Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
temaet er utvilsomt svært følsomt, så følsomt at det er vanskelig å finne gode og klare resonnementer. jeg merker faktisk mens jeg skriver  dette at en mild lammelse inntreffer  :(

så vi må ta utgangspunkt i vår kulturarv, og kaste den på dynga. i vesten så tenker vi "pluss eller minus", "godt eller vondt" , "enten eller" etc etter Descartes og andre filosofer fremmet matematikkens presisjon som tenkningens høyeste ideal.

de ulike stoffer og substanser kan selvfølgelig være både skadelige og helbredende. ulike droger synes å inneholde kimen til forskjellige "essensielle egenskaper" som vi kan finne inne i oss.
de minst skadelige og minst vanedannende av disse er de psykedeliske stoffene. i tillegg er de potensielt helbredende. men de kan og være direkte livsfarlige, og folk kan ende på lukket avdelig etter uheldig og ukyndig lefling

alle som har lest skildringer fra store mystikeres liv og levned, vet at de mest usannsynlige visjoner, opplevelser, innsikter etc har inntruffet og fullstendig transformert mennesker som aldri har rørt noen av disse substansene.
i samme slengen er det verd å påpeke at selv de mest vågale og innovative psykonautene sjelden synes å oppleve varige transformasjoner og opplysninger. det jeg har sett og lest tyder på at egoene blir bare styrket i ettertid, og at personlighetene vedvarer men med en stadig "skeivere" tendens...

å omtale terence mckenna som sjaman føles for meg helt feil.  han var en glimrende tenker og forfatter, og en foregangsmann innen dette feltet. for meg var han en utpreget intellektuell, en mystisk anlagt og visjonær mann med rotfeste i (den rabiate avdelingen av) akademia.

alternative bevissthetstilstander er ikke nok til å gjøre noen til sjaman (tør jeg påstå). tilstandene må i såfall benyttes for å påvirke omgivelsene (f.eks lage regn), helbrede, få råd fra åndene etc.
og helst bør en evne å nå disse tilstandene "at will"...

det er morsomt, forbløffende og lærerikt å lese vanvittige skildringer og visjoner fra folk som etterpå tydelig uttrykker en negativ holdning til muligheten for en "usynlig verden".

til slutt vil jeg sitere allan watts fra et sitat i boka "hallucinogens - a reader":

"Psycedelic experience is only a glimpse of genuine mystical insight, but a glimpse which can be matured and deepened by the various ways of meditation in which drugs are no longer necessary or useful. When you got the message hang up the phone. For psycedelic drugs are simply instruments, like microphones, telescopes, and telephones. The biologist does not sit with his eye permanently glued to the microscope; he goes away and works on what he has seen."

A. Watts, 1962

jeg mener ikke dette er den fulle og hele sannhet, for alle og enhver til enhver tid, men noe nokså nært (i min verden)

torstein
SEO Crawler
ang. sitatet - det jeg liker er "when you got the message, hang up the phone", synes det sier alt..

men når watts sier at "its only a glimpse of genuine mystical experience" så er min mening at dette er dualistisk. som å si at ekte kjærlighet bare finnes i ekteskapet eller noe sånt....

uansett hva som utløser innsikten, så er det selve innsikten som er viktig (og hvordan den blir brukt, som en vis mann har påpekt..), ikke hva som stimulerer den.  det vil jeg ha tilføyd, for egen regning...

noen ord fra nietzche som sier noe sånt som at "søkere av visdom må leve farlig" i den forstand at de må skifte retning, bytte vinkling regelmessig, har påvirket meg.

enhver absolutt overbevisning uten skygge av tvil, uansett tema, trenger et spark og en revne  (og så må sparket og revnen også få en omgang..)

dermed sparket jeg ben for meg selv, og forsvinner ut på sidelinja...

jeg har noen "habit å kicke", og det er internett, bøker og meningsytringer.  det er årstid for utendørsliv.

alt godt!

t