Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Sensis [Crawler]
Takk for spørsmål og jeg gir deg et et svar, men publiserer det under Sjamanerfaringer.

AG
knunett2
Å dele er veldig viktig, men måten man deler er også viktig. Hvis du deler erfaringer på en måte som gjør at umodne mennesker du ikke kjenner kan bli forgiftet av Fluesopp eller Piggeple, så er det du som har det delvise ansvaret. Statistisk sett er risikoen for at det vil hende kanskje ikke så stor, men det kan når som helst skje at en urolig ungdom sjekker ut disse sidene og får lyst til å spise Fluesopp, fordi andre forteller at det har vært en fantastisk opplevelse. Hvis noen blir forgiftet, så vil folk flest ikke ha forståelse for uttalelser om maya-kalenderen og den store planen.

For meg handler ikke denne debatten primært om sjaman-praksis, men om kommunikasjonsstrategi utad. Vi må se utover våre egne rekker og vår egne forståelsesrammer, og tenke på at i Norge er animisme veldig fremmed. Folk flest vil ta sterkt avstand fra sjamanismen hvis den inspirerer uerfarne mennesker til å spise potensielt dødelige planter. Jeg snakket med en venn av meg om at sjamansonen er åpen for at man kan formidle positive erfaringer om Fluesopp, og han svarte kort: ”Det er sjukt”. En venninne av meg som har levd sammen med indianere i Nord-Amerika bare ristet på hodet.

Jeg vil gjenta at diskusjonen dreier seg ikke om alle de voksne og velreflekterte brukerne av Sjamansonen. Den handler ikke om alle de foreldrene som passer på barna sine. Men i samfunnet finnes det stadig flere mennesker som er rotløse, alene og sårbare, og de bør ikke oppmuntres på en seriøs debattside til å spise Fluesopp.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Andreas  :icon_biggrin:

For mig lyder det som om du råber om hjælp?
Er du en af de rodløse der lever i samfundet?
Hvad vil du gerne have vi gør for dig?

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
knunett2
Hei Shamanen  :icon_biggrin:

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan er du i stand til å tolke sakelige innlegg som et rop om hjelp?

Du spør "Hvad vil du gerne have vi gør for deg?" Hvis Sjamansonen ikke legger ut opplysninger om positive erfaringer med Fluesopp og andre tilsvarende planter, så vil jeg og mange andre føle at det er betryggende.  :wink:

Vennlig hilsen

Andreas
Anonymous
"Jeg vil gjenta at diskusjonen dreier seg ikke om alle de voksne og velreflekterte brukerne av Sjamansonen. Den handler ikke om alle de foreldrene som passer på barna sine. Men i samfunnet finnes det stadig flere mennesker som er rotløse, alene og sårbare, og de bør ikke oppmuntres på en seriøs debattside til å spise Fluesopp."

Ingen bør oppmuntres til gumling av fluesopp eller andre vegetariske spesialiteter med giftvirkning. Jeg vil heller oppfordre de søkende med spesielle kostpreferanser om å foreta en god gammeldags fastekur og utrensing av legemeet, før man deretter går i gang med å spise det som kroppen vår er skapt for, nemlig urkosten. Da får hjernen og kroppen det den skal ha, sansene og bevisstheten skjerpes, energien og livskrafta kommer tilbake. Fluesopp er ut!
kariw
GjenopprettetMedlem

Jeg har dette dilemma rundt enteogener og omtalen av det.

Det ene handler om skadevirkninger og frykten det skaper. Man er altså redd for å forlede ungdom og få loven på nakken. Fryktens frø er allerede sådd. Ingen er uenig i at en skadet og forledet ungdom er en for mye.

Det andre er dette som en mulig vei til å bearbeide personlig kaos og så få opphøyde opplevelser. Om så er tilfelle så venter jeg like stor enighet og entusiasme om det forhold at en opplyst og fri person er en stor gave.

Uheldigvis er det slik at dårlige nyheter sprer seg fortere og er mer lammende enn gode.

Mvh. Reven

Kjære Andreas.

