Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Fra Magnus i Enteogenmani-debatten. Ailo ba om at dette skulle være et eget emne - og det synes er helt greit å ta tak i. Og det er fra denne tråden:

http://sjaman.com/forum/index.php?topic=3927.45

Magnus:
Jeg har fulgt med på debatten en stund, men har kviet meg litt for å spørre om en ting. Jeg har en fortid med som tung rusmisbruker. Under mitt misbruk har jeg tidvis vært veldig inne i det åndelige. Var egentlig det som var en vei inn i rusen for meg, jeg brukte rusmidler for å få en åndelig opplevelse. Greia er at jeg ikke hadde noen som kunne lære meg korrekt bruk, og i tillegg til å ha en avhengighets personlighet tok jeg for mye. Dette førte meg nedover og nedover på selvødeleggelsens vei. Mitt spørsmål er, hvordan stiller dere til at en person med min bakgrunn inntar kraftplanter? Jeg stiller meg i utgangspunktet åpen for det meste, men kjenner at jeg blir litt svett i henda når det kommer til dette teamet. Jeg har vært rusfri i over 2 år og jeg vil IKKE havne der jeg var igjen for 2 år siden for alt i hele verden. Jeg har sett helvete og vil ikke dit igjen. Samtidig føler jeg en dragning mot kraftplanter av den grunn at jeg har hatt mange opplevelser og lært mye når jeg brukte de før. Nå er det jo ikke sånn at jeg kommer til å komme i settinger hvor jeg blir tilbudt Ayahuasca eller San Pedro med det første, men man vet aldri når en mulighet kommer. Jeg trenger litt hjelp med å få noen andres syn på dette. På forhånd, takk:)
Anonymous
Magnus:
Mitt spørsmål er, hvordan stiller dere til at en person med min bakgrunn inntar kraftplanter? Jeg stiller meg i utgangspunktet åpen for det meste, men kjenner at jeg blir litt svett i henda når det kommer til dette teamet. Jeg har vært rusfri i over 2 år og jeg vil IKKE havne der jeg var igjen for 2 år siden for alt i hele verden. Jeg har sett helvete og vil ikke dit igjen. Samtidig føler jeg en dragning mot kraftplanter av den grunn at jeg har hatt mange opplevelser og lært mye når jeg brukte de før. Nå er det jo ikke sånn at jeg kommer til å komme i settinger hvor jeg blir tilbudt Ayahuasca eller San Pedro med det første, men man vet aldri når en mulighet kommer. Jeg trenger litt hjelp med å få noen andres syn på dette. På forhånd, takk:)

En kan jo stille seg endel spørsmål angående hva er rus - og hva er ekstase - naturlig ekstase som ikke skaper avhengighet men har med livsglede å gjøre blant annet. Men det er for meg ingen tvil om at Ayahuasca og Iboga f.eks er plantehjelpere/kraftplanter som har mye for seg i dette med behandling av rusmisbrukere. I Peru så er Ayahuascaen anerkjent av myndighetene til behandling av rusmisbrukere(og eks rusmisbrukere osv). Vi som var i Peru i september 2006 møtte en fra Østerrike som også var tidligere rusmisbruker og han hadde veldig mye nytte av Ayahuasca-seremonier til Don Pedro blant annet.

Ayahuascaen er kjent for å være regnskogens renser - stor medisinplante. Så den kan være med å rense ikke bare de som har slitt med rusmisbruk - men også andre som har lidelser,problemer, sår osv fra fortiden. Om man tillater å gi slipp på ting og tang fra fortiden og tillater Ayahuascaen å jobbe i deg så vil den være en sterk alliert i å rense - ikke bare fysisk sett - men også mentalt og følelsesmessig. Og spirituelt.

Og Iboga er jo kjent for å være en kraftplante/enteogen som er spesielt nyttig i behandling av rusmisbruk.
http://www.iboga.org/us/drughealing/add ... ealing.htm

Det er iallefall som jeg erfarer det veldig mye misforståelse og lite anerkjennelse angående dette med ekstase i vårt samfunn. Flere som forbinder det med negativ rus som i narkotikarus med heroin o.l. eller alkoholrus blant annet.
Mye frykt rundt dette med å nevne ordet ekstase.....eller euforisk glede f.eks.

