bort en del som er veldig vanlig noen steder i verden som i Amazonas(Brasil,Peru,Equador), Mellom-Amerika,Nord-Amerika(Peyote) osv osv.

De som kjenner meg vet at jeg har enormt mye kilder å komme med angående andres erfaringer med sjamanisme inkl plantelærere. Og mine egne erfaringer rundt plantelærere og andre deler av sjamanismens verden kommer etterhvert. Jeg har iallefall endel teoretisk tyngde da. Men det er jo i praksis og av erfaring en lærer. Men å ha teoretisk kunnskap skader ikke det. Det er jo bare positivt. Det samme ang engasjement. Noen liker ikke at noen har for mye engasjement. Når jeg har et stort engasjement for noe så liker jeg som sagt å gå ganske mye i dybden. Men ingenting er mer verdifullt enn ens egne erfaringer.
Anonymous
For meg ville en slik sammnslutning som mye var basert på å få gjennom plantelærerne mer virke som en provokatør i samfunnet, og jeg tror ikke den ville være noen god PR for sjamanismen i det hele tatt. Er den rette veien å gå med å provosere og skremme?

Tror du virkelig at de som er interessert i plantelærere/plantemedisiner her inne gjør det fordi de ønsker å provosere og skremme? Hvorfor skal tilhengere av det la seg PROVOSERE og SKREMME av de som er skeptiske til dette?Eller la Vestens generelle syn være det som er sant, som går imot våres egen intuisjon og hjerte - ang dette? Men pr i dag er det ulovlig så da må en utenlands(Amazonas,Nederland,USA,Spania o.l. ) for å erfare slike healingsseremonier. Og det forholder de fleste seg til egentlig. Men jeg fordømmer ikke akkurat dem som gjør det alene heller.
Plantelærere o.l. er en del av sjamanismen og det får en bare respektere og akseptere etter min mening. Om en har problemer med det så får en enten prøve å gå i seg selv - å gå igjennom prosesser for å respektere og akseptere det. Ellers fortsette å holde fastlåst på sin egen overbevisning som er i tråd med generelle Vestens syn. En får bare respektere folks valg og holdning til hva som helst i livet. Ingen har rett i å leke dommer.

Hvis sjamanismen får et dårlig rykte på seg pga plantelærere så sier det mer om dem som lager disse ryktene enn sjamanismen selv - URKRAFTEN i naturen - i dyr - i planter - i oss alle osv....kan de aldri bortforklare uansett 8)
Men Ailo har rett i den holdningen han har til plantelærere o.l. at det er en del av sjamanismens verdensarv. Om en forstår dette så er det fint. Hvis ikke - ok, jeg kapper ikke av hodet til folk for det om.... :badgrin: :biggrin:
GjenopprettetMedlem
En diskusjon er; hvem som kan pryde seg med tittelen sjaman. Et svar jeg har sett er; en viss evne til å helbrede, og en viss evne til å indusere transe.
Men jeg ser to trekk, og det er di som utvikler sjamanen i seg, og di som driver praksis på klienter. For di som har egen praksis på klienter synes jeg det ville være naturlig å organisere seg som andre alternative terapeuter. Men da faller en stor gruppe ut, di som er på sjamanens vei. Og sjamanen som kunstner eller sjamanen som klovn og samfunnskyndig eller som artist eller prest vil heller ikke passe rett inn i en A4 organisering.

Det er leit med den plantedelen som faller ut for sjamanen, på grunn av lovverket. For meg blir det en amputasjon av sjamanens praksis. Plante og energimedisin er mye mer enn ayahuasca og peyote, flue og flein. Og jeg har troen på at det finnes bedre alternativer til ayahuasca i vår fauna.

