Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
En plante er en lærer. Det går an å lære av en plante på flere måter. Man kan lukte på den, smake på den, spise den, drikke den, drømme om den, kjenne på den og dens energier og meditere på den. Man kan også reise til plantens ånd. Har selv gjort det og det er veldig lærerikt.
Dette er sjamanisme. Man finner det igjen i andre praksiser, som f eks Wicca. At planter har ånd er ikke noen hemmelighet for den som åpner opp og lytter
Så til sommeren er det bare å gå ut i vår flotte natur og åpne opp og lytte til den visdommen som er der, både hos plantefolket, dyrene, det stående folket og steinfolket. Lytt til dem... lytt til vinden og til moderen.
Åjj som jeg gleder meg til sommeren

GjenopprettetMedlem
Grunnen til at jeg starter dette emnet, er vel fordi jeg har gått litt i meg sjøl og funnet ut at hele debatten om plantelærere har blitt veldig skjev.
Det er en kjensgjerning at alle planter er lærere. Og det finnes så mange av dem der ute i naturen vår

Det jeg kunne ønske meg var at vi ble mere opptatt av det nære og kjære og at vi kanskje prøver å finne , for oss, nye måter å lære om plantene på.. og se hva som skjer.
Som jeg nevnte har jeg gjort en reise til en plantes ånd. Den har jeg tenkt å skrive ned så fort jeg får anledning og legge inn under sjamanerfaringer..
Inger Lise
SEO Crawler
godt forslag, god vinkling...
jeg har en bok jeg likte, skal lese den påny snart.
"plant spirit medicine" av eliot cowan
om den gamle tradisjonen å jobbe med plantehjelpere, og da menes det fra alle slags planter.
såvidt jeg husker er han ikke borti enteogener i det hele tatt, sjøl om det er en del om huicholene som han har lært av.
en fin bok og en litt anderledes vinkling på sjamanisme, blant annet med bruk av den kinesiske medisins 5-elements teori.
jeg bor nær skogen, og har som et prosjekt å nærme meg mer buskvekster. blant annet er det en majestetisk einebusk/tre bak her. alle de andre her oppe er små busker, men denne er omlag 3 meter, en dronning!
har flere ganger vært hos den, den er spesiell.
einenåler lukter nydelig når en lar dem tørke noen dager først, og mikser godt med salvie for "smudging"
jeg forsøker å nærme meg treet, snakke med det og være respektfull før jeg forsiktig tar noen små kvister...
og takker. skal jobbe mer med den der...sette meg og lytte ved det, når det blir varmere og tørrere ute
GjenopprettetMedlem
En plantelærer kan lære oss mer om en annen,intatt i kombinasjon,eller hver for seg.
Etter at jeg har spist havregrøten min har jeg en god lærer med meg,havren kommuniserer med andre planter jeg inntar i løpet av dagen.
Sammen danser plantekreftene en herlig energiwalz gjennom ånn og kropp.
Et annet mer vågalt eksempel er fleinsopp kombinert med cannabis.
De to kraft-plantene utfyller hverandre og forsterker den visjonære tilstand.
Med cannabis kan man bremse ned visjonenes tempo og få stillbilder om man vil.
Man kan altså se nærmere på de visjoner som kommer under planteseansen.