Nå vet jeg ikke om overskriften var akkurat det Ailo var ute etter - og du kan redigere den om du vil - men det var jo et spørsmål fra Magnus og jeg syntes det passet fint i overskriften og det passer ikke bare i hans tilfelle , men generelt for tidligere rusmisbrukere.
Anonymous
Intervju med en som heter Jaques Mabit og som er grunnlegger av et senter i Peru som heter Takiwasi, som behandler rusmisbrukere med Ayahuasca:
http://www.csp.org/nicholas/A33.html

http://www.takiwasi.com/eng/index.php

I siste Shaman`s Drum så står det også en artikkel om Jaques Mabit og Takiwasi-senteret. Og for dem som ønsker den artikkelen så kan jeg scanne den via min pc og sende den på email.
GjenopprettetMedlem
Jeg aner ikke hva slags virkning kraftplanter har når det kommer til den fysiske og evt psykiske avhengigheten, men for meg blir det feil å si at det er greit å ta disse rusmidlene (som det vel egentlig er) når, som du selv sier har en avhengighetspersonlighet så ville jeg holdt meg unna for sikkerhets skyld :o
Tenker på den utrolige jobben du har gjort med å bli rusfri og kan da ikke på noen måte synes det er greit å "gamble" med den friheten du nå har opparbeidet deg :respect: :respect:.
Min eldste sønn var rusmisbruker men har nå vært rusfri i to år, og det er en utrolig jobb som ligger bak det å komme seg ut av rusmiljøet og bort fra rusen.
Likeledes tror jeg at du kan oppnå den største "rusen" helt på egenhånd gjennom åndelig utvikling og gleden ved å oppdage at visdommen du leter etter, faktisk ligger i deg selv og du kan hente den frem uten "tilsetningstoffer"  :wub:

Om jeg er helt på viddene så bær over med meg, har ikke lest den andre tråden hvor denne er hentet fra engang, så det er jo mulig jeg misforstår hele greia  :P
Anonymous
Masi:
Jeg aner ikke hva slags virkning kraftplanter har når det kommer til den fysiske og evt psykiske avhengigheten, men for meg blir det feil å si at det er greit å ta disse rusmidlene (som det vel egentlig er) når, som du selv sier har en avhengighetspersonlighet så ville jeg holdt meg unna for sikkerhets skyld :o
Tenker på den utrolige jobben du har gjort med å bli rusfri og kan da ikke på noen måte synes det er greit å "gamble" med den friheten du nå har opparbeidet deg :respect: :respect:.

Jeg har ikke tenkt å gå inn i sånn voldsom debatt her ang plantehjelpere og sånt. Det er jeg lei av - de fleste vet hva som er mitt syn på disse plantehjelperene, men prøver heller å utfordre litt med spørsmål for å vekke litt debatt hos dere andre  :biggrin:
Det jeg har streket under er interessant - er du sikker på at plantehjelpere er rusmidler?Hvor sikker er du på det? Kan myndighetene ta feil at det ikke er det? Hvorfor kaller myndighetene plantehjelpere for rusmidler - skyldes det sosial-politiske grunner - eller har det vært bra nok forskning på det egentlig i myndighetenes navn?Hvor mye skyld har hippiene ang at plantehjelpere har fått merkelappen rusmidler? Hva er egentlig rusmidler? Hva er egentlig medisin?
GjenopprettetMedlem
"Masi":

Likeledes tror jeg at du kan oppnå den største "rusen" helt på egenhånd gjennom åndelig utvikling og gleden ved å oppdage at visdommen du leter etter, faktisk ligger i deg selv og du kan hente den frem uten "tilsetningstoffer" 

Det har du helt rett i tror jeg.

Livet er så absolutt den største rusen du kan få!
Anonymous
Rus - ekstase - livsglede - euforisk glede - jiha!  8)
Men er det ikke forskjell på rusmiddel og erfare rus i positiv forstand? Er ikke alle rusmidler noe "negativt" i utgangspunktet - som bare skader? Hva skal en kalle midler som gir positiv rus? Om rusmiddel bare blir sett på noe negativt - hva med å bruke et annet ord på det som skaper ekstatisk livsglede - tilgang til euforisk glede - healing?
Definisjoner på ord er jo spennende. Jeg er ikke alltid like klok på dem  :biggrin: 8)
GjenopprettetMedlem
Ekstase, euforisk livsglede, rus...

Alt dette kan vi oppnå uten kraftplanter. Veien dit kan for noen være lengre og mere kronglete uten, men likavel ikke umulig. Det er ikke noe som er umulig!

Føler man at man kanskje skal klare seg på veien uten, er det som oftest rett. For de som føler at de trenger den hjelpen disse plantene kan gi, er dette også rett.

I Norge finnes det ingen tradisjon for å bruke enteogener for å komme vekk fra et rusproblem. Denne kjensgjerningen alene kan faktisk virke som et hinder.

Det finnes mange negative ting ved rusmisbruk. Noen av dem finner man igjen ved å bruke enteogener, som det ulovlige i det (f.eks. flein er forbudt i Norge) og samfunnets syn på slik bruk og den fordømmelsen man kan møte. Dette er negative likhetstrekk som man bør være obs på.

En Ayahuasca-kur mot rusavhengighet finnes, men den går over flere måneder og sjamanen(e) som gir behandlingen gir også healing på de områdene som ligger bakom tilbøyeligheten for en slik avhengighet i tillegg. Dette handler om helhet, ikke bare symptomer. Som Holberg sier: "Hvorfor drikker Jeppe?"

En annen kjensgjerning er at hvis man begir seg ut på en tur til f.eks. Peru for å oppleve Ayahuasca, er man med i en gruppe. Denne gruppa kan være et nettverk, en støtte og hjelp videre etter turen, når opplevelser og erfaringer skal fordøyes.

Det fines sikkert like mange argumenter for og imot det å innta kraftplanter når man har hatt et tidligere rusproblem. Til syvende og sist er det dog en selv og bare en selv som kan bestemme deg for hva du velger....og ansvaret er også bare ditt. Men det er lov å be om hjelp og støtte, uansett valg.
Anonymous
Jeg har sjøl drivi med dop og måten man skiller bruken av kraftplanter og rusmisbruk er enkel for meg. bruker man dop så vanker man i problemfokuserte miljøer der offerrollen er obligatorisk for i det hele tatt å bli godtatt. Man er på søken vekk ifra problemene sine og vil ikke ta tak i noen ting. Dopbruk i form av piller, sprit, amfetamin, kokain, Nytt på nytt og beat for beat er ofte tjukke tepper og vide slør over følelser og det er en teknikk man bruker for å ta fokus VEKK ifra problemene. Bruk av kraftplaner i rituell sammenheng slik jeg har erfart det med ayahuasca  er noe som krever at du har en løsningsorientert eller problemdrepende intensjon og kan på ingen måte brukes til å rømme vekk ifra livets sannheter da disse blir forsterket noe til de grader. miljøet man vanker i krever her et bevist ønske om å jobbe med seg selv og ikke bare for sin egen skyld men for hele menneskeheten og resten av universets skyld. Når det er sagt så har jeg erfart å fått skikkelig dilla på ayahuasca og var nær ved å bli internettoman med 21928 søk på aya og ayahuasca på sensommeren her. Dette er noe jeg fikk juling for i neste ayahuasca session fordi jeg var ayaen jobber med det du trenger å jobbe med for ditt eget beste. Ayahuasca kan aldri aldri blandes med dødt, kjemisk dop som er fora med negativ offermentalitet og framstilt med profittankegang fordi ayahuasca er en levende bevissthet i seg selv og meget meget hellig. Hva san pedro og peyote angår har jeg ikke noen erfaring men psilocybin ifra amazonas har vekt opp en dansende og lekende kraft i meg som heller ikke kan sammenlignes med dop. for min del er jeg på andre kapittell av mitt liv med bevissthetsendrende verktøy (og da vil jeg nevne at jeg også anser en gåtur og meditasjon som bevissthetsendrende). Dette kapittelet inneholder løsning da det andre innholdt problemer. En annen ting er at Livet byr på masse problemer, lær deg å elsk dem for det er det å løse dem som er morsomt, hvorfor faen løser folk kryssord trur du? :)
så til slutt for å svare på spørsmålet i tittelen: Ja, det kan jeg. Kan du? kanskje ikke, og dvel ikke ved dette da men gå videre,lykke til med og uten Blomstergudene.
Anonymous
det går også med en liten dramm .
et lite glass m vodka, 2 cl rett ned , akkurat da du start
får dæ te å slappe av nokk før du drar ut.
Anonymous
Dette kapittelet inneholder løsning da det andre innholdt problemer. En annen ting er at Livet byr på masse problemer, lær deg å elsk dem for det er det å løse dem som er morsomt, hvorfor faen løser folk kryssord trur du? :)