Jeg og noen med meg ville være glad om du ble en talsmann for begge mulighetene, ikke bare kverne om og om igjen om hvor farlig det kan være å lese om at det virkelig finnes gode erfaringer med entogener. 

Som du sikkert vet finnes det stammer i Mexico og i Amazonas som bruker peyote og ajahuascha som sakramente. Det betyr ansvarlig bruk og mer enn som så, det betyr at de medisinplantene ansees som hjelpere på veien til det hellige. 

De stammene ikke noe narkotikaproblem. Det må være et tankekors for jurister og andre norske forståsegpåere, med og uten doktorgrad.

Slike opplysninger hører med i en saklig debatt, også fra deg, og ikke bare advarsler, forbud og fy-fy-rop.

Eller er det slik at du mener at det kun er seremonier i regi av Animistisk trosfellesskap som er det eneste ansvarlige og seriøse?

Reven
Anonymous
ord er ord er ord er ord er ord er bare ord..
Hei alle sammen, og da er betryggende å vite at det kanskje finnes noen med rell erfaring som snakker ut i fra den, altså handling.. praksis... så erfaring så ord..da får ordene en annen betydning.

Ikke villedede ungdom i piggeplerus i opprør mot foreldregenerasjonen...nei ( er det et stort samfunnsproblem forresten? hvor holder piggepleungdommen til, Andreas?)

Ikke tenåringer gale av fluesoppforgiftning som går berserkergang i gatene........nei de bruker nok andre fora...  :icon_smile:

Men i sjamansjonen hadde man jo håpet på å kanskje treffe en annen type mennesker også  ;D

Hei Ailo, og takk for at du lar debatten gå.

Redsel for enteogener er ikke måten å nærme seg  plantelærerene på. Tror man noe giftig så er det giftig. Og det er da ingen her som oppfordrer andre til å spise ulovlig gift?

Men med et åpent sinn og kunnskap, wow... the possibilities are endless....    :eusa_dance:    >:(
Anonymous
Kjære Andreas.

Jeg og noen med meg ville være glad om du ble en talsmann for begge mulighetene, ikke bare kverne om og om igjen om hvor farlig det kan være å lese om at det virkelig finnes gode erfaringer med entogener. 

Som du sikkert vet finnes det stammer i Mexico og i Amazonas som bruker peyote og ajahuascha som sakramente. Det betyr ansvarlig bruk og mer enn som så, det betyr at de medisinplantene ansees som hjelpere på veien til det hellige. 

De stammene ikke noe narkotikaproblem. Det må være et tankekors for jurister og andre norske forståsegpåere, med og uten doktorgrad.

Slike opplysninger hører med i en saklig debatt, også fra deg, og ikke bare advarsler, forbud og fy-fy-rop.

Eller er det slik at du mener at det kun er seremonier i regi av Animistisk trosfellesskap som er det eneste ansvarlige og seriøse?

Det er nok kulturforskjeller som alle vet(stort sett) mellom Mexico og Amazonas - og Norge. Så derfor er det nok lurt at seremonier i regi av AT er det eneste ansvarlige og seriøse her i Norge. Jeg mener det er det lureste her i landet, som det er i andre vestlige land hvor det er lovlige. Men de som er i AT, som skal avgjøre hvem som skal være med og er klar for det, vil få et stort ansvar å bære på. Men det tackler det sikkert fint.

Men enig at det er litt overdrevet skremselspropagandaer og advarsler spesielt at unge kan bruke dette uansvarlig. Sjamansonen oppfordrer heller ikke unge til å bruke dette. Men sier klart i fra om hvem som er klar for slike ting. Ungdom kan finne mye useriøs info over alt på nettet så derfor er det fint med steder som sier ifra om hva som er egentlig seriøst. Jeg er en tilhenger av å si som det er uten at en skal frykte det ene og det andre.
Anonymous
"Amanita":

ord er ord er ord er ord er ord er bare ord..
Hei alle sammen, og da er betryggende å vite at det kanskje finnes noen med rell erfaring som snakker ut i fra den, altså handling.. praksis... så erfaring så ord..da får ordene en annen betydning.

