Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Jeg har vært i tenkeboksen en stund. Jeg er misfornøyd med den veien debatten har tatt og tonene i en del av innleggene. Jeg har besluttet at alle innlegg om entheogener og medisinplanter inntil videre skal sendes til
ailo@sjaman.com
for gjennomlesning før de eventuellt kan publiseres.
Alle som ikke følger denne anmodning, vil få sine innlegg fjernet og kan bli nektet adgang til å komme med innlegg i fremtiden.
Jeg har også fjernet innlegg som ikke berører meg og ikke står for Sjamansonens linje og den intensjon jeg har for arbeidet. Om refuserte forfattere har noen reaksjoner, bes de vennligst sendes meg på ovennevnete adresse.
Ailo Gaup
Anonymous
Veldig klokt og fornuftig.

GjenopprettetMedlem
Takk for det, Ailo!
Mvh
kariw
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ailo
Det var en skam, at det var nødvendigt.
Hilsen Shamanen

GjenopprettetMedlem
Hei.
Jeg har forståelse for standpunktet, og kommer i framtiden til å tilstrebe en saklig tone i mine innlegg.
Mvh
Jacobsen
Francis [Bot]
Fornuftig...
Ahrefs [Bot]
Hei alle sammen! Jeg har også vært i tenkeboksen en stund:
Jeg finner det svært beklagelig at Ailo føler seg tvunget til å se igjennom og eventuellt sensurere innlegg om enteogener før de overhodet er publisert, men jeg skjønner hvorfor når debatten har tatt en slik vending. Det er bare så trist at man kan skrive innlegg om nasjonalisme og sjarlatansjamaner og bli mottatt her med høflighet og omtanke, mens debatt og informasjon om planter og deres ekstrakter som er naturlige fenomen skal bli møtt med ekstrem intoleranse, ignoranse, kverulering, torpedering og jeg vet ikke hva. Jeg har bitt tennene sammen i håp om at tiden kanskje var moden denne gangen på tross av bl.a. Trummans advarsler . Jeg gir jo aldrig opp når det er noe jeg virkelig tror på, og er dessuten vant til å bli stigmatisert og sett på som en særing med usunne særinteresser! Slik er verden, og hekser og alkymikere har jo blitt forfulgt og forsøkt utryddet her i Vesten gjennom de siste 2500 år, så dette er jo ikke akkurat noe nytt. Vi er vant til å vente. Det er det krigere gjør best, som Don Juan sier. Det var i hvert fall verdt nok et forsøk. Vi blei jo heldigvis ikke brent fysisk denne gangen, kanskje bare anmeldt KRIPOS!
Planteveien og dens alkymiske transformasjoner er min hovedpraksis og jeg finner derfor liten glede i å være administrator i et forum hvor jeg ikke kan diskutere min praksis i åpenhet, selv om det medfører saklige og usakelige angrep fra folk med begrenset forståelse eller andre agendaer. Det er hovedsakelig planteveien som praksis for å hjelpe andre og meg selv som er viktig for meg, ikke prinsipielle spørsmål grunnet i relativitet eller dagens håpløse situasjon. Politikk og polemikk har aldri vært min sterke side, og de fora der dette blir hovedtema og som dessuten lar seg påtvinge sensur ser jeg det derfor best å holde en viss avstand til. Jeg tror på å leve livet slik det åpenbarer seg for meg og ikke slik ytre autoriteter mener det bør ledes. Arbeidet som administrator her på debattsonen har gitt meg en mengde nyttige erfaringer rundt denne problematikken og en mye videre forståelse av det enorme gapet som ligger mellom dagens utøvere av sjamanisme og en naturlig åndelighet basert på respekt, forståelse og frihet for den kraften som gjennomtrenger alt. Vi har en lang, krokete tråd å nøste inn.
Det er med en trist sjel jeg derfor velger å overlate administratoroppgaven til andre og selv drar utenlands for å praktisere i landflyktighet, men jeg kommer selvfølgelig til å fortsette som nettredaktør for Sjamansonen og delta her som (u)vanlig medlem også i framtiden. Sjamaniske teknikker som ikke er basert på planter opptar meg virkelig og utgjør en stor del av min praksis også, og jeg leser med glede de flotte innleggene som folk her på debattsonen inspirerer hverandre med.
Takk for alt dere har lært meg det siste halve året, og for all støtte og glede jeg har følt gjennom disse sidene som administrator! Håper jeg har klart å dele litt av meg selv med dere også!
Med håp om en lysere, mere enteogen framtid og snarlig frigjøring av misforståtte molekyler,
lasse
GjenopprettetMedlem
Hei lasse
Enig med deg. Trist at du slutter som administrator

