Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Så får vi se da..
Hva er egentlig sammenhengen mellom sjamanisme og ritualer som inkluderer "hellig" psykadelisk sopp som fleinsopp, fluesopp osv osv? Var det ikke nettopp dette sjamanene brukte for å komme i kontakt/se/erfare verden inni men likevel utenfor sitt eget hode?
Et par nordmenn viste allerede ganske tidlig hva de mente om hallusinugene stoffer - Though, slik jeg ser det, er dette en vital viktig del av sjamanistiske ritualer, iallefall visst du virkelig vil oppleve/lære/erfare noe mer ekte om det som skjer rundt deg og ikke minst deg selv?
På grunn av all propagandaen USA har kastet på landene rundt seg i over 40 år, er det altfor mange som mener at alle stoffene som i dag er merket narkotika og sikkert også ulovlig, er direkte farlig for deg, og sammenligner det meste med kokain, heroin og andre fysisk ødeleggende stoffer.
Mange nordmenn vil faktisk gå så langt som å mene at hasj og heroin går for stort sett det samme.
Men så hører vi Terence McKenna, en av de smarteste mennene jeg noen gang har hørt i forelesninger, som ikke bare har studert sjamanisme siden han var 16 år gammel, men har innvolvert seg med hallusinugene stoffer som DMT (En naturlig substans i alle menneskehjerner), Peyote Kaktus, Psilosin sopp, fluesopp, Ayahuasca som er DMT blandet med en eller annen form for urtete, osv osv som en del av hippiekulturen han ble forent med etter universitetsutdannigen.
Han endte opp som en dedikert psykadelisk forsker samt en glitrende filosof, vi setter mange pris på det han har gjort og sagt gjennom tidene - Vi har lært mye.
Men..
Ikke bare mener han at å "to go through life without a psychedelic experience, is like going through life without sex", og sier derfor at slike ritualer skulle vært en viktig del av alle mennesker, siden man på sett og vis "evolverer" seg ved den rette/fornuftige bruken, Terence mener også at vi må holde sammen og utforske og prøve å forstå de forskjellige "dimensjonene" soppen bl.a. setter deg i direkte kontakt med.
Se på disse stoffene som en slags nøkkel til en verden flesteparten av oss ikke har tilgang til naturlig, men som vi -trenger- psykadeliske stoffer for å komme i kontakt med.
Noen meninger her?
PS: Jeg sier IKKE at du/dere som leser dette skal prøve sopp. Det er tusenvis av sopptyper der ute og sikkert over halvparten om ikke mer av dem er dødelige. ALDRI i det hele tatt VURDÈR sopp om du ikke er 100% på hva du tar.
GjenopprettetMedlem
Hallo.
Jeg har noen synspunkter på dette..
Elliade regnes (ble regnet)som den fremste akademiske teoretikeren rundt sjamanisme på denne siden av atlanteren. Hans konklusjon etter lange studier på fenomenet sjamanisme var at plantebasert transe representerte en degenerert retning av sjamanismen. Jeg har en følelse av at dette var en arbeidshypotese han aldri forlot fordi han ikke hadde gjort de nødvendige erfaringer. Nevnte Mckennas konklusjon, basert på ikke ubetydelige erfaringer med plantene, var den stikk motsatte. Der folk en gang hadde dyrket symbiosen med plantene, men av ulike grunner hadde mistet den ( folkeforflytning, presteskap og forbud kan være grunner), satt man igjen med de andre metodene, som faste, yoga, dans, musikkinstrumenter. Ikke noe vondt sagt om de sistnevnte, de fungerer sikkert fyldestgjørende for mange. Å utelukke egodøden fra sitt erfaringsfelt kan sikkert være det beste for mange. Lykkelig uvitenhet er neppe det verste man kan bære rundt på. Hvis uvitenheten ikke holder er det kanskje best å titte bak forhenget.