Jeg mener også at det ikke er nødvendig å ha nådd di store høyder på flein eller ayahuasca for å praktisere som sjaman. Men det er naturlig og nødvendig for noen. Det er viktig å lytte til seg selv, og ikke gjøre noe som byr en imot. Plantemedisin er ikke for alle.
Anonymous
Når det kommer til selve stoffene, jeg er en av dem som har ropt høyest om det farlige ved bruken av dem, ikke her men på andre fora og mine utalelser var veldig låst opp mot nettop det at de er "ulovlige" slik at det at di er ulovlige kan brukes fra begge leire som argument...
Jeg har forsatt ingen erfaring med disse stoffene og har alldrig vært tilhenger av stoffer generelt, ikke har jeg trengt dem heller da jeg har nådd mine mål uten, MEN og her kommer mennet...
Det som er litt interessangt er at jeg mer og mer ser at det kan være en okey ting å benytte seg av under spesielle sermonier og innvielser... mitt personlige syn på dette har gått fra å være et bastant og udiskutabelt NEI, til å bli et tjaaa hvorfor ikke prøve... dette har kommet som en del av min utvikling som går i et rasende fort tempo nå for tiden..

Ja, at de er ulovlig betyr ikke at det er noe "farlig". Det er vel flere ting i Vesten som er sett på som "farlig" eller "negativt" uten at det er det i det hele tatt. Det handler om å se det fra et annet perspektiv. Men jeg er også en tilhenger av det skal benyttes bare i healingsseremonier. Med hensikt,respekt og i fellesskap med andre. Men respekterer Teleterkij og andre som bruker det alene uten at de tar skade av det og bruker det fornuftig og med respekt - og at de er bevisst sin personlige/spirituelle utvikling. Så går det helt fint.

Uansett ganske slitsomt å møte slike BASTANTE NEI-FOLK på diverse forum ang holdning til plantelærere/plantemedisin. :badgrin: :lol: Men de er ikke mer sta enn meg så :w00t: 8) :lol:
Anonymous
En diskusjon er; hvem som kan pryde seg med tittelen sjaman. Et svar jeg har sett er; en viss evne til å helbrede, og en viss evne til å indusere transe.
Men jeg ser to trekk, og det er di som utvikler sjamanen i seg, og di som driver praksis på klienter. For di som har egen praksis på klienter synes jeg det ville være naturlig å organisere seg som andre alternative terapeuter. Men da faller en stor gruppe ut, di som er på sjamanens vei. Og sjamanen som kunstner eller sjamanen som klovn og samfunnskyndig eller som artist eller prest vil heller ikke passe rett inn i en A4 organisering.

En sjamansenter bør være for alle som er interessert i sjamanisme enten de som jobber med klienter eller som er opptatt og interessert i den form for spirituell vei - personlig vei i livet.

Det er leit med den plantedelen som faller ut for sjamanen, på grunn av lovverket. For meg blir det en amputasjon av sjamanens praksis. Plante og energimedisin er mye mer enn ayahuasca og peyote, flue og flein. Og jeg har troen på at det finnes bedre alternativer til ayahuasca i vår fauna.

;D Tror Amazonas har de "mektigste planter" som finnes her på vår planet så jeg er uenig med det du sier tilslutt....hehe...men en skal aldri si aldri. Ayahuasca har blitt kalt for Moder planten. Så mulig at det stemmer at det er den mest mektige allierte plante til Moder Jord. Men det er jo mange mektige planter i Amazonas og på det Amerikanske kontinentet da. Og andre steder i verden. Så jeg regner ikke med at vi får vite hva som er best osv...det får bli veldig individuelt å mene om og erfare.

Jeg mener også at det ikke er nødvendig å ha nådd di store høyder på flein eller ayahuasca for å praktisere som sjaman. Men det er naturlig og nødvendig for noen. Det er viktig å lytte til seg selv, og ikke gjøre noe som byr en imot. Plantemedisin er ikke for alle.

Jeg mener at plantelærere/plantemedisin er for alle som ønsker å bruke det som verktøy i sin spirituelle livsvei o.l. Men ikke alle velger å bruke det verktøyet.
GjenopprettetMedlem
"David":

Ja, at de er ulovlig betyr ikke at det er noe "farlig". Det er vel flere ting i Vesten som er sett på som "farlig" eller "negativt" uten at det er det i det hele tatt. Det handler om å se det fra et annet perspektiv. Men jeg er også en tilhenger av det skal benyttes bare i healingsseremonier. Med hensikt,respekt og i fellesskap med andre. Men respekterer Teleterkij og andre som bruker det alene uten at de tar skade av det og bruker det fornuftig og med respekt - og at de er bevisst sin personlige/spirituelle utvikling. Så går det helt fint.

