Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Finnes de nån steina som bringer litt fiskelykke?
Har hørt at de jør så, men er det bare rykter.
Jeg sliter me å få fisk i sommer.
Jeg er ute i mange mange tima, og får ikkje napp engang.
Har prøvd flua, makk, spinnar, pilk og sild.
Anonymous
Det høres ut som du har vert utsatt for en tolmodighets prøve

et eks, Finn en stein legg inn din glede å takknemlighet for all den fine fisken du har fått fra før å får i nåtiden den deilige fiskemiddagen takk for fisken å den vil komme til deg nyt øyeblikket når det biter på kroken

fisken venter deg du har fiskelykke klem fra bast
GjenopprettetMedlem
Tålmodihetsprøven begynne å bli før masse for mæ.
4-5-6 tima om dagen 4-5 daga i uka, i regn og sol, uten ett einaste napp.
Anonymous
klart alle mister tolmodigheten
det eneste jeg kan si er at det virker som du ønsker deg fisk,å har mistet troen på at du får noe
tilbake til våre tanker,det vi sender ut gå på fisketur med glede å se for deg at den alt har biti på kroken
vi har snakket en del her inne om dokementaren the seacret prøv å se den,kan hende jeg har skrvi navnet feil,da håper jeg noen hjelper til her alle burde få sjansen til å se den,forde om vi vet at våre tanker er vårt skapende elemendt,får vi der inn med te skjeer i dokementaren. lykke til sleng ut stanga igjen å nyt naturen klem bast
GjenopprettetMedlem
ikkje veit eg noko om stein for fiskelukke,men storfisk KAN bite på vis du lagrar fiskesnøret og spinner på ein plass med litt feromonar.
Fordi verda som Torstein seier,er ei kvinne.
Kva type feromonar,må du finne ut tå sjøl.

Anonymous
Han Lars Mohnsen lærte av Indianere i Alaska å gi en gave(som betyr noe for deg) til fiskplassen før han begynte. Kanskje det funker...
GjenopprettetMedlem

Så det er derfor eg alltid mister minst 1 fin(og dyr) spinner før det byrjar nappe....
GjenopprettetMedlem
fisking har ofte mye med flaks å gjøre, var å fisket her for en liten uke siden, fikk et napp men ingen fisk, til min store ergelse fløy en makrell stim på sikker 50 svære forbi 6 7 ganger og selv om jeg hev foran dem og dro inn i stimen ville de ikke bite. irriterende. hehehe

GjenopprettetMedlem
Fiskelykke?
Kjenner du fisken og dens livsvei? Tålmodighet har du vel lært hvis du ikke har det fra før. Det må vel ha vært ferskvann du forsøkte å fiske i. Det er jo lettere å få fisk i saltvann.
En bergkrystall vil gi deg fiskelykke, men se opp for fisken.. og lytt. Det er nok ikke så enkelt som å ha en stein i lommen.
Anonymous
Tålmodighet er vesentlig egenskap å ha når man skal fiske og for å få fisk. Men sjøl om jeg har fiska lengre enn jeg kan klare å huske, så er det ikke alltid at fiskelykka er med meg.
Kansje jeg burde prøve med en bergkrystall i lomma på neste fisketur

GjenopprettetMedlem
Finnes ikke makrell i ferskvann vel Svanen
Har man "hall" får man fisk;) -om der er fisk selvsagt da

GjenopprettetMedlem
Fisk er iallefall godt! namnam

Anonymous
Tja...får da stort sett fisk sjøl uten haill....skulle jeg ventet på det hadde jeg nok hengt stanga på veggen forlengst..ja fiskestanga da.....

GjenopprettetMedlem
MÅ vel ikke ha haill, men som de sa at for å få kveite hjelper det på...
fiskestanga ja

Anonymous
Ja haill skal hjelpe på mer enn bare kveite, men ikke fått testet det. Kansje vært litt for mye hengt opp i selve fisket og litt for lite i å skaffe seg haill før man drar på fisketur