Jeg liker heller å se "problemer"(med noen unntak) som utfordringer og elsker å løse dem konstruktivt - men jeg er ikke så glad i kryssord, men heller å løse gåter!! :w00t: :P 8)
GjenopprettetMedlem
Jupp, nå tråkket jeg i det  :P

Jeg skal ikke gi meg ut på en diskusjon om hvorvidt kraftplanter er rusmiddel eller ikke, til det vet jeg stort sett ingenting om dette temaet for å være ærlig  :innocent2:
Men svaret jeg ga var bare basert på et spørsmål om hvorvidt en tidligere rusmisbruker kan komme helskinnet fra å prøve disse plantene med den rusen det vil gi. Mitt svar er da fremdeles at det vil være en gambling som ingen kan vite med sikkerhet om en kommer helskinnet fra og derfor kanskje bør holde seg unna.
Bare som et råd fra en som har vært støttespiller for flere som har slitt og prøver å slite seg ut av misbruket.

Når det er sagt er jeg helt enig med Ingerlise ang at dette er et valg hver enkelt må ta og ta ansvar for selv.
Anonymous
"Masi":

Når det er sagt er jeg helt enig med Ingerlise ang at dette er et valg hver enkelt må ta og ta ansvar for selv.

:eusa_pray:
Anonymous
Takker for at dere tar dere tid til å hjelpe meg(og kanskje noen andre) med dette. Jeg for min del tror at bruk av kraft planter kan være en unik mulighet til innsikt og kraft. Min erfaring med rus har vært at det var en så bra greie for meg, noe som fyllte tomrommet som jeg hadde inne i meg, at jeg brukte det hele tiden. Jeg tror(legger vekt på tror) at hvis man hadde lært seg balanse så hadde mange flere kunnet få hjelp av plante lærerne. De fleste rusmidler,unntak av de kjemisk fremkallte som mdma, syntetisk meskalin etc , kommer jo opprinnelig fra planter. Det sier meg at plantene har stor kraft. Min erfaring er at mennesker i den vestlige verden som ikke har noen tradisjoner eller respekt for plante og dyre riket har ikke den nødvendige respekten eller ydmykheten man trenger for å nærme seg åndene i kraft plantene. Jeg har hatt noen veldig berikende opplevelser med div åndehjelpere som f. eks psilocybin, canabis og dmt, de hjalp meg ett stykke på vei. Men jeg hadde ingen til å veilede meg på min vei, og jeg ble helt besatt av forskjellige stoffer. De ble min løsning på alt. Til slutt endte jeg opp med Messias komplekser og ett vanvittig skakkjørt sinn. Dette førte igjen til depresjoner og ble min vei inn til de beroliggende stoffer som heroin, piller og alkohol. Nå skal ikke jeg sitte her og være moralens vokter hvis noen leser dette sånn. Dette er MIN historie og vei. Det trenger ikke bli slik for noen. Nå er jeg glad for de erfaringene jeg sitter igjen med etter å ha sett livets skygge side. Jeg prøver å bruke mine erfaringer til å hjelpe andre som er eller er i fare sonen for å havne i en lignende situasjon. Jeg har også lært utrolig mye om mennesker og om sinnet på min reise. Jeg er heller ikke så veldig gammel og har en lang vei igjen. Kan jo takke plantehjelperne som viste meg veien til og med når jeg var i misbruket, for uten dem hadde jeg ikke kunnet sitte her idag og vært den jeg er. De har vist meg veien som jeg nbå går på, men som jeg ikke maktet å gå før pga at jeg var fanget av rusmidlene som var min løsning på mitt største problem; MEG. Jeg føler jeg har fått en unik sjanse til å være med på å gjøre opp for  meg og min egen uansvarlighet ovenfor Moder Jord og menneskeheten gjennom sjamanismen. Er veldig glad for å få være en del av veven, ikke lenger en tråd som er med på å rakne, men en som binder sammen. Takk for at dere tar dere tid til å lytte og at dere gir av dere selv så JEG får en sjanse til å lære. Kjærlighet og fred:) :respect:
Anonymous
Magnus, det er så fint å se at du er så bevisst på din egen utvikling og ønsker å bearbeide fortidens sår som du har erfart på din måte(alle har jo sår som en med bearbeide på sin måte og evt har bearbeidet mer eller mindre iløpet av det livet de lever).
GjenopprettetMedlem
Jeg vet ingenting om Ayahuasca, men fant masse artikler om det på Google..

