Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på, om det fantes ikke ayahuasca i Peru,ville dere Peru entusiaster ha like stor interresse for peruansk sjamanisme? :biggrin:
De opplevelsene som kommer uten påvirkning av planter er mye mere verdt synes jeg.Med hjelp av planter kommer alle de fine opplevelsene lett,men en kan slite litt med å få det samme uten plante hjelp. For meg det ser ut som at de Peru entusiaster har en ayahuascamani. Sjamanistiske opplevelser er mye mer enn bare opplevelser gjennom plante lærere. Ikke ta det personlig er dere snille, det bare skapes en sånn oppfatning i mitt sinn.  :o
GjenopprettetMedlem
Helt enig! Og du har laget et helt nytt og dekkende ord!

For at ingen skal være i tvil om hva som menes med enteogen finnes det en bra artikkel her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Enteogen
GjenopprettetMedlem
Hei

Det er nok "både-og" kan jeg tenke meg.

Finnes jo folk som interesserer seg spesielt for f.eks nord-amerikanske indianere, germansk tradisjon, afrikansk sjamanisme ògså, ikke sant.

Noen er interessert i sjamansimen i Peru, andre i Ayahuasca sermonien.

Er det bare for planten og "rusen" sin del, kan du lett gjøre det hjemme i norge og spare deg de 25.000,-

Det er mine umiddelbare tanker om temaet hvertfall.

Mvh
GjenopprettetMedlem
Der er jeg litt enig, ja...  :shock:

Det er mer ved Peruansk sjamanisme enn bevissthetsutvidende planter. Q`eroene f. eks., som regnes som direkte etterkommere etter Inkaene, benytter seg ikke av planter på den måten. De jobber kun med energier.

Kan forøvrig anbefale ei god bok om Q`eroenes tradisjoner:

Masters of the Living Energy. The Mystical World of the Q`ero of Peru.
Forfatter: Joan Parisi Wilcox.
ISBN 1-59477-012-3 (pbk.)
GjenopprettetMedlem
Men jeg kan tilføye at jeg tror ikke Peru hadde vært like populært uten Ayahuascaen  :redface:
Anonymous
"dimi":

Jeg lurer på, om det fantes ikke ayahuasca i Peru,ville dere Peru entusiaster ha like stor interresse for peruansk sjamanisme? :biggrin:
De opplevelsene som kommer uten påvirkning av planter er mye mere verdt synes jeg.Med hjelp av planter kommer alle de fine opplevelsene lett,men en kan slite litt med å få det samme uten plante hjelp. For meg det ser ut som at de Peru entusiaster har en ayahuascamani. Sjamanistiske opplevelser er mye mer enn bare opplevelser gjennom plante lærere. Ikke ta det personlig er dere snille, det bare skapes en sånn oppfatning i mitt sinn.  :o

Javisst hadde jeg vært Peru entusiast om det ikke var noe Ayahuasca i bildet. Jeg har jo drømt å reise til Peru i over 10 år og hadde ikke kjennskap til Ayahuasca o.ll før rundt ca 3 år tilbake  8)
Nå er Ayahuascaen en sentral og grunnleggende del av sjamanismen i Amazonas. Og det kalles også for plantesjamanisme. Sjamanismen er så mye mer enn plantesjamanismen - javisst - men akkurat nå er jeg veldig opptatt av plantesjamanisme og det er jo vanlig med det i Amazonas 8)

Jeg er også opptatt av Inkaene - og energimedisin som Alberto Villoldo og Rune Heivang har lært av diverse mesterhealere - men disse har også erfaringer med plantelærerene som Ayahuasca og San Pedro da.  8)

Helt greit å stille spørsmål om dette, men nå er det forskjeller på trommereiser og erfaringer med plantelærere o.l. - via Ayahuasca o.l. så er det via plantens premisser og settingen i en seremoni som avgjør erfaringene - mens i trommereiser så styrer man erfaringene mer selv. Jeg er veldig fasinert over å lære direkte via planter - på deres premisser med deres briller - eller via deres teleskop om man vil kalle det for. De har mye å lære oss og jeg ser frem til å lære mer også å erfare mer healing -og renselse og tilpasse og integrere forandringene og åpningene i ens liv videre.