GjenopprettetMedlem
Da jeg var lita lærte jeg noe om holdninger og fisking. Av en eller annen grunn fikk jeg aldri fisk da jeg ville det sterkt, men da jeg var så lei så lei og var rett ved å gi opp, da kunne det fort bite på.
Etter erfaring er det disse holdningene som ikke funker:
- MÅ få fisk NÅ
- Haha, jeg er så god fisker som får sikkert masse fisk
- Jeg skal slå de andre i "storfisk.konkuransen"
- jeg fortjener ikke få fisk
- det er slemt å fiske
Det som pleier å funke er ydmykethet, lyttende innstilling, intuisjon.
Ellers....dette gjelder ferskvann, vet ikke om saltvannsfisken reagerer anderledes
Har jo en del å si hva man velger på kroken, tid på døgnet og forskjellig ting man kan gjøre for å "lure" fisken. Og om å finne de gode fiskevannene. Men midt på sommern syns jeg det virker som vanskelig å få fisk uansett. Det blir for varmt i vannet tror jeg, i lavlandet ihvertfall, den blir dorsk.
GjenopprettetMedlem
for varmt vann gir dorsk fisk... beste fisketider er tidlig på morgenen og på kvelden, har vel noe med lys og sol og varme osv
Et bål ved vannkanten
stilla vær
stilleheten tar deg
man høre et plask her
og der
stanga står og snøret ligger i en fin bue
utover mot mørket
kaffelukta brer seg
AH!
trenger ikke fisk da
GjenopprettetMedlem
Jeg trodde det var fordi fisken hadde siesta midt på dagen, at den bare spiste frokost og middag liksom...og nattmat.

GjenopprettetMedlem
Mmm, elsker fisk. Ikke raka-fisk, men ellers er alt nyyyyydelig.
hilsen
fiske-elsker

GjenopprettetMedlem
Siterer Fisker-Finn fra Mekke Mikkel filmen til jentungen "Ahh, fiskepinner med søt gylden sprudlesaus..."

Er vel av de som ikke har noen særlig gode råd å komme med her, i alle fall ikke når det gjelder å fiske med fiskestang. Får sjelden (les:så og si aldri) fisk, men det er ikke derfor jeg fisker. Jeg fisker for å fiske, for opplevelsens del. Når det gjelder sjøfiske derimot så er det ikke mange gangene jeg har kommet hjem uten fisk. Men det er mest for at jeg nyter opplevelsen sånn at jeg aldri vil gi meg og dra til land. Utholdenhet lønner seg visst her også

Anonymous
Ja for å ta en liten vri kan man jo komme hjem fra fisketuren å si til familien
jeg kan da itte no for at ekspeditrisa på dåkka har langt lyst hår he he
det er en glede å få fisk følelsen - spenningen - maten - naturen
det er grunnen for at jeg fisker helt klart.
GjenopprettetMedlem
EG får i hvertfall fisk - og alltid når eg minst venter det - og t.o.m uten "haill" - og det er sånne to(r)sker som er større enn meg sjøl
(I hvertfall større enn katten)
Hm, hvilket kapittel er dette? Nå er vi kjempepoetiske og dype, dere. Fisken er i hvertfall hellig og om og når en får fisk skal en takke for en gave fra havet.
Hvis du vil gi en gave til havet, så bruk utedo (enda en avsporing)
GjenopprettetMedlem
Eller hva med å samle sammen plastikk og annet søppel fra fjæra? Det er vel også en gave til havet

GjenopprettetMedlem
Jeg har vært i vågå og fisket med en otter.Da var det ingen fiskelykke for meg ,så jeg gikk skuffet tilbake til hytten.
Da kom det ånder og sa, om jeg skal ha fisk ,så skal jeg pluke flasker langs elven.
Jeg gjørde slik naturen sa det og pluket til sammen ni flasker,gjett dere hva?
Jeg fikk ni feite ørret på otteren samme kvelden,for hver flaske en ørret.Snakk om å ha fiske flaks.

GjenopprettetMedlem
Jeg elsker å fiske!
Ingenting er bedre enn å stå ved kysten og kaste med stanga...eller sitte i båten og kjenne hjerte gjøre et par
hopp av spenning når en hiver ut snøret.
Da jeg var lita...sånn rundt 7-8 år...tok alltid mormor og morfar meg ut i båten og fisket. Gjerne flere familiemedlemmer. Jeg var så ivrig...de dagene jeg var hos mormor i sommerferien, var det første jeg gjorde om morran...ut å se på flagget. Hang det ned betydde det fiske...sto det rett ut betydde det ikke fiske....å jeg ble lei meg!
Når vi var ute med båten fikk jeg alltid fisk. Kanskje min barnslige forventning avgjorde fiskelykken?
Det var hærlige tider. Jeg ville aldri hjem fra havet...jeg ville sove der, i båten...høre vannet skvulpe...så stå opp og kaste snøret. Og jeg fikk en venn...en stor måke kom alltid å satte seg bak meg...hver gang vi dro på plassen. Jeg ville jo selvsagt ha den med hjem....kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke fikk lov til det!
Hmmm....savne den tiden!