Uansett ganske slitsomt å møte slike BASTANTE NEI-FOLK på diverse forum ang holdning til plantelærere/plantemedisin. :badgrin: :lol: Men de er ikke mer sta enn meg så :w00t: 8) :lol:

:lol: Man har valg vet du, man kan velge å tviholde på sine meninger, eller man kan være stor nok til å se at meninger kan endres ettersom utvikling skjer... :respect:
Det er vel noe med at man kan velge å se opp og frem, eller grave seg ned og fast i sitt eget klister  :innocent2:

:badgrin: men sta... ??? Hva er det da  :innocent2: :wub: :innocent2:

Tina :lol:
Anonymous
Bastante nei-folk?
Meg?
Har jeg sagt det?
Men de fleste saker har flere sider, blir litt dumt å ikke kunne se på ting fra alle kanter.

Jeg kan også si at bilkjøring er farlig, det forurenser, alle kan ikke få lov til å kjøre bil osv. Men det betyr ikke at jeg syns biler skal forbys. Heller ikke vil jeg overbevise dem som heller vil ta bussen at de absolutt bør kjøre egen bil.

Men David, - du snakker stadig om å ikke handle ut fra egen frykt, men heller lære av erfaringene. Jeg venter enda på å lese noen av dine erfaringer med bruk av disse plantene.
Anonymous
Bastante nei-folk?
Meg?
Har jeg sagt det?
Men de fleste saker har flere sider, blir litt dumt å ikke kunne se på ting fra alle kanter.

Snakker ikke om enkeltpersoner. Men sånn generelt da.

Men David, - du snakker stadig om å ikke handle ut fra egen frykt, men heller lære av erfaringene. Jeg venter enda på å lese noen av dine erfaringer med bruk av disse plantene.

Det kommer snart. Forhåpentligvis dette året.
Anonymous
"David":

jeg syntes det ofte kan være mer slitsomt med BASTANTE JA-FOLK jeg,  spesielt når de ikke snakker om annet. jeg er for plantelærere 100%. det er jo ikke farlig, dette vet jo alle som har prøvd det (noe som selvfølgelig ikke er sant) men når man er så overbevist om at det er ufarlig, hvorfor må man da altid prakke dette på andre ? er det trangen til å krangle ? har man ikke noe bedre å snakke om ? ting  burde gå sin gang, å mase på folk eller diskutere evindelig med dem om slike ting kommer aldri til å gjøre at de åpner øynene selv, så hvorfor ikke bare la det ligge ? bøker er til å fyre opp i peisen og tørke seg i rumpa med, og drøssevis av artikler på internett kan ikke brukes til det en gang, med mindre du skriver det ut da. kan ikke folk heller skrive om hva de erfarer, hva de ser, hører, lærer og føler, slik som telerkj, enten det er ayahuasca, fleinsopp eller en trommereise ? det tror jeg hadde fungert bedre hvis man absolutt vil overtale andre til å mene det samme som en.

jaja, dette var vell fult av selvmotsigelser men, pytt pytt
Anonymous
bøker er til å fyre opp i peisen og tørke seg i rumpa med, og drøssevis av artikler på internett kan ikke brukes til det en gang, med mindre du skriver det ut da. kan ikke folk heller skrive om hva de erfarer, hva de ser, hører, lærer og føler, slik som telerkj, enten det er ayahuasca, fleinsopp eller en trommereise ? det tror jeg hadde fungert bedre hvis man absolutt vil overtale andre til å mene det samme som en.

Tips om bøker og vitenskapelige kilder vil alltid noen her inne være glad for å lese om. Det er klart at egne erfaringer er mest verdifulle. Men om en også har endel vitenskapelige kilder inkl nettsider og bøker så gir det også en solid bakgrunnsmateriale. Det ser jeg ikke som noe problem. Og det er også fint å ha når en skal ha solide debatter. Så får folk velge selv om de ønsker å lese det eller ikke.

jeg syntes det ofte kan være mer slitsomt med BASTANTE JA-FOLK jeg,  spesielt når de ikke snakker om annet. jeg er for plantelærere 100%. det er jo ikke farlig, dette vet jo alle som har prøvd det (noe som selvfølgelig ikke er sant) men når man er så overbevist om at det er ufarlig, hvorfor må man da altid prakke dette på andre ? er det trangen til å krangle ? har man ikke noe bedre å snakke om ?

