Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vedlagt følger en interessant artikkel.....
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104142
Jacobsen
Snappy [Bot]
Når ingenting annet hjelper så er vel dette bedre enn å kjøre utfor et stup.

GjenopprettetMedlem
Enig Hege, det lille hakket bedre...

Anonymous
Syns det skal legaliseres til medisinsk bruk. Det har jo vært det for mange mange år siden. Hadde en kamerat for mange årsiden og han fikk bruke det for medisinsk grunn. Han tålte ikke lykkepillene, han ble agrisiv og enda mer deprimert, så han går med et skriv på seg hele tiden at han får bruke det til medisinskbruk.
GjenopprettetMedlem
"Narnina":
Syns det skal legaliseres til medisinsk bruk. Det har jo vært det for mange mange år siden. Hadde en kamerat for mange årsiden og han fikk bruke det for medisinsk grunn. Han tålte ikke lykkepillene, han ble agrisiv og enda mer deprimert, så han går med et skriv på seg hele tiden at han får bruke det til medisinskbruk.
Kanskje problemet med Cannabis er at det virker...
J
Snappy [Bot]
Hm, tja - jeg er sån anti-anti-ANTI stoff, men i slike tilfeller er jeg faktisk enig. Har nylig hatt en forferdelig hoste selv og ble foreskrevet cosylan hos min lege. Tok den dosen som ble anbefalt, men ble jo forferdelig "høy" her jeg satt. I cosylan hostesaft finnes jo morfin, og det er vel ikke verre enn cannabis til medisinsk bruk.
Anonymous
Den hostesafta ble jeg faktisk selv høy på Hege! Men det er jo cannabis som er tema så jeg skal ikke spore av! Jeg er for at de som ikke tåler annet medisin burde få cannabis. Men hva hvis de trengende misbruker det? Blir de narkomane da?

Snappy [Bot]
"Maeve":
Den hostesafta ble jeg faktisk selv høy på Hege! Men det er jo cannabis som er tema så jeg skal ikke spore av! Jeg er for at de som ikke tåler annet medisin burde få cannabis. Men hva hvis de trengende misbruker det? Blir de narkomane da? 
Veldig mange blir avhengige av lovlige medisiner som kan føre dem ut i misbruk. Såkalte pillemisbrukere. Så egentlig er det vel ikke noen forskjell. Jeg tror det finnes mye medisin i cannabis og andre stimulerende midler og planter, som kan hjelpe mot mange slags plager, men de er ulovlige så derfor blir de ikke forsket tilstrekkelig ut.
Anonymous
Takk for svar!

GjenopprettetMedlem
"Maeve":
Jeg har jobbet mange år i psykiatrien. Der produseres stats-narkomane i et høyt tempo. Det de gjøres avhengig av kan kjøpes på apoteket, med litt hjelp fra en velvillig lege. Fellestrekk med "lovlige narkotikum" er at de asfalterer en vei bort fra oss selv, bort fra livssmerten. Cannabis har det til felles med en del andre naturmedisiner at du ikke blir lurt bort fra deg selv, snarere forsterkes det som der der allerede. For de som har utbytte av det bør det være greit, etter min mening.
J
Anonymous
Det største problemet med cannabis er at det er ulovlig. Planten i seg selv er en gave til menneskene fra moder jord!
Francis [Bot]
Synes Cannabis godt kunne vært legalisert som medisin, slik at mennesker med alvorlige sykdommer kunne fått en bedre livskvalitet osv... Mange kreftpasienter kunne fått det bedre. De blir ofte kvalme, kaster opp, går ned i vekt som følge av den medisinske behandlingen de får. Allmenntillstanden blir dårligere når man ikke får i seg mat og går ned i vekt. Ved bruk av bla cannabis kan det ta bort kvalme og gi matlyst og altså bedre allmenntilstand.
Anonymous
"Hege Elisabeth":
Hm, tja - jeg er sån anti-anti-ANTI stoff (...)
Så du dricker eller röker ikke heller?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Jeg tror kun at de mennesker der tager cannabis, og ikke føler de får den "rus" mere og så skifter til det vi kalder de "hårde stoffer" de bliver nok narkomaner, - for er almindelige rygere narkomaner, for de er jo også afhænige?
Hilsen Shamanen