Trist at ikke debatten om enteogener kan foregå med respek for andres livsoppgaver

Jeg har fulgt med på debatten i det siste og noen av innleggene har vært veldig farget av uopplysthet, for å si det sånn. Jeg er heller uvitende om plantefolket i sin helhet (sel om jeg faktisk er bonde!!), og hadde håpet å lære masse om eneogener da jeg så at det gikk en debatt her om dem. Men, debatten har vært på et helt annet nivå enn det jeg hadde forventet, dette er jo et forum for sjamanisme. Selvsagt skal man følge med i tiden og hva som rører seg blant folk, men nå man så engasjerer seg i et emne bør man også prøve å være så objektiv som mulig.
Det er nok som du sier. Verden (den vestlige) er ikke klar enda. Får håpe at den blir det snart.
Lykke til med din videre utforskning og praksis. Håper at du er innom her en gang i blandt og deler med deg av din visdom
Hilsen alabast
Francis [Bot]
Vil bare ønske deg lykke til videre "på din ferd" og i din utvikling, Lasse!! Stå på!!

Anonymous
Lykke til videre!

Og håper veiene krysses en gang slik vi kan møtes i fremtiden

GjenopprettetMedlem
Lykke til videre, på alle plan! - jeg synes du går ut av denne rollen med all ære i behold, som en ekte kriger
og skulle jeg noen gang kjenne at plantene roper, så tror jeg jeg vet hvor jeg skal gå
Lille Ulv
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Lasse
Må Gud være med dig hvorend du befinder dig

Jeg vil savne dine indlæg
Hilse Shamanen

Anonymous
Man gjør sine valg..og Lasse du gjorde ditt..

Lykkke til uti den store spennende verden,,, den kan by på mangt om man lar tingene få komme til seg.. og prøver og forstå den med utfra din oppfatning og din synsvinkel.
Mvh
*Skapheksa*

GjenopprettetMedlem
Jeg ønsker deg god tur, lasse, og vil minne deg på om at du er privilligert, tross alt.
Visshet har krysset din vei. En sak å brenne for i samme pakke.
Det magiske knips har gjort sin virkning.
Du har drøssevis med ugjort arbeide, hører du?
Regn med å skjære deg til blods før Tornerose våkner....
Sommerhilsen fra
Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Hei, hei!
Ja dette var triste nyheter for oss som snakker fra levra og mener ting uavhengig av lovverket. Da er det vel bare å grave seg ned igjen for oss..... og vente på høsten

Men fatt mot psykonauter og somasjamenn, det er like reelt og ikke mindre sant selv om det ikke blir debattert her lenger.....
Uansett lykke til med arbeidet her i sonen, jeg liker jo sidene deres men sensur har jeg bare dårlige erfaringer med så jeg takker for meg og vandrer videre, vi sees kanskje innimellom..
God sommer til alle!
hilsen en i fremtiden stum Stig Petter

GjenopprettetMedlem
Me too, couldn´t agree more with Stig Petter for once.... I´m out of here! At least now you know Lasse...
10.119.2
pra' vA'tA iva do'dhatA Forth like raging winds
u'n mA pItA' ayaMsata The drinks have lifted me up.
kuvi't so'masyA'pAm i'ti Have I drunk of the soma? Yes!
10.119.3
u'n mA pItA' ayaMsata The drinks have lifted me up,
ra'tham a'zvA ivAza'vaH as swift horses lift up the chariot.
10.119.4
u'pa mA mati'r asthita Inspiration has come to me,
vAzrA' putra'm iva priya'm like a bellowing cow to her precious son.
10.119.5
aha'M ta'STeva vandhu'ram I, as a craftsman the chariot seat,
pa'ry acAmi hRdA' mati'm I bend around in my heart this inspiration.
Rollo, the high roller, has left the building..

