Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
kan ikke noe for det, jeg synes tobakk er en flott plante, og det er sterke ånder i den. jeg tror ikke det er spesielt usunt å røyke, problemet er at vi gjør det så jævla mye, og alle de tilsatte giftstoffene og parfymene. et godt perspektiv: det er sundt å spise ris, men ikke når den er giftsprøyta og du spiser det 20 ganger om dagen. det sier seg jo nesten selv.
før røyket jeg hver dag, det har jeg selvfølgelig sluttet med,avhengighet er bare tull og fanteri. men å dele en røyk med åndene er en like god offerbønn som noe annet. hva mener dere, er det andre som gjør dette ?
GjenopprettetMedlem
Enig med du Erik.
Spesiellt godt er det når jeg tar fram pipa

Da kan je nesten kose mæ glugg ihjel.
Og som du sier, det er mengdene som er avgjørende,
slik er det med alt.
Min filosofi er alt med måte,
og ikke la deg påvirke av alt i media.
Den ene dagen er A farlig,
den neste dagen er det B, mens A er sunt
Men, det er mange interesser ute og går her i verden
og penga styrer de fleste
Ikke rart folk er forvirret og ikke veit hva de vil...
Anonymous
http://www.biopark.org/peru/mapacho.html
Mapacho er en tobakkplante som blir brukt endel i Ayahuasca-seremonier. Hellige tobakkplanter tiltrekker seg ånder og ikke rart at vanlige indianerstammer i USA som følger urgamle åndelige tradisjoner ofrer endel tobakk til åndene blant annet som takk for hva det enn det er.
GjenopprettetMedlem
i mine tarot kort er kort nr. II "The mother of maize and tobacco"
videre står det:
From Mother Earth comes life, epitomized by maize (contininuty) and tobacco. She indicates rebirth through an encounter with the divine, which is realized by traveling the labyrinth of oneself.
Jeg har selvfølgelig Native American Tarot fra Laura Tuan - Artwork by Sergio Tisselli
GjenopprettetMedlem
Sant nok Wolf, det du skriver... hvis en skal følge alle råd vitenskapen gir så skulle vi vel ikke hverken spise eller drikke noen ting( hmmm) og ikke røyke ...ikke gjør ditt og datt... men plutselig så kan vi igjen gjøre alt ifølge vitenskapen... og omvendt igjen, huffda... leste om en test her forleden, forskeran hadde funnet ut at hvitvinen er like sunt og drikke som rødvinen ( det var test som ble sponset av en italienske vinprodusent..) jaja... jeg røyker som korstein og slutter sikkert ikke med det, noe glede må man ha...

Anonymous
Jeg elsker det også

W3 [Sitesearch]
Tobakk er veldig beskyttende

GjenopprettetMedlem
...jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg ikke er avhengig av det stoffet mer...

GjenopprettetMedlem
Tobakk er topp,mye fred blant indianerne med fredspipe
FAST Enterprise [Crawler]
Min "følgesvenn" i ca 40 år. Med noen spede forsøk på å slutte. De siste årene var det den og kaffekoppen som dominerte. Men en dag var det slutt på det forholdet, nærmere bestemt i midten av februar dette året. La det ganske enkelt vekk, kaffekoppen beholder jeg, noen gleder må man ha

Har nok fremdeles ustyrtelig lyst på en røyk, men har hittil klart å styre unna. Har lagt på meg litt, men pyttsann...

kan jo begynne og gå litt mere... foreksempel

Men for all del, jeg har stor respekt for dere som digger tobakken. Men for min egen del, håper jeg at jeg ikke skal bli henfallen til den lasten igjen.
Kristine

GjenopprettetMedlem
"ørnen":
Tobakk er topp,mye fred blant indianerne med fredspipe
Vel, i følge Bear Heart så røykte indianerne ikke fredspipe men man røykte for den store gud.
En annen ting er vel det at det var ikke bare fryd og gammen indianerne i mellom heller...de hadde da virkelig
sine kriger de også...