Jeg er veldig interessert og opptatt av sjamanisme i Peru, Amazonas og Andes - og plantelærerene der og også vanlig inka-tradisjoner. Men jeg er også veldig opptatt av Nord-Amerikansk indianeres urgamle metoder og verktøy utenom plantelærere. Så jeg er veldig opptatt og interessert av det amerikanske kontinentet som helhet angående urkraft og urgamle metoder og verktøy.  8) Jeg tror min begeistring for plantelærere vil nok ikke slutte med årene som kommer - det vil være en del av meg uansett - ja jeg er veldig engasjert og entusiastisk. Det er meg - det får en bare respektere.  :biggrin: :respect: :w00t: 8) Muligens til irritasjon for noen - men som sagt - jeg er meg selv - det er det viktigste. Og plantesjamanismen står meg veldig nær nå og jeg er veldig glad i planter og må bare følge min intuisjon og sånt ang det som jeg skal jobbe med videre og det vil bli endel erfaringer med plantelærerene i årene som kommer og endel reiser utenlands. Når jeg er entusiastisk angående noe så er jeg EKSTREMT entusiastisk.... :w00t: :P 8)
Anonymous
"Inger Lise":

Der er jeg litt enig, ja...  :shock:

Det er mer ved Peruansk sjamanisme enn bevissthetsutvidende planter. Q`eroene f. eks., som regnes som direkte etterkommere etter Inkaene, benytter seg ikke av planter på den måten. De jobber kun med energier.

Kan forøvrig anbefale ei god bok om Q`eroenes tradisjoner:

Masters of the Living Energy. The Mystical World of the Q`ero of Peru.
Forfatter: Joan Parisi Wilcox.
ISBN 1-59477-012-3 (pbk.)

Jeg tror noen av disse Q`eroene har erfaringer med San Pedro o.l. , men takk for tipset om den boka der. Den skal jeg ha!! Og samme forfatter har også en veldig fin bok om Ayahuasca.
GjenopprettetMedlem
Ja, les boka, den er veldig god!

Der står det også svart på hvitt at Q`eroene IKKE benytter seg av enteogener i sin tradisjon. At noen har sett seg rundt og prøvd andre ting, er vel like naturlig som at vi andre gjør det  :idea:
GjenopprettetMedlem
Inger Lise: Den forfatteren du nevner er en Ayahuasca-maniker så god som noen. I tillegg til boka du nevner har hun skrevet denne:
Ayahuasca: The Visionary and Healing Powers of the Vine of the Soul
Se:
http://www.erowid.org/library/books/aya ... lcox.shtml
http://www.erowid.org/library/review/review.php?p=139

Damen har sjølsagt sitt eget internett-sted:
http://www.primalpaths.com/index.html
I mine øyne er innholdet her helt typisk og klassisk New Age, slikt som det går tretten av på dusinet. Jeg er meget skeptisk.
Anonymous
"Inger Lise":

Der står det også svart på hvitt at Q`eroene IKKE benytter seg av enteogener i sin tradisjon. At noen har sett seg rundt og prøvd andre ting, er vel like naturlig som at vi andre gjør det  :idea:

Det du sier tilslutt er det jeg mener :biggrin: Og du vet jo godt at Rune Heivang blant annet som har lært endel av Q`eroene at han også har erfaringer med Ayahuasca og San Pedro, og det har også Alberto Villoldo. Så jeg vil være veldig overrasket om ikke noen Q`eroser har vært med på slike seremonier. Det ville være rart om de ikke var det - de anerkjenner sikkert plantelærere som et verktøy - men de benytter andre metoder som du også nevner sånn generelt sett.
Anonymous
"Passopp":

Inger Lise: Den forfatteren du nevner er en Ayahuasca-maniker så god som noen. I tillegg til boka du nevner har hun skrevet denne:
Se:

I mine øyne er innholdet her helt typisk og klassisk New Age, slikt som det går tretten av på dusinet. Jeg er meget skeptisk.