Ikke villedede ungdom i piggeplerus i opprør mot foreldregenerasjonen...nei ( er det et stort samfunnsproblem forresten? hvor holder piggepleungdommen til, Andreas?)

Ikke tenåringer gale av fluesoppforgiftning som går berserkergang i gatene........nei de bruker nok andre fora...  :icon_smile:

Men i sjamansjonen hadde man jo håpet på å kanskje treffe en annen type mennesker også  ;D

Hei Ailo, og takk for at du lar debatten gå.

Redsel for enteogener er ikke måten å nærme seg  plantelærerene på. Tror man noe giftig så er det giftig. Og det er da ingen her som oppfordrer andre til å spise ulovlig gift?

Men med et åpent sinn og kunnskap, wow... the possibilities are endless....    :eusa_dance:    >:(

Som barn og ungdom har vi fått vite hvor farlig alkohol og narkotika er. Så at det finnes sider som denne som også sier at uforsvarlig bruk av enteogener er farlig er fint. Fordi det finnes useriøse sider på nettet som oppfordrer unge til å bruke slike ting og mye annet "dritt" på nettet. Så de kan komme inn på useriøse sider. Mens denne er seriøs.
knunett2
Hei David,

Du skriver: ” Så derfor er det nok lurt at seremonier i regi av AT er det eneste ansvarlige og seriøse her i Norge”. Jeg er ikke enig i dette. I Norge bør det være et mangfold av seriøse trossamfunn og dyktige healere som kan holde seremonier med enteogener.

Jeg hevder ikke at Sjamansonen oppfordrer til å spise enteogener. Men jeg ønsker en debatt om hvor vi skal sette grenser for diskusjoner om enteogener på et åpent forum. Én slik grense, som jeg antar de fleste er enige om, er at Sjamansonen ikke skal oppfordre til å spise Piggeple. Jeg mener at i tillegg bør seriøse debattsider heller ikke være åpne for innlegg som kan oppmuntre til å innta slike planter. Men fra første stund har jeg sagt at jeg åpen for argumenter mot denne vurderingen.

Jeg har ikke presentert skremselspropaganda om enteogener. Alle vet at Alrune og Piggeple kan være meget farlige. Det er ikke overdrevet å hevde at det kan hende at én eller flere unge mennesker kan blir inspirert av Sjamansonen hvis det legges ut mange innlegg om positive erfaringer med Fluesopp. Jeg har allerede skrevet at sjansen er ikke så stor, men hvis det skjer, så står Sjamansonen delvis til ansvar.   

Sjamansonen er seriøs, men hvis Ailo åpner for at man kan presentere mange positive erfaringer med Fluesopp, så blir det useriøst selv om man samtidig advarer mot å eksperimentere alene. Dette fordi en del ungdommer bryr seg ikke så mye om slike advarsler. De henger seg opp i de positive erfaringene i stedet.

For min del handler debatten om ansvar, ikke frykt.

Til Amanita:

Hvis du kjenner litt til subkulturelle miljøer, blant annet Gateavisa, så vet du at det finnes relativt mange som er interessert i å eksperimentere med Fluesopp og Piggeple. De er også interessert i fora som Sjamansonen, det er det ikke noe tvil om.

Noen planter er giftige selv om man prøver å tro at de ikke er det.

Til Reven:

I et tidligere innlegg har jeg sagt at ”en mer generell debatt om enteogener, hvor man ikke går konkret inn på for eksempel dyrke-metoder eller personlige historier om visjoner, er veldig positiv, og hører absolutt hjemme på en side som Sjamansonen. Da kan vi diskutere medisin, etikk, juss og ta opp det viktige spørsmålet om hvorvidt enteogener i en religiøs kontekst er spirituelt legitimt. Det er slike mer generelle diskusjoner som er vanlige blant rusforskere og andre fagpersoner når de deltar i offentlige debatter. Jeg mener vi bør legge oss på den samme linjen.” Å spørre om dette er en villfarelse fra min side, blir for dumt.

Jeg holder meg til temaet, og har lagt frem nye argumenter i hvert innlegg. Å kalle dette for kverning blir en for lettvint måte å avvise argumenter.