Heldigvis begynner kunnskap om plantemedisin sakte å bre seg rundt på kloden. Det er medisin vi snakker om. Den som ikke er syk er den som ikke føler at hun eller han er våt på bena selv om båten er lekk. Vel, det er tid for å øse, og jobben er vår, the humanimals.
Etter å ha bøyd hodet for tabu-snekkerne i århundrer har vi ikke lenger ord for den ikke-separerte tilstanden. I mangel av noe bedre får vi låne grekernes ekstase. Der engletrompetene spiller de nydeligste sonetter mens ego-lille langsomt etes levende. Det finnes ikke noen bedre eller dårligere tilstand enn dette, når månen låner solas kappe og det blir rom for den egentlige refleksjon.
I mono-religionenes skapelses-beretning advares vi mot å spise av kunnskapens tre. For da skal vi kjenne forskjellen på godt og vondt. Slik jeg er skrudd vil jeg helst vite. Jeg synes ikke bebreidelser hører hjemme i debatten rundt de valg folk foretar i dette spørsmålet om hvorvidt det riktig å røyke, spise, drikke eller gni seg inn med de enteogene planter. I den grad jeg tidligere har tydd til slike håper jeg at jeg har kommet på bedre tanker for godt, eller kanskje jeg skulle si husker de gode tankene, den gode innstillingen. Jobben starter når hamskiftet er et minne. De mest lærerike stundene er dem som river opp blokkeringer, konsepter og konklusjoner i en slik grad at det føles riktig å kalle dette et arbeid. Hvis det er en tur vi snakker om er det oftest ingen søndagsutgave. Det frister altså ikke med steik og surkål rett etterpå. Det er min erfaring.
Skråsikkerheten tilhører vår nyskapte dumskaps-akse. FORBY HALLUSINOGENER, FORBY NATUREN AT GRO, heter en bok. At folk blander seg bort i hva andre velger å ta inn er jo i utgangspunktet komisk. Virkningen er desverre tragisk. Virkningen av noen titalls eller hundretalls generasjoner med glemsel om symbiosen samler seg i vårt siste tabu. Når pubertets-stadiet i den kroppslig-seksuelle dansen (lutheranerne ble kastet ut i da Elvis lånte afrikanernes bruk av kroppen) snart er overstått er det på tide å ta fatt på barnestadiet når det gjelder bruken av sinnet. Bevisstheten er det vi skal utforske nå. Med de midler vi måtte finne tilrådelig.
Nå høres jeg litt skråsikker ut. Det er dumt. Jeg antar bare. Og inntar.
Vennlig hilsen
Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Sjamanisme + sopp er sant.
Men ikke glem at vi ble tvangs-kristnet
at åndeverden har blitt demonisert
og hellige visjoner gradert til hallusinasjoner.
Jeg har møtt min egen kristen-frykt under sopp-transe
og måttet innse hvor hemmende den er på livets naturlige flyt.
Lag av frykt har jeg måttet passere,og gud hvor okkult det hele hang ihop!
Nu har jeg møtt en eldre utgave av gud gjennom sopp,en snill og naturnær gud.
Må jeg få kalle ham Bakkus,(from the greeks).
GjenopprettetMedlem
Sjamanisme + sopp er sant.
For noen
ja, for andre
nei...
Det kommer litt ann på fra hvilken retning man ser det...
Hvilken kulturbakgrunn man har...
I min verden er sjamanismen nødvendigvis ikke likestilt eller samkjørt med sopp, spiser ikke en gang kantareller jeg
Hvis denne debatten fortsetter håper jeg den flyttes til Plantelærere og urtesjamanisme, der den mer kommer sammen med andre inlegg i denne retningen
Brølapa fra Nord
Tina