Det er ufarlig i healingsseremonier i slike settinger med dyktige Curanderos/Ayahuascaros/sjamaner som har hatt endel erfaringer med dette. Det verste en kan erfare er å kaste opp(og det er bra for renselsesprosessen i kroppen blant annet ang mental og følelsesmessig slam blant annet) og egodøden(vanlig også i trommereiser). Bruker man det i hensikt ang healing og spirituell utvikling så går det bra.

Ingenting med krangling å gjøre. Engasjement handler det mye om. At noen synes det er slitsomt med slikt engasjement får nå så være. Andre liker det engasjementet og andre gjør det ikke. Jeg kan ikke tilfredsstille alle akkurat..........
GjenopprettetMedlem
Interressant det jazzcat skriver angående den argumentasjon og det brennende engasjement som David viser.
Så liberale synspunkt finner man normalt sett bare hos de som bedriver "daglig selvmedisinering"...

Mulig du liker å være litt ensom og i opposisjon..
Eller er det "bare" kult å mene som du gjør i dine kretser David ...?
Kansje gir det en slags status å vite så mye...

Og David, jeg lurer, er det du eller plantelærern din som snakker "gjennom" deg når Teleterkij nærmest loves evig god helse og ingen skader av Flein mm.?

Å være bastant for -eller mot plantelærere... er å velge å være blind på det ene øyet.
Verst er vel det å IKKE være ansvarsbevisst nok til å se at dere kan skade andre med slike holdninger!

Om disse plantene ble legalisert, ville det ikke blitt rekruttert en del nye sjamanspirer fra "uønskede miljø"?

Hva skulle aldersgrensen i så fall være for sjaman/klient ved bruk?

Hva ville noe slikt kostet i rene kr og øre for en behandling?

Finnes det overhode ingen negative erfaringer ved bruk av slikt? Og da mener jeg brukt på det dere kaller den rette måten?

Finnes det ikke noen gode syntetiske alternativer å få tak i?

Hvilket av våre velkjente og vel utprøvde rusmiddel(kombinasjoner) ville du da sammenligne med?
(Siden du er så liberal på området går jeg sterkt ut fra at du kan uttale deg av egen erfaring..)

Du omtaler "nei folk" på en noe nedlatende måte mens du pynter deg med smykker av kunnskap, du vet mye og er veltalende..
Synes du "nei folk" er mindre opplyste og dummere enn "ja folk"?

Du snakker om frykt mens du generaliserer neisiden. Dette er en meget sunn frykt!!!
Mange liv er rasert av plantelærere.
Hvor mange liv er ødelagt av mangel på plantelærere???

Ikke rart rusmidler generaliseres og skaper frykt når slike som deg i det ene øyeblikket mener ayahausca kun skal brukes i rituelle sammenhenger
-og rett etter synes du det er ok å spise flein uten annen hensikt enn å ruse seg..
Ser du ikke at du skader den saken du kjemper sånn for ved å være så ukritisk?

Om alle sjamaner var så rusfokuserte som David og Teleterkij ville jeg ALDRI definert meg selv som sjaman!

Virker som både du og Teleterkij er på et ikkeåndelig blindspor der rus står i sentrum.
Eller tar jeg feil?
Hvor ble det av sjamanen David?
Finnes han?
Synd om spiritualitet drukner i rus/temaet rus..

Teleterkij som vi kjenner han her inne er ganske ekstrem -men han reklamerer ihvertfall ikke for sitt syn gjennom såkalt vitenskapelig dokumentasjon og sjamanistisk arv.. Synes man skal holde seg for god til slikt..

Jeg er ikke for bruk, men heller ikke mot.
Jeg er ikke uten erfaringer.
Det jeg er imot er dumskap og naivitet.

