Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er nok en gang kommet til en korsvei. Hvordan kan vi forsvare at det å ta livet av/spise en plante er bedre enn å ta livet av/spise et dyr?
GjenopprettetMedlem
Plantene er ikke så fulle av depresjon
som dyrene før de slaktes i dagens masseproduksjons tempo
Men en kan ikke forsvare.
Mord er mord
alt som vokser har følelser
og smerte-terskel,som oss Kjenslevare
Man skal be om lov og si unnskyld
for hvert liv man må ta.

Anonymous
Er helt enig med deg der Teleterkji. Kjøttproduskjon, og bare det at det heter kjøttPRODUKSJON har blitt helt overdrevent og destruktivt. Plantene føler ikke smerte på samme måte, så da blir det annerledes. Men jeg synes ikke at planter og grønnsaker blir behandlet riktig heller. Og vi tar for mye.
Når det kommer til det å spise dyr slik det ble gjort på den gamle måten, da de bare tok det de trengte og tok av det de hadde, er det noe annet.
Personlig er jeg litt usikker inni meg når det kommer til det, for jeg føler ikke selv for å ta livet av et dyr, men sier ikke noe på at andre gjør det, om det gjøres med respekt.
GjenopprettetMedlem
Stammer rundt i verden ærer dyret de feller.

GjenopprettetMedlem
Peyote og fleinsopp konsumering
blir kalt for en form for kannibalisme.
Man spiser Gudenes Kjøtt.
GjenopprettetMedlem
Du store min...
Enda godt man ikke er vegeterianer
Anonymous
"Inger":
Jeg er nok en gang kommet til en korsvei. Hvordan kan vi forsvare at det å ta livet av/spise en plante er bedre enn å ta livet av/spise et dyr?
Alt som oppstår skal falle. Det som alltid har vært skal alltid være. Vi lever i en temporær foranderlig verden, hvor kanskje det eneste evige er forandringen. De som hevder at det ene mordet er bedre enn det andre har kanskje ikke rett?
Å leve og la dø. Vårt liv krever andre skapningers død. Vi tråkker på en maur, mikrober som pustes inn i våre lunger omkommer, vi spiser liv for å leve.
Hvorfor sette plantediett opp mot kjøtt/fisk diett? Eskimoene har måttet ta livet av fisk og sel for å overleve. I mer frodige deler av verden kan man leve utelukkende på plantediett. Blandt dyrene og fiskene finnes både plantespisere og rovdyr. Det finnes til og med planter som fange innsekter og ernærer seg på disse. Når vi dør blir vi til næring for andre organismer.
Vi kan velge å se på dette som en uendelig spiral av mord og død, eller som liv.
Uten liv ingen død.GjenopprettetMedlem
Eller ; Uten død inget liv.
Anonymous
Så deilig at det finnes andre som kan si det jeg tenker, når jeg selv er for treg til å få det ut av fingrene.
Gormii, du fikk sagt akkurat det jeg ville ha sagt, bare mye bedre.
Uten liv ingen død. Døden er en del av livet. Syklusenes gang.
Hva samfunnet vårt kanskje har mistet, er respekten for begge.

GjenopprettetMedlem
Samfunet utnytter oss,også etter døden,leie av gravplass.Business as usual.

Kanskje vi er en av plantene på gravstedet?
GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Er helt enig med deg der Teleterkji. Kjøttproduskjon, og bare det at det heter kjøttPRODUKSJON har blitt helt overdrevent og destruktivt. Plantene føler ikke smerte på samme måte, så da blir det annerledes. Men jeg synes ikke at planter og grønnsaker blir behandlet riktig heller. Og vi tar for mye.
Når det kommer til det å spise dyr slik det ble gjort på den gamle måten, da de bare tok det de trengte og tok av det de hadde, er det noe annet.
Personlig er jeg litt usikker inni meg når det kommer til det, for jeg føler ikke selv for å ta livet av et dyr, men sier ikke noe på at andre gjør det, om det gjøres med respekt.
Hva med bevisstheten hos planter og dyr. Hva er forskjellen og opplever ikke planter smerte? Er alle verdens individer kanskje villige til å ofre livet for hverandre? Eller er det de "små" som vil ofre livet for "høyere utviklet liv"?. Plantene har jo tross alt banet veien for vår eksistens.
I en hellig by i India er det forbudt å spise kjøtt. Da driver de vel heller ikke med husdyr-/kjøttPRODUKSJON.
Takk til deg, kristin for at du satte ord på mange (flere of flere) norges bønders produksjonsmål. Det er pengene og vår livsstil som styrer.
Anonymous
Hva plantene føler? Noen som vet? Men jeg tror ikke planter føler frykt eller er deprimerte ihvertfall.
Anonymous
"Kristin":
Hva plantene føler? Noen som vet? Men jeg tror ikke planter føler frykt eller er deprimerte ihvertfall.
Det er faktisk (etter sigende) foretatt vitenskapelig repeterbare forsøk som viser at planter har bevisthet og at de kjenner fykt. Noen har foretett et forsøk på å måle elektrisk aktivitet i trær hvor de forbløffet kunne påvise at trærne fikk ekstremt forhøyet aktivitet i det en tømmerhogger bestemte seg for å felle treet (jeg tror formålet med forsøket var å måle aktiviteten i det øksen falt i treleggen, altså: om treet kjenner smerte). Med andre ord, de er tankelesere og. Jeg kan dessverre ikke komme med noen referanse her. Noen som kjenner igjen historien?
Gormii
GjenopprettetMedlem
Har hørt noe tilsvarende Gormii,
og det ble også gjort undersøkelser med planter i forskjellige kontormiljøer og det kunne måles (husker ikke nå hvordan, mener det var en type elektrobølger) forskjellige typer reaksjoner avhengig av type mennesker som var i nærheten.
F.eks Avbalanserte rolige mennesker resulterte i harmoniske svingninger i bølgene, mens derimot stressede negative mennesker resulterte i totalt bølgekaos. Jeg skal forresten se om jeg kan finne igjen boka hvor jeg leste om undersøkelsene. Kommer tilbake til det hvis jeg finner den
GjenopprettetMedlem
Hold hendene på to av treets chakrapunkt,dem kan du se,som vibrerende energi,hvis du ser litt ut av fokus,det samme gjelder dyr

