Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I de siste dagene så har jeg fått endel tanker om forfedreånder - kraftsteder og plantehjelperenes rolle her sånn.
Dette med historie er viktig å bevare og en skal ikke undervurdere det. Forfedreånder har jo endel visdom og kunnskap i sin lære og det finnes spesielle steder over verden hvor man kan få tilgang til endel healing,kraft og ekstase via forfedreåndene. Og en kan komme i kontakt med dem paa flere maater via plantehjelperene blant annet som f.eks har vaert vanlige i urgamle tradisjoner i Nord-Amerika(Peyote),Mellom-Amerika(Psilocybin,Peyote,Datura,Salvia D.) og Soer-Amerika(Ayahuasca,San Pedro,Datura,Mapacho/tobakkplanter). Og her i landet har det egentlig ikke vært tradisjoner for slike ting - med unntak av samiske sjamaner/noaider blant annet som har erfaringer med plantehjelpere(psilocybin=fleinsopp og Amanita Muscaria) og de kjente også til endel kraftsteder - spesielt i Finnmark.Men det er jo klart at vi har flere kraftsteder her i landet enn bare i Finnmark.

Å bevare urkraften - leve videre i oss alle er viktig, og urkraften er jo en del av Moder Jord kraften og hun har allierte i Naturen som kan hjelpe oss til aa faa mer tilgang til forfedreneåndenes læringer. Noe som urbefolkningsgrupper,sjamaner o.l.  over hele verden har klart å bevare på en måte. Hos oss er det samiske sjamaner som har vært flinkest til det her i Norge. Så det er noe jeg ønsker å være med å bevare. Veldig viktig som jeg ser det.  8)

San Pedro-seremoni på et kraftsted - ruiner(inka?) i Cuzco var iallefall spesielt å erfare og her er det flere som har erfaringer og som har delt sine historier på Sonen:

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=3296.0

Forfedrene vil aldri dø - det samme med urkraften :respect:
GjenopprettetMedlem
Nothing really dies          som en gammel indianer (native american power) sa engang under et spesielt måltid.
Anonymous
Et spesielt måltid? :)
Det som er interessant er at planter f.eks har levd lengre enn mennesker her på denne planeten og tiden er inne i sjamanismens ånd å gi dem mer respekt - dvs våre plantehjelpere spesielt i sjamanistisk arbeide og som verktøy. I denne tiden er det viktig å spille mer på lag med Moder Jords allierte som har eksistert LENGRE enn oss og har mer erfaring enn hele menneskeenheten her på Jorden. 8) Så det handler om å våkne opp og gi dem mer respekt disse plantehjelperene og bruke dem riktig i sjamanismens ånd - forfedrenes ånd. Bevare disse metodene og kunnskapen rundt dette. Veldig viktig å gjøre det etter min mening.
Anonymous
Jeg er helt enig med deg David og setter stor pris på at det fins sånne som deg her i europa. Kanskje kan nettopp sånne som deg med din genuine interesse for plantesjamanisme bygge en bro mellom gammel plantesjamanistisk visdom ifra sør og mellomamerika og over til europa. Jeg har også en stor interesse for kraftplanter i sammenheng med meditasjon og yoga, håper jeg kan hjelpe til å kartlegge bruken av dette og mjuke opp mentaliteten her på berget. stau nau pau! :eusa_dance: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Nå er det ikke bare i søramerika at plantehjelpere har vært brukt i årtusener, det finnes faktisk mange og lange tradisjoner for det rundt om i hele verden, her i Europa også (hvor kom pulverheksene og alkymistene fra tror dere??? )

Når det gjelder menneskenes historie her på jorden, har vi vel som sådan vært her siden tidenes morgen...hvordan ellers er det mulig å gå tilbake til før jordas fødsel på trommereise  :o :o  Selv om det ikke finnes arkeologiske "beviser" for dette. For vi er jo en del av det guddommelige (som alt annet ) og er derfor tidløse...

Det er fint å bruke plantehjelpere (og ikke bare de hallusinogene ) til å åpne opp for andre måter å se og oppleve ting på...men det vi søker finnes INNE I OSS, uansett hva det er slags hjelp vi har på veien  ;D

Men jeg er enig i at det er feil å ta fra folk valgmuligheter gjennom å nedlegge forbud. Nettopp fordi man tar fra folk muligheten til å gjøre egne erfaringer.
Anonymous
Inger Lise:
Nå er det ikke bare i søramerika at plantehjelpere har vært brukt i årtusener, det finnes faktisk mange og lange tradisjoner for det rundt om i hele verden, her i Europa også (hvor kom pulverheksene og alkymistene fra tror dere??? )

Sant nok. Vi har jo noen sopper her som har vært til hjelp her i Europa.

Når det gjelder menneskenes historie her på jorden, har vi vel som sådan vært her siden tidenes morgen...hvordan ellers er det mulig å gå tilbake til før jordas fødsel på trommereise  :o :o  Selv om det ikke finnes arkeologiske "beviser" for dette. For vi er jo en del av det guddommelige (som alt annet ) og er derfor tidløse...

Joda, men likevel så kom planter før oss - de er "eldre" enn oss 8) Det har jo vært perioder her på Jorden før menneskene ble "plassert" av hvem det nå som var bak oss(tenker på avanserte utenomjordiske - gudommelige vesener) hvor Naturen fikk sin start inkl plantene ble født. 8)
GjenopprettetMedlem
Sopper... Hva med Belladonna, bulmeurt, piggeple m.fl.? De er da ikke sopper  :o Og det var de med "skummel" virkning  :P
Hele naturen er fylt med planter, trær, sopp, lyng og lav  :w00t:

All visdom som finnes er vi en del av. Nettopp fordi vi kommer fra samme kilde som alt annet som finnes. Ergo er ikke kunnskapen noe som er forbeholdt planter eller dyr eller steiner osv hver for seg. Vi kan bruke forskjellige hjelpemidler for å vekke opp denne kunnskapen i oss, og ingen hjelpemidler er dårligere eller bedre enn andre. De er bare forskjellige.

Sånn jeg opplever det er også plantenes energifrekvenser aspekter av oss selv. Slik som kraftdyra er det. Man kan ha sine egne planter, akkurat som man har kraftdyr. Og sånn kan det være med steiner og trær også. Og det som kommer til en er det man trenger akkurat da for å lære. Plantenes energifrekvenser kan nok ofte være mer subtile enn dyrenes, og derfor være vanskeligere å jobbe med.

At de plantene som gir de sterkeste opplevelsene rent fysisk blir framhevet som om de var mer "hellige" eller "bedre", synes jeg er å gi et feil bilde på hvordan man kan benytte seg av lærdommen som ligger i plantenes kraft. Alt som befinner seg utenfor oss kan hjelpe med å åpne oss for ny innsikt og kunnskap, det være seg ayahuasca, timotei, grus på bakken eller din beste venn. Det gjelder bare å være tilstede i sitt eget liv. Å være årvåken.

Når det er sagt...hipp hurra for ayahuasca, san pedro og flein!!  :w00t: De har åpnet MYE i meg. Det er bare å ta av seg hatten og håret og whatever... :o >:( :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_liar: :eusa_doh: :respect: :respect: :respect:
Men...det samme kan jeg forsåvidt si når det gjelder min beste venn også  ;D ;D
Anonymous
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
brrrrra innlegg.
Anonymous
Inger Lise:
Sopper... Hva med Belladonna, bulmeurt, piggeple m.fl.? De er da ikke sopper  :o Og det var de med "skummel" virkning  :P
Hele naturen er fylt med planter, trær, sopp, lyng og lav  :w00t:

Hehe...jada - det er jo flere slike planter. Piggeple har et annet navn,Datura som det også finnes av i Amazonas blant annet og blir av og til brukt i Ayahuasca-blandingen. De 2 første seremoniene i september var med litt Datura/piggeple i Ayahuasca-blandingen som du vet.  8)

All visdom som finnes er vi en del av. Nettopp fordi vi kommer fra samme kilde som alt annet som finnes. Ergo er ikke kunnskapen noe som er forbeholdt planter eller dyr eller steiner osv hver for seg. Vi kan bruke forskjellige hjelpemidler for å vekke opp denne kunnskapen i oss, og ingen hjelpemidler er dårligere eller bedre enn andre. De er bare forskjellige.

Det er sant, men likevel så er planter eldre enn oss :biggrin: Så det handler om respekten for dem da og spesielt plantehjelpere/psykoaktive planter som jeg er opptatt av.

At de plantene som gir de sterkeste opplevelsene rent fysisk blir framhevet som om de var mer "hellige" eller "bedre", synes jeg er å gi et feil bilde på hvordan man kan benytte seg av lærdommen som ligger i plantenes kraft. Alt som befinner seg utenfor oss kan hjelpe med å åpne oss for ny innsikt og kunnskap, det være seg ayahuasca, timotei, grus på bakken eller din beste venn. Det gjelder bare å være tilstede i sitt eget liv. Å være årvåken.

Sant nok, men jeg tror jeg foretrekker Ayahuasca-seremonier enn grus-seremonier og timotei-seremonier  :w00t: :badgrin: :lol: :icon_lol:

Når det er sagt...hipp hurra for ayahuasca, san pedro og flein!!  :w00t: De har åpnet MYE i meg. Det er bare å ta av seg hatten og håret og whatever... :o >:( :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_liar: :eusa_doh: :respect: :respect: :respect:
Men...det samme kan jeg forsåvidt si når det gjelder min beste venn også  ;D ;D

Fint å høre at du har så bra nytte av de psykoaktive plantene som du nevner! :respect: :eusa_clap: May the Plant Spirits be with us always 8)
GjenopprettetMedlem
Vil forresten tilføye at kraftsteder finner man ute i naturen mange plasser. Det behøver ikke nødvendigvis stå oppført i NAF-boka eller på et verdenskart for å funke  ;D  Her i området hvor jeg bor har jeg flere kraftplasser. Noen er bare for meg (altså VELDIG hemmelige  :o  >:(  :lol:  ), andre har jeg dratt med meg flere til og de har hatt fine eller spesielle opplevelser.

Og så er det billigere å finne sin egen plass...  :P
GjenopprettetMedlem
Her på Jæren er flere tysker-festninger bygget oppå gamle kult og bosteder,her kan man møte mange krefter under innsovning f.eks,eller under transe.
Lurer på om tyskerne var kraft-bevisste og fascinerte av okkulte krefter under planleggingen av deres "hærverk".?
Anonymous
"teleterkji":

Her på Jæren er flere tysker-festninger bygget oppå gamle kult og bosteder,her kan man møte mange krefter under innsovning f.eks,eller under transe.
Lurer på om tyskerne var kraft-bevisste og fascinerte av okkulte krefter under planleggingen av deres "hærverk".?

Hakekorset er jo et symbol på noe hellig i India.....om jeg ikke husker feil - så det var sikkert BEVISST dette valget av hakekorset.
GjenopprettetMedlem
Ang. kraftsteder så har jeg hørt at jorda har usynlige "meridianer" på kryss og tvers, kanskje på samme måte som på en globus eller et kart. Nesten som akupunkturpunkter på mennesker. Der linjene møtes, er kraftplassene. Urfolk har alltid kjent til disse stedene over hele verden. Sensitive mennesker kan kjenne når de befinner seg på en slik plass. Noen sier at hellige steder og samiske offersteder/sieidier ofte er satt opp på nettopp slike steder.

Det kan jo selvsagt være mange andre årsaker i tillegg til at steder er hellige! Fjellformasjoner som minner om kraftdyr, for eksempel. Eller et spesielt fjell, for eksempel det største i et område, eller steder der noe spesielt har hendt. Språket vårt er også bygd opp etter det maskuline og det feminine i naturen, ut ifra hvordan de ser ut. Eks. Tromma er feminin,trommestikka er maskulin,  etter avlange og runde former i naturen. Slike ting spiller også inn i sjamanismen.

Tomas - Trumman arrangerte i 2005 en periode der vi "møttes" på trommereise på en slik hellig plass. Dette var utrolig spennende, og det er lagt ut noen fine beskrivelser fra slike reiser. Dessverre var jeg så ny på dette denne tida at jeg selv ikke var med. (visste ikke hvordan man skulle reise)

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Til David (Jeg vet ikke hvordan jeg siterer, hehe)

Du sier at plantene er eldre enn oss og det er jeg uenig i.
sånn jeg ser det så er vi like gamle alle sammen, menneske er jo bare navnet på den fasen vi er i akkurat nå. Drakta vår er i konstant utvikling men i bunn og grunn så er vi den rene bevisstheten som alltid har vært her og alltid vil være her. Jeg tror at når mennesket har dødd ut så vil VI fremdeles være her.  :eusa_dance:

Hilsen Stian
Anonymous
"Kokopelli":

Til David (Jeg vet ikke hvordan jeg siterer, hehe)

Du sier at plantene er eldre enn oss og det er jeg uenig i.
sånn jeg ser det så er vi like gamle alle sammen, menneske er jo bare navnet på den fasen vi er i akkurat nå. Drakta vår er i konstant utvikling men i bunn og grunn så er vi den rene bevisstheten som alltid har vært her og alltid vil være her. Jeg tror at når mennesket har dødd ut så vil VI fremdeles være her.  :eusa_dance:

Hilsen Stian

Jeg tenker på vår fysiske kropp her på denne planeten - og ikke i åndeverdenen - så er "menneskeenheten" yngre enn plantene. Kilden er noe jeg kom over i en bok som heter Plant Spirit Shamanism av Ross Heaven og han nevnte dette med at plantene var eldre enn menneskeenheten(ikke sjelene, men med den fysiske kroppen vi har til rådighet her på denn planeten om du forstår hvor jeg vil hen) - og at det var gjort nylige forskninger på dette ang fossiler av planter som var eldre enn det menneskeenheten er da 8) Forsåvidt riktig om man også ser på DET VAR EN GANG ET MENNESKE - tegnefilmene... :icon_lol:
Anonymous
"Stridshjelp":

Ang. kraftsteder så har jeg hørt at jorda har usynlige "meridianer" på kryss og tvers, kanskje på samme måte som på en globus eller et kart. Nesten som akupunkturpunkter på mennesker. Der linjene møtes, er kraftplassene. Urfolk har alltid kjent til disse stedene over hele verden. Sensitive mennesker kan kjenne når de befinner seg på en slik plass. Noen sier at hellige steder og samiske offersteder/sieidier ofte er satt opp på nettopp slike steder.

Det kan jo selvsagt være mange andre årsaker i tillegg til at steder er hellige! Fjellformasjoner som minner om kraftdyr, for eksempel. Eller et spesielt fjell, for eksempel det største i et område, eller steder der noe spesielt har hendt. Språket vårt er også bygd opp etter det maskuline og det feminine i naturen, ut ifra hvordan de ser ut. Eks. Tromma er feminin,trommestikka er maskulin,  etter avlange og runde former i naturen. Slike ting spiller også inn i sjamanismen.

Tomas - Trumman arrangerte i 2005 en periode der vi "møttes" på trommereise på en slik hellig plass. Dette var utrolig spennende, og det er lagt ut noen fine beskrivelser fra slike reiser. Dessverre var jeg så ny på dette denne tida at jeg selv ikke var med. (visste ikke hvordan man skulle reise)

Mvh Stridshjelp

Å være med i trommesirkel eller planteseremoni på et "kraftsted" et eller annet sted i verden må være noe spesielt å erfare.  8)
GjenopprettetMedlem
Hehehe,jeg kom akkurat på at enteogene sopper har tidsreise mekanisme,da kan en dra tilbake før tiden,og oppleve,absorbere,ekstrahere,de tidløse univers i fri flyt. ;D
Anonymous
nei, kan du ikke det  :P
GjenopprettetMedlem
Æg trur forfedre-åndene står bag mange av våre litt snodige valg her i livet,som det å innta ekstatogener.
Så blir de også synlige under slike åndeverden besøg,og de kan sjamanisere på en så krafftfull måte.
:respect:jkloijj-oiii,iiookoolokko,heiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaa,aaaaaaahiiiiiihheeeeeiiiiiaaa okkoloko polokko koloko seeeeeehiiiiiiiiii.
Anonymous
San Pedro-seremoni på et kraftsted - ruiner(inka?) i Cuzco var iallefall spesielt å erfare og her er det flere som har erfaringer og som har delt sine historier på Sonen:

Jepp, det var på et antikk pre-inka ruinsted i Cuzco. Og det var enormt mye forfedre kraft - urkraft en ble åpnet opp for. Helt ubeskrivelig som sagt. Fint å få det bekreftet noe man glemte å huske at vi hadde seremonien på et spesielt kraftsted i Cuzco - før inka-riket. Veldig spesielt å erfare og gleder meg til å erfare det igjen nå i juli 2007.  8)