GjenopprettetMedlem
Har selv boken At forby naturen at gro.Den ble flittig brukt på 70 tallet,men det ligger ikke for meg.Liker best å være nykter for da kan man skille mellom hallis og virkelighet.Man får da viselig kontakt med åndeverden uten hallogener.
Har overhodet ikke hatt problemer med det,tvert imot.Tar i bruk de metoder som jeg har lært av en Lacotaindianer,og hvordan han klarte det og samtidig fikk meg og de andre til å komme i kontakt med både the creator og åndene er meg da en gåte hvis forutstningen skal være at du må være påvirket av stoff.

Anonymous
"Jacobsen":
Hallo.
Jeg har noen synspunkter på dette..
Elliade regnes (ble regnet)som den fremste akademiske teoretikeren rundt sjamanisme på denne siden av atlanteren. Hans konklusjon etter lange studier på fenomenet sjamanisme var at plantebasert transe representerte en degenerert retning av sjamanismen. Jeg har en følelse av at dette var en arbeidshypotese han aldri forlot fordi han ikke hadde gjort de nødvendige erfaringer. Nevnte Mckennas konklusjon, basert på ikke ubetydelige erfaringer med plantene, var den stikk motsatte. Der folk en gang hadde dyrket symbiosen med plantene, men av ulike grunner hadde mistet den ( folkeforflytning, presteskap og forbud kan være grunner), satt man igjen med de andre metodene, som faste, yoga, dans, musikkinstrumenter. Ikke noe vondt sagt om de sistnevnte, de fungerer sikkert fyldestgjørende for mange. Å utelukke egodøden fra sitt erfaringsfelt kan sikkert være det beste for mange. Lykkelig uvitenhet er neppe det verste man kan bære rundt på. Hvis uvitenheten ikke holder er det kanskje best å titte bak forhenget.
Heldigvis begynner kunnskap om plantemedisin sakte å bre seg rundt på kloden. Det er medisin vi snakker om. Den som ikke er syk er den som ikke føler at hun eller han er våt på bena selv om båten er lekk. Vel, det er tid for å øse, og jobben er vår, the humanimals.
Etter å ha bøyd hodet for tabu-snekkerne i århundrer har vi ikke lenger ord for den ikke-separerte tilstanden. I mangel av noe bedre får vi låne grekernes ekstase. Der engletrompetene spiller de nydeligste sonetter mens ego-lille langsomt etes levende. Det finnes ikke noen bedre eller dårligere tilstand enn dette, når månen låner solas kappe og det blir rom for den egentlige refleksjon.
I mono-religionenes skapelses-beretning advares vi mot å spise av kunnskapens tre. For da skal vi kjenne forskjellen på godt og vondt. Slik jeg er skrudd vil jeg helst vite. Jeg synes ikke bebreidelser hører hjemme i debatten rundt de valg folk foretar i dette spørsmålet om hvorvidt det riktig å røyke, spise, drikke eller gni seg inn med de enteogene planter. I den grad jeg tidligere har tydd til slike håper jeg at jeg har kommet på bedre tanker for godt, eller kanskje jeg skulle si husker de gode tankene, den gode innstillingen. Jobben starter når hamskiftet er et minne. De mest lærerike stundene er dem som river opp blokkeringer, konsepter og konklusjoner i en slik grad at det føles riktig å kalle dette et arbeid. Hvis det er en tur vi snakker om er det oftest ingen søndagsutgave. Det frister altså ikke med steik og surkål rett etterpå. Det er min erfaring.
Skråsikkerheten tilhører vår nyskapte dumskaps-akse. FORBY HALLUSINOGENER, FORBY NATUREN AT GRO, heter en bok. At folk blander seg bort i hva andre velger å ta inn er jo i utgangspunktet komisk. Virkningen er desverre tragisk. Virkningen av noen titalls eller hundretalls generasjoner med glemsel om symbiosen samler seg i vårt siste tabu. Når pubertets-stadiet i den kroppslig-seksuelle dansen (lutheranerne ble kastet ut i da Elvis lånte afrikanernes bruk av kroppen) snart er overstått er det på tide å ta fatt på barnestadiet når det gjelder bruken av sinnet. Bevisstheten er det vi skal utforske nå. Med de midler vi måtte finne tilrådelig.
Nå høres jeg litt skråsikker ut. Det er dumt. Jeg antar bare. Og inntar.
Vennlig hilsen
Jacobsen