GjenopprettetMedlem
Ja,men de delte da en pipe i ny og ne

Anonymous
Tobakk er en hellig plante som kaller på åndene....
så hver gang vi røykere tar en røyk så roper vi på åndene. blir jo som gutten som roper ulv ulv.. eller????
den er en god plante, men sku ønske jeg klarte og legge den på hylla til hverdagsbruk i alle fall..
GjenopprettetMedlem
hmmm... redigerte vekk det jeg skrev, så da må jeg vell finne på noe annet å skrive istedet for. er så kjedelig med bare et , eller noe sånt. huuuurr... noen gang prøvd å faste i et par dager, og så ta seg en røyk litt utpå morgenkvisten den tredje dagen ?? det føles ut som om du blåser vekk som et løv i en orkan. spesielt sundt er det vell sikkert ikke, og anbefalles absolutt heller ikke for folk som missliker å være ør, svimmel og generelt tungt beruset.
jeg satt på kanten av festningsparken og så utover rådhusplassen sammen med en vennine da det kom en heroinavhengig på plattformen under oss, den med den store steinstatuen av en eller annen fyr i en stol på. han begynte å mekke seg et skudd, etter at han spurte om det var greit for oss. jada sa vi, personlig har jeg ikke noe imot å se det vonde her i verden lenger, og det virket ikke som om vennina mi hadde det heller. uansett er det nå enn slik verden er, og det tåpeligste jeg ser er folk som later som om sola skinner døgnet rundt hele året.
uansett, stakkars fyren mangla både ditt og datt, og spurte om vi hadde en røyk, (de bruker sigarettfilteret til et eller annet, husker ikke hva) nei sa vi. (jeg har jo som sagt nettop sluttet å røyke). han nikket trist, og dette kompliserte virkelig ting og tang for han. jeg spurte om han kunne bruke filteret fra en sneip som lå ved siden av meg, men da sa han tvert nei, for hvis det var tjære fra røyken i filteret kunne man dø av nikotin overdose.
de som er litt kjappe i huet har kansje fattet poenget nå, men konklusjonen er jo altså at nikotin er et langt giftigere rusmiddel en heroin, det er også vitenskapelig bevist, men dette var jo et litt mer praktisk eksempel. og videre aner man jo bare toppen av isfjellet av hva slags ulumskheter som blir tilsatt.
for å fullføre historien så fikk han det til tilslutt, han fant noe greier i hekken ved siden av han kunne bruke istedet for filteret, og fikk sin dose. skuldrene senket seg, han sluttet og skjelve, og var vennlig på en helt annen måte når han snakket til oss etterpå. ikke at han ikke var vennlig før han satte sprøyta, han gav meg intrykk av å være et av de mer pratsomme, imøtekommende og spøkefulle menneskene jeg har møtt på en god stund, og ihvertfall imens jeg var i oslo den dagen. men det virket som om absolutt alt gikk greit da, om så for en liten stund.
han hadde virkelige problemer, han snakket om hvordan det ødela kroppen og sinnet, overdose faren og så videre. men noe av det verste sa han var alt styret for å få tak i heroin, ungå politiet og så videre. hvis han slutter vil han virkelig bli fysisk syk, og ha enorme smerter. og forferdelige halusinasjoner og mareritt. likevell er det folk som klarer å slutte med dette også.
slutter du med sigaretter vil du i værste fall være stressa et par ukers tid, også vil du få et røykesug du må motstå en gang i blandt, resten av livet. og i bestefall klarer du å stille deg inn riktig i det mentale, og da kan du slutte på flekken uten problemer, og aldri få røykesug igjen.
derfor syntes jeg det rett og slett er barnslig å fortsatt være avhengig av sigaretter når man runder 30. det hele handler jo bare om å ofre seg selv litt, en liten ego død, for å bruke psykologiske betegnelser.
GjenopprettetMedlem
Hvorfor mener du att andre er barnslig,fordi de røyker.Du dømmer jo andre,det er jo det motsatte man skal gjøre!

Anonymous
Ja, ja....... Dem får røyke så mye dem vil, bare dem ikke gjør det hjemme hos meg.....

GjenopprettetMedlem
til ørnen: tja... du har vell rett i det. men syntes ikke DU det blir litt barnslig tatt i betraktning ? jeg er ikke et perfekt menneske, om jeg noen gang blir det det vet jeg sannelig ikke. men frem til det skulle skje så kommer ikke jeg til å holde alt jeg føler og mener inne, fordi jeg har lest i en filosofisk bok at sånn skal man ikke si og gjøre. det ville jeg ikke klart, for har jeg bare lest det i en bok er det ikke min viten, det er bare en settning jeg har lært meg utenatt. se på deg selv, du dømmer jo meg her, sier jeg er en dømmende person. det er jo krystallklart at jeg er det, det ser jeg jo selv. men du er like dømmende selv helt til du lar være å kommentere det i det heletatt.
missforstå meg rett her, jeg er glad til for at du dømmer meg