Som jeg ser det så er denne damen veldig interessert og opptatt av Peru og har endel erfaringer i Andesfjellene og Amazonas med forskjellige typer sjamanisme. En kan sikkert være skeptisk, men jeg tror hun har lært seg metoder og verktøy fra diverse peruvianske sjamaner inkl fra Andes og Amazonas. Og når en kanskje ikke har vært noe særlig i Peru og sånt - så kan jo en lettere bli skeptisk. Det beste er å bedømme noe om man selv har vært et sted og erfart det den personen sier hun/han har gjort. Så kan en lettere skilne på ting og tang. En kan ikke vite noe på forhånd eller det blir vanskelig å bedømme noe om man ikke har vært et sted eller erfart det hun/han sier. Hvordan kan man være skeptisk til noe som man ikke har erfart eller vært?  8)
GjenopprettetMedlem
Jeg har brukt, og kommer kanskje til å fortsette å bruke, enteogener selv i en viss grad,men de enteogensåndene fortalte meg at erfaringer og opplevelser skal oppnås helst uten enteogener,for der er en pris man betaler også. Man kan jo forstå at det er lettere og innta enteogener enn å være på utesitting og få det samme opplevelse eller erfaringsinnhold.Jeg hører hele tiden fra de folka som har opplevd en del i Ayahuasca seremoni at de bearbeider de opplevelsene eller erfaringene og det i noen tilfeler vil ta noen år. :icon_confused: Kansje der prisen ligger at når man får opplevelsene på  en lettvint måte tar det år å integrere dem,men når opplevelsene oppnås med slit tar det sekunder å integrere dem og uttnytte til det beste for alle og seg selv.I noen tilfeller forblir opplevelsene kun opplevelser.Enteogensåndene kan lure en i felle om man er ikke årvåken  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Se:

At denne forfatteren også har ayahuascamani visste jeg faktisk ikke... :shock:

Uansett, jeg leser den boka nå, og det jeg har erfart med energiarbeid, både gjennom det jeg har lært av Ailo og det som har "kommet rekendes på ei fjøl", kjenner jeg igjen i de tradisjonene og den praksisen som hun skriver om i denne boka. Og så langt har ingenting vært MED tilsetningsstoffer... ;D

Men takk for info  :biggrin:
Anonymous
"dimi":

Jeg har brukt, og kommer kanskje til å fortsette å bruke, enteogener selv i en viss grad,men de enteogensåndene fortalte meg at erfaringer og opplevelser skal oppnås helst uten enteogener,for der er en pris man betaler også. Man kan jo forstå at det er lettere og innta enteogener enn å være på utesitting og få det samme opplevelse eller erfaringsinnhold.Jeg hører hele tiden fra de folka som har opplevd en del i Ayahuasca seremoni at de bearbeider de opplevelsene eller erfaringene og det i noen tilfeler vil ta noen år. :icon_confused: Kansje der prisen ligger at når man får opplevelsene på  en lettvint måte tar det år å integrere dem,men når opplevelsene oppnås med slit tar det sekunder å integrere dem og uttnytte til det beste for alle og seg selv.I noen tilfeller forblir opplevelsene kun opplevelser.Enteogensåndene kan lure en i felle om man er ikke årvåken  :biggrin:

Yes,sir - det er viktig som du sier å integrere erfaringene en har med disse planteåndene som er et bedre ord som jeg ser det. 8) Jeg tror også det er veldig individuelt hvordan man integrerer dem. Jeg har enormt behov for å reise mye nå i den store verden - det er en av mine måter å integrere slike erfaringer på. Også å bli mer kjent med dem. Lettvint og lettvint....det er mye ofringer også som skjer i f.eks Ayahuasca-seremonier. Man må jo ofre tårer,svette,spye(ikke minst),diare,sinne mm...mye healing og renselse og man åpner opp og erfarer som regel det man er klar for om settingen er positiv. Så man må ikke ta alle under en kam - noen har behov for å ta det mer med ro i livet - mens andre har mer behov for å være mer aktiv. Jeg har vært for mye passiv i min åndelige utvikling i livet mitt hittil - for meg har det åpnet opp dører til mer aktivitet ang reiser og sånt - jeg er mer aktiv enn noensinne med meg selv og omverdenen. Det er sikkert ikke riktig for alle andre som har slike erfaringer. Og det samme er omvendt. For meg er det ikke riktig å bare ta det med ro når jeg skal integrere dette - jeg har en annen vei å gå.  8) En fin og sunn debatt du tar opp iallefall, Dimme Dimme Dimme....give me a woman after midnight...  :biggrin: :lol:
GjenopprettetMedlem
"David":

"Inger Lise":

Det du sier tilslutt er det jeg mener :biggrin: Og du vet jo godt at Rune Heivang blant annet som har lært endel av Q`eroene at han også har erfaringer med Ayahuasca og San Pedro, og det har også Alberto Villoldo. Så jeg vil være veldig overrasket om ikke noen Q`eroser har vært med på slike seremonier. Det ville være rart om de ikke var det - de anerkjenner sikkert plantelærere som et verktøy - men de benytter andre metoder som du også nevner sånn generelt sett.

