Jeg er som så mange andre svært glad i å bruke stein og krystaller - og var innom min lokale steinleverandør her om dagen for å kikke etter noe spesielt. Har nettopp lest av en "ekspert" at krystaller skal lades i sollys som også virker rensende. Kom til å fortelle om dette til min profesjonelle steinleverandør.
"Dersom du vil drepe steinene dine er det rette veien å gå. Vel nok tåler vel en klar bergkrystall sol, men alle andre steinslag vil miste fargen og glansen om du lar dem ligge i sollys, eksempelvis vil et stykke rosenkvarts vil bli gråhvit hvis den ligger i sollys! Den beste måten er å rense dem i saltvann, noe som også kan virke ladende til en viss grad. (Saltets ioner)"
(Sjøl klarte jeg å "drepe" en bergkrystall ved ubetenkt å prøve ei "anbefalt" rensing i ild. Resultat: Steindød!)
Han advarte også mot at mange bruker pulverisert stein og krystaller for å lage essenser som de drikker - uten å ha noen som helst innsikt i hva mineralene inneholder. Dette kan i beste fall gi vondt i magen - men mange mineraler har toksisk virkning - er enkelt sagt giftige! Blant anna er malakitt full av kopper - mens den blir presentert som en healende stein utvortes.
Enkelt sagt - utvortes bruk er noe ganske annet enn til innvortes bruk!
En annen sak er at det selges falske krystaller - dvs. stein som er farget med stoff som kan være direkte giftige. Derfor - skal du legge et stykke rosenkvarts i drikkeflaska - bør du være sikker på at den er ekte! Sa eksperten med begge beina på jorda!
Mvh kariw