. man trenger å bli dømt i blandt, for å minnes på sine negative sider.
selvom det kansje ikke var en så snill ting å si av meg, så kan det jo være at for en eller annen person som leser det, så er det enda en murstein brutt ned, og når veggen er helt nedbrutt (selvom den kan bestå av tusenvis av steiner) så slutter personen å røyke. akkurat som du tok en stein fra min vegg, ved å påpeke i irritasjon at jeg burde latt være å dømme de som røyker.
det er svært få personer her i verden som ikke er dømmende, jesus, budha, mohammed og sikkert en hel haug med andre profeter og store åndelige mestere. de har kjærlighet til alle, likevell er de i full stand til å kjefte på folk, gi dem en skikkelig skjennepreken, for å minne dem på sine negative sider. forskjellen er vell at de gjør det bevist, de velger å ta på seg dommerens maske. for dem er det ikke en projeksjon eller skyggeside eller hva du vil kalle det lenger.
jeg håper du forstår, dette er ganske viktige ting. det er mange som havner på galehuset fordi de ikke sier det høyt når de irriterer seg over folk, syntes de er barnslige, eller gjør noe slemt. de holder det inne. det er aldri bra
vennlige hilsner
GjenopprettetMedlem
Hehe!.....Jeg er såpass sær og sta innimellom, at jeg noen ganger står fast i mine egne tanker og meninger.
heldigvis så får jeg meg en midt på trynet innimellom av en nær venn. Ikke fysisk seff, men en setning eller en tilnærmelse på et område hvor jeg står fast, som kobler opp mot det han mener jeg burde innse snart. det han gjør da, er å få meg fly forbanna....."hvorfor pokker gjorde du det".....svar: tenk deg om(like sta som meg, nytter ikke få ut svaret).......ergo hiver jeg meg løs på oppvaksa, banker dritten ut av sofaputene, alt for å få ut aggresjonen, mens tankene kverner rundt og rundt på "hvorfor sa eller gjorde han det?" automatisk begynner jeg å koble ting sammen for å finne løsningen på det han ikke vil si....å plutselig skjønner jeg hva jeg har gått glipp av, eller hva jeg ikke har forstått....ganske sikkert kommer han noen timer senere....å etter et ørlite skrått blikk på meg, så skjønner han at jeg har forstått......da gliser han stort....sier ingenting, bare gliser. jeg er fortsatt sint og sier bare "jadda"
Men dette gjelder han også, står han fast, får han samme behandling.
Vi trenger en kverulant i blandt oss, en som får sinnet til å koke. Hodet dovner desverre bort innimellom, å gjør ting uklart. ved litt verbal juling får tankene i kok. Sunt!
Men, vi behandler hverandre med repekt allikevel. Kaller hverandre ALDRI noe stygt, bare sier ting som får den andre til å våkne.
Spørsmålet er da, kverulerer man for at det er moro å få folk sint, for å le av reaksjonene? Eller kverulerer man for å få personen til å forstå sitt eget beste?......to store forskjeller!
GjenopprettetMedlem
Jeg sier min mening og er så ferdig med saken.Bære ikke nag.Alle har rett til å si sin mening,men man skal være venner.