Anonymous
Dette har jeg hørt om. Det finnes ei bok fra 70-tallet visstnok om dette.
Hvis alt er bølger, frekvenser, energi, og plantene fanger opp dette, behøver det å bety at de FØLER og TENKER slik som oss? Jeg tillater meg å betvile det.
GjenopprettetMedlem
Dette med frekvenser, er så vanskelig. Har tenkt endel på det i det siste. Lyse og kjærlige tanker, høye frekvenser, Mørke , negative ,tunge? tanker, lav frekvens. Når høsten kommer, går jeg konstant i moll. Noen ganger er det godt, jeg får roet meg, ikke så mye tankespinn. Lav frekvens? Andre ganger går jeg rett over i depresjon, og blir negativ, mister livslyst og til slutt slokner jeg mentalt. Absolutt lav frekvens. Går ut og slikker sol og lys så mye jeg bare kan, noen ganger virker det. Prøver å gi meg selv musikk som virker oppkvikkende, men har mest lyst til å høre tung musikk. Og hva når man trenger å jorde seg da, kan det gjøres på høy frekvens? Ja nå spørr jeg nok dumt .
Så over til andre planter , jo jeg tror de kan føle, de kan hvertfall reagere med å trekke seg sammen, og vise tydelig mistrivsel. Tror plantene mine liker fløytemusikk. Har observert at insekter også reagerer på musikk/lyd, hadde ett pinnedyr som vagget etter panfløytelyden. Jeg syns det så ut som hun koste seg, men resten av fam. trodde jeg var tørna.
GjenopprettetMedlem
Noe av kjernen i sjamanismen består i oppfatningen av å se alt levende som virkelig levende, og kommunikasjonen med det levende. Trær har også sin personlighet, ingen er like. Ulike steder i naturen har ulike energier og stemninger. Om en går på en hogstfelt vil en finne energien annerledes enn inne i granskogen. Når skogsmaskinen brøter seg vei inn i skogen, kan det være en annen stemning i skogen enn om den ikke hadde vært der. Om en skal høste av skogen, til redskaper, sies det at en skal spørre veksten om lov først. Planter og vekster er til for at vi skal høste av dem.
Ved å spise vegetarmat hopper en over et ledd i næringskjeden, og dermed utnytter en vekstene bedre.
GjenopprettetMedlem
"craftwolf":
Noe av kjernen i sjamanismen består i oppfatningen av å se alt levende som virkelig levende, og kommunikasjonen med det levende. Trær har også sin personlighet, ingen er like. Ulike steder i naturen har ulike energier og stemninger. Om en går på en hogstfelt vil en finne energien annerledes enn inne i granskogen. Når skogsmaskinen brøter seg vei inn i skogen, kan det være en annen stemning i skogen enn om den ikke hadde vært der. Om en skal høste av skogen, til redskaper, sies det at en skal spørre veksten om lov først. Planter og vekster er til for at vi skal høste av dem.
Ved å spise vegetarmat hopper en over et ledd i næringskjeden, og dermed utnytter en vekstene bedre.
Du er virkelig inne på noe viktig, nemlig det at en utnytter/benytter jordens areale og næringsstoffer bedre ved å spise planter direkte. Det er ganske tankevekkende at for at et dyr skal legge på seg ett kg kjøtt må det spise 10 kg korn, og de kiloene med korn kunne mettet mange mennesker

Anonymous
"Perle":
Hvis alt er bølger, frekvenser, energi, og plantene fanger opp dette, behøver det å bety at de FØLER og TENKER slik som oss? Jeg tillater meg å betvile det.
Tenker trær? Sikkert ikke. Men føler de? Det beror på hva vi mener med å føle. Litt firkantet: føle = kjenne, avlese, registrere, detektere (fremmedlandsk--> persepsjon). I språket likestilles ofte følelser med emmosjoner. Det at vi er i stand til å registrere vår egen emmosjonelle tilstand, eller føle den om dere vil, kalles i norsk dagligtale for en følelse. En følsom person er således en som er i stand til å registrere små emmosjonelle endringer hos seg selv eller andre. Følgelig, om du har god hørsel, luktesans, evne til å registrere hva som foregår rundt deg (f.eks. i samband med jakt), så er du underlig nok ikke følsom (i henhold til vår dagligtale). Vi mennesker føler mye rart, man kan føle seg liten, tilsidesatt, forfulgt, ulykkelig etc. Jeg tror ikke trærne har det slik, men undersøkelsene som det (løslig) refereres til i denne tråden viser at trær og andre planter registrerer den emosjonelle tilstanden til mennesker i deres nærhet, og at de responderer på disse.
GjenopprettetMedlem
"Perle":
Lurer på om det jeg var inne på tidligere her om forsøk med planter kommer
fra ei bok som heter "Det er mer mellom himmel og jord" av Lyall Watson (første gang utgitt på norsk i 1974)
under et kapittel om kosmisk bevissthet. Skal prøve å få lest det en av de nærmeste dagene og se om jeg får noe ut av det

Anonymous
"Gormii":
"Perle":
Tenker trær? Sikkert ikke. Men føler de? Det beror på hva vi mener med å føle. Litt firkantet: føle = kjenne, avlese, registrere, detektere (fremmedlandsk--> persepsjon). I språket likestilles ofte følelser med emmosjoner. Det at vi er i stand til å registrere vår egen emmosjonelle tilstand, eller føle den om dere vil, kalles i norsk dagligtale for en følelse. En følsom person er således en som er i stand til å registrere små emmosjonelle endringer hos seg selv eller andre. Følgelig, om du har god hørsel, luktesans, evne til å registrere hva som foregår rundt deg (f.eks. i samband med jakt), så er du underlig nok ikke følsom (i henhold til vår dagligtale). Vi mennesker føler mye rart, man kan føle seg liten, tilsidesatt, forfulgt, ulykkelig etc. Jeg tror ikke trærne har det slik, men undersøkelsene som det (løslig) refereres til i denne tråden viser at trær og andre planter registrerer den emosjonelle tilstanden til mennesker i deres nærhet, og at de responderer på disse.
Her er jeg helt med deg. Forståelsen og bruken av ord blir ofte misvisende. Vi har sanser, følelser, emosjoner og sikkert enda flere ord - men bruker gjerne ordet følelser om alt. Det handler vel om en type bevissthet og selvbevissthet som vi har, og som jeg mener vi ikke kan overføre til dyr, planter og trær.
Anonymous
"Wolf":
"Perle":
Lurer på om det jeg var inne på tidligere her om forsøk med planter kommer
fra ei bok som heter "Det er mer mellom himmel og jord" av Lyall Watson (første gang utgitt på norsk i 1974)
under et kapittel om kosmisk bevissthet. Skal prøve å få lest det en av de nærmeste dagene og se om jeg får noe ut av det 
Det finnes ei anna bok, som heter noe a la 'Plantenes hemmelige liv'. Har hatt den i eie, men finner den ikke nå.
Den omhandler forskning på plantenes følesesliv, sågar beviser det, f.eks ved å skremme en plante til døde.
GjenopprettetMedlem
Tenker trær? Sikkert ikke. Men føler de? Det beror på hva vi mener med å føle.
Ja det er interesangt dette med trær, om de føler tenker. Jeg vil føye til kommuniserer de?
Det er forsket på en del store skoger med gran, furu..
Når trær i den ene enden av skogen blir angrepet av barkebiller,
starter de andre trærne i andre enden av skogen og produsere motgift mot
barkebillen..
Hvem sa til trærne at det var en invasjon av barkebiller på vei?
Her menes det at trærne kommuniserte på den ene eller andre måten,
med å sende ut motgift som luktet og de andre trærne kjente dette..
Eller de sendte ut beskjed på en annen måte. Uansett de kommuniserte!!
Trærnes verden er spennende, gå ut og klem et gammelt tre og du vil skjønne det..
Du vil bli overrasket av hva treet sier til deg.. De har en historie å fortelle deg.
Samin

Anonymous
"Samin":
Ja det er interesangt dette med trær, om de føler tenker. Jeg vil føye til kommuniserer de?
Interessant spørsmål. Om plantene registrerer sine omgivelser og responderer (reagerer) på disse, så ligger jo forutsetningen for kommunikasjon der. Med andre ord plantene påvirker hverandre gjensidig (=> osmose) og en eller annen tilstand blir dominerende blandt plantene i et område. Om plantene hvisker og tisker på et "høyere" plan skal være uvist. Jeg synes uansett ikke dette er foraet for tvil i så måte.
I kveld skal jeg ut i hagen og snakke med trærne ;-)
Gormii