Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Jeg syntes tonen i de siste innleggene dine ble mer og mer uvennlig. Det og eksemplene du trakk frem fra linksamlingen vår, gjorde at jeg fikk behov for å redigere de fremtidige innleggene om entheogener. Men grunnen er ikke nødvendigvis den du tror.

For de historiene du trakk frem om safe shooting og tenåringers heroinbruk, finnes også i linksamlingen til Animistisk trosfellesskap. Og for et fellesskap som vil være lovlydige, er vel det mer uheldig enn for crazye sjamaner.

Så hadde jeg hatt redaktørmulighet tidligere, kunne jeg i alle fall ha bidratt til å stoppe dette.  Det er vel dette også som kalles å pisse i egen brønn.

Hva kan ikke visse medier gjøre ut av det at en organisasjon som vil være totalt legal, samtidig fører til torgs linker til artikler om safe shooting og tenåringers heroinrus? 

Og hva kan ikke narkopolitiet tenke om det som omtales på lukkede sider, når det som er offentlig tilgjengelig der kan virke både selvmotsigende og dobbeltmoralsk?

Jeg gjenleser den artikkelen om enthogener og lovverket som du skrev for oss på Sjamansonen. Den er mer enn streit. Men de siste artiklene dine kaster et underlig lys over disse dine ord og din innsats. Jeg tror ikke det styrket verken din eller animismesakens kredibilitet, verken blant sjamanspirer eller hos narkopolitiet.

Du får ikke mange venner av sånt, Andreas....

Og med dette sagt, retter jeg blikket fremover.

Mvh. Ailo Gaup
knunett2
Hei Ailo,

Jeg skrev i en privat mail til Trumman at jeg ikke kom til å skrive mer i Sjamansonen, men dette innlegget fortjener et svar.

Jeg beklager hvis sakelige innlegg har fått deg til å ta debatten personlig. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal miste venner på grunn av en sakelig debatt. Jeg håper i alle fall at folk klarer å skille mellom sak og person, selv om det ikke alltid har vært tilfelle her i forumet.

En sakelig tone er ikke den samme som en uvennlig tone. Jeg har skrevet med ironi noen ganger, men det er ikke for å være uvennlig eller provosere. Det er viktig å skille mellom provokasjon og kraftige uttrykk som gjør at man innser alvoret i en sak. (Det er ikke alltid kraftige uttryksmåter treffer, og de kan misoppfattes noen ganger, men de kan også få hver og en av oss til å gå i tenkeboksen.)

Jeg finner det litt overraskende å bli vurdert ut fra tone, og ikke ut fra argumenter. Er det slik at alle vil få en reprimande fra admin dersom de ikke har vennlig nok tone når de er uenig med deg Ailo?

Alle som kjenner litt til SMS og nett-beskjeder vet at det som skrives kan oppfattes annerledes enn intensjonen. (Det er vel derfor man har funnet opp smileys, for å etterligne ansiktsuttrykk). Jeg kan love deg at jeg har ikke hatt en intensjon om å krangle eller få uvenner. I denne debatten har jeg ofte ledd godt, særlig av de kreative innspillene fra Jacobsen. Jeg kan ta en debatt veldig alvorlig samtidig som jeg ler av den. Det er jo bare ord.

Animistisk Trosfellesskap har ingen lenke til sider som gir informasjon om heroin. Jeg har gått gjennom lenkene våre og har kun funnet info om hvordan Iboga kan kurere heroinmisbruk. Men hvis du har sjekket sidene bedre enn jeg har gjort og kan dokumentere at noen av dem innholder slik info, så vil de bli slettet umiddelbart.

Vi valgte bort Erowid nettopp fordi opplysninger om narkotika blir gitt med en gang man clicker på ”Plants & drugs” på førstesiden. På førstesiden av Erowid er det bilder av hvite piller og pillebokser. Admin må ha sett dette siden det sto i Sjamansonens lenkeliste: info, info og mer info om psykoaktive substanser. Men dette er ikke noe ”big deal” egentlig, fordi det er veldig enkelt å slette ting som er lagt ut på nettet.

Jeg la ut sidene om ”Safe shooting” og 16-åringens LSD-opplevelser, fordi flere i Sjamansonen har brukt som argument at ungdommer og umodne mennesker ikke leser Sjamansonen. Hvis så er tilfelle, så er det heller ikke noe problem å gi info om heroin og LSD. Men det var visst et problem likevel, fordi plutsetlig kommenterte ingen disse innleggene, og de ble til slutt også fjernet. (Innlegg om Alrune, som er farlige enn heroin, er imidlertid tillatt, fordi det er ”sjamanistisk”) Info om heroin ligger allerede ute på torget når Sjamansonen har en lenke til Erowid.

Sjamansonen er åpen for tibetansk buddhisme, følgelig innlegget om LSD i forhold til tibetansk buddhisme. Sjamansonen hadde også en lenke til Erowid som har publisert denne artikkelen til Leary. LSD er ansett som medisin av veldig mange skolemedisinere, så hvorfor ikke skrive om LSD når man kan skrive om Ayahuasca som medisin? De positive medisinske virkningene av LSD er faktisk bedre dokumentert, vitenskapelig sett, enn Ayahuasca. Det samme argumentet gjelder i forhold til MDMA. Jacobsen skriver om Cannabis som medisin, så da burde det være like relevant å skrive om MDMA som medisin. Du skriver selv i ditt innlegg til Stig/Rollo at du er åpen for gode artikler om forholdet mellom ecstasy og Ayahuasca.

En debatt om kunstige enteogener er også relevant i forhold til nysjamisme som tillater tromme-cd’er, plastikktrommer og online-sjamanisme. Hvem skal bestemme at en plastikktromme er legitimt mens LSD er feil selv om dettes stoffet er videreutviklet av Ergot? Skal du bestemme det Ailo?

La meg utdype: For mange indianere i Nord-Amerika er trommen Moder Jords hjertslag. For dem er en plastikktromme det samme som et plastikkhjerte. Jeg sier ikke at de nødvendigvis har rett i dette. Jeg kjenner litt til dine argumenter via boken din. Men det viser at plastikktrommer kan være like kontroversielt som kunstige enteogener.

Innlegget om Opium burde også være naturlig ut fra den åpne policy’en til Sjamansonen, fordi Opium er et enteogen som animistiske healere røykere. Men det innlegget ble klippet vekk. Hvorfor det? Kan det være fordi innlegg om Opium viser hvor alvorlig saken vi drøfter faktisk er? Saken dreier seg om substanser som kan føre til innleggelser på sykehus, og derfor velger jeg å uttrykke meg kraftig, slik at enkeltpersoners liv og helse ikke forsvinner i snakk om ”den store planen” eller ”kjipe myndigheter”.

Til slutt så regnet jeg med at du ville slette disse innleggene, og hvis du ikke hadde gjort det, så ville jeg gjort det selv.

Det som er litt forunderlig er at jeg nylig fikk en privat mail fra admin (Trumman) hvor jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke tok opp denne policy-debatten privat med Lasse og Ailo i stedet for å ta den i forumet. Sjamansonen er altså åpen for innlegg om Fleinsopp samtidig som man helst vil ha policy-debatter på bakrommet?   

Jeg har ikke vært dogmatisk imot et åpent forum. Jeg har kun argumenter mot dette, og ventet på gode motargumenter. At du nå skal lese alle innlegg kan godt kalles redigering, men det virker litt som en form for sensur. (En redaktør i en avis kan velge hvilke lesebrev som skal inn i avisen, men nettet blir litt annerledes.) Trumman har foreslått et lukket forum hvor man får adgang hvis man skriver til admin og viser et seriøst engasjement. Da slipper man ”sensur”/redigering, debatten blir friere og man unngår at useriøse mennesker blir inspirert av gode historier om Fleinsopp. At en admin skal velge ut hvilke historier som er gode, eller hvilke forfattere som har kredibilitet, virker ikke som en god løsning.

En feil ved nettsiden til Animistisk Trosfellesskap er at vi har latt lenkelisten til enteogen-sider være på den åpne delen av nettsiden. Det beklager jeg. Den vil bli fjernet.

Enteogen-miljøet i Norge, som kansje egentlig bare er et løst nettverk av enkeltpersoner som møter til seremonier nå og da, har ikke vist noe interesse for å følge menneskerettsloven i praksis. Derfor ser jeg liten grunn til å forsvare dette ”miljøet” juridisk ut fra denne loven. Samtidig har ingen kritikere av enteogener vært villlige til å ta den etiske, medisinske, og juridiske debatten på vårt forum. Av disse to grunner blir nettsiden til AT nedlagt, fordi nettsiden ble hovedsakelig opprettet for å ha en sakelig debatt med kritikerne. Naturreligioner og internett hører for øvrig ikke sammen, så det vil ikke være noe tap sånn sett.

Du skriver om ”korsfarere”. Jeg har ennå ikke sett et innlegg i denne debatten som minner om korstog. Hvis det er slik at du oppfatter sakelige innlegg som korstog, så får det være din oppfatning… Og når det gjelder provokasjon, så vet Lasse, Jacobsen og jeg av egenerfaring at du er ikke fremmed for ”provokasjon”. Men hvis jeg hadde visst at du tok denne debatten så hardt, så ville jeg formulert meg mykere.

Vennlig hilsen

Andreas
Anonymous
"Det som er litt forunderlig er at jeg nylig fikk en privat mail fra admin (Trumman) hvor jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke tok opp denne policy-debatten privat med Lasse og Ailo i stedet for å ta den i forumet. Sjamansonen er altså åpen for innlegg om Fleinsopp samtidig som man helst vil ha policy-debatter på bakrommet?"

Andreas, du fick ett mail av mig, Thomas, inte av admin. Jag är moderator - när man skriver på vegne av det ämbetet, undertecknar man också sina brev Moderator, eller liknande.

Frågan var inte alls menad om att ta någon debatt "i bakrummet" - jag undrade varför du inte frågade dem direkt vad policyn var, (så du kunde få ett rakt, hurtigt svar) så vi skulle slippa fler, var det ironiska du kallade dem, inlägg om heroin och annat som du cut n pastat in i forumet.

Jag kan förstå varför du gjorde det, men tyckte just det var lite väl barnsligt, speciellt med tanke på dina övriga inlägg ang enteogener (både här och på animism-siden) som varit mycket sakliga, intressanta och upplysande.

Men jag kan förstå att man inte vet vilken väg man skall gå då forumet (än så länge) saknar FAQ.

Synd är också att folk blandar ihop sak med person, hoppas alla lärt sig ngt om det genom detta.

Mvh,
Thomas
Anonymous
Andreas:
Jeg kan ta en debatt veldig alvorlig samtidig som jeg ler av den. Det er jo bare ord.

Bare ord? Ord kan jo være ganske kraftfulle og det er en viktig måte å formidle ting på. I mantraer er det mye kraft,healing og visdom i. Så å bruke ord riktig og ha en konstruktiv intensjon er mer viktig enn du sier her sånn i ditt innlegg etter min mening. Jeg likte heller ikke tonen og måten du skrev på - det kan lett misforstås og er det ikke bedre å være konstruktiv i ordbruken enn å skape misforståelser og kaos? Uansett er du velkommen til å skrive mer på dette forumet i en helt annen og mer konstruktiv tone. Det er viktig å formidle konstruktivt med ord på slike forum som dette skjønner du 8)
Uansett lykke til videre på din ferd om du ikke skriver mer her.  :respect:
knunett2
Hei Thomas,

E-posten din kom fra ”webmaster@sjaman.com”, så jeg regnet med at det var i embets medfør du uttalte deg. Om det er moderator eller admin spiller mindre rolle. Ailo har vært i tenkeboksen, og debatten har fortsatt videre, så hvorfor plutselig ringe Lasse og Ailo for å få et kjapt svar?

Selve innleggene om LSD, MDMA, Opium og heroin var ikke ironiske, men i disse stilte jeg noen spørsmål på en måte som var litt ironisk. Hvis du oppfatter disse som barnslige, så beklager jeg det, men de var overhode ikke ment som det. Kan du ikke komme med argumenter mot dem i stedet for å bare kommentere form og stil? Kan du utdype hvorfor de var barnslige? Noen av svarene til Stig Petter og Ædni var riktignok ikke Aftenposten-stil, men jeg svarte bare i samme tone som dem. Etter at du åpnet for tips til psychedelia.dk og plakater om knarkare, så har jeg sluttet å ta Sjamansonen så veldig seriøst, så svarene ble deretter. Men det bør være litt takhøyde uten at man får private meldinger hvor du kommenterer innlegg slik: ”Som att gödsla inomhus..”   

Hei David,

Jeg skriver i innlegget ovenfor at jeg noen ganger velger kraftige uttrykksmåter. Jeg har hatt en konstruktiv intensjon hele veien, men ord og info om Fluesopp og Fleinsopp kan skape kaos og innleggelser hvis "gode historier" inspirerer umodne mennesker og ungdommer til å innta dem. Jeg har derfor skrevet om LSD, ecstasy og Opium for å sette tingene litt i perspektiv. Bortsett fra litt ironi i tonen har jeg ikke vært uhøflig eller uvennlig på noen som helst måte. Kan du eller Ailo vise til én setning hvor jeg er uvennlig eller uhøflig mot en person i dette forumet? 

Du skriver "Det er viktig å formidle konstruktivt med ord på slike forum som dette skjønner du." Bortsett fra svarene til Ædni og Stig Petter har jeg, så vidt jeg husker, kun stilt spørsmål og lagt ut artikler. Jeg har ikke en gang påstått at jeg har rett i denne saken, men vært åpen for motargumenter.  Hva er galt med det?

Jeg er kritisk til internett nettopp fordi denne kommunikasjonsformen skaper lett misforståelser. Denne debatten bekrefter for meg at det er langt bedre å snakke ansikt til ansikt med mennesker.

Mvh

Andreas
Anonymous
Jeg er kritisk til internett nettopp fordi denne kommunikasjonsformen skaper lett misforståelser. Denne debatten bekrefter for meg at det er langt bedre å snakke ansikt til ansikt med mennesker.

Det er helt klart bedre å snakke ansikt til ansikt med mennesker. Men det går an å han en viss vennlig og konstruktiv tone på internett også da :)
Jeg er ikke interessert i en debatt der en skal påpeke og hente tilbake når og hvor du var lite konstruktiv eller ikke. Men flere følte vel at du ikke var så konstruktiv i dine siste postinger. Og får å være etterpåklok så burde du vel spørre via PM til Ailo f.eks om hva som kunnne bli sagt eller ikke - men gjort er gjort.  Og du var konstruktiv i dine første postinger her på Sjamansonen. Men det finnes mer konstruktive ting å snakke om enn dette. Det er bedre å la det ligge enn at det skal analyseres i hjel. Så kan alle lære av dette inkl meg selv,du og andre.  Det er mitt råd - at du også går over til PM ang rundt dette istedenfor at en skal analysere alt ihjel som blir sagt. Men å vite hvor grensene går kan du snakke med Ailo om via PM. En kan jo vite sånn noenlunde hvor grensene ligger.
Anonymous
"Andreas":

E-posten din kom fra ”webmaster@sjaman.com”, så jeg regnet med at det var i embets medfør du uttalte deg. Om det er moderator eller admin spiller mindre rolle. Ailo har vært i tenkeboksen, og debatten har fortsatt videre, så hvorfor plutselig ringe Lasse og Ailo for å få et kjapt svar?

Aj då! Det visste jag inte. Jag sände dig ett PM jag. Visste inte att det skulle bli vidareskickat med den addressen :( dumt.
knunett2
Alt i orden Thomas!

Hei David,

Når det stadig gjentas at jeg har en feil tone, så det er naturlig å be om en begrunnelse for denne påstanden. Debatten om policy har nå pågått en evighet, så jeg forstår ikke hvorfor vi plutselig skal gå over til PM. Mine siste posteringer var relevante i debatten, og det har jeg begrunnet i svaret til Ailo. Kan noen snart komme med motargumenter i stedet for å drøfte toner? Fint hvis vi kan la dette ligge en gang for alle.

Mvh

Andreas
Anonymous
,
Anonymous
"Andreas":

Alt i orden Thomas!

Hei David,

Når det stadig gjentas at jeg har en feil tone, så det er naturlig å be om en begrunnelse for denne påstanden. Debatten om policy har nå pågått en evighet, så jeg forstår ikke hvorfor vi plutselig skal gå over til PM. Mine siste posteringer var relevante i debatten, og det har jeg begrunnet i svaret til Ailo. Kan noen snart komme med motargumenter i stedet for å drøfte toner? Fint hvis vi kan la dette ligge en gang for alle.

Mvh

Andreas

Du tøyde grenser i hva som skulle bli sagt og ikke ang enteogener. Og måten du gjorde det på reagerte jo mange flere på inkl meg. Nok er nok for min del i denne debatten. Så kan vi alle lære av det og det er bedre å ikke analysere seg i hjel heller.  :exclaim: >:(
GjenopprettetMedlem
toner skaper vibrasjoner
Anonymous
"CraftWolf":

toner skaper vibrasjoner

Ja, positive og negative vibrasjoner.... :)
Ahrefs [Bot]
Hei alle sammen!
Jeg vil bare oppklare en ting. Thomas PM ble sendt som en PM og ikke som en mail fra webmaster@sjaman.com. Det Andreas mottok var en mailpåminnelse fra webmaster@sjaman.com om at han hadde fått en PM på debattsonen. Denne mailen ble sendt altså sendt fra adressen webmaster@sjaman.com som alle andre PM påminnelser. Disse påminnelsene forutsetter at folk faktisk leser det som står øverst i dem og det er følgende:

Du har nettopp mottatt en personlig melding fra  "brukernavn" på Debattsonen.

VIKTIG: Husk at dette kun er en varsling. Ikke svar på denne mailen.

Dette er dessverre en vanlig misforståelse blant folk som ikke leser sine mail ordentlig, og jeg får stadig svar på folks PM sendt til webmaster@sjaman.com. Så nå vet dere det! Les mailene deres ordentlig, pliiis!
For ordens skyld, det er jeg som er webmaster@sjaman.com, og det var jeg som fikk svaret fra Andreas, som jeg nå har videresendt Thomas.

God sommer!

lasse
GjenopprettetMedlem
Shamaner bør vel takle noen negative vibrasjoner. Jeg vet da pokker hvor jeg skal gjøre av dem.
koz og klemz gutter
GjenopprettetMedlem
Jeg har nå endret robotadressen som sender ut meldinger om PM og andre påminnelser til debattsonen@sjaman.com, så unngår vi kanskje lettere slike misforståelser i framtida! Folk må jo kunne sende hverandre PMer uten at det blir oppfattet som offentlig kritikk eller bakromsmanøvrering...

admin
GjenopprettetMedlem
Andreas
Det blei så stille på deg etter at jeg svarte på innlegget med E’er og personlig utvikling. Jeg beklager hvis jeg har torpedert deg på det groveste. Det var ikke meningen, men du skjønner, det  dukket opp en liten demon som overtok skrivingen. Jeg vet det er jeg som er ansvarlig.

Men jeg føler også et ansvar for andres utvikling. Jeg leste en gang noe om at ikke alt av erfaringer, opplevelser, og forklaringer bør deles med andre. Det kan sette kjepper i hjulene, og i verste fall lage kortslutning hos andre. Men jeg tror vi selv vet hva vi bør ha for oss selv når tiden er moden for det. Jeg synes det er fint om vi kan leke, og være seriøse om hverandre.
Hva gjør vel noen enteogener?
knunett2
Hei Craftwolf,

Grunnen til at det bli stille noen dager var jeg besøkte moren min i helgen og hun hadde ikke internett-tilgang fordi mannen hennes har gått over til bærbar pc med blåtann som han hadde tatt med seg til hytta som jeg forlot på torsdag morgen hvis jeg husker riktig. Du har ikke torpedert noe i det hele tatt. Jeg synes ideen om total plastikksjamanisme er kjempebra, og jeg ville gjerne utvekslet flere erfaringer og tanker om dette dersom tråden ikke hadde blitt fjernet.

Du skrev: "Hva gjør vel noen enteogener?" Bare det ikke blir mer enn fem om dagen, så er det sikkert godt for hjertet, kolesterolet og mye annet.

Jeg trekker meg nå fordi jeg har i to månder arbeidet med en internettbasert rapport for en miljøvernorganisasjon. Jeg har gått gjennom fire statsbudsjetter, og det har vært utrolig kjedelig. Debatten her i forumet har vært den eneste underholdningen innimellom arbeidsøktene, men i dag har jeg deadline og har nå sendt av gårde den ferdige rapporten. Så jeg er endelig en fri mann, og med lønna kan jeg reise! Derfor sier jeg nå bye bye and thanks for all the fish.

Vennlig hilsen Andreas

PS.

Hvis noen har lyst til å fortsette debatten, så vil jeg på forhånd si at jeg er enig med alt de skriver og jeg har trukket tilbake alle mine argumenter (de var bare foreløpig uansett).
GjenopprettetMedlem
Generell kommentar:
Nå er det vel ikke bare Andreas som muligens har driti på draget ved flere anledninger her, tror flere burde tenke på det. Lett å sitte i et glasshus osv.....

Andreas - for å ta en litt kvasipsykologisk tone: det er jo mulig at ved å ha en holdning som sier at man ikke kan kommunisere på nett da selvfølgelig ikke klarer det? - ser at denne er litt teit, men men...

Og en ting til - jeg har hele tiden under disse debattene lurt på hva og hvor du vil, ser det fremdeles ikke. Kanskje hadde ting blitt anderledes hvis du på en enkel, grei måte kunne sagt noe om det? Da tror jeg i hvert fall for egen del jeg kunne lest dine innlegg på en bedre måte.

mvh
Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Det er en tid for alt- også for digresejoner.

Nå kjenner jeg vinden er i anmarsj, det er bare å kaste loss og fylle storseilet. Hiv hoi. 

Var det ikke Erik Bye som sa at

Det er bedre å skape enn å ape

Hva er det som får oss til å skape, for Erik Bye hadde rett så er jo det å foretrekke  (noen ganger kan det vel være "nødvendig" å ape, men da er det fint hvis man vet man gjør nettopp det, jeg sliter litt med de membranene der samtidig som mellomrommet er favoritt-rommet i min sjels hus).

Jeg tror det var plantene som satte det i gang

dans (kløe i kroppen), malerier, musikk, skrik og sang ,Gud og hellig ekstase

livet handlet plutselig om mer enn det dyrene bedrev tida med

menneskene fikk seg en reise inn i dødens terreng

og fikk lyst å fortelle om det de hadde opplevd

noen fikk lyst å prøve ut disse greiene

andre betakket seg ( slik ser jeg det for meg)

slik er det det også den dag i dag, og det er vel greit

jeg tok kvelertak på misjonæren i forrige uke

men han er en seig fan, slu som en ål, vet aldri med han

Her i den "vestlige" verden, vi er jo egentlig i nord

ble narkotika forbudt omtrent da kirka begynte å miste grepet

en gang etter andre verdenskrig med moderne tider og tv.

Etter som menneskedyret er en trassig krabat
vil det alltid være noen som tiltrekkes av det forbudte, jfr kunnskapens tre.

Kan den narkomane ha noe til felles med sjamanen? Svaret er ja.

Viljen til grenseoverskridelse
Jakten på ekstase deler de
den ene desverre henfallen til hedonisme alene, den andre er opptatt av å hjelpe andre hvis han kan,
hvordan bringe fram sjamanen i "narkomanen"?

Jeg tror det må sterk lut til :beer:
selvrespekten må gjenoppbygges innenfra, 
dette kan en god støyt med lut og sang og musikk bidra til
dette er en vakker visjon for framtidas helsehus, eller kunne det vært slik nå?

Misjonæren er død, men fantasten lever. Ting må finne sin form. Metaforer skal sprute.

En vri på buddismen kommer blåsende

Før var det systemet det var noe galt med

så innså jeg at det var meg selv

nå er det systemet det er noe galt med

Til Andreas:

Jeg tror ekstasen må prøves ut i en periode
før vi kaller inn presteskapet igjen. Dette er mitt sentrale poeng. Det tok en stund å komme dit. Godt at det er gjort.
Jeg ønsker deg god tur til Mexico, hvis det er dit du skal.
Grav dypt og fly høyt.

Solhilsen fra

Jacobsen
GjenopprettetMedlem
Med 5 om dagen tenkte jeg ikke på fruktcocktail med sirupsaus, pisket krem og revet sjokolade. Jeg tenkte heller på at noen enteogener ikke er avgjørende for verdensfreden. Det virket i denne debatten som at verdensfreden skulle falle i grus om en ikke fikk uttale seg fritt om enteogener. Men det har jeg sett før, det pussige er at når en får det litt på avstand så virker det annerledes. Jeg velger å si meg enig stykkevis og delt. Også i spørsmålet om blandingen naturreligioner og internett, som var en døråpner for meg. Fortsatt lurer jeg på om nysjamanisme er en naturreligion. Det høres ut som en god ide å ta en pause fra det intellektuelle og praktisere litt. I mellomtiden lurer jeg på om jeg skal lage et program for ritual i powerpoint, slik at en bare kan sette maskinen i sirkelen.
About the fish, der fortsatt undres. Om den tørkes eller bringes med til Inkariket.
GjenopprettetMedlem
"CraftWolf":

Jeg velger å si meg enig stykkevis og delt. Også i spørsmålet om blandingen naturreligioner og internett, som var en døråpner for meg. Fortsatt lurer jeg på om nysjamanisme er en naturreligion. Det høres ut som en god ide å ta en pause fra det intellektuelle og praktisere litt. I mellomtiden lurer jeg på om jeg skal lage et program for ritual i powerpoint, slik at en bare kan sette maskinen i sirkelen.

Hei Craftwolf
Jeg vil først si at jeg har sansen for dine innlegg og måte å beskrive ting på, synes det smaker orginaltitet og ektehet, alltid med fin, lun humor. Lurer på en ting; hvorfor er det flere, inkl. deg, som sammenligner det å være på shamansonen med å bedrive shamanisme, tror du virkelig på det selv, eller tror du virkelig noen her tror på det? Jeg må bare si at jeg gjør det ikke, men en virituell prat om løst og fast kan være trivelig. Noen ganger kan man også hente fin informasjon, noe mer er det stort sett ikke å hente. Hva man har behov for kan sikkert variere fra tid til annen.

Lille Ulv :wub:
GjenopprettetMedlem
Andreas skriver at han har arbeidet i to måneder med et prosjekt og med sjamansonen som uderholdning mellom øktene. Hadde jeg gjort noe sånt hadde jeg kommet på en frekvens jeg ikke ønsker å komme på, og tankene kværner. Skal jeg komme i kontakt med naturen er jeg avhenging å ikke ha for mange forstyrrende elementer rundt meg.
Jeg skiller mellom naturreligioner, sjamanisme og nysjamanisme. Jeg skriver også at internett har vært en døråpner for meg.
Kommunikasjon via internett er omternt 100% intellektuell. Ei trommereise er omtrent 0% intellektuell. Jeg kan heller ikke helt se at jeg har sammenliknet sjamanistisk praksiss med besøk i sjamansonen. Men vi deler verktøy, tanker og erfaringer. Vi deler tull og tøys. Som vi ellers ikke hadde fått delt. Når en skriver får en ryddet litt i tenkeboksen og vokser på det.
GjenopprettetMedlem
Til Craftwolf
Takk for forklaring - skjønner litt bedre hva du mente nå.
Jeg trakk nok paralleller til tidligere debatter og satt dermed med et litt skeivt bilde.

Lille Ulv
Sensis [Crawler]
Jeg klikket meg inn på linkene dine, på tre-fire klikk var jeg inne på Erowid, der stoffet om heroin fantes å lese. . Så du hadde nok fått nissen med på lasset, du også.

Om du ikke hadde lagt ned siden tril Animistisk Trosfellesskap, så kunne jeg vist deg de klikken som skulle til. Jeg har også tråden her på min Mac.

Mvh Ailo