Ailo sier noe dere bør merke dere, nemlig det med å få en åpning, en brukbar kanal.
Plantelærere (og div andre lærere...) kan brukes til å finne denne.
Selve poenget må være å ha denne kanalen tilgjengelig til enhver tid og uavhengig av hjelpemidler!
Det mine herrer er ihvertfall hva jeg kaller sprituell utvikling og fornuftig bruk.
GjenopprettetMedlem
VI ER VEL PÅ VEI UT AV FRØSKALLET HER HJEMME OG.
VI HAR ALLTID DILTET ETTER AMERIKANERNE (VÅR STORE GUD OG FORBILDE).
MEN VI MÅ BEGYNNE MED OSS SELV FØRST.
VI MÅ VÅGE Å KNUSE NOEN EGG,FOR AT DENNE OMELETTEN SKAL BLI NOE.
VI MÅ TROSSE KVITEKRIST OG BLI FRISKE OG VÅGALE IGJEN.
HILSEN EN SOM IKKE SER NOEN LOVER,HVERKEN UNDER ELLER OVER VANN.
Anonymous
Mulig du liker å være litt ensom og i opposisjon..
Eller er det "bare" kult å mene som du gjør i dine kretser David ...?
Kansje gir det en slags status å vite så mye...

Nei, nå er du helt på Finnmarksvidda med ditt svar her. Jeg er meg selv - og har ikke behov for noe status. Jeg sier som det er utifra den jeg er. Og det har ingenting med å være kuul o.l.  Jeg har lært av skeptikere i fortiden å underbygge mine påstander. Jeg har lagret endel vitenskapelige kilder når det gjelder det meste innenfor det alternative ang alt.medisin eller sjamanisme eller plantelærere osv osv osv. Jeg liker godt å underbygge mine påstander med vitenskapelige kilder. Det gir en tyngde i en debatt.

Og David, jeg lurer, er det du eller plantelærern din som snakker "gjennom" deg når Teleterkij nærmest loves evig god helse og ingen skader av Flein mm.?

Jeg respekterer hans erfaringer og det han kommer med. At du ikke helt gjør det ser jeg mer på som ditt problem og din holdning som jeg ikke liker. Men som jeg respekterer fullt ut. Han er mer Crazy enn deg og han tør å være det - og å sjamanisere handler om å tørre å være mer crazy enn vanlig mennesker - blant annet. Bare spør Ailo :w00t: 8)

Å være bastant for -eller mot plantelærere... er å velge å være blind på det ene øyet.
Verst er vel det å IKKE være ansvarsbevisst nok til å se at dere kan skade andre med slike holdninger!

Å si som det er - sannheten skader vel bare folks ego og negative holdninger etter min mening. Jeg er bare for plantelærere i healingsseremonier, men respekterer som sagt Teleterkij og lignende så lenge de bruker de til spirituell utvikling av seg selv. Og er bevisste på det så går det fint for han og co som er det.

Om disse plantene ble legalisert, ville det ikke blitt rekruttert en del nye sjamanspirer fra "uønskede miljø"?

Nei, der tar du grundig feil etter min mening. Om jeg hadde laget en forskning på dette ang Native American Church i USA ang Peyotebruk i healingsseremonier at det er lovlig der sånn så hadde det garantert ikke rekruttert såkalte mennesker fra tvilsomme miljøer. Overhodet ikke.

Hva skulle aldersgrensen i så fall være for sjaman/klient ved bruk?

I en healingsseremoni så er vel 18 år aldersgrense. Nå vet jeg ikke hva aldersgrensen er i Santo Daime i Nederland f.eks. som driver med Ayahuasca-seremonier. Eller for Native American Church ang Peyote i healingsseremonier. Ailo vet vel sikkert det?

Hva ville noe slikt kostet i rene kr og øre for en behandling?

Når jeg snakker om healingsseremoni så vil jo han som leder den seremonien få sin lønn da. Og det vil også komme penger til det "senteret" eller "organisasjonen" som er bak seremonien.

Finnes det overhode ingen negative erfaringer ved bruk av slikt? Og da mener jeg brukt på det dere kaller den rette måten?

Veldig sjelden. Som med gruppemeditasjon eller trommesirkel eller spiritistisk sirkel o.l. så har det sikkert forekommet at noen har fått problemer og sånt. Til og med dødsfall, men det er ytterst sjelden. Om noen bruker anti-depressiva og skal være med Ayahuasca-seremoni så må de slutte med anti-depressive i flere uker i forveien for å være med. Fordi det er farlig å "mixe" det med Ayahuasca.