Det ser ut til at Ailo har trukket seg fra diskusjonen, så skal vi avslutte nå, eller er det noen som har gode motargumenter og ikke bare usakelige spørsmål om krangling, rop om hjelp og Animistisk Trosfellesskap?

Amanita skriver: ”Hei Ailo, og takk for at du lar debatten gå.” Følgelig kan vi fortsette hvis noen ønsker. Men det finnes viktigere saker å diskutere, blant annet global oppvarming og vern av den norske ulvestammen, så for min del kan vi gjerne slutte nå. Det er uansett ikke mitt ansvar hva som blir presentert på Sjamansonen.
Anonymous
Andreas:
Du skriver: ” Så derfor er det nok lurt at seremonier i regi av AT er det eneste ansvarlige og seriøse her i Norge”. Jeg er ikke enig i dette. I Norge bør det være et mangfold av seriøse trossamfunn og dyktige healere som kan holde seremonier med enteogener.

Ja, det er jo bedre at det kommer flere lignende trossamfunn som kan holde slike seremonier.

Jeg har ikke presentert skremselspropaganda om enteogener. Alle vet at Alrune og Piggeple kan være meget farlige. Det er ikke overdrevet å hevde at det kan hende at én eller flere unge mennesker kan blir inspirert av Sjamansonen hvis det legges ut mange innlegg om positive erfaringer med Fluesopp. Jeg har allerede skrevet at sjansen er ikke så stor, men hvis det skjer, så står Sjamansonen delvis til ansvar. 

Sjamansonen er seriøs, men hvis Ailo åpner for at man kan presentere mange positive erfaringer med Fluesopp, så blir det useriøst selv om man samtidig advarer mot å eksperimentere alene. Dette fordi en del ungdommer bryr seg ikke så mye om slike advarsler. De henger seg opp i de positive erfaringene i stedet.

For min del handler debatten om ansvar, ikke frykt.

Det er en grense mellom ansvar og frykt - og det er ikke alltid lett å finne den som jeg ser det. Som jeg sa - så finnes det utrolig mange useriøse sider som anbefaler og oppmuntrer unge og andre til å bruke enteogener. Mens her på Sjamansonen så sier flere klart at det må en bare gjøre i spesielle seriøse seremonier i utlandet pr i dag. Så denne siden kan også være med å formidle sunn informasjon. En sunn debatt iallefall :)
GjenopprettetMedlem
Takker for svarene og for tiden og interessen din.

Men jeg syns du avskjærer diskusjonen ved ikke å ville legge vekt på visjonene, altså de spirituelle virkningene, det man får ut av en seanse. Hvordan skal man kunne  bedømme om entogener er spirituellt legitime om vi ikke vet noe om den spirituelle virkningen? Skal man kunne debattere entogener, må man ta med i bildet både villspor og gode spor, i alle fall i dette forum, selv om "rusforskere og andre fagpersoner" gjør det på en annen måte.

Men jeg må få anmerke at jeg syns at det å plassere en spirutuell tradisjon inn i rusforskning ikke smaker meg i det hele  tatt. Det viser meg snarere hvor langt vekk fra de opprinnelige tradisjonene fagmiljøene her i landet befinner seg. Jeg håper innlegg og debatter som dette kan nå dem. Jeg håper at åpner personer i det miljøet en dag kan ta en øyneåpnende studietur til sjamaner med kredibilitet i stammer hvor entogener har avært i bruk i generasjoner.

Jeg forstår at du har ditt standpunkt og ikke vil åpne øynene for denne argumentasjonen. For meg blir det da liksom mer politmannen Winsnes som snakker, ikke animisten Andreas.

Eller kanskje er det bare så enkelt at du utelukkende forholder deg til mulighetene i Norge.  Om jeg skal gjette så tror jeg ditt standpunkt her er diktert av taktisk spill, fordi du er i fronten for AT. For du kan da ikke være uinteressert i oppløftende oppvåkninger?

Jeg begynte denne ordvekslingen, og med dette avslutter jeg den.