GjenopprettetMedlem
Jeg er jo litt ny på dette med sjamanisme, og for meg virker det litt skremmende, noen av de innleggene som har vært. Men det virker på meg som at fokus lett faller mer over på
midlet enn målet
Jeg syns derfor det er bra at dette blir redigert.
Anonymous
"Stridshjelp":
Ett annat val man har som forum-admin är att öppna ett "enteogen-forum" som KUN enkelte har adgang till och kan se (osynligt för alla andra); f eks dem som driver med enteogen-sjamanisme, dem som är genuint intresserade - då med åldersgräns och en skriven "application" för att få tillgång till det. Kanske en ide till framtiden, Ailo.
Mvh,
Thomas
Pr. nå vil jeg gjerne at det som skrives på Sjamansonen skal tåle dagens lys. De som vil diskutere lukket henvises til Animistisk Trossamfunn eller andre "molekyl"sider. Legg gjerne inn linker.
Mvh Ailo
Anonymous
Att det gått så långt att människor väljer att lämna sonen bara fordi Ailo beslutat att köra med sensur av enteogen-artiklar syns jag är å överreagera lite. Man kan väl skriva om sina erfarenheter och upplevelser ändå även om man inte rabblar upp vilka enteogener man jobbat med - eller går inte det? Är det inte upplevelsen och erfarenheten som är det viktiga att förmedla? Vad vi lärt oss?
Ett annat val man har som forum-admin är att öppna ett "enteogen-forum" som KUN enkelte har adgang till och kan se (osynligt för alla andra); f eks dem som driver med enteogen-sjamanisme, dem som är genuint intresserade - då med åldersgräns och en skriven "application" för att få tillgång till det. Kanske en ide till framtiden, Ailo.
Jepp, enig med Trumman at noen overreagerer ved å forlate forumet. Det finnes løsninger og det handler om å se løsninger. Og synes forslaget til Trumman der sånn var veldig bra. Og at det kan være en fin løsning for dem som vil snakke mer om enteogener ang sjamanismen uten at "alle" ser det - men bare for dem som har adgang til enteogen-forumet.
GjenopprettetMedlem
En siste lille ting før jeg tar permanent sommerferie
Jeg beklager at jeg ved et par andledninger har sitert fra rig veda, denne elste av alle narkotikapropagandaskrifter. Men til deres undskyldning vil jeg si denne ble skrevet før en gruppe amerikanske kapitalister ikke syntes de var rike nok og bestemte seg for å starte en `war on drugs` så de kunne få til salt i maten for en håndfull tiår siden.
Og hva visste vel egentlig disse halvapene i India for tusenvis av år siden, de hadde jo ikke tv engang..og i hvert fall ikke bredbånd!
Så jeg må bare beklage på deres og min egen vegne for å ha vært veldig naiv og dum, jeg skal aldrig gjøre det igjen, hører dere det Kripos, aldrig mere RigVeda på meg!
Nei takke meg til amerikanerene som vet alt og som har midler til og få spredd visdommen sin over hele kloden, også til India og det sentrale østlandsområdet virker det som, så vi slipper å leve i uvitenhet lenger, er vi ikke heldige?
Nå vet dere hvor jeg står, hvor står du?
Så ikke tvil på patriotismen min, men det kommer veldig an på øynene som ser
Never stop banging your head in the wall og god sommer alle sammen!

Anonymous
"Rollo":
En siste lille ting før jeg tar permanent sommerferie
Jeg beklager at jeg ved et par andledninger har sitert fra rig veda, denne elste av alle narkotikapropagandaskrifter. Men til deres undskyldning vil jeg si denne ble skrevet før en gruppe amerikanske kapitalister ikke syntes de var rike nok og bestemte seg for å starte en `war on drugs` så de kunne få til salt i maten for en håndfull tiår siden.
Og hva visste vel egentlig disse halvapene i India for tusenvis av år siden, de hadde jo ikke tv engang..og i hvert fall ikke bredbånd!
Så jeg må bare beklage på deres og min egen vegne for å ha vært veldig naiv og dum, jeg skal aldrig gjøre det igjen, hører dere det Kripos, aldrig mere RigVeda på meg!
Nei takke meg til amerikanerene som vet alt og som har midler til og få spredd visdommen sin over hele kloden, også til India og det sentrale østlandsområdet virker det som, så vi slipper å leve i uvitenhet lenger, er vi ikke heldige?
Nå vet dere hvor jeg står, hvor står du?
Så ikke tvil på patriotismen min, men det kommer veldig an på øynene som ser
Never stop banging your head in the wall og god sommer alle sammen! :beer:
:question:
GjenopprettetMedlem
Denne saken hadde så mange sider. Hva skal jeg si? Jeg har lært mye.
Jeg er glad for hver dag sjamansonen eksisterer, og det virker for meg som Ailo tar vare på prosjektet.
Ønsker Lasse gode turer, og håper å få høre noen røverhistorier.
Anonymous
jeg skjønner ærlig ikke talt vitsen jeg, det er helt lovlig å snakke om entheogener. en annen ting er at entheogener er noe som er viklet inn i sjamanisme verden over. men å snakke slik her er som å gå på kristent allmøte å påpeke ting som er galt med bibelen... *holder kjeft*