Nutch/CVS [Bot]
Sjamanisme og sopp = sant?
Det finnes ikke noen absolutt sannhet i seg selv. Og så må svarene på spørsmålet være forskjellige.
Du kan leve et godt og produktivt liv uten seks og være fornøyd med denne måten å leve på. Du kan miste egoet ditt uten sopp eller andre enteogener og likevel få vidsommen du trenger. Det er mulig at ikke du fordøyer opplevelsene med enteogener og da blir du gal på den syke måten.
Men:
Også i et liv uten seks kjenner du driften. Også i et liv uten enteogener lengter du kanskje etter å finne frem med hjelp av enteogener.
Hvis du bruker den seksuelle drivkraften til formål som skader hverken deg eller andre ja da er seksualiteten en nytelse. Hvis du bruker enteogener til formål som hjelper både deg selv og andre ja da er sjamanisme med enteogener mer enn sjamanisme uten plantestoffer. Da blir du gal på den sunne måten.
Så: Hva velger du?
Hilsen
Gåååja (mitt valg finner du i beretningene mine om ayahuasca på foresiden)
GjenopprettetMedlem
Bra svar

GjenopprettetMedlem
"Gåååja":
Sjamanisme og sopp = sant?
Det finnes ikke noen absolutt sannhet i seg selv. Og så må svarene på spørsmålet være forskjellige.
Du kan leve et godt og produktivt liv uten seks og være fornøyd med denne måten å leve på. Du kan miste egoet ditt uten sopp eller andre enteogener og likevel få vidsommen du trenger. Det er mulig at ikke du fordøyer opplevelsene med enteogener og da blir du gal på den syke måten.
Men:
Også i et liv uten seks kjenner du driften. Også i et liv uten enteogener lengter du kanskje etter å finne frem med hjelp av enteogener.
Hvis du bruker den seksuelle drivkraften til formål som skader hverken deg eller andre ja da er seksualiteten en nytelse. Hvis du bruker enteogener til formål som hjelper både deg selv og andre ja da er sjamanisme med enteogener mer enn sjamanisme uten plantestoffer. Da blir du gal på den sunne måten.
Så: Hva velger du?
Hilsen
Gåååja (mitt valg finner du i beretningene mine om ayahuasca på foresiden)
Alt med måte er en grei leveregel etter mitt skjønn,
og sunn galskap er ett viktig bidrag i livet
Anonymous
Kloke ord Gååja.
GjenopprettetMedlem
det er bare griller satt i hodet ditt som får deg til å skille mellom "nyktre" former for selvutvikling, og de mindre "nyktre". men en viktig sak er at man ikke kan erstatte spirituell praksis med entheogener. entheogenene kan være en del av din spirituelle praksis, men uten alt det andre kommer man ingen vei. hvor mange håpløse forvirrede mennesker ble det ikke skapt på 60-70 tallet, da folk kastet i seg alt mulig rart ? ifølge mange pro-entheogen mennesker burde jo alle disse hippiene nådd toppen av trappen for lengst.

GjenopprettetMedlem
Svar til Gåååja...
Svaret er soleklart.....

Sex uten sopp!

GjenopprettetMedlem
HU...ja.. sopp klør...
Eller, det var kanskje ikke sånn sopp det var snakk om

GjenopprettetMedlem
He he....

- det er i samme familie ihvertfall...
GjenopprettetMedlem
Der ser du, sopp er sopp hvor du en finner den.Noen kan spises,andre må behandles.Sopp for envher smak.

GjenopprettetMedlem
Psilocybe Semilanceata
får sjela til å sanse sjela
Psilocybe Semilanceata
den skal man koke te av!
Blåse tubaccu neri gryda
kom den i en kopp
drikk å du skal sjå
Tor Odin å Frøya!!!
GjenopprettetMedlem
Og mere til

GjenopprettetMedlem
There are witches in the hills
calling my name
singing come join us sister
come kiss the flame
-cowboy junkies.
GjenopprettetMedlem
Nydelig å se deg her i dag Teleterkji

Ditt lys varmer meg helt inn.
og så.....siterer du Cowboy Junkies og jeg smelter enda et hakk
.......yiiiihaaaaaa!
Ulvemor

GjenopprettetMedlem
Du setter øyne på den blinde dragen min
med din fine beskrivelse av sjamanens univers!

GjenopprettetMedlem

Det var en interessant lesning.... Ja, den opplevelsen vil nok sitte i resten av livet...
Ehhh.... Tror jeg holder meg til den norskdyrkede snille "bestemor" jeg.......

GjenopprettetMedlem
?? bestemor ??
Er det noe jeg ikke har fått med meg...eller

GjenopprettetMedlem
Tror vi tar det på "bakrommet" Inger Lise..