GjenopprettetMedlem
"Silva":
Hehe!.....Jeg er såpass sær og sta innimellom, at jeg noen ganger står fast i mine egne tanker og meninger.
heldigvis så får jeg meg en midt på trynet innimellom av en nær venn. Ikke fysisk seff, men en setning eller en tilnærmelse på et område hvor jeg står fast, som kobler opp mot det han mener jeg burde innse snart. det han gjør da, er å få meg fly forbanna....."hvorfor pokker gjorde du det".....svar: tenk deg om(like sta som meg, nytter ikke få ut svaret).......ergo hiver jeg meg løs på oppvaksa, banker dritten ut av sofaputene, alt for å få ut aggresjonen, mens tankene kverner rundt og rundt på "hvorfor sa eller gjorde han det?" automatisk begynner jeg å koble ting sammen for å finne løsningen på det han ikke vil si....å plutselig skjønner jeg hva jeg har gått glipp av, eller hva jeg ikke har forstått....ganske sikkert kommer han noen timer senere....å etter et ørlite skrått blikk på meg, så skjønner han at jeg har forstått......da gliser han stort....sier ingenting, bare gliser. jeg er fortsatt sint og sier bare "jadda"
Men dette gjelder han også, står han fast, får han samme behandling.
Vi trenger en kverulant i blandt oss, en som får sinnet til å koke. Hodet dovner desverre bort innimellom, å gjør ting uklart. ved litt verbal juling får tankene i kok. Sunt!
Men, vi behandler hverandre med repekt allikevel. Kaller hverandre ALDRI noe stygt, bare sier ting som får den andre til å våkne.
Spørsmålet er da, kverulerer man for at det er moro å få folk sint, for å le av reaksjonene? Eller kverulerer man for å få personen til å forstå sitt eget beste?......to store forskjeller!
å ja... to forskjeller. men de får mer eller mindre samme resultat, forskjellen ligger i personens motivasjon. for meg er det litt begge deler. jeg syntes det er ustyrtelig morsomt å komunisere, hvordan folk kan reagere på noe som ikke egentlig er meg, kun en maske. selvfølgelig har jeg ordentlige sinneutrbudd også. men de har en dendens til å være en smule mindre utspekulerte =P desuten, når noen blir sint på en annen, har så vidt jeg vet den arge person sett et speilbilde i seg selv som den ikke likte, eller ikke aksepterte at den så helt. har den da ikke godt av å se det, og få ut litt agresjon, så lenge det ikke blir altfor skadelig for personen selv og omgivelsene ?
men selvfølgelig, vi driver ikke med barneskolemobbing her, og hvis noen føler at jeg mobber dem må de si ærlig i fra, for det er virkelig ikke bra komunikasjon å mobbe andre.
desuten virker det ikke som om ørnen her tok ting så ille opp.

GjenopprettetMedlem
Joa, men du var jo åsså litt inne på det riktige svaret der å da

Litt av begge deler.
Ved å sette sinnet i kok hos en annen person, så mener ikke jeg at man går bevisst inn for å være slem, slik fungerer det ikke hos oss. Så det var ikke det jeg mente

at du (Eirik) var slem og lo av de som blir sint. Og ikke mente jeg heller å si at du (Ørnen) skulle bli fornærmet over noe eller å bære nag.
Det jeg mente var å fortelle at vi faktisk trenger å få et spark i baken, for noen ganger å forstå, lære, høre etter osv. Faktisk nevnte jeg ingen av dere, heller ikke antydning til at det gjaldt dere. Men utviklingen jeg har sett her på sonen siden sist, er litt annerledes. Jeg ser enkelte reagerer på at det blir kverulert, at det blir sagt ting i en negativ holdning

.
Jeg personlig er gla for at det finns kverulerende folk blant oss....

det får meg til å tenke litt ekstra.
Men denne greien mellom min venn og meg, går ikke bare på kommunikasjon. det går også ut på at man kjenner hverandre, har tillit, å ser på den andre hvilke hensikter de har og ikke minst det lille glimtet i øynene og det lille lure smilet.
Du Eirik? hvorfor setter du på deg maske, slik at du skal se om folk reagerer på deg, som ikke da er deg?
GjenopprettetMedlem
Allt for mange går med maske.Man mister sitt egentlige jeg!