Finnes det ikke noen gode syntetiske alternativer å få tak i?

Jeg er bare opptatt av Ayahuasca,San Pedro og Peyote i healingsseremonier. Og er gjerne med på å få noe lignende over her i Norge etterhvert. Selv om det kan ta sin tid.

Hvilket av våre velkjente og vel utprøvde rusmiddel(kombinasjoner) ville du da sammenligne med?
(Siden du er så liberal på området går jeg sterkt ut fra at du kan uttale deg av egen erfaring..)

Jeg har verken prøvd narkotika eller er en tilhenger av alkohol.

Skal forklare det noenlunde her sånn ang hvorfor Ayahuasca,Peyote o.l. plantelærere overhodet ikke er rusmidler i den forstand som vi vet Alkohol og narkotika er da:

Ayahuasca o.l. kan ikke sammenliknes med rusmidler med unntak av at en vil også erfare EKSTASE og EGODØDEN. Men i en healingrettet setting og ikke i egotripp og hva en skal kalle det for.

Forskjeller ang Ayahuasca og alkohol:

Alkoholrusen er sløvende og forgifter og ødelegger hjernen og etterlater en uten kontroll (vanligvis) over tanker, ord og gjerninger.
Aya er skjerpende på alle sanser og virker fokuserende og åpnenede på det bevisste og det underbevisste

Aya og alkohol er på en måte motpoler. Det finnes kanskje ett eller to likhetstrekk, men disse likhetene oppstår av vidt forskjellige årsaker, og understreker på en måte den utrolige forskjellen mellom dem.
Og det er jo pga at virkestoffet i Aya ikke er giftig for kroppen vår, og at den er en naturlig bestanddel i det meste av det vi spiser.

For å si det enkelt hyperaktiviserer ayahuasca pinealkjertelen, som igjen er det øverste kjertelsystemet i den menneskelige kroppen, dvs. den fysiske korrespondansen til kronechakraet i energikroppen. Dette har flere interessante effekter, f.eks. publiserte Luna m.fl. nettopp en artikkel hvor de beviser vha datateknikk at de to hjernehalvdelene, som til vanlig dominerer hjerneaktiviteten vekselvis, begynner å samvirke og operere simultant i en mye større grad enn ved normal dagbevissthet. Denne hyperaktiviseringen (i forhold til dagbevissthet, ikke absolutt sett selvfølgelig) gir seg også utslag i at de lavere kjertelsystemer begynner å fungere bedre og mere effektivt, med skjerpede sanser, klarere hode, bedre metabolisme osv., osv. Så jeg vil definitivt si at alle sanser blir skjerpet, inkludert den sjette sansen: sinnet og den syvende: ren bevissthet. Det er nettopp derfor vi kaller disse plantene medisin og lærere, og ikke rusmidler. .

Ayahuasca inneholder mange virkestoffer, et av dem er DMT. DMT lages i menneskehjernen,finnes i kroppen, selv i øyet. DMT finnes på naturlig vis i planter og dyr, selv i fisk. Det finnes altså i hele næringskjeden. Derfor er det ikke fremmede kjemiske forbindelser som tas inn, men forbindelser som alt er kjente for nervesystemet. I den forstand er det så stor forskjell på naturskapte endogener og de som kommer ut av laboratoriene, som LSD. Dette ligger til grunn for at eksperter på området mener at endogener og substanser skapt i laboratorier utgjør to vesensforskjellige kategorier.

Du omtaler "nei folk" på en noe nedlatende måte mens du pynter deg med smykker av kunnskap, du vet mye og er veltalende..
Synes du "nei folk" er mindre opplyste og dummere enn "ja folk"?

Nei, men ang plantelærere er jeg like klokkeklar som jeg er på at vi mennesker er spirituelle vesener. At det spirituelle er en del av mennesket. Og at jeg er opptatt av å bevare urgamle tradisjoner og metoder verden over som det er innenfor sjamanismen.

Du snakker om frykt mens du generaliserer neisiden. Dette er en meget sunn frykt!!!
Mange liv er rasert av plantelærere.
Hvor mange liv er ødelagt av mangel på plantelærere???

Feilinformasjon og bruk av det på "feil" måter eller settinger som f.eks egotripp istedenfor healingsseremonier er flere grunner til det. Det er flere verden over som har sluttet med anti-depressiva o.l. etter at de har erfart Ayahuasca-seremoni. Det er mange som har hatt positiv utbytte av healingsseremonier ang Peyote eller Ayahuasca eller San Pedro o.l. Jeg er opptatt av healingsseremonier ang plantelærere og ikke for eget bruk alene. Men respekterer dem som gjør det og som ikke tar skade av det og bruker det riktig fordi de mentalt - bevisst er opptatt av det åndelige f.eks.

Ikke rart rusmidler generaliseres og skaper frykt når slike som deg i det ene øyeblikket mener ayahausca kun skal brukes i rituelle sammenhenger
-og rett etter synes du det er ok å spise flein uten annen hensikt enn å ruse seg..
Ser du ikke at du skader den saken du kjemper sånn for ved å være så ukritisk?

Når en spiser flein som Teleterkij gjør det så gjør han ikke det fordi han skal ruse seg. Spør han selv da. Han bruker det i sin spirituelle livsvei. Helt greit så lenge han gjør det.

Om alle sjamaner var så rusfokuserte som David og Teleterkij ville jeg ALDRI definert meg selv som sjaman!

Jeg er ikke tilhenger av ditt syn på at plantelærere skal ha noe med rusmidler å gjøre. Jeg har også forklart forskjellen på Ayahuasca(plantelærere generelt) og alkohol. Forskjellene er så store at en ikke kan beskrive det med ord.

Virker som både du og Teleterkij er på et ikkeåndelig blindspor der rus står i sentrum.
Eller tar jeg feil?
Hvor ble det av sjamanen David?
Finnes han?
Synd om spiritualitet drukner i rus/temaet rus..

Din holdning til rus er jeg en motstander av. Og har forklart forskjeller mellom Ayahuasca og alkohol. Ser du ikke forskjellene?nei,vel da er det ikke rart vi har rimelig forskjellige holdninger til plantelærere.  Sjamanen som bor i meg langt der inne(vil gjerne mer ut i årene som kommer) er opptatt av mange forskjellige typer metoder innenfor sjamanisme verden over inkl tromming,chanting,meditasjon,dans og plantelærere blant annet. Akkurat for øyeblikket så står plantelærere ganske høyt ang engasjement.

Teleterkij som vi kjenner han her inne er ganske ekstrem -men han reklamerer ihvertfall ikke for sitt syn gjennom såkalt vitenskapelig dokumentasjon og sjamanistisk arv.. Synes man skal holde seg for god til slikt..

Vi trenger slike som han i dette forumet. Kombinasjonen egne erfaringer og vitenskapelig dokumentasjon er den mest kraftfulle av dem alle om en skal debattere eller snakke for seg ang det en er tilhenger av. Så da står en sterkere enn om man bare snakker om egne erfaringer. Jeg er en stor tilhenger av å underbygge det også via vitenskapelige kilder, som går i samme retning. Det gjelder ikke bare ang plantelærere, men det meste angående det spirituelle: healing,nær-døden opplevelser, meditasjon,yoga,tromming,chanting osv osv osv.

Ailo sier noe dere bør merke dere, nemlig det med å få en åpning, en brukbar kanal.
Plantelærere (og div andre lærere...) kan brukes til å finne denne.
Selve poenget må være å ha denne kanalen tilgjengelig til enhver tid og uavhengig av hjelpemidler!
Det mine herrer er ihvertfall hva jeg kaller sprituell utvikling og fornuftig bruk.

Folk velger selv de metoder en vil bruke i sin spiirituelle utvikling. Det er ikke selve metodene det kommer an på, men intensjoner og den personen som gjør de metodene. Det beror mye på det. Urgamle metoder og tradisjoner er noe jeg vil bevare til evig tid ang spirituell utvikling. Det vil jeg for alltid være tilhenger av. Å spille på lag med urkraften - krefter i naturen, dyr og i oss selv. Integrere det i livet her og nå. Det tar sin tid ang slike prosesser. Jeg kommer alltid til å ønske å ha solid dose med vitenskapelig kilde til det jeg står for. Det kan være klokt i det lange løp 8)