Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hva er det med tobakken som gjør at tobakk ofres til trær? Og rensende? Husker noen nevnte her at å røyke kan oppleves rensende. Hvordan? Har det noen sammenheng med at tobakk ofres til trær? Og et annet sted hørte jeg at nikotin er noe av det mest mottagelige stoffet som finnes. Noen som vet noe om det?
Anonymous
Tobakk tiltrekker ånder. Det har litt å si skulle jeg tro

Mapacho-tobakken fra Sør-Amerika healer og renser på en spesiell måte - så det er noe spesielt med den tobakkplanten. Og det er jo vanlig i Nord-Amerika blant indianere som har fulgt og følger urgamle spirituelle tradisjoner å ofre tobakk til Moder Jord.
AdsBot [Google]
Jeg kan tenke meg at det kan ha en sammenheng med at tobakk ble/blir sett på som en "luksusvare", og dermed ekstra verdifull som offer.
Men det har jeg ingen annen kilde på enn meg sjøl

Anonymous
tobakk er brukt både som offergave og at røyken tok med sæ bønnene opp i det aller høyeste.
og for å åpne den man behandlet.
namaste
GjenopprettetMedlem
Åndene elsker tobakk,det er den dyrebareste gave de kan få,det er egene ritualer for offring av tobakk.Tobakk brukes også til å rense hus

GjenopprettetMedlem
Tobakk endrer bevisstheten så plantene kan bestemme.
Tobakken gjør åndene blide,så de kan arbeides med.
Tobakken binder ånder til seg,sjekk stemningen i et hus der gamle sneiper ligger lagret!

Anonymous
Da er det rent og godt hjemme hos meg og mange ånder som trives i mitt hus

Takker for svar. Intressant det her. Har ofte tenkt på det med røyk når jeg ser den siver oppover, tynner seg ut og forsvinner gradvis ut i luften, at den er noe av det jeg kan se med blåtte øye som ligner mest på ånder.
"teleterkji":
Tobakk endrer bevisstheten så plantene kan bestemme
Dette forsto jeg ikke helt. Kunne du/noen forklare mer?
GjenopprettetMedlem
Tobakk er en hellig og hallusinogen plante
med flere av stoffene fra ayahuascha-lianen i seg.
(harman-harmalin beslektet),pluss Dmt,i varierende mengder.
Anonymous
Ok da skjønner jeg. Takk for info.
Anonymous
"ørnen":
Åndene elsker tobakk,det er den dyrebareste gave de kan få,
Men gjør alle det, hehe? Det er svært sjelden jeg hører en ånd snakke, men en gang hørte jeg klart og tydelig " Men har du ikke sluttet å røyke ennå?"
Joda, det var et tydelig signal om at jeg bør slutte å røyke, og jeg driver litt og tenker over saken.
Men er det virkelig slik at tobakk tiltrekker ånder?
GjenopprettetMedlem
Ja,det gjør den,åndene bare elsker det

GjenopprettetMedlem
Michael Harner forteller så godt om sjamanistisk bruk av tobakk
i The Way of the Shaman!!
les les!
GjenopprettetMedlem
Je driver, je driver...