Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
kattemynte er som noen her kansje vet en god medisinskurt mot milde sykdommer som forkjølelse osv, da den er meget vanndrivende og får deg til å svette en del. den virker også beroligende, og bakterieoppløsende i tannkjøttet hvis den blir tygd og er et fint sovemiddel hvis man har søvnproblemer. det er noen som mener at det er et hallusinogen, men det er gjort veldig lite forskning på dette området, så det er vell delte meninger. jeg har ved et par anledninger røyket det blandet ut 50\50 med tobakk før jeg mediterer, og det gjorde det definitvt lettere å tømme sinnet, men da jeg fant ut at pipen jeg brukte hadde en sunn mengde hasj tjære i seg fra min tidligere periode som hasjrøyker, tenkte jeg mitt og bestemte meg heller for å lage te av det, for å være på den sikre siden. jeg tok ca 1og en halv spiseskje tørkede blader i et kaffefilter og lot det trekke i kokende vann. dette blir en veldig lys grønn te, og det gav mye av den samme virkningen. dette er å anbefalle for de andre her som fortsatt er noviser og øver på å bedre rekke sin underbevisthet, for å lettere kunne gjøre ting som trommereiser. nylig har jeg erstattet kattemynten med 2-3 poser lipton green tchae citrus, da jeg må snike meg rundt i naboene sine hager om nettene for å kunne få tak i kattemynte. et annet tips er å skylle munnen med vann etter at man har drukket koppen, da sterk grønn te kan gjøre munnen plagsomt tørr. så er det bare å legge seg tilbake og gjøre sine ritualer =) håper noen drar nytte av mitt lille innspill.
GjenopprettetMedlem
Dette må da være babymat for ekte enteogenshamaner  :lol:

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
si ikke det sikkert lille ulv
ekte enteogensjamaner jeg har møtt gidder ikke bry seg selv med de "heavy" enteogener.
etter en periode med eksperimentering, sier de, blir de som virker bra, kjedelige

det er ikke sikkert at de jeg ikke har møtt er enige, men noen av de jeg har snakket med sier at
det som blir mer og mer interessant er, etterhvert som sanseapparatet utvikles, hvorvidt
er du istand til å føle og merke subtile nyansefordeler, desto mindre forandringer i tilstander du kan fange opp,
desto mer utviklet og skjerpet er og blir sansene

men i overdosesamfunnet vi lever i er kanskje ikke det så vanlig tankegang

takk for tipset jazzcat :-)
GjenopprettetMedlem
Wow - tenkt på de som bare tenger en liten sniff på einerrøyken da  :lol:

Lille Ulv
Anonymous
sist jeg sjekket er entheogen et stoff som gir deg bedre kontakt med din underbevisthet, i varierende grad. som oftest er dette hallusinogener... men kattemynte er jo selfølgelig ingenting i forhold til fleinsopp eller liknende. jeg tar fleinsopp 1-2 ganger i året om høsten når jeg kan plukke det selv, og er personlig den eneste personen jeg kjenner som takler effekten på en positiv måte. mye ungdom som tar slike stoffer kun for å ruse seg og være tøffe, det er livsfarlig, eller ihvertfall sinnsfarlig  :P

ps, for de som har en katt her, er det å anbefalle å lage en liten tøyball stappet med tørket kattemynte. den beste måten å beskrive kattens reaksjon på er  :w00t: og du er garantert en god latter selv. kunne ikke fatte hvorfor katta mi gikk i beina på meg og maste som en gal helt siden jeg kom hjem i sted, før den tok sats og klorte seg fast i baklommen min, hvor jeg hadde en pose med planten som jeg nettop hadde tørket hos en kamerat  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Kattemynte fås også på sprayflaske i dyrebutikken ... bruker den på klorebrettet til min langhårete drapsmaskin som av og til trenger en pause fra massakrene i busk og kratt ... matmor nøyer seg med en god kopp ordinær te eller et glass rødvin ...
kariw
Anonymous
hehe, de blir veldig rare av bare å lukte på det. kattemynte-te ble faktisk brukt omtrendt som asiatisk grønn te blir brukt nå i england før en av elizabeth dronningene tror jeg det var begynte å handle urter og krydder med østen.  :innocent2:
Anonymous
http://en.wikipedia.org/wiki/Entheogen
GjenopprettetMedlem
hei alle sammen...jeg kom akkurat over denne siden da jeg var og googlet kattemynte, har dyrket selv til mine katter og min egen meditasjon..og da lurte jeg på om det var noen her som kunne hjelpe meg med ett par spørsmål...
1, når er den ferdig til bruk planten?
2, hvilke deler er det jeg skal bruke og hvilke deler er best til katten?
3, må planten tørkes før jeg kan lage te el røyke den?
4, spiser katten dette eller er det bare lukten som er atraktiv?

klem fra en wannabe katt....
Anonymous
Jeg lurer på en ting, og når jeg lurer på ting og tang; så pleier jeg å spørre og grave helt til jeg får svar  :razz:
Hvorfor må enkelte av dere bruke planter og urter for å meditere og å komme ned i underbevisstheten????
Som den ferskingen jeg er, så blir jeg ikke så rent lite oppgitt over at man bruker såkalte "hjelpemidler" for å komme i rett modus  :exclaim:
Jeg mener bestemt at om man ikke greier å meditere og få kontakt med sin underbevissthet av egen maskin, så er tiden kanskje ikke moden for det akkurat da.
Men, men..... Hva vet jeg....

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Noen bruker tromme, andre bruker en plante...

Vi er alle forskjellige.

Målet bør være å bruke hjelpemidlene med respekt, og å øve seg opp til å klare seg uten  ;D
GjenopprettetMedlem
Takk til plantehjelpere.  :icon_biggrin:  Plantene påvirker omgivelsene med ulike typer kraft og vesen, og kan brukes ved åndelig arbeid. 

Om man kaster et granskende blikk på innholdet i de vanlige røkelsestyper til meditasjon, ser en at her finns planteegenskaper som fremmer slikt som beskyttelse, renselse, spirituelle frekvensnivå m.m. Blant andre har østens folk opparbeidet seg mye peiling.  Naivitet er ingen tjent med, for også meditasjon betyr at man litt uforvarende kan åpne opp sine åndelige porter på vidt gap. Viktig å beskytte seg mot det uønskede.  (Energidimensjonene er mer enn bare hvite engler, - åndeverden og naturen har også "negs" som kaoskrefter og litt primitive vesentyper som få ønsker å invitere inn. Og idet 'ytterdørene' står åpne, finns lettere inngang for folk som vil forsterke eteriske bånd til deg.)  Noen bruker flere beskyttelsesmidler: krystaller, talismaner, røkelse/planter, stearinlys og tilkaller åndelige beskyttere.  Trommer, musikk osv kan fremme evnen til spriituell åpning, og enkelte plantehjelpere kan også dette.

Altså den vanligste bruk av planter (beskyttelse, rensing, frekvenshøyning) finnes i flere meditasjonsrøkelser. Bruk f.eks.  hvit salvie, frankinsens, myrra, sandeltre, men du kan og legge fram slikt som anis, laurbær, dill og fennikkel, en kryddersalvie potteplante eller en bukett med ringblomster. Rosmarin som plante skal jage onde ånder, fremme beskyttelse, kjærlighet og lidenskap. Einer greiner nedmuntrer onde ånder.

Med mye plantekunnskap kan velges det som støtter den intensjonen du ønsker.  Røkelse er lettvint, men du kan og velge en plante.  De vanligste krydrene og krydderplanter kan og brukes.  :icon_biggrin:  Basilikumplanten finns ofte på kjøkkenet--og renser og stimulerer sinnet og hjertet, forløser sorg og melankoli. Mens persille balanserer meridianer, og fremmer kosmisk perspektiv.  Det sies om timiam at den er rensende på omgivelsene samt tiltrekker seg alvefolket; at duften hjelper også oss til lettere å se dem.  :w00t:  De ulike treslag vil gi oss ulik type lære, så sitt gjerne under et tre.  Noen planter og røkelse skal øke spirituelle evner mye, f.eks. røkelse av copal  type (mesoamerikansk kvaeblanding av div trær) skal gi økt kontakt med åndeverdenen, og brukes som sjamansk ofring. 

"Shamanen" skrev en gang et innlegg om dufter som endrer bevissthet. http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... ;topicseen .
Anonymous
Takk Tilda for fin info. Det virker som du har kunnskap om dette. (som flere andre i tidl.tråder)
Jeg blander meg ikke i diskusjoner om urter, enteogener, plantelærere, fordi jeg ikke kan noe om det.
Men det jeg vet er at alt rundt oss påvirker oss, vi er alle i et gjensidig virkende univers, for å si det sånn.
Noen dufter beroliger oss, andre forstyrrer, slik er det med mat, drikke, miljøet rundt oss. Det handler vel i stor grad om å tilrettelegge for en situasjon, et gjøremål, for at det skal gi best mulig utbytte.(Nå snakker jeg ikke om droger, rusmidler og kunstige medisiner, bare så det er klart.)

Jeg er glad for at noen har kunnskap som de bruker og gir videre. Så kan vi velge om vi vil nyttiggjøre oss det.
Jeg synes det er endel synsing og meninger uten basis i kunnskap, i disse trådene om planter.
Noen drikker kaffe om morran for å komme igang med dagen, uten at noen snakker om det. Hva er galt med å innta en urt på en el. annen måte for å roe sinnet for enklere å komme ned i alfa nivå for en meditasjon, f.eks? 
Det er bare sunn fornuft, slik jeg ser det, men vi har så dårlig med tradisjoner på slikt her i landet, (fyllekalas er mere 'norsk') så det virker fremmedartet og kunstig. Men det er ikke kunstig, det er kunnskap.
GjenopprettetMedlem
"Men det er ikke kunstig, det er kunnskap."

:eusa_clap:Bra sagt Sister
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Noen bruker tromme, andre bruker en plante...

Vi er alle forskjellige.

Målet bør være å bruke hjelpemidlene med respekt, og å øve seg opp til å klare seg uten  ;D

dette er noe som virker vannskelig å inse. det var det vertfall for meg. dette er kansje en kulturell greie, med "war on drugs" og så videre.
videre må jeg tilføye at det også virker som om det sees på som feigt av mange å bruke entheogener. at du går den lette veien, slipper unna billig og så videre. selv har jeg ikke drevet mye med sterke entheogener. men jeg kjenner mange som har vært borte i diverse, noen kun for å ruse seg, andre for selvutvikling. det er derimot ikke mange av dem jeg føler har oppnådd noe særlig med det.
jeg ser ikke noe mer galt i å kose seg litt på lørdagskvelden med en plante en med en flaske vin. men man må jo selvfølgelig være forsiktig, enkelte entheogener (som nettop vin, eller alkohol) er mer vennlige og egnet for å kose seg en andre. vil man derimot oppnå store insikter, medisin, få et ordentlig inblikk i de dype daler og høye fjell gjennom å bruke entheogener, så er ikke dette noen snarvei. man må vite hvordan tingene fungerer, akkurat som når du skal kjøre en bil. hvis har hørt rykter om hva "bil" er for noe, og skulle komme til å finne en på vei til jobb, så tror jeg ikke den bilen kommer til å få deg noe fortere dit i det heletatt.
det lille jeg har gjort har vist meg at man trenger absolutt alt det andre, trommer, eller sang. man være like mye i skogen, meditere og be like mye. lære seg like mye. så kommer entheogenene i tillegg, som er et helt kapittel for seg selv.
GjenopprettetMedlem
Hei Sister Drum, takk for hyggelig respons.  Peilingen min er så som så.  :o
"Sister Drum":

Så kan vi velge om vi vil nyttiggjøre oss det.

Ja, det er jo ting hver må tenke gjennom. I tilfelle misforståelse, av prinsipp bruker jeg aldri enteogener. I den åndelige utviklingen min utelukker jeg denne type virkemiddel. Mitt valg. Andre får ta sitt. Jeg ser liten vits i å delta i debattene rundt, og hopper mest over den typen tråd. Nei, ingenting jeg skrev om har enteogen virkning, ei heller nevnte salvier (Salvia apiana og Salvie officinalis).  Hm, forresten ang einer er en grein på bordet OK, ikke annet.

Å utvide temaet er interessant syns jeg, at alt i planteriket er villige hjelpere – små og store vesener som utstråler sin påvirkning på ulik vis.  I røkelsestyper har åndsbevisste mennesker gjennom tidene sirklet inn planteingredienser som kan støtte folk.  Sensasjonsløse, men myke og samarbeidende hjelpere.
GjenopprettetMedlem
(red - om et reportage fra animal planet som var animerat, stemmer nog ikke)
GjenopprettetMedlem
ja, katter reagerer veldig annerledes en mennesker =P det er fryktelig komisk, og anbefaller det til alle huskatt havere. jeg kom hjem med en pose i baklommen en gang, og hadde forsåvidt helt glemt at jeg hadde den der. katten var veldig oppmerksomhetsyk syntes jeg, og gikk i hælene på meg hele tiden. den er ikke videre snakkesalig av seg, men da mjauet den så det skingret. jeg forstod grunnen da den etter 10 min ble utolmodig, tok fart, hoppet og klorte seg fast i buksa mi !   :o og et par uker etter at jeg ikke hadde mer av det igjen, så kunne den lukte det fra rommet mitt, da den for det meste oppholdt seg i nærheten av døra mi, og ble veldig skuffet hver gang den fikk se seg rundt der inne og ikke fant noe. utrolig morsomt, og jeg vil mene det er veldig god medisin for "stakkarslig kastrert hannkatt syndromet". ikke at de får sin fulle mandighet tilbake, men jeg syntes det virker som om det har en oppfriskende effekt på dem.