Anonymous
"Shamanen":
(...) for er almindelige rygere narkomaner, for de er jo også afhænige?
Ja, det är de väl.. Alkohol och tobak är två av de farligaste droger vi har, och det är jättemånga som är junkies på de två drogerna. Sjukhussängarna är fulla av människor som är offer för alkohol- eller tobaks-relaterade skador - vare sig de ådragit sig dem själva eller blivit utsatt för ngn som varit påverkad av dem. Tusentals människor dör varje år som en direkt följd av alkohol- eller tobaksrelaterade skador.
Mig veterligen har det aldrig dött en endaste människa av cannabis.
Mvh,
Thomas
Snappy [Bot]
Om ingen har dødd som en dirkete årsak etter bruk av cannabis, så er cannabis kjent som inngangsporten til sterkere og dødelige stoffer. Her tenker jeg da på cannabis som blir brukt med rus som formål. Men heldigvis er det et fåtall som går videre. Men så er også "lovlig" røyking kjent som inngangsporten å røyke cannabis igjen...
Anonymous
"Hege Elisabeth":
Om ingen har dødd som en dirkete årsak etter bruk av cannabis, så er cannabis kjent som inngangsporten til sterkere og dødelige stoffer.
Inngangsporten är alkohol och tobak. Det är kun ca 1% som begynner med cannabis innan de slår sig på drickat och rökat, och även då är det en liten procent som fortsätter till de tyngre stofferna.
Cannabis har upprepade gånger blivit testad och bedömd ”mindre eller lika farlig som alkohol och tobak” så varför det fortfarande är illegalt är konstigt. Anledningen bakom det finns att läsa om i Martin Booths bok ”Cannabis – a history” (ISBN: 0-553-81418-4)
Mvh,
Thomas
Anonymous
JO! Vi ska
Finns värre saker å bli avhengig av (som en detalj kan sägas att man IKKE kan bli fysiskt avhengig av THC) än cannabis --- tobak f eks. DET är svårt att sluta med det.
Mvh,
Thcomas
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Det er utroligt som vi mennesker er dobbelt moralske... :whatthef:
På den ene side
tillader de cannabis i medicin og på den anden side
forbyder de at have en af guds planter HAMP i haven...
Hilsen Shamanen

Anonymous
Jeg har en kamerat som har brukt cannabis som medisin.
Og angående å bli avhengig, når noen har gått med store smerter lenge, og får lindiring for disse med cannabis; da får de jo livskvaliteten tilbake. Da tror jeg ikke de vil ødelegge den igjen med å bli avhenige misbrukere.
Det ser jeg jo på kameraten min. Han tar det ikke for å få rus, men å slippe smertene.
Anonymous
Er det noe vesentlig forskjell på en bukett tulipaner og en eske paralgin forte?
Da er det også forskjell på cannabis og hostsaft , cannabis vokser jo som kjent fritt i naturen og det gjør vel ikke hostesaft, ikke der jeg bor i hvert fall
For ikke mange år siden var det faktisk mulig å kjøpe hostesaft med cannabisekstrakt på apoteket, ja cannabisekstrakt ble brukt mot de fleste plager for gennerelt velbehag, ikke helt ulikt måten det blir brukt på i dag. Kanskje det kunne vært løsningen og innføre det igjen?
Men dette var i tiden før norske myndigheter adopterte den amerikanske narkotikalovgivningen, som i tilfelle med cannabis ble innført for å kunne kontrollere bedre( les fengsle, deportere ) mexikanske arbeidsinnvandrere på 20-30 tallet og senere den svarte befolkningen gennerelt. Og hvem er det så norske myndigheter vil ha kontroll på? Er det virkelig så skummelt å røyke en urt?
For å være narkoman må man være avhengig av et narkotikum, og hva er så det? Er det det som lovmakerene til enhver tid finner for godt, eller er det en vitenskapelig betegnelse? Kan man kalle alt man ikke liker for narkotika? Opprinnelig så må det være et nedsløvende stoff, f.eks et opiat, altså ikke amfetamin som er oppkvikkende, ikke lsd som er psykoaktivt osv.
Og det er sjelden at det første rusmiddelet man kommer borti er cannabis, det begynner vanligvis med sukker så alkohol, kaffe og sigaretter