Hva Rune Heivang sier og gjør, vet jeg egentlig lite om...uansett er ikke han Q`ero  :P

At Q`eroene er like nysgjerrige som alle andre på hvordan ting gjøres innen andre tradisjoner, er vel naturlig. At de som er interesserte og har prøvd det, anerkjenner det som et verktøy, kan vel også hende. Men som sagt...innen deres egen tradisjon har ikke planter vært brukt på denne måten.
Anonymous
"Inger Lise":

"Passopp":

Se:

At denne forfatteren også har ayahuascamani visste jeg faktisk ikke... :shock:

Uansett, jeg leser den boka nå, og det jeg har erfart med energiarbeid, både gjennom det jeg har lært av Ailo og det som har "kommet rekendes på ei fjøl", kjenner jeg igjen i de tradisjonene og den praksisen som hun skriver om i denne boka. Og så langt har ingenting vært MED tilsetningsstoffer... ;D

Men takk for info  :biggrin:

Nå er det for mange europeere, blitt vanlig at Ayahuasca o.l. er en del av deres healing- og renselsesprosesser virker det som før de utvikler seg videre og bruker andre metoder og verktøy mer intenst. Det samme var det for Rune Heivang virker det som og Ailo har også hatt sine erfaringer med enteogener - som han også har presentert i Sjamansonen i et par kapitler(om Psilocybin/mexicansk fleinsopp + Peyote i Mexico og Ayahuasca i Peru). Og en leser også andre europeiske personer som driver med sjamanisme at de har erfaringer med slike plantelærere og det hjelper dem videre på sin utvikling. Og inspirerer dem til å gå i dybden av andre metoder og verktøy. Så det går også an å kombinere diverse verktøy eller bli inspirert av noe i perioder og så andre metoder i andre perioder. Men det blir jo viktig å se det på veldig individuelt. Alle har sin åndelig vei - og den er ikke lik andres.
Anonymous
"Inger Lise":

"David":

"Inger Lise":

Hva Rune Heivang sier og gjør, vet jeg egentlig lite om...uansett er ikke han Q`ero  :P

At Q`eroene er like nysgjerrige som alle andre på hvordan ting gjøres innen andre tradisjoner, er vel naturlig. At de som er interesserte og har prøvd det, anerkjenner det som et verktøy, kan vel også hende. Men som sagt...innen deres egen tradisjon har ikke planter vært brukt på denne måten.

Han nevnte jo til meg på email en gang at han hadde endel erfaringer med Ayahuasca og han har jo lært endel av disse Q`eroen etterhvert...Og han nevnte også dette med at han ser på Ayahuascaen om å komme nærmere en kjerne som vi alle er en del av - og at vi skal se på oss som løk hvor vi skreller av hver lag før vi kommer til kjernen - som er midten av løken - det var noe han sa om det å erfare Ayahuasca innebærer å skrelle lagene før en kommer til kjernen - dvs healing og renselse er nødvendig for å komme inn til kjernen i oss selv. Veldig godt sagt.  8)

Ja, de er sikkert veldig nysgjerrige.. :w00t: 8)
GjenopprettetMedlem
David + ayahuasca = pure love  :wub:

:biggrin: :biggrin:
Anonymous
"dimi":

David + ayahuasca = pure love  :wub:

:biggrin: :biggrin:

Yes, I do not need any woman..I have got one in my life at the moment... :biggrin: :lol: :badgrin: 8) :eusa_dance: :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Vel,så har du en dame i ditt liv for tiden David.... ;D
Det jeg lurer på,er om du hadde beholdt ei "vanlig" dame over lang tid,vis det du fortok deg,egentlig ble på hennes premisser og gjennom hennes briller,hele tiden.....????????

Jeg undrer meg over det du sier om premisser,på plantens premisser osv....

Jeg finner det beroligende å lese fra andre her inne at plantelærere godt kan integreres for en periode i spirituell utvikling,men å kjøre plantelæreopplegg hele tiden,tror jeg skygger litt for noe....?
Plantelærere er et hjelpemiddel,et verktøy. Godt med en verktøykasse,men en bruker ikke alle verktøyene hele på en gang,vel? :lol:
Anonymous
Final Tribe:
Vel,så har du en dame i ditt liv for tiden David.... ;D
Det jeg lurer på,er om du hadde beholdt ei "vanlig" dame over lang tid,vis det du fortok deg,egentlig ble på hennes premisser og gjennom hennes briller,hele tiden.....????????

:lol: Jeg hadde ikke fungert i et slikt forhold om dama hele tiden hadde styrt. Så jeg sa det selvfølgelig i humorens navn dette med at Ayahuascaen er kvinnen i mitt liv nå. Jeg elsker å spøke med ting og tang - fint å tulle og tøyse litt i blant.  :w00t: 8)

Jeg undrer meg over det du sier om premisser,på plantens premisser osv....

Det er vanskelig å beskrive det på en måte - en må erfare Ayahuasca o.l. i en sjamanistisk setting f.eks om man skal forstå hva jeg mener her. Det er planten som har gitt informasjon til sjamaner for titusener av år siden om innholdet i Ayahuasca-teen og det som skjer - skjer i regi av Ayahuascaen - men nå kan også Icaros-sangene og andre ting i en seremoni påvirke det som skjer. Men en får på en måte plantens versjon av det som skjer med oss mennesker og kontakten med Naturen - og andre ting som har med det åndelige å gjøre. Men man kan jo ha så mye forskjellige intensjoner og det vil også påvirke seremonien. Hva man vektlegger ang intensjon. Om man ønsker å åpne opp for mer kjærlighet til seg selv eller vil ha et svar på et problem som en erfarer i dagliglivet så får en som regel tilbake det man "ønsker" seg på sin måte. Og Ayahuascaen jobber enormt individuelt med oss at alle får ikke samme erfaringer. Noe kan være grunnleggende likt med tanke på healing,renselse og bilder en kan få, men den jobber SÅ INDIVIDUELT at den følger også "vår" utvikling så og si av hva vi kan takle og lære - og motta. Men det er som sagt viktig å ha dyktige seremoniledere også i en slik setting, som vet hva de driver på med. Men det er veldig lærerikt og spesielt å jobbe på planters premisser - det er å lære av Naturen selv - de er jo allierte til Moder Jord. Så mer direkte og ærlig måte å lære på finnes det ikke om man kan takle deres premisser og slike seremonier.

Jeg finner det beroligende å lese fra andre her inne at plantelærere godt kan integreres for en periode i spirituell utvikling,men å kjøre plantelæreopplegg hele tiden,tror jeg skygger litt for noe....?
Plantelærere er et hjelpemiddel,et verktøy. Godt med en verktøykasse,men en bruker ikke alle verktøyene hele på en gang,vel? :lol:

Dette er så individuelt fra person til person hvordan man vektlegger dette verktøyet at en ikke kan si at sånn og sånn burde det være. For meg er det et verktøy jeg vil jobbe med i mange år - så får jeg se hvor min åndelig vei føres mot. Det er bare noe jeg vet og om noen har slike tanker som du nevner overfor her - og det er det noen som har - så beskriver de sin åndelig vei og syn på disse verktøyene. Ikke alle andre sitt syn.

De som går en "Curandero"-vei i Amazonas f.eks i Peru vil jo for alltid jobbe med disse plantene. Det er jo vanlig med sjamaninnvielser i Amazonas,Peru at Ayahuascaen er en sentral del. Nå er jeg en student angående plantelærerene - og vil være det i flere år fremover - men det betyr ikke at jeg kommer til å bli en Curandero - en Ayahuascaro - men jeg vil heller ikke benekte det helt at det også kan skje.  8) Det kan være at disse plantelærerene fører meg til en vei som gjør at jeg ønsker å gå mer i dybden av noe annet. Men jeg føler meg veldig hjemme med disse verktøyene og trives veldig godt med dem. Og for meg er det naturlig å fortsette i det sporet. Men jeg prøver å trene på andre verktøy og metoder også. Jeg liker yoga,meditasjon og sjaman-tromming. Og prøver å vedlikeholde andre metoder og verktøy også. Men plantesjamanismens vei fascinerer meg enormt mye og jeg synes det er viktig at en ikke må ta alle under en kam når man sier at det passer best å bruke dem i en kort periode. Det er ikke sånn for alle. Det er kanskje best for seg selv - men ikke for alle.