Ayahuasca is legal in South America, protected as an indigenous medicine. It's only when the active ingredients - N,N-dimethyltryptamine (DMT) and MAO inhibitors are extracted does the plant become a chemical, and subject to the law. But ayahuasca is not a drug, not in the Western sense. It cannot be abused like recreational chemicals because the taste and experience are so demanding, and the hallucinogenic effect is never the same twice. Rather, it develops a relationship with the drinker, sometimes healing the body, other times illuminating the mind, and deeper still, taking the soul on journeys beyond.

http://undergrowth.org/jungle_fever_by_rak_razam
GjenopprettetMedlem
Det stemmer at selve lianen ikke gir særlige "hallusinasjoner", men i ayahuasca blir det tilsatt bark eller frø fra andre planter, som f.eks. chakruna, og disse inneholder DMT.
GjenopprettetMedlem
Nå leser jeg at Ayahuasca plasseres i samme kategori som LSD, noe som definitivt ikke er til å spøke med.

http://www.umass.edu/uhs/health/topicsatoz/drugs/lsd/

Tror nok ikke jeg ville smakt på dette selv..
GjenopprettetMedlem
Hei David!
Har vært rusfri i 12 år.Når konsentrasjonen er på topp,blir jeg "ruset"under trommereiser,får en herlig opplevelse.Enkelte blir "ruset"når de hører musikk som slår i kroppen.
Kjenner til personer som har blitt overstadig beruset av å drikke alkaholfritt øl,de hadde blitt fortalt at det var sterk øl.med det mener jeg at du kan oppnå det du vil,bare du instiller kroppen på det. :respect:
GjenopprettetMedlem
Hei Magnus,det var godt å lese din åpenhjertige historie,Jeg har sjølv vøri langt ute å kjørt med farlige stoff,og studerte narkomanien med stor innlevelse,helt til eg begynte å tygge i meg datura brugmansia,rulla blokkene i saman og svelgte dei,og røykte dei.
Då blei eg så ude av mæg å foddle av skommle delirium,at æg ba gudane hjelpa meg.
Dette gjorde eg som et desperat forsøg på å kåma ud av amfetamin-kjøret,som åd meg opp.bokstaveligt talt.
Æg lærde av denne planten,an skræmde mæg mæ lange opphold i alve å gnomanes land,der hadde æg ikkje våre nok,meinte planten.
Nå æ æg frie frå speed-sjiden,å glede meg te sengå når kvelden kjæme.
Men inspirasjonen eg får frå sånne kraft-plante,tæge ikkje slutt,for en herlige medisin som finst i naturen.
Æg vil bruga sånne plante te den medisin di jer,kontakt mæ naturen i sitt indra.(INDRA). :biggrin:
Anonymous
"ørnen":

Enkelte blir "ruset"når de hører musikk som slår i kroppen.
Kjenner til personer som har blitt overstadig beruset av å drikke alkaholfritt øl,de hadde blitt fortalt at det var sterk øl.med det mener jeg at du kan oppnå det du vil,bare du instiller kroppen på det. :respect:

Det kan nok stemme det...kroppen, eller kankje psyken...

