Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Heisann,

Håper forumet er åpent for oss som så langt stort sett har teoretiske erfaringer med sjamanisme.  Har i noen år holdt på med et lite ”prosjekt” om indianerkrigene i Nord Amerika 1754-1890. Kanskje skal noe av dette bli en bok en gang. Det er i alle fall lov å drømme om det.  :P Men først og fremst er det vel et ”labour of love” beregnet på egen opplysning og utvikling.  :wub:

Og litt av hensikten er vel å se sammenhengen mellom de tradisjonelle fremstillingene av kriger og dåder med den spirituelle kraften som ligger bak. For hvordan kan man forstå menneskers handlinger om man ikke prøver å forstå kreftene som driver dem?

Men selv om mitt hovedinteresseområde er nordamerika, så var det spennende og fascinerende å lese om enkeltes personlige opplevelser med Ayahuasca i en annen tråd på forumet. Var oppløftende å se såpass mange reflekterte framstillinger. Tyder på at disse har hatt stor respekt og forståelse for hva de egentlig har vært med på.

Noe som står i sterk motsetning til enkelte andre mennesker jeg har møtt som har ”eksperimentert” med enteogener og som nærmest har vært det jeg kaller for ”spirituelle charter-turister” som jager slike opplevelser først og fremst for opplevelsens skyld – uten noen dypere meninger bak.

Hadde derfor vært interessant å høre om noen av dere har erfaringer med Peyote-seremonier som dere kan tenke dere å dele med forumet…

Hilsen Varjen
GjenopprettetMedlem
Velkommen til vårt sopp-land,norge er velsignet med enteogen sopp,med røtter langt tilbake før krisedommen kom å sa NEI!!! FYYYY.Narko!

Ville gjerne fortalt fra alle sopp-seremoniene jeg har deltatt i,men jeg prøver å konsentrere disse åndskreftene til et språk

Som mannen på tunet kan forstå,uten å miste sitt fotfeste,så han havner på trynet i ku-kaker og andre litt sleipe saker.

Å snakke om sopp er liksom for frekkt å direkte,indianere kan snakke om dem,for de har ansikt vi finner spennende,og da er det greit.

Håper ikke jeg virker sur,det er litt tidlig ennu,skulle nok logget av og gått i sola en tur.ja.

Fint Innlegg,inspirerende Vargtass.
Anonymous
Jeg blir jo aldri trett på å vise til min egen artikkel om en San Pedro seremoni i Perus høyfjell.
San Pedro er en kaktus som inneholder meskalin, som Peyote.

http://sjaman.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=27

Ellers finnes det veldig mye om ayahuasca seremonier: et lite søk gir dette resultatet:

http://sjaman.com/index.php?searchword=Ayahuasca&option=com_search&Itemid=27
GjenopprettetMedlem
Defintivit gode poenger teleterkji. Men ville egentlig vært merkelig om vi trauste nordboere ikke skulle ha latt oss påvirke av 1000 år med "skremselspropaganda".

Kanskje derfor mange føler de må søke i andre kulturer etter det vi selv har mistet på veien?  :)
GjenopprettetMedlem
"Gormii":

Jeg blir jo aldri trett på å vise til min egen artikkel om en San Pedro seremoni i Perus høyfjell.

Takker så masse for den artikkelen der. Du skriver som en profesjonell skribent - kanskje du også er det?

Uansett masse interessante erfaringer og synspunkter. Hang meg litt opp i en av kuriositetene du nevnte i apendixet:

Som en morsom kuriositet kan jeg nevne at arrangørene av seremonien ved en tidligere seremoni hadde opplevd mange tunge og mørke energier. Det viste seg at årsaken lå i San Pedro brygget. Den normalt søte og hjertelige kjøkkenhjelpen som hadde kokt brygget, hadde ved dette tilfellet vært oppskaket og sint i samband med en konflikt hun stod i mens hun kokte brygget. Noe å tenke på når du kokkelerer hjemme på kjøkkenet!

Noen som har hørt eller opplevd lignende erfaringer som dette? Tenker med frykt på alle temperamentsfulle kokker jeg har vært borti  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
La oss si 210 000 år med skremselspropaganda,og det bare fortsetter så lenge vi har en alko-dominanse i dette drikkfeldige samfunn.

Alkoholiserte mennesker har nok med sine dårlige nerver,og ser selvfølgelig på enteogener som en trussel mot deres allerede skrumpete selvbilde.

Samfunnet er alkoholisert,den sterkeste gift av dem alle blir godtatt av de fleste t r i s t e  nordmenn.

Vi har en indre kultur som er i levende kontakt med alle åndelige kulturer,vi må innover,ikke utover,der har vi vært alt for lenge. :respect:

Spiez Vlein. :P
Anonymous
"Vargtass":

Du skriver som en profesjonell skribent - kanskje du også er det?

Jepp. profesjonell besserwisser og kverulant.

Mange takk for påminnelsen :biggrin:
Anonymous
Som en morsom kuriositet kan jeg nevne at arrangørene av seremonien ved en tidligere seremoni hadde opplevd mange tunge og mørke energier. Det viste seg at årsaken lå i San Pedro brygget. Den normalt søte og hjertelige kjøkkenhjelpen som hadde kokt brygget, hadde ved dette tilfellet vært oppskaket og sint i samband med en konflikt hun stod i mens hun kokte brygget. Noe å tenke på når du kokkelerer hjemme på kjøkkenet!

Noen som har hørt eller opplevd lignende erfaringer som dette? Tenker med frykt på alle temperamentsfulle kokker jeg har vært borti

"Ayahuascan måste tillredas leende," säger de i sör-amerika.

Det talar om samma sak.

The Set & Setting snackade Leary om, Set - det var du det, hur du mådde och vilka du var tillsammans med. Setting platsen.

"Le när du röker," sa Herbert - han som lärde mig röka pipa "det blir bättre då."

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Da er kjøkkenet mitt rette plassen,der har jeg kraft til å le oppi gryta,og blåse cigarett røyk på brygget.

Skummelt med hissige energier i åndebrygg.  Utspekulert.

Borte bra men hjemme best, sier jeg her i vest. :wub:
Anonymous
Om du spør om et par år så tror jeg at jeg har erfart noen Peyote-seremonier.  8) Spennende prosjekt du har! :respect:
Anonymous
"Gormii":

"Vargtass":

Du skriver som en profesjonell skribent - kanskje du også er det?

Jepp. profesjonell besserwisser og kverulant.

Mange takk for påminnelsen :biggrin:

Kanskje du bør skrive en San Pedro-bok! :w00t: 8)
GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":

Om du spør om et par år så tror jeg at jeg har erfart noen Peyote-seremonier.  8) Spennende prosjekt du har! :respect:

Takk for det o store latterånd. Men kanskje ikke like spennende som peyote-seremonier. Selv må jeg vel innrømme at jeg føler meg tryggere med godt gammeldags "ildvann"  :biggrin:

Noen konkrete grunner til at du ønsker å prøve deg på Peyoten, eller er du mer ute etter å erfare det meste?
Anonymous
"Vargtass":

"Dj David Spirit of Laughter":

Takk for det o store latterånd. Men kanskje ikke like spennende som peyote-seremonier. Selv må jeg vel innrømme at jeg føler meg tryggere med godt gammeldags "ildvann"   :biggrin:

Noen konkrete grunner til at du ønsker å prøve deg på Peyoten, eller er du mer ute etter å erfare det meste?

Nord-Amerikanske indianerguider rundt meg er med og forbereder et møte med Peyote innen 1-2 år. Jeg har sett dens ånd i visjoner. Den er med og forbereder et møte med meg. Og siden jeg er så glad i nord-amerikansk indianer kultur og spiritualitet så er det noe spesielt å erfare det i regi av Native American Church i en (eller flere Indianland i USA) eller med Huichol-indianere i Mexico. Så det ligger i min natur da. Den tiltrekker meg veldig!  8)

Jeg har erfaringer med San Pedro. Og det er ikke så veldig ulikt Peyote. Peyote-healing chanting låten i Robbie Robertson sin cd - Contact from Underworld of Redboy er en av mine favoritter. Det er en autentisk Peyote-chanting låt. Indianerene i USA bruker mye slike chantinger i Peyote-seremoniene deres i regi av Native American Church.
GjenopprettetMedlem
Ska tru om det nokon gong har vore seriøse "forbruker-klager" på ayahuasca/peyote,iboga,psilocyb-camps og "varen"?
Får alltid kunden det han ber om,(eller evt. det han ikkje ber om (og som han sikkert treng mest??))
GjenopprettetMedlem
Kunden får det han ber om,før han ber om det,og så ber han om det,og bønna går rett heim,det vil seie,han er allerede heime hjå store ånd.

Planteånda kjenner kva ånda treng for å kåme heim,den er ein stor indre kirurg,så kunden må vera klar til opersasjonen,til å døy ei stund,på bordet.

Visjonane som hopper inn i kunden,blir værande som nærande krefter å henta,når ein vil tilbake i krafta og kjærligheiten i livet.

Er det Leary som talar gjennom meg no igjen. hallo Timothy,Love you man!
GjenopprettetMedlem
Takker! Greitt servert for meg som er finspist på soppar vorten.
Anonymous
Om någon är intresserad av peyote-chants utan newagemusik tillagt har jag en hel del. Lägg till mig på msn trolltrummanALFAKRULLhotmailPUNKTUMcom.
Anonymous
Native American Church meeting with conducting Roadman:

http://www.maps.org/psychedelicreview/n09/n09012bra.pdf

Mer detaljert hvordan slike seremonier foregår under Native American Church - som har en person som kaller seg for "Roadman"(Seremonileder) og reiser rundt omkring i USA.Og har peyote-seremonier i tipi-telt. Så de har det ikke bare i sine "kirker" - men også mobile roadman med tipi.  8) Lettere for den "hvite mann" å erfare Peyote-seremonier under Native American Church når det er snakk om en roadman som reiser rundt.  :respect: