Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg som ALDRI ser på tvshow på formiddagen...fikk i dag med meg et Opera Whinfrey show.
Å jeg digget det. Der handlet det om alternativer til livsstil i dagens samfunn. Å der fikk jeg høre om Freganisme eller freegans. Det var utrolig spennende og tankevekkende å se på!
Hva er Freegans?
Klippet ut fra wikipedia:
Friganisme er en anti-konsumerende livsstil hvor mennesker benytter alternativ levende strategier basert på begrenset deltakelse i den konvensjonelle økonomi og minimalt forbruk av ressurser. Friganere omfavner samfunnet, generøsitet, sosial utfordring, frihet, samarbeid og deling i opposisjon til et samfunn basert på materialisme, moralsk apati, konkurranse, konformitet og grådighet. Livsstilen innebærer i å innsamle forkastet, uberørt mat fra matbutikk/bakeri-containere som har utgått holdbarhetsdato, men som allikevel er fullt spiselig og i god stand. De berger ikke maten fordi de er fattige eller hjemløse, men som en politisk erklæring.
Ordet friganer eller på engelsk freegan er en blanding av gratis og vegan. Friganisme startet i midten av 1990-tallet, ut av antiglobalisering- og miljøforkjemper-bevegelser.
Les mer på engelsk her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Freeganism
På showet til Opera var det flere som hadde hatt eller hadde gode stillinger og en del penger på bok. Men alikevel valgte de å plukke mat fra diverse containere tilhørende matbutikker. Ikke fordi de var gniere men av politisk holdning...at dette er en måte for dem å tre ut av samfunnets kjøp og kast mentalitet.
Dette syns jeg var så flott å se...at ressurssterke mennesker faktisk lever av mat fra containere som vi andre ser på som søppel og som ikke kjøper seg nye ting...men plukker rett og slett andres søppel...som mat, klær, møbler og mye annet.
Det som er det mest grusomme i dette er næringsmiljøets holdning til bruk og kast.
Tonnevis med frisk mat...som ikke en gang har gått ut på dato blir kastet...i mengder. Det er ikke snakk om å gi dette til fattige. For det ville svekket butikkenes inntekter. Grovt sagt...det som ikke kjøpes...kastes. Det er lettere å kaste noe enn å gi det bort. Kan man altså ikke tjene penger på det...skal heller ingen andre som kanskje virkelig trenger det...få det. Det er det jo ingen profit i kan skjønne!
Vel...jeg digger friganismene...Utrolig godt og tøft gjort av folk å bryte disse barrierene det er...å spise søppel som faktisk egentlig IKKE er søppel...ettersom det er fullt spisbart.
GjenopprettetMedlem
Ja,ein sprenger nok marknadsøkonomien vis dette får fotfestet.
Og det er ein politisk erklæring.
Kjenner ikkje særleg til dette ,men kva med heller å hjelpe alle som er "ufrivillige freeganarar" for å overleve?
GjenopprettetMedlem
Kjenner ikkje særleg til dette ,men kva med heller å hjelpe alle som er "ufrivillige freeganarar" for å overleve?
Mange av disse *freegans-folka* samler inn mye mat som de deler ut til fattige og hjemløse! De finner ofte lass med f.eks frokostblandinger, hermetikk, posemat osv...som de plukker med seg...for å spise selv og dele ut til de som trenger det!

GjenopprettetMedlem
Ok. Det må jo vere der den reelle utfordringen ligg.
You Tarzan, me
meagan.
Det kunne balla på seg,heilt til det vart slutt.
Så måtte me starta kjempe om restane av overflodssamfunnet,omtrent som i Mad Max..
Torer me det?
Har du lest romanen"Sweetwater" av Knut Faldbakken forresten?

GjenopprettetMedlem
Selve utfordringen man møter først må vel være å faktisk VÅGE bli friganist. Våge å gå til en kontainer, klatre oppi og sjekke ut bra mat utfra dårlig mat....å ikke minst dette med at *Man kan bli sett av noen* Å bry seg om hva folk syns og mener om det å samle sammen *søplemat* er stor utfordring i seg selv.
Når man først har kommet dit...å peller med seg masse mat...for å dele med fattige/hjemløse...har man nok vunnet en stor seier! Både for seg selv og mot samfunnet!
Jeg har stor respekt for disse folka...som har funnet motet til å gjøre dette

GjenopprettetMedlem
Ja,det har unekteleg noko Robin Hoodsk over seg.
Her i Norge skulle det vere fullt muleg å berge mykje mat på dette viset,ikkje råtner den så raskt som på vestkysten av USA,heller.
Takk for info.

Anonymous
Takk for ditt innlegg om Friganisme silva
det er stor skam at man kaster mat isteden for å gi den bort, de burde pakket det i esker, så freegans folket kunne hente det å gi det bort,til de som trenger det.

GjenopprettetMedlem
Digger det

Visste ikke at fantes et eget ord for det.
Tror også at det er lett for folk å ty til det som er lettvint fordi vi har så dårlig
tid. Altfor lange arbeidsdager. Men, hmmmm....hva med kortere arbeidsdager og da
ha tid og råd til å være idealist
Vi trenger faktisk ikke så store inntekter som de vi har, mener nå jeg.
Har selv en plan om å jobbe fullt nå for å betale tilbake lånet mitt, for deretter å jobbe mindre
og unngå lån. Det er en binding som drar meg inn i en livsstil jeg ikke ønsker.
Bor i en by, hvor jeg ser at vi drukner i brukte klær og ting, og mat som ikke blir
spist. Tenker man etter, er det svært lite man trenger å kjøpe nytt.
Egentlig kan vi jobbe 50% alle sammen og samtidig ha råd til ferie, frivillighetsarbeid og
andre intresser.
GjenopprettetMedlem
Når eg får tenkt meg om,så lurer eg på om denne friganismen skal vere forbeholdt vestlege individ og land,
eller om det er ein livsstil som skal omfatte heile verda,med sin altfor raskt veksande overbefolkning?
Slik eg ser det,er dette berre ein måte å pisse inderleg i buksa på for å holde varmen,for problemet i verden er ein overbefolkning,(og mangel på å kunne syte for seg sjølv)
heilt uten hengsler og lås.
Ein overmåte viktig jobb for mytesjamanen i framtida må vere å overbevise og endre mytologien inni hovudet til folk,
slik at øksling ikkje tek overhand!
Me er altfor mange,og det er revnande likegyldig om det kan dyrkast grønt til alle eller ei.
Det er mytologien som må endrast.
GjenopprettetMedlem
Du er inne på noe her, Final Tribe, for er det ikke millioner av mennesker som bor i slummen og livnærer seg av å finne mat og annet i søpla? Er de friganere, eller er det bare de som er så rike at de kan "velge" å være det?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Det også viktig å merke seg at et av de viktige
formålene med friganisme er miljøvern.
Ja, vi er mange, men er det for lite mat? Er ikke problemet egentlig fordelingen?
Da må friganisme være bra, ja, ihverfall i vesten, slik at vi ikke bidrar til den ujevne
fordelingen slik det er nå.
GjenopprettetMedlem
Man kan ikke sammenligne friganisme med fattigdom!
Dette handler ikke om verken mote eller noe bare rike (vestlige) folk kan gjøre. Det handler om å ta et valg...som består i å velge IKKE å kjøpe matvarer...å heller bruke maten som næringskjeder kaster. Dette gjør de av politiske grunner. Dette gjør de for å vise hva de syns å mener og folks kjøpe/kaste vaner.
Fattige folk har ikke valget. De må leve slik for å overleve. Her er det ikke snakk om noe politisk holdning. Men ren og skjær overlevelse!
Jeg er enig i at fordelingen er helt på jordet. Men noen velger å sette føttene ned for dette...å det er frigansitene! De samler inn mat til seg selv....og de fattige!
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Man kan ikke sammenligne friganisme med fattigdom!
Fattige folk har ikke valget. De må leve slik for å overleve. Her er det ikke snakk om noe politisk holdning. Men ren og skjær overlevelse!
Jeg er enig i at fordelingen er helt på jordet. Men noen velger å sette føttene ned for dette...å det er frigansitene! De samler inn mat til seg selv....og de fattige!
Så vis
eg i skjul finn kveldsmat frå containeren bak kontoret her,så hjelper eg på den skeive fordelingen mellom fattig og rik i verda?
Er det ikkje betre at eg jobber,betaler skatt ,som så vert fordelt ut i velferdssystemet att?
Eller donerer ein slant?
Eller prøver påvirke verdenssamfunnet til å ta til vet,og ikkje øksle meir enn dei makter forsørge?
Kristin skriv:"Ja, vi er mange, men er det for lite mat? Er ikke problemet egentlig fordelingen?
Da må friganisme være bra, ja, ihverfall i vesten, slik at vi ikke bidrar til den ujevne
fordelingen slik det er nå. "
Då undrar eg meg på om overbefolkning er miljøvern?
Når ein reiser i fattige land og vasser i søppel,skit,intens forurensing og anna,slår det meg at det er mengden folk som er problemet.
Er det mat(kjøt) nok til alle, vis td.alle kinesarar som lever i dag fekk 6 barn kvar?
Vis alle barn som vert fødde i meir primitive stammesamfunn fekk vekse opp,fekk vaksiner og jordmorhjelp?
Eg tviler.
Og eitkvart såkalla sivilisert samfunn,skal kunne syte for sine svakaste på ein god måte.
Gjer dei ikkje det,er dei ikkje siviliserte.(Det kjem og an på kor mange svake der er...)
Er det sivilisert å by dei svakaste annenrangsmat?
Eg tykkjer me har råd å fø dei,prinsipiellt sett!
På bondelandet kan ein sitje og kike makeleg på ein grøn jordlapp. Ein sau kan vere der lenge,tjue sauer blir raskt rastlause og bryt seg inn i hagen til naboen.
(Dette var eit bilde på Moder Jord)
Vis eg svalt eller kom i anna nød,ville eg nok ete utrangert mat til og med.
Men å redde den framtidige verda på den måten,virker tungt.
GjenopprettetMedlem
Når ein reiser i fattige land og vasser i søppel,skit,intens forurensing og anna,slår det meg at det er mengden folk som er problemet.
Det er ren energi alt sammen

På Bali for eksempel er det mye godsøppel men det er bare fordi lokalbefolkningen er vant til å hive fra seg bananblader og kokosnøtter som raskt blir oppløst til annen energi, men så har de fått plastikk og metall og da passer denne hiv og kast-vanen ganske dårlig dersom man ikke liker slikt.
GjenopprettetMedlem

Nei,eg liker ikkje slikt. Men det er muleg naturen liker det?
Deilig må det vere ,å vere elv i eit land der einaste som funklar i solskinet,er buken på dau fisk.
Men Bali er vel ingen versting?
GjenopprettetMedlem
Så vis eg i skjul finn kveldsmat frå containeren bak kontoret her,så hjelper eg på den skeive fordelingen mellom fattig og rik i verda?
Er det ikkje betre at eg jobber,betaler skatt ,som så vert fordelt ut i velferdssystemet att?
Eller donerer ein slant?
Eller prøver påvirke verdenssamfunnet til å ta til vet,og ikkje øksle meir enn dei makter forsørge?
Det hjelper like lite på den skjeve fordelingen...mellom rik og fattig... enten man sniker til seg mat fra en container....eller gir bort en slant til veledige formål!
Jeg mener nå at uansett hva man velger å gjøre....enten å gi bort penger eller bli friganist....vel, alle monner drar?
GjenopprettetMedlem
Mjaaa,men trur du ikkje at du kunne gjort noko som ville virka meir effektivt inn på verdenssituasjonen?
Du blir jo sjaman,du skriv og du er kreativ?
GjenopprettetMedlem
Jeg tror ikke JEG kan gjøre noe som vil virke mer effektivt inn på verdenssituasjonen.
Men jeg
VET at
VI...enten som sjamaner/spirer...freganister...buddhister...alle som ønsker å gjