Hej.
Jag heter Mikael Perman, är 46 år gammal, och har hållit på med shamanism och naturreligion aktivt sedan jag var 22 år.
Jag är gift, men utan barn. Däremot har jag nyligen blivit "bonusfarfar".
Min mor kommer ifrån Sproge på Gotland. Hon växte upp på en liten gård, med i det närmaste självförsörjning. Från henne har jag lärt mig traditionellt bryggande av öl, mjöd, och liknande. Samt att hon har berättat om traditionellt liv, traditionella fester och sedvänjor, örteinsamling, osv.
Min far kommer från Stockholm, med norrländska föräldrar. Han reste väldigt mycket, så jag såg inte så mycket av honom.
Jag har dock ärvt hans sinne för humor. (På gott och ont!)
Det gjorde att jag växte upp mycket hos farmor och farfar istället. Farfar kommer ursprungligen från Jukkasjärvi, inte långt ifrån Kiruna.
Han var starkströmsingenjör, och från honom har jag ärvt mitt yrke, ett nära förhållande till verktyg och hantverk, samt en viss kärvhet.
Farmor kommer ursprungligen från Jämtland, och hennes släkt ska visst ha kommit från ett ställe precis intill norska gränsen, som heter Kall, och Kallsjön. Från henne har jag ärvt ett nära förhållande till örter och levande folktro. Samt en förmåga att vara "bitsk".
Personligen så har jag varit nära anknuten till det som kallas "Asatro" under många år. Jag var med och bildade Sveriges Asatrosamfund 1995.
Numera är jag med och aktiv i en förening som heter "Idavallen".
Jag debatterar mycket på olika debattsidor, som den för Sveriges Asatrosamfund och Alternativ.nu.
Ja det var väl en kort presentation....
Mikael Perman