Reven tier
knunett2
Hei David,

Helt enig i det du sier. Derfor bruker jeg også tid på denne debatten (som er relativt uviktig i forhold til de verdensprobleme vi står overfor). Men selv om Ailo velger å følge en annen linje enn den jeg argumenterer for, så vil i alle fall folk se at det finnes animister som mener at man bør være tilbakeholdne med opplysninger om de mest farlige enteogenene.

Legg for øvrig merke til at Ailo i sitt siste innlegg til Elvira skriver at " ... jeg har mange ganger kjent på kroppen den lammende avgrunnen som oppstår om jeg forteller "alt jeg vet" til en gruppe av begynnere." Men hvordan kan han da være åpen for at man i Sjamansonen kan fortelle alt man vet om enteogener til fremmede folk man overhode ikke kjenner?

Hei hei Reven,

Det er mange måter å vise at planteseremonier kan lede til oppvåkning uten å gå i detaljer, jeg gjør blant annet det i boken "Animisme, opplysning og psykoaktive planter", en bok som Ailo har spurt om å gi ut på sitt forlag.

Jeg plasserer ikke debatten i rusforskningstradisjonen, tvert imot bruker jeg mye av boken til å argumentere for at enteogener ikke kan sammenlignes med rusmidler.

Jeg har hele tiden bedt om motargumenter, ikke lukket øynene for dem.

Hva har jeg å tjene på et taktisk spill? Taktikk og spirualitet hører ikke sammen. Det gir bare dårlig karma. Det eneste riktige er ærlighet og ydmykhet. Det er bare ved å være ærlig at jeg ikke frykter å ta denne debatten med myndighetene.
GjenopprettetMedlem
En tanke som jag har nu är att det i en cituation där det finns ett rikt utbud av olika ansvarsfulla och av samhället erkända sammanhang att använda sig av enteogener kunde vara riktigt att hänvisa sökande personer dit och avisa diskutionen (erfarenhetsdelandet) från en internetsida som denna.

I den situation som är nu finns det dock inget av samhället erkänt sammanhang att hänvisa personer till. Däremot finns det massvis av mer eller mindre oansvariga okontrollerade internetsidor där utbyte av erfarenheter sker och där massvis av ungdomar inspireras till bruk/missbruk av enteogener. I det sammanhanget (det rådande) känns det bra för mig att en sida som denna, driven av ansvarsfulla mogna personer med rik personlig erfarenhet är öppen som erfarenhetsdelar-forum.
knunett2
Hei Uryoga,

Et godt og velformulert innlegg. To the point, hverken mer eller mindre. Jeg kan være enig med deg at relativt sett er det bedre at mennesker leser om enteogener på Sjamansonen enn at de oppsøker nett-sider som handler om rekreasjonsmisbruk. Det er et argument, som David har vært inne på tidligere, og som det er verdt å ta hensyn til.

Men i Norge finnes det ingen animistiske healere som har ”kompetanse” til å holde seremonier med enteogener, så hvorfor snakke om erfaringer fra utlandet til fremmede når de ikke har noen mulighet til å gjøre seg nytte av disse fortellingene uten å selv reise til andre land?

Man kan reise til Sverige, og noen få ganger holdes også ulovlige seremonier i Norge, men problemet med disse er at foreløpig har vi, så vidt jeg vet, ingen seriøse healere som bor fast i disse to landene, slik at de kan gi oppfølgning hvis noen opplever det Stanislaf Grof kaller psykiske kriser. Etter en weekend-seremoni reiser deltagerne hver for seg, og man vet ikke om de har noe nettverk som forstår og tar vare på dem dersom de går inn i en krise. Derfor mener jeg at slike seremonier er uansvarlige, og det å fortelle om erfaringer fra disse er ikke riktig, fordi da vil stadig flere oppsøke dem. (I Norge har vi riktignok en fastboende enteogen-healer, men vedkommendes gruppe er såpass ekskluderende og hemmelighetfull at jeg vet ærlig tatt ikke om den kan anbefales.)