GjenopprettetMedlem
"Silva":
Joa, men du var jo åsså litt inne på det riktige svaret der å da
Litt av begge deler.
Ved å sette sinnet i kok hos en annen person, så mener ikke jeg at man går bevisst inn for å være slem, slik fungerer det ikke hos oss. Så det var ikke det jeg mente
at du (Eirik) var slem og lo av de som blir sint. Og ikke mente jeg heller å si at du (Ørnen) skulle bli fornærmet over noe eller å bære nag.
Det jeg mente var å fortelle at vi faktisk trenger å få et spark i baken, for noen ganger å forstå, lære, høre etter osv. Faktisk nevnte jeg ingen av dere, heller ikke antydning til at det gjaldt dere. Men utviklingen jeg har sett her på sonen siden sist, er litt annerledes. Jeg ser enkelte reagerer på at det blir kverulert, at det blir sagt ting i en negativ holdning
.
Jeg personlig er gla for at det finns kverulerende folk blant oss....
det får meg til å tenke litt ekstra. 
Men denne greien mellom min venn og meg, går ikke bare på kommunikasjon. det går også ut på at man kjenner hverandre, har tillit, å ser på den andre hvilke hensikter de har og ikke minst det lille glimtet i øynene og det lille lure smilet.
Du Eirik? hvorfor setter du på deg maske, slik at du skal se om folk reagerer på deg, som ikke da er deg?
tja, si det ? det er vell slik mitt sinn fungerer ?
å bevist sette på seg en maske for å vekke ting hos andre... åndemaneren tar på seg en dyremaske for å vekke ekstasen og det naturlige i oss, og blir så midlertidig "besatt" av dyrets ånd.
en autoritet tar på seg rollen å "være bedre en deg" for å inspirere deg.
jeg syntes det er en rar følelse, for jeg er ærlig med min bruk av masker. det virker ikke som om andre her liker å inse at alle går med masker. silva og ørnen, bruker dere aldri masker, hverken bevist eller ubevist ? i såfall er dere opplyst, og menneskets frelse ligger i deres hender.
jeg har et behov for masker, noen ganger for å skjule noe i meg, andre ganger for vise andre noe i dem selv.
og jeg syntes også det er litt forferdelig med masker ørnen. men jeg er sånn, intill videre. det har jeg sluttet å fornekte.
og mitt egentlige jeg, hva er vell det ? når vi er små barn har vi det. og vi mister det i oppveksten(egentlig mister vi det jo ikke, det ligger bare dypt dypt der inne). så skal vi få det frem igjen. sånn er det med mennesket, jeg tror det er vår oppgave her i livet. men dette er en prosess. ikke noe som bare skjer, fordi man har lest det. men, man kan jo selvfølgelig ta på seg enda en maske, og late som om man aldri blir sint, aldri vil kverrulere, aldri blir lei seg... bare gliser hele tiden rett og slett. dem om det.
og til sist må jeg legge til at du er fin å komunisere/kverrulere med silva

GjenopprettetMedlem
Takk og ligeså......morro med litt overaktiv kverulering/komunikasjon.
Jeg kan gå med på å kjøpe noen av dine teorier, eller egenbruk av masker, det har vi alle. Alle drar frem maska i tider og utider. Det kan være seg at man føler seg i en ubekvem situasjon, hvor man drar på seg en rolig maske, for å finne ut hva som skjer, før man reagerer.
men jeg har ille lyst å definere "maske"....hva er det?....jo, det er jo forskjellige ansiktsuttrykk det. Et minimalt fåtall klarer å ha pokermasken. men det indikerer jo på at mennesket har en vannvittig selvbeherskelse over følelsene. Det er det få som klarer. man kan alltid se noe avslørende, som et ekstra rykk i øyet, munnen og tilogmed nesa.
definisjon av ansiktsuttrykk, vel det er igjen følelser, som viser seg i små rykk og napp. Som sagt, få få mennesker klarer pokermaska.
Følelser: det er jo hva vi føler i den enkelte situasjonen. uten pokermaska vil vi kunne bli avslørt av observange mennesker.
Så tilbake til maska. Maske er jo et såkalt karnevallsutstyr, som man bruker for ikke å bli gjenskjent. Det er jo lissom hele moroa på et maskeradeball, å finne ut hvem som tils slutt befinner seg bak maskene. Noen har alerede funnet det ut ved å se på bevegelser, høre stemmen osv. Men en maske er død. der finner du ingen bevegelser som avslører deg.
Så.......jeg har blitt flinkere til å legge fra meg maska. Nå gir jeg mer eller mindre blaffen i om noen ser meg sint, lei meg, gla, såret osv. For det er meg. slik jeg er, der og da. og fremover. På den måten får folk tillit til meg, fordi jeg tør vise dem hvem jeg er. Å jeg skal love deg, jeg klarer like fint å få hodet på folk i sving, uten å bære masker.
hvis du er så ivrig på å "lære" folk til å vise seg frem ,tørre å si meninger, tørre å stå frem, vel......prøv uten maska.....å vet du hva da

Da lærer du deg selv bedre å kjenne......
maske er for meg en måte å skjule seg på......man vil ikke vise omverden hva man føler og hvem man er. uten maska er man naken. Å du kan ikke be andre folk få frem følelser og egne meninger, få dem til å kvitte seg med maska, før du selv gjør det.
Klemz!
GjenopprettetMedlem
Ja, man skal være rimelig tøff for ikke å bære maske i det samfunnet vi lever i.
Man må tørre å leve med hele seg. Og der er det ikke mange som klarer.
ergo, må man slå seg til ro med de maskene vi har til tider.
Mvh jimango