En venn av meg spiste NSB eller LDS eller hva det heter, for 25 år siden, uten returbillett, og ble svevende i bane rundt Månen. Da jeg var på sykebesøk hos ham, var han tatt ned , og ble holdt på jorda ved hjelp av trilafondepotsprøyter. Ja han var blitt nokså surrete. I allefall spurte han MEG om jeg hadde noe sånt som han kunne få!  :biggrin:

Han var dessverre allerede mer eller mindre vegetativ, men hadde det jævli, så for å glede ham, tok jeg en av sukettene fra hans mors teoppdekning, farget den rosa med en tusj mens han var på do, og da han kom tilbake, sa jeg at jo, jeg hadde faktisk tatt med en gave til ham, og tok opp den rosa suketten, og gav ham den.

Han trodde det var sånn der greie som hippiene pleide å spise til frokost, og heiv den i seg. Etter 20 minutter var han salig, og ved å ta av. Den var mild og fin mente ham, så jeg lot ham få ha den turen i fred, og gikk uten å fortelle at det var en sukett han trippet på... :lol:

Ja,ja, det var sikkert slemt gjort av meg, men det kunne vært værre, dessuten er det 25 år siden. :o :icon_lol:

For ordens skyld, for å eliminere enhver tvil, man gir ikke farlige, eller sterke, eller gifter i det hele tatt, til noen som helst, under falsk dekke.

:lol:  En placebo/sukett derimot, istedet for gift, blir faktisk noe annet... :lol:
GjenopprettetMedlem
"Alvar Horst":

For ordens skyld, for å eliminere enhver tvil, man gir ikke farlige, eller sterke, eller gifter i det hele tatt, til noen som helst, under falsk dekke.

:lol:  En placebo/sukett derimot, istedet for gift, blir faktisk noe annet... :lol:

Jeg synes det går for nøyaktig det samme. Man kødder med psyken til andre mennesker, og det er noe man skal være forsiktig med. Spesielt når det gjelder noen som allerede er litt ute på tur fra før, da kan en slik opplevelse være det som tipper vektskåla. Snakk om å sparke folk som ligger nede...
Anonymous
"Eir":

"Alvar Horst":

Jeg synes det går for nøyaktig det samme. ....................Snakk om å sparke folk som ligger nede...

Sparke folk som ligger nede??? :surprised:

Med all respekt for psykiatriens ofre, men hos vegeterende trilafonroboter eksister det ingen vektskål å tippe, den er allerede ettertrykkelig elimininert, det er konsekvensen av de medisineres så tungt at de holdes konstant i ett og samme stemningsleie av gråtoner. :I I stedet for behandling; zombifisering. Spør støttekontakten din eller noen voksne.

Vet ikke hva jeg kunne ha gitt deg for å glede deg, men ett eller annet kunne du vel fått av meg å suge på du og. ;)

( Ikke noe giftig eller forbudt altså, men noe godt og nærende... Drops fylt med mandelkrem kanskje?)
GjenopprettetMedlem
Er det ikke sånn da, GUD, den ene, den høyeste karaften er alle steder og i alt og alle, derfor er vel gud også i alle planter? Gud er også i vannet, vannet slukker tørsten men man kan også drukne i vannet.............

Jeg velger å slukke tørsten med vann......., hva velger du??
GjenopprettetMedlem
Vel, placebo som det heter er faktisk noe vi her i vesten liker å klamre oss til. Jeg snakket med en medisin student nylig som fortalte meg at de hadde hatt en forelesning på skolen om placeboeffekt. Hun var rystet over nyere forskning som viser at tanken og kroppen går hånd i hånd (åhhjøss.....)- og at placebo faktisk har en effekt. Vel, det er medisinstudentene - og jeg måtte bare le inni meg og tenke: velkommen etter! Alså om noen gjør en sjamanistisk healing på deg kan du jo bli frisk fra div sykdom - er det en reel effekt eller placebo? Spiller ingen rolle. Effekten i kroppen er den samme. Man blir ikke "liksom frisk" - man blir frisk.

Samme med det du beskriver her - bare at det er svæææært negativt. Effekten han følte var nok en reel effekt. Det kan du jo sjekke med din støttekontakt. Vi her i naive vesten tror vi vet noe - men så viser det seg gang på gang at vi tar feil. Takk og lov! For at det hadde vært en trist verden!
Eir sa det godt: snakk om å sparke noen som ligger nede..

Fagerhjul