Hvis man har kommet såpass langt inn i animist-miljøene at man vet hvor og når seremonier holdes, så har man også mulighet til å ringe ansvarlige og viderekommende personer i disse miljøene og snakke ut om eventuelle utfordringer og problemer. Man kan ringe, skrive brev, sende en mail eller møtes ansikt til ansikt. Man kan sitte flere timer i telefonen hvis man vil, og virkelig få pratet ut. Å bare prate i telefon er ikke tilstrekkelig hvis man ikke har et nettverk rundt seg i tillegg, men det er i alle fall bedre enn offentlige internett-beskjeder. Samtalen vil tross alt ha en helt annen kvalitet enn om man bare skriver ett innlegg på internett og spør fremmede og bekjente om kommentarer. Debatter i åpne fora er derfor unødvendige. Når det finnes andre og bedre kommunikasjonsmåter ser jeg ingen grunn til å risikere at umodne mennesker blir inspirert av Sjamansonen til å spise potensielt giftige planter. 

Hvis noen har eksperimentert med enteogener eller psykoaktive substanser, og fått negative erfaringer som de ønsker å få hjelp til å forstå, så vil jeg oppfordre til å ta kontakt med Ailo privat eller Animistisk Trosfellesskap. Eller ringe healere i utlandet dersom man kan snakke engelsk. Hvis en person ikke tør eller vil ringe en healer (eller en annen animist), men bare vil sitte foran dataskjermen, så bør vedkommende i alle fall ikke fores med postive erfaringer med Fluesopp.

Anektodiske historier fra fremmede mennesker har liten verdi i en sakelig debatt om spirituell legitimitet, fordi enteogen-visjoner har allerede blitt godt dokumentert. Vi vet derfor at de kan ha spirituell legitimitet. Derfor er de også lovlige i en spirituell kontekst i mange land.

Hvis Sjamansonen skal være åpen for spirituelle erfaringer med Alrune og Belladonna, så følger det logisk at forumet også bør være åpent for spirituelle erfaringer med LSD og ecstasy. For det første er det dokumentert at slike kunstige enteogener kan åpne opp for transformerende og mystiske erfaringer, og for det andre er de faktisk mindre farlige enn Alrune og Belladona. Ailo er jo for plastikktrommer, så hvorfor ikke kunstige enteogener? Og skal vi ikke kombinere nye og gamle tradisjoner?

Ut fra logikken til blant annet Uryoga er det bedre at brukere av LSD diskuterer sine erfaringer i Sjamansonen fremfor å lese om disse stoffene på andre mindre seriøse sider. Sjamansonen kan derfor bli en nettside for Fleinsopp, Fluesopp, LSD og ecstasy. Jeg tror det vil være veldig god reklame for sjamanismen i Norge…

Hvis beretninger om Fluesopp-visjoner ikke vil føre til eksperimentering, så vil jo heller ikke fortellinger om LSD og ecstasy føre til økt eksperimentering. Så dette er helt trygt, eller hva?

Jeg har fortsatt ikke snakket med noen som synes det er en god ide av Sjamansonen å formidle opplysninger om Fluesopp. En nattklubbeier lo og sa: ”For en gjeng!”. En yogalærer mente at dette vil skape negative reaksjoner. Ailo er i ferd med å skape en ”lammende avgrunn” mellom seg og mange mennesker, noe som vil fryde myndighetenes jurister.

Til Amanita:

Du skriver ”ord er ord er ord er ord er ord er bare ord.” Jeg vet ikke helt hva du mener med dette, men i hvert fall er hensikten med de ordene jeg bruker her blant annet å oppfordre til å vende tilbake til de tradisjonelle animist-tradisjonene hvor ord spiller en ganske underordnet betydning.

Vennlig hilsen

Politimann Winsnes, alltid beredt! (Dette er en spøk reven. Jeg bare nevner det i tilfelle du skulle begynne å gjette mer om personer du ikke kjenner.)
psbot [Picsearch]
da e debatten der æ vil ha den....ut av hele sjamansonen.... det hadde vært best for alle.
æ vil hverken prøve disse greiene,eller at andre skal synes det høres spennende ut.... så få det bort.... fort
nøyer meg med en fin reise med tromme istedet.....
Anonymous
"ædni":

da e debatten der æ vil ha den....ut av hele sjamansonen.... det hadde vært best for alle.
æ vil hverken prøve disse greiene,eller at andre skal synes det høres spennende ut.... så få det bort.... fort

Enig med deg ...
Synes det er et paradoks at noen vil gamble med helsa si - med det fint innstilte laboratoriet som - enten vi ønsker det eller ei - fungerer ut fra de ingrediensene vi tilsetter oss. Hormoner, enzymer, immunforsvar m.m. tilbakemelder  utfra dette, gjør oss friske eller syke, - fysisk og psykisk helse er en og samme sak. I tillegg er det store individuelle forskjeller på de ulike menneskers reaksjoner på de tingene vi tilsetter oss, bl.a. ut fra arv og graden av belastning fra miljøgifter utenfra. Vi lovpriser naturens skaperverk, men mishandler oss selv som også er en del av det store hele ....
Jeg jobber blant annet med å undervise mennesker i kostholdets betydning for helsa, og ser ofte triste resultater av folks vanskjøtsel av sin egen kropp. Men jeg ser også suverene resultater for folks psykiske og fysiske velvære når man tar et oppgjør med et ødeleggende kosthold og usunne livsvaner. Når kroppen har det godt, blomstrer sjelen i sitt tempel.
GjenopprettetMedlem
"ædni":

Hei ædni.
Jeg har forståelse for at du ikke vil prøve ut "disse greiene". Men hvorfor ønsker du debatten ut av forumet? Hvorfor er det så ille at andre har ög argumenterer for synspunkter du ikke deler?
Husk at også tromma var forbudt en gang.....  Se for deg at du hadde en tromme for 500 år siden, og satt og hørte på argumentene fra en av misjonærene om hvorfor du burde kaste den på bålet. Djevelens verk, fører rett til fortapelsen, bla, bla.
Til slutt blir det erklært at alt snakk om trommer fra og med nå er uønsket. Tromma er jo beviselig skadelig...

Jeg vet ikke om du ser sammenhengen her, men for meg er den innlysende...

Jeg har forresten både trommer og rasler selv, misjonærene snakket visst for døve ører da to av jehovas vitner var på døra her om dagen.

Uten å love at jeg holder kjeft i framtida.....

Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Jeg opplever det som kaotisk når jeg skal blande sjamanisme med vår moderne kultur. Alle kulturer har sine normer og koder. I dagens A4 samfunn har jeg klare rammer jeg må holde meg innenfor. Det passer visst ikke helt med min interesse for sjamanisme.
Nå synes jeg det blir litt romantisert rundt dette med enteogener, og jeg tror at det bare er noen få som er interessert i å arbeide med det. Jo det er noen knep og energier som må være på plass for at det skal funke. Det er greit nok å ikke legge ut om det på nett. Det er det heller ingen som har gjort her heller.
I naturlige enteogener ligger det en naturlig sikkerhet, og det er at normalt blir en dausjuk før noe særlig hender. Men det kan jo være placebo effekt i enteogener også. Hadde det vært mulig å få noe særlig ruseffekt uten å  nesten dauve, hadde folk for lengst brukt enteogener til rus og rekerasjon. Enteogenene blir ikke mindre giftige av at man diskuterer dem på nettet heller.
Når sjamanismen blandes inn i våre moderne oppfatninger opplever jeg kollisjon. Og grensene tilpasses vår levemåte. Men det er likevel noen som søker ekstremgrensene sine, også innenfor sjamanismen. Jeg mener at vi bør akseptere at vi er forskjellige. Poenget er at en ikke drar med seg folk som ikke er klar for eller ønsker kraftige opplevelser inn i dem.
psbot [Picsearch]
hei jacobsen
æ gjør som Andreas skrev et eller annet sted... æ går fra denne diskusjonen og ut i sola...
æ tar med meg tromma, og sender varme tanker til mine forfedre som gjorde det mulig for meg å
ha så fine reiser med dette unike verktøy....uten å tilføre kroppen noe annet enn lyd og vibrasjoner.
sender også varme tanker til de som kansje mistet tromma si, men ikke ga opp allikevel, og de som engang fant på å lage den...takk