Men jeg merker også den "demoniseringen" av plantelærerene selv i åndelige kretser her i landet og er sjokkert over manglende kunnskap og forståelse rundt dem når jeg går mer i dybden av dem. Den rasjonelle vestlig vitenskap har overtatt kirkens demonisering av disse plantene. Og det er flere som jeg kommer i kontakt med på den ene og den andre måten som i sitt mentale bildet bare får opp RUS,DOP og NARKOTIKA når man snakker om disse plantene...de er så indoktrinert i det mentale bildet der at det er flaut på vegne av disse plantene at noen ikke forstår dem. Jeg er også flau på Naturens vegne. Det er mye å være flau over ang manglende kunnskap,erfaringe :badgrin: :lol:r og forståelse ang plantesjamanismen - som har skapt egen sjamankulturer spesielt i Mellom- og Sør-Amerika. Jeg har også en voldsom trang til å vekke til live en forandring i mentaliteten her i Vesten ang disse plantelærerene. Riste og sende denne demoniseringen til helvete... :lol: Jeg ønsker å være med å bidra til en bedre forståelse.

Jeg og Ayahuascaen er iallefall veldig gode venner nå og det vennskapet er også for alltid.  :respect:
Det samme med Peru - jeg er for alltid tilknyttet det stedet der i Sør-Amerika om det er Andes(Cuzco spesielt - Macchu Picchu også) og Amazonas-jungelen - Iquitos spesielt. Og jeg tror at en gang i fremtiden så vil jeg også bosette meg kanskje i Peru o.l.  - tiden vil vise. :)
GjenopprettetMedlem
"David":

Helt greit å stille spørsmål om dette, men nå er det forskjeller på trommereiser og erfaringer med plantelærere o.l. - via Ayahuasca o.l. så er det via plantens premisser og settingen i en seremoni som avgjør erfaringene - mens i trommereiser så styrer man erfaringene mer selv. Jeg er veldig fasinert over å lære direkte via planter - på deres premisser med deres briller - eller via deres teleskop om man vil kalle det for. De har mye å lære oss og jeg ser frem til å lære mer også å erfare mer healing -og renselse og tilpasse og integrere forandringene og åpningene i ens liv videre.

Det du sier her om at man styrer det som skjer på trommereiser selv, er IKKE min erfaring. En trance er en trance, om man oppnår den ved hjelp av tromma eller ved hjelp av en plante er stort sett samme sak, bevisstheten endres og utvides...

At alt skjer på plantenes premisser er jeg også uenig i, enda en gang basert på egen erfaring. Det hele skjer på Den Store Plans premisser, slik jeg ser det. Og alt som skjer i en trommereise eller i en plantetranse baseres på det den personen trenger, slik at alt skal bli til det beste for alle. Og det som det åpnes opp for er ikke nødvendigvis det VI føler vi har behov for, vi får det vi TRENGER.

Etter at jeg har erfart flere plantelærere, opplever jeg at jeg har kontakt med dem og deres energier rett som det er, også på trommereiser. Jeg kan ta kontakt med deres ånd og få informasjon og hjelp. Altså...det finnes I meg. Åpningen som ble skapt da jeg inntok disse plantene, var en åpning inn i meg selv til å bli minnet på gjenopprette kontakten med glemt kunnskap. Det er viktig å huske på at det ikke er nok bare å skape disse åpningene. Man må ha mot og viljestyrke til å GÅ INN I DEM for å gjenopprette denne kontakten. Dette er å hente kraft! Personlig kraft.

Jeg har selv fått erfare at å gå inn i disse åpningene ikke er bare-bare. På denne måten blir man stilt ansikt til ansikt med seg selv og sitt eget selvbedrag, sine egne negative mønstre, sitt indre "monster". Å innse sannheten om seg selv er utrolig smertefull og man får IKKE lyst til å gå den veien. Det er som å dø. Eller det gir en lyst til å dø.. Dette er en dyptgripende prosess, man dør ikke bare en gang men gang på gang.. Så fort man har erkjent ett mønster, sett såret, healet det og hentet kraften og innsikten, står neste mønster og banker på døra og man er igang pånytt. Det er utrolig slitsomt, skremmende, vondt og ikke minst HERLIG !!..etterhvert... ::)

Jeg snakker altså her om mine egne erfaringer. Andre har andre erfaringer, utifra hva de trenger, hva de tåler og hvor villige de er til å gå inn i åpningene. Dette er prosesser jeg har gått i siden jeg kom hjem fra Peru og som jeg fremdeles går i. Og jeg kan takke Moder Ayahuasca, Bestefar San Pedro og Søster (tror jeg  :o ) Flein for disse åpningene. Flotte redskaper. Men det er MEG som må tørre å gå inn i Åpningene... :shock:  :eusa_doh: For lærdommen finner jeg i meg selv, kunnskapen og innsikten ligger i hva jeg gjør med denne lærdommen.

Det Guddommelige finnes overalt, også i oss mennesker  :respect: :respect: :respect: :respect:
Anonymous
Inger Lise:
Det du sier her om at man styrer det som skjer på trommereiser selv, er IKKE min erfaring. En trance er en trance, om man oppnår den ved hjelp av tromma eller ved hjelp av en plante er stort sett samme sak, bevisstheten endres og utvides...

Det stemmer at det er metoder og verktøy som har med å endre bevisstheten. Men det er forskjell på tromme og plante da.....men helt klart mye likheter også ang måten å åpne seg opp på og endre bevisstheten til å gå dypere i det åndelige.

At alt skjer på plantenes premisser er jeg også uenig i, enda en gang basert på egen erfaring. Det hele skjer på Den Store Plans premisser, slik jeg ser det. Og alt som skjer i en trommereise eller i en plantetranse baseres på det den personen trenger, slik at alt skal bli til det beste for alle. Og det som det åpnes opp for er ikke nødvendigvis det VI føler vi har behov for, vi får det vi TRENGER.

Nå har jeg ikke sagt at det bare skjer på planters premisser...det er flere ting som påvirker slike seremonier. Ja, jeg er kjempeenig at vi får det vi trenger. Men du må jo huske på dette at planteåndene selv har gitt oss miksen som heter Ayahuasca-teen og det er helt klart også noe på deres premisser eller mulig at jeg skal bruke et mer konstruktivt ord som en kan kalle for deres "perspektiv" av det hellige - Naturen - åndelige og hva det skal være. Så de har iscenesatt mixen av teen og noe går på deres premisser - de er et teleskop - planteteleskop i Naturen.  8) Og som vi kan åpne oss opp for - noen i Amazonas kaller jo Ayahuasca-erfaringene for Ayahuasca-tv.... :icon_lol: Så tv-parabolen Ayahuasca viser oss noe på deres premisser eller deres perspektiv om man skal si det så fint ang det hellige - åndelige - gudommelige. Som vi kan "se" - fornemme - føle - tenke osv osv En veldig levende tv-kanal på en måte. Plante-tv kanal... :razz: :lol: Hvor vi er interaktiv med det hellige - åndelige - gudommelige - men at vi må ofre og heale noe i oss for å klare å tune oss bedre - fintune seg bedre med det åndelige - hellige - gudommelige.

Etter at jeg har erfart flere plantelærere, opplever jeg at jeg har kontakt med dem og deres energier rett som det er, også på trommereiser. Jeg kan ta kontakt med deres ånd og få informasjon og hjelp. Altså...det finnes I meg. Åpningen som ble skapt da jeg inntok disse plantene, var en åpning inn i meg selv til å bli minnet på gjenopprette kontakten med glemt kunnskap. Det er viktig å huske på at det ikke er nok bare å skape disse åpningene. Man må ha mot og viljestyrke til å GÅ INN I DEM for å gjenopprette denne kontakten. Dette er å hente kraft! Personlig kraft.

Jepp, jeg føler som en nikkedukke nå...jeg er kjempeenig igjen i alt det du sier her. Jeg føler også mer og mer planteånders nærvær - spesielt like før en seremoni kjenner jeg at noe vekker i meg - en slags healingkraft eller hva det skal være - så jeg fornemmer også mer deres nærvær. Spennende å bli mer inntakt med deres ånd.

Jeg snakker altså her om mine egne erfaringer. Andre har andre erfaringer, utifra hva de trenger, hva de tåler og hvor villige de er til å gå inn i åpningene. Dette er prosesser jeg har gått i siden jeg kom hjem fra Peru og som jeg fremdeles går i. Og jeg kan takke Moder Ayahuasca, Bestefar San Pedro og Søster (tror jeg  :o ) Flein for disse åpningene. Flotte redskaper. Men det er MEG som må tørre å gå inn i Åpningene... :shock:  :eusa_doh: For lærdommen finner jeg i meg selv, kunnskapen og innsikten ligger i hva jeg gjør med denne lærdommen.

Det Guddommelige finnes overalt, også i oss mennesker  :respect: :respect: :respect: :respect:

Padre San Pedro ??Altså far San Pedro muligens - det er jo nevnt som hankjønn - en helgen-plante. Det du snakker om åpninger erfarer jeg også mye av etter Peru-turen. Men jeg mener fortsatt at en også følger planters premisser(ikke 100 % selvfølgelig - mye som er med å påvirker) når vi drikker Ayahuasca eller tar noe lignende så er det de som jobber med oss og vi følger deres lære på en måte og de hjelper også som du sier med å åpne oss mer og mer opp for det åndelige - gudommelige eller hva vi skal kalle det for. Mulig at ordet "plantens premisser" er noe vagt og uklart - men de har også sin versjon av det gudommelige og vi kan "se" med deres briller og teleskop også da. Og de hjelper som sagt oss og lærer oss å gi slipp mer og mer på illusjoner med det rasjonelle verdensbilde-bevissthet som er en type hypnose som mange sliter med å komme ut av her i Vesten blant annet. Jeg erfarer at San Pedroen og Ayahuascaens har sin måte å se verden på og at vi får erfare smakebiter av det ang hva vi kan takle å ta inn osv...så til en viss grad på deres premisser er du vel enig i at de er med og viser oss? 8) Men det er klart at mye avhenger av oss individuelt som du også har beskrevet kort i dine erfaringer.
GjenopprettetMedlem
"David":

det betyr ikke at jeg kommer til å bli en Curanderos - en Ayahuascaros - 

Du kan da også umulig bli en Curanderos (hvis du ikke ønsker å dele deg opp i flere personer da — og egentlig hvorfor ikke når du nå først regner med flere liv...?). Det må nemlig hete: en Curandero — flere Curanderos. Det dreier seg om det aller mest elementære i spansk grammatikk (og i de fleste andre indoeuropeiske språk), nemlig forskjellen på entall (singularis) og flertall (pluralis). Synes du kunne lære deg såpass når du nå så ivrig misjonerer (propaganderer; reklamerer...) for å få med deg folk til spansktalende land. Hadde dette vært et engangstilfelle skulle jeg ikke pirket på det, men du har skrevet det flere andre steder og tror tydeligvis at man kan snakke om "en Curanderos".

Hva med: "Ailo Gaup er en dyktig sjamaner han!" Er det godt norsk? (Hvis noen ikke skjønner hva jeg snakker om i første avsnitt.)

Med samisk språk er det forresten litt mer komplisert, der har man grammatisk totall (dualis) i tillegg til entall og flertall. For særlig spesielt interesserte, se:
Tittel: Der lappische Dualis : mit Berücksichtigung finnisch-ugrischer und indo-europäischer Verhältnisse
Forfatter: Nesheim, Asbjørn
I serie: Skrifter / utgitt av Det norske videnskaps-akademi i Oslo. II, Hist.-filos. klasse ; 1941, no. 5
Trykt: Oslo : I kommisjon hos Dybwad, 1942.
Sidetall: 145 s.
Anonymous
"Passopp":

"David":

det betyr ikke at jeg kommer til å bli en Curanderos - en Ayahuascaros - 

Du kan da også umulig bli en Curanderos (hvis du ikke ønsker å dele deg opp i flere personer da - og egentlig hvorfor ikke når du nå først regner med flere liv...?). Det må nemlig hete en Curandero — flere Curanderos. Det dreier seg om det aller mest elementære i spansk grammatikk (og i de fleste andre indoeuropeiske språk), nemlig forskjellen på entall (singularis) og flertall (pluralis). Synes du kunne lære deg såpass når du nå så ivrig misjonerer (propaganderer; reklamerer...) for å få med deg folk til spansktalende land. Hadde dette vært et engangstilfelle skulle jeg ikke pirket på det, men du har skrevet det flere andre steder og tror tydeligvis at man kan snakke om en Curanderos.

Hva med: "Ailo Gaup er en dyktig sjamaner han!" Er det godt norsk? (Hvis noen ikke skjønner hva jeg snakker om i første avsnitt.)

Med samisk språk er det forresten litt mer komplisert, der har man grammatisk totall (dualis) i tillegg til entall og flertall. For særlig spesielt interesserte, se:
Tittel: Der lappische Dualis : mit Berücksichtigung finnisch-ugrischer und indo-europäischer Verhältnisse
Forfatter: Nesheim, Asbjørn
I serie: Skrifter / utgitt av Det norske videnskaps-akademi i Oslo. II, Hist.-filos. klasse ; 1941, no. 5
Trykt: Oslo : I kommisjon hos Dybwad, 1942.
Sidetall: 145 s.

Jada - det skulle være CURANDERO....min spansk er ikke spesielt imponerende for øyeblikket, men jeg prøver å lære meg mer spansk og ting tar tid... :razz: 8) Gracias,Senor.  :respect: