Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei alle
Jeg har ett problem. Jeg sådde tobakk i vår, og plantene står nå og vokser seg store og fine. Bladene fra disse hadde jeg tenkt skulle brukes til åndelige formål. Å plukke dem er vel ikke noe hokus-pokus, men åssen gjør jeg videre?? Hvis den skal røykes, skal den vel ikke være helt tørr?
Tanta mi kan huske at de dyrket tobakk under krigen, men hun husker ikke åssen den ble tilberedt den gangen (hun var 4-5 år

).
Dessuten, hvis den skal brukes i seremonier, er det da en spesiell framgangsmåte. :question:
Hilsen alabast, tobakksbonde

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Alabast
se lige dette link; det kan måske sætte dig på sporet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tobaksvare
Hilsen shamanen

GjenopprettetMedlem
Hei Shamanen
Fant desverre ikke noe der

Lette på nettet til langt på natt, har enda ikke funnet noen skikkelig beskrivelse av åssen en gjør det.
Hilsen alabast :question:
GjenopprettetMedlem
Det må vel tørkes på en eller annen måte og hakkes etterpå...slik som en tørker urter??Tror jeg, ,,men vet ikke sikkert, har aldri gjort det
Anonymous
Jeg har ikke peiling på hvordan man gjør det, men jeg ber om at du snart får svar

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Alabast
Jeg kunne forstille mig soltørret, hvor du sætter bladene på en tråd og hænger dem op et sted hvor solen kan tørrer dem men regnen ikke kan nå dem (i et vindue)
Men jeg laver ikke mit eget tobak... men laver arbejder med friske laubærblade, som jeg tørrer..
Held og lykke
Hilsen shamanen

GjenopprettetMedlem
Hei Shamanen
Kan nok ikke henge tobakken i sola. Etter det lille jeg har skjønt, skal den tørkes langsomt i skygge, med endel luftfuktighet fordi den skal modnes i prosessen. Da skifter den farge fra grønn til gul/brun og den skikkelige smaken/aromaen kommer fram. Men jeg vet ikke om dette er nødvendig da, når den skal brukes til seremonier eller gis som offer/gave... :question:
Hilsen alabast, kunnskapstørst

Yahoo Slurp [Bot]
Hej Alabast
Der kan man bare se

det er fordi jeg ikke ryger

Find du nogle du kan give dig bedre råd, - nogle der ved noget om det
Hilsen shamanen

Anonymous
Ett ord folkens:
www.google.com >:(
Harvesting and Curing
Due to the needs for proper harvesting and curing tobacco, there is very little home or garden production of tobacco for personal use. Another deterrent to home production of tobacco is the need to age the cured tobacco for one to three years or longer. The following suggestions are not based on any experience or research information, but are only the opinion of the writer. However, some producers of home-grown leaf have developed harvesting and curing techniques that are satisfactory for them and often they share their experiences with others.
Tobacco may be cured with heat added or it may be air cured. There does not appear to be any practical means for the gardener to use heat to cure the tobacco because of the facilities that are required. Again, some producers of home-grown tobacco have built curing facilities and may offer them for sale. Tobacco could be cured without heat if a building with good air circulation is available. Temperatures for air curing may range from 60-65°F up to 90-95°F, and the relative humidity of the air should be about 65-70 percent. Proper curing should take a few weeks in order to have good quality. Tobacco that cures too fast will be green and not have good aroma and flavor, while mold or rot may develop if curing is slow. A building that can be opened and closed as needed to control the relative humidity and drying rate is desirable. Curing procedures need to be developed for individual situations.
Harvesting could be accomplished by either removing leaves from the stalk in the field and curing them or by cutting the stalk off at ground level and hanging the entire stalk in the curing facility for the leaves to cure. The leaves would then be removed from the stalk after they have cured. If the leaves are removed in the field, there should be four or five harvests at intervals of 1-2 weeks, starting with the lower leaves. The first harvest would be at or soon after topping and when the leaves show a slight yellowing. If the entire stalk is cut for curing, it should be about 3-4 weeks after topping. The lower leaves would be partially deteriorated at this time. Provide adequate space between stalks to allow for satisfactory drying of the leaves.
Källa:
http://edis.ifas.ufl.edu/AA260GjenopprettetMedlem
Hei trumman
Takk, takk

Ja, da er det bare å vente på at plantene er ferdig utvokste

Skal nok si ifra om resultatet.
Da er det vel bare å ha den rette intensjonen med seg i prosessen, med tanke på at denne tobakken skal brukes seremonielt, eller hur
Hilsen alabast

Anonymous
Tja, det kanske blir bättre då - i a f för dig som har hela historien med i kroppen. Annars har jag hört indianer som lika gärna kan offra ett paket Lucky Strikes till andarna.
Varför använder du tobak cerimoniellt förresten, nyskjerrig her, följer du ngn slags indianer tradition?
Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Hei trumman
Jeg holder på å lære meg litt, da. Men jeg følger ikke noen tradisjoner, egentlig. Jeg plukker litt her og litt der og setter sammen det som jeg føler passer for meg der jeg er. Det forandrer seg hele tiden ettersom jeg forandrer meg. Men at jeg alltid har følt en sterk tilhørighet til det indianske, er ikke til å komme bort fra, nei

Når det gjelder ritualer, er jeg på et utforskningsstadium. Prøver å finne ut på egen kropp hva forskjellige ritualer gjør med deg og for deg. Da finner en også ut hva det kan gi andre
En pipeseremoni, der en bruker røyken til å opprette kontakt med åndene, tror jeg også vil kunne hjelpe meg til å få ett annet forhold til tobakk og røyking enn det jeg har nå. Jeg røyker ganske så mye, og det er jo tre usunne ting på en gang: misbruk, avhengighet og nedbryting
Altså, jeg tror at å bruke tobakk seremonielt er bra for min utvikling. Men for meg kan det ikke være industriprodusert men egenprodusert, nettopp pga min avhengighet til førstnevnte
Hilsen alabast

Anonymous
Ok, jag förstår.
Hur länge ska du fortsätta vara avhengig da?
GjenopprettetMedlem
Til jeg endelig har skjønt at jeg ikke behøver det lenger

og det kan jo ta tid med sånne treiginger som meg.
alabast :question:
Anonymous
Äh, du vet ju redan att det inte behøver det lenger.
Du är bara svag & låter avhengigheten vinna

GjenopprettetMedlem
Hei trumman
Eller det kan hende at jeg har en plan

Anonymous
Aha, "jag-ska-bara" syndromet, eh?
Bara jag gjort ditt eller datt - DÅ ska jag sluta röka. Bara jag rökt det här pakken, DÅ ska jag stumpe røyken.
Heh, nå ok - lykke till med planen din min vän!