Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Jeg er ikke for legalisering... Men jeg er imot kriminalisering... En del av undommen som får probemer med hasj, er jo de som ønsker å gjøre opprør mot samfunnet. At hasj er ulovlog er jo for dem et søtt lokkemiddel. Og som min bror sa, om han ikke måtte oppsøke langere for å få hasj, så hadde han heller ikke blitt tilbudt tungere stoffer hver eneste dag. På den måten er det også mange ungdommer som dukker under.

Men nok om det, det jeg egentlig ville si:
Jeg syntes det var interessant at en venninne av meg fra Nederland fortalte at der røyker ikke mange ungdommer hasj... Det er rett og slett ikke kult.

Og det var veldig interessant å lese om hva "Gud"/Neal Donald Walsh hadde å si om hasj i 'Himmelske samtaler'. Tror det var i bok 1 han tok det opp.

Men jeg mener ikke å nøre opp under debatten om legalisering av narkotiske stoffer. Den finnes vel andre steder her på sonen uansett.

Og ja, en ting til.

Jeg måtte jo spørre min bror, om han hadde hatt noen form for opplevelser under hasj-rus, om han noen gang hadde møtt på noen dyr. Og, ja, svarte han uten å tenke seg om. Det hadde visst gjort stort inntrykk på ham. En dag hadde det sittet en stor bjørn og tittet på ham i veikanten (eller var det skogkanten, jeg husker ikke) Han hadde sett den helt tydelig. Den bare satt der helt stille og fulgte ham med blikket... Hehe
GjenopprettetMedlem
"rokkingfakkingroll":

har du tenkt på at det er store bakmenn som tjener millioner på salg og at dette kunne komme staten til gode istedenfor kriminell mafia ? En annen ting er at vi vil få aldersgrense så ikke 13-14 åringer kan kjøpe...'

Leegaaaliiizeee it ! Dooon Critisizee it !  :wub:

For ikke å snakke om at 13 - 14 åringene blir kjent med folk som kan tilby dem mye sterkere stoffer enn hasj når de menger seg inn i det illegale markedet! Ulovligheten gjør veien fra hasj til andre sterkere stoffer mye mer sannsynlig enn om hasjen hadde hatt et kontrollerende lovverk rundt seg slik alkoholen har det.

Og det at det er ulovlig tenner opprøret..

(Jeg ser nå at Alaika allerede har tatt opp disse poengene  :lol:
GjenopprettetMedlem
"Vind":

"Tåkedis":

Brukt riktig mener jeg hasj og marihuana er en kraftplante og så lenge alkohol er lovlig burde hasj også være det. Noen liker en liten joint til avslappning der andre tar seg et glass vin. Misbruk av alle stoffer er en uting forøvrig. Både hasj og alkohol gjør noe med hjernen om det er hjerneforflyttelse folk er redde hasjen for. Alkohol gjør jo folk både overdrevent melankolske og aggresive. Hasjen gjør folk milde og passive. Kanskje alkoholen burde forbys? Dessuten begynte de fleste narkomane med tobakk og alkohol før de røykte hasj så argumentet at hasj fører til narkomani er utdatert. Eneste grunnen til det må være at hasjen er ulovlig i såfall.

På Yuktanahalvøya har de yngre sjamanene tatt i bruk hasj som en vei å kommunisere med gudene. De eldre anvender en alkoholholdig drikk kalt báalche'skjult tre og tobakk. Verden er blitt mindre og hasjen er globalisert på lik linje med at sjamanisme er globalisert. Vi lærer av de, de lærer av nepaleserne osv.

Jeg har vært lenge borte fra sonen, og strengt tatt burde jeg sikkert ikke startet med å ta opp en bortimot ferdigdiskutert tråd. Meeeen, dette er noe jeg virkelig brenner for, så da får det heller stå til.

Ja Tåkedis, alkohol er nok opplest og vedtatt at er farligere enn hasj/mariuana. Veien til misbruk er ikke helt så enkel som vi lærte gjennom Marita-filmene på skolen. Det finnes millioner som startet med sigaretter og som aldri endte opp i rennesteinen som heroinvrak neste dag klokken 16. Det finnes mange, mange mennesker som røyker hasj o.l som et rusmiddel og har full kontroll på bruken sin. Presis på samme måte som jeg f.eks fryder meg over en god vin.

MEN! Vi har allerede et abnormt problem med alkohol i dette landet. Jeg tviler sterkt på at alkohol hadde blitt "godkjent" som rusmiddel dersom det var nytt på markedet i dag. At hasj sånn sett er mildere og snillere kan jeg fint være enig i. Men - hvem er det som i første rekke får problemer med sin "forbuk" av hasj? Det er ungdommene. Tenåringene. Mennesker som har en milliard følelser utenpå kroppen, hormoner som klikker gal innvendig, et sterkt behov om tilhørighet og likhet. Disse er det som i størst grad misbruker stoffet. Det er så ufattelig mye lettere å bruke en femtilapp på et festlig rusmiddel foreldrene ens ikke oppdager at man har inntatt fremfor å skulle bruke tid og (mye) penger på å drikke seg full, bli fersket, få kjeft osv. Hasj er et lettvint rusmiddel som man fint klarer å skjule bruken av for opphavet sitt, dersom man er tenåring. For en tenåring som ikke digger livet sitt og alt som skjer i det er det så utrolig enkelt å rømme inn i en fin-fin drømmeverden, forårsaket av det lille bålet på pinne. Man ser om og om igjen unge mennesker som heller sitter for seg selv (eller for seg selv i gruppe), med et salig smil om munnen, lykkelig og glad i sin egen drømmeverden. Tenåringer som ikke har lyst å være tenåringer og som rømmer fra den, for dem, vonde virkeligheten.

Selv om jeg sikkert kunne kontrollert mitt forbruk dersom jeg begynte å røyke hasj istedenfor å drikke vin, så velger jeg å godta at hasj og tilsvarende stoffer ikke er tilatt og dermed ikke ment for meg å bruke. Jeg vet godt at det sikkert ville tatt meg kort tid å skaffe stoffet - det samme gjelder for alle andre også. Poenget mitt er at det er ikke vi voksne som er i faresonen når det gjelder misbruk. Det er fjortisene som røyker hasj i storefri. Hvor mange ungdomsskoleelever ser man egentlig stå på røykehjørnet i friminuttet med en spritflaske? Hasj er både lettvindt å innta og enkelt å få tak på. Selv om vi innfører "hasjpol", reseptbelagt osv - så vet vi alle at det ikke vil hjelpe det pukk. Det er ikke akkurat vanskelig for et menneske under 18 å få tak i alkohol heller, selv om det er aldri så ulovlig å selge til mindreårige.

Ja, jeg vet at det er en utopi og tro at vi blir kvitt alt misbruk ved å ha strenge lover osv. Men jeg tror at vi helt klart skaper et enda større problem ved å gå foran den yngre garde som et godt forbilde og si at "jada, det er greit å ruse seg. Hasj er selvsagt helt ok å røyke." Over 90% av norske ungdommer røyker ikke hasj. Mye av grunnen til det er at det er er klassifisert som narkotika. For de aller, aller fleste er dette en stor grense å overskride. Jeg tror at om man gjør hasj tilgjengelig på lik linje med alkohol, lovlig og avgiftsbelagt - så sier man også til den oppvoksende slekt at det er greit å bruke det. Selv om meningen ikke er at man skal røyke hver dag eller hver uke, så er det så utrolig enkelt å gjøre det. Det er ikke lett å være tenåring, og selv om vi ikke liker det, så vil svært mange tenåringer ønsker å flykte fra problemene sine. Vi som voksne skal være forbilder for den oppvoksende generasjonen, og jeg mener at vi fortsatt skal kjempe mot å få hasjen bort fra markedet fremfor å legalisere den, rett og slett i solidaritet med dem som har det værst fra før. Det er ikke den 45årige familiefaren som vil få/får et problem med sin røyking - det er ungdommene.

Diskusjonen din blir skrevet som om hasj og marihuana ikke eksiterer på markede allerede. Hasjen er kommet for å bli. Hva gjør vi med det?

Og problemet med ungdommer som ønsker å ruse seg eksisterer likeså. Spørsmålet blir vel heller, når ungdommene har tenkt å ruse seg likevel, hva ønsker du at de skal ruse seg på?

Når politiet i Bergen fjerner hasjen fra markedet får ungdommen som ønsket å kjøpe hasj tilbud om speed i stedet. Dette skjer på ordentlig og det er ikke en illusjon. Når det gjelder alkoholen?

Følg ditt eget råd: Når du som godt eksempel har sluttet å kose deg med vinen din, kan vi diskutere videre.
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg er jo ofte langt nede i vinflasken mens jeg skriver innlegg her Tåkedis  ::)
Djises

Jeg vet godt at hasj er "kommet for å bli", men det betyr slettes ikke at jeg ikke kan gjøre mitt for å kjempe mot det med nebb og klør. Det er mye som er i samfunnet vårt som synes umulig å gjøre noe med, allikevel sloss vi mot det. Incest f.eks

Jeg synes ikke det er i orden at man ruser seg, og spesielt ikke når man er 14 år gammel. Jeg har absolutt ingen planer om å sette opp noen liste over hvilken rusgift som passer en tenåring best.
GjenopprettetMedlem
Vind da legger du problemet i andres hender og det er forsåvidt greit.. Det har vist seg at å kriminalisere ikke kan fungere og derfor er nødvendigheten stor for en reformasjon av narkotika lovverket...
GjenopprettetMedlem
"Vind":

Jeg synes ikke det er i orden at man ruser seg, og spesielt ikke når man er 14 år gammel. Jeg har absolutt ingen planer om å sette opp noen liste over hvilken rusgift som passer en tenåring best.

Det synes ikke jeg heller. Det er ikke greit at tenåringer ruser seg. Poenget mitt er imidltertid at 14 åringer gjør det. De ruser seg. Og en reformert ruslovgivning slik rokkingfakkingroll sier, kan være med å kontrolle rusbruken, hvilke rusmidler som er tilgjengelige.

Noen kjemper med nebb og klør mot hasjen og gjør den til Den store fienden, istedet for å se på årsaken til problemene tenåringene har som får dem til å ruse seg i utgangspunktet. Når det blir slik at ungdommene føler seg fremmedgjort i et samfunn der volden øker (les BA lørdag), der hjelpeapparatet blir rasert, der de fattige stadig blir fattigere, der foreldrene setter hus, bil og båt foran ungdommene, der sykdom og andre menneskelige svakheter blir spottet og folk som er Dumme nok til å bli syke blir mistrodd og sparket i av skattebetalere.. osv osv. så kan man forstå behovet for å rømme. Hasjen kan neppe beskyldes for å være årsaken til disse problemene.

Det neste problemet har vært nevnt her flere ganger og det er kriminalisering av personer som i utgangspunktet ikke burde være kriminelle. En hasjrøyker er ikke mer kriminell enn det du er når du nyter vin, selv om en lov påstår at det er slik. Denne loven er urettferdig. Hvis et samfunn først tillater rus bør det ikke skille mellom alkoholbrukeren/misbrukeren og hasjrøykeren/misbrukeren og gjøre den ene gruppen til kriminell mens den andre får gå fri. En trøst er det vel kanskje at alkoholbrukeren/misbrukeren ofte finner på så mye tull i rusen at den gjør seg selv til kriminell  :icon_razz:
GjenopprettetMedlem
"Dag-Ove":

"rokkingfakkingroll":

Du som argumenterte for at det er ditt ego som sier legaliser og at det er naivt og dumt å tro det vil skje i norge, har du tenkt på at det er store bakmenn som tjener millioner på salg og at dette kunne komme staten til gode istedenfor kriminell mafia ?

?

Er det om å gjøre å tjene penger på dette da, er det det som er meningen?

Nei nei, her detter jeg helt ut....

Jeg tror at det er sterke krefter innenfor mafia, CIA (som har tjent mange  penger på den ulovlige narkotikatrafikken) med flere aktører, som kjemper mot legalisering. Altså ikke bekymrete foreldre, men de som faktisk tjener penger på at det er ulovlig. De ønsker ikke et legalisert og kontrollerbart marked. De ønsker at det skal være akkurat slik det erm mens de tjener seg fete på andres ulykke. Dette er et tankekors.

Kanskje alle pengene staten bruker på å kriminalisere folk burde vært brukt til bedre behandlingstilbud? Nå er det årelange ventelister og krav om plettfri vandel for å få behandling (Ingen svakheter godtaes. Sprekker vedkommende i behandling er det ut på gaten og bakerst i køen på ventelistene igjen).

Penger har noe med dette å gjøre.
GjenopprettetMedlem
Det var en tid da "vi" kjempet med nebb og klør mot andre farlige ting som sendte folk rett til helvete.
Sjamanisme f.eks.

Hvem er egentlig i stand til å bedømme hva som er rett og galt for andre?
GjenopprettetMedlem
Mariuhana/Hasj som kraftplante........., ingen bestemmer vel om man vil bruke en kraftplante eller ikke. Men vi har selv valgt at det ikke er lovlig her i landet......

Så hvis en vil bruke kraftplanter og mener dette er svært viktig for en person, så finnes det andre steder på denne jorden............ man kan ikke forlange at verdens høyeste fjell skal være i Norge..........., jeg mener det går ann å reise fysisk også for så å reise med kraftplanter........., skjønner ikke helt at man skal legalisere noe fordi det er en kraftplante når de som aller helst vil legalisere det har tenkt å ruse seg og tjene penger på det.......... Da reiser jeg heller på andre siden av jorden så vi slipper missbruk..........
GjenopprettetMedlem
"Dag-Ove":

skjønner ikke helt at man skal legalisere noe fordi det er en kraftplante når de som aller helst vil legalisere det har tenkt å ruse seg og tjene penger på det.......... Da reiser jeg heller på andre siden av jorden så vi slipper missbruk..........

Det er her jeg, og som jeg har sett noen andre her inne også mener, at du tar feil. Det er ikke hasjrøykerne som primært tjener penger på at hasjen er ulovlig. Det er det MAFIAEN som gjør. De som driver med trafficking av narkotika på høyt plan i denne verden: De ruser seg ikke. Mafiaen og andre store mektige aktører ØNSKER at det illegale markedet skal bestå og det skulle ikke forundre meg om de bruker bekymrete foreldres argumenter for å drive lobbyvirksomhet for å hindre legalisering heller.

Ps! Nå melder jeg meg ut av denne diskusjonen. Leser man nøye gjennom innleggene er de fleste argumenter den ene eller andre veien allerede diskutert. En viktig debatt er det dog.

Min mening avsluttes med å gjenta dette:

Kanskje alle pengene staten bruker på å kriminalisere folk burde vært brukt til bedre behandlingstilbud? Nå er det årelange ventelister og krav om plettfri vandel for å få behandling (Ingen svakheter godtaes. Sprekker vedkommende i behandling er det ut på gaten og bakerst i køen på ventelistene igjen).
GjenopprettetMedlem
Her synes jeg du treffer spikeren på hodet:

Noen kjemper med nebb og klør mot hasjen og gjør den til Den store fienden, istedet for å se på årsaken til problemene tenåringene har som får dem til å ruse seg i utgangspunktet. Når det blir slik at ungdommene føler seg fremmedgjort i et samfunn der volden øker (les BA lørdag), der hjelpeapparatet blir rasert, der de fattige stadig blir fattigere, der foreldrene setter hus, bil og båt foran ungdommene, der sykdom og andre menneskelige svakheter blir spottet og folk som er Dumme nok til å bli syke blir mistrodd og sparket i av skattebetalere.. osv osv. så kan man forstå behovet for å rømme. Hasjen kan neppe beskyldes for å være årsaken til disse problemene.

Jeg gjør virkelig ikke hasj til Den store fienden. Som jeg skrev i det første innlegget mitt, så er nok hasj et "bedre" og "snillere" rusmiddel enn f.eks alkohol. Det er ikke til å stikke under en stol at vi har store problemer med alkohol og virkningene av den (vold, ødelagte familier mm) i dette landet.

Det er ikke lett å være tenåring - hverken her i Norge eller i andre kulturer. Jeg mener at om vi sier at det er greit å røyke hasj, så vil vi helt klart se en kraftig økning i bruken. Selv om mange har prøvd, så velger de fleste å la være å bruke det, nettopp fordi det er ulovlig. For de aller fleste er det en stor bøyg å skulle bruke narkotika, som hasj er klassifisert som. Jeg tror overhodet ikke på at vi kan kontrollere folks bruk, og da yngre mennesker helst, ved å selge hasj "over disk". Det er ikke noe problem for en 14 åring å få tak i alkohol, selv om det er aldri så ulovlig for mindreårige.

Det er vanvittig enkelt å ruse seg med hasj. Det er billig og rusen er "usynlig". Det er fryktelig enkelt for en tenåring som har det kiipt å røyke en bom for å rømme fra den vonde virkeligheten. Jeg tror rett og slett ikke at legalisering er den rette veien og gå. Det er samfunnet som har skylden, og ja - vi får politiet aktivisert med andre saker om vi legaliserer hasj/marihuana, men det blir absoultt ikke noe enklere å være ung av den grunn. Jeg vet godt at det er et kjempeproblem, men jeg nekter å tro at problemstillingen med unge mennesker som vil ruse seg bort fra virkeligheten forsvinner eller blir mindre om vi sier at det er okei å røyke hasj.
GjenopprettetMedlem
Jeg traff en 18 åring i oslo som netopp hadde skutt heroin for første gang... Hun hadde brukt speed og andre harde soffer i flere år nå... Hun hadde prøvd å  hjelp til avrusning men ble fortalt at det var desverre ikke mulig... Grunnen var at hun ikke hadde vært rusmisbruker lenge nok...
Anonymous
"rokkingfakkingroll":

Jeg traff en 18 åring i oslo som netopp hadde skutt heroin for første gang... Hun hadde brukt speed og andre harde soffer i flere år nå... Hun hadde prøvd å  hjelp til avrusning men ble fortalt at det var desverre ikke mulig... Grunnen var at hun ikke hadde vært rusmisbruker lenge nok...

Veldig trist å høre. I en kultur som Norge så er det ekstremt mye undertrykking av maskulin kraft  - undertrykking av følelser. Og hvor det er vanlig med fest og drikking i tidlig ungdomsår så blir det jo bensin på bålet ang enda mer undertrykking....Jeg skulle ønske hun hadde erfart Iboga - det er mange rundt omkring i verden som har blitt kvitt rusmisbruket takket være Iboga. Jeg skal fortelle mer om hvorfor Iboga er så unikt. Jeg fikk flere a-haopplevelser i Iboga-seremonier nå nylig jeg var med på.
Anonymous
Det er en diskusjon av flere ting i denne tråden. Mariuhana/Hasj = Kraftplante? er rubrikken og var vell et spörsmål, om det virkeligt er sånn – at hasj og marijuana er kraftplanter. Kanske skulle tråden har splittets? En diskusjon om man kan bruke hasj som sjamanskt hjelpemidler og en annen diskusjon om legalisering/kriminalisering og risikoer for unge mennesker?

For meg er förste diskusjonen uinteressant, då jeg tenker og tror at det går like bra uten kraftplanter, men det nok tar lengre tid og krever mer av den som utöver sjamanisme. Jeg er mer interessert av det senere spörsmålet, for jeg er interessert av healing.

Og spörsmålet for meg blir, hvordan vi ger unge menneskker ideg, en bra miljö at få vekse i og forbli hele i. Kan vi engegera oss i verden og de mennesker som bor i den, eller ska vi sitte hjemme og röke og lete av visjoner? Min syn er litt krass, for min yrkesutövelse er rettet mot unge mennesker og jeg sier på när hold, vad som skjer... og det som skjer er ikke avhengig tilgang – det er altid noe at bruke, også bensin med katastrofale fölger og hjerneceller som dör og ikke våkner mer.

Det som er viktig i spörsmålet om unge mennesker, det er hvordan det ser ut rundt omkring en menneske. Finns det vuksne som bryr seg og ser? Finns det vuksne som stötter og forklarer, viser på alternative veier? Finns det vuksne som sier, du duger som du er?

Det går ikke og blunde for et faktum.
Vill jeg at min datter ska röke på? Nei.
Hva ska jeg gjöre da?  Röke på? Nei.
Kan jeg gjöre noe for dem som inge gode forbilder har? Ja
Kan jeg hjelpe til og gi en bedre miljö? Ja, men ikke allene.

Jeg og min kollege har på 3½ måned lykkets rokke minst 1 destruktiv tankebane i varje individ, i en gruppe om 12 unge mennesker. Vi har fått 11 at forstå, hvordan bensin slokker hjernen og ikke er et alternativ til rus. Jeg håper at de 11 noen gang kan snakke en person var til rette, när de sir noen stå der med bensindunken.

Alle har ikke foraldrer som klarer og kan dette.
Hvordan kan DU vare en healer og hjelpe ungdommen til ett friskt, sunt og helt liv?

Det er for meg et viktigere spörsmål, enn legalisering/kriminalisering.
Anonymous
Jeg er så enig med deg her, Lie.
Motivasjon og veiledning er viktig og grunnleggende. Men du trenger visst ikke være en dårlig forelder for at dine barn skal "mislykkes" i så måte.
It`s a jungle out there! Lett og gå vill, spesielt hvis følgesvennene er flinkere til å overtale og "veilede" enn du som forelder er.
Og i dagens samfunn skal jo barn få lov til å være mye mer frie og ha større og større bestemmelsrett enn før. Dette samtidig med en "katastrofal" utvikling og stadig større krav til de unge, gjør det hele ganske så kaotisk og uoversiktelig.
Har til tider problemer med å henge med jeg!
GjenopprettetMedlem
la menneske bestemme selv.. det er min formening  :wub:
Sensis [Crawler]
Med dette anser jeg debatten i denne tråden for avsluttet og stenger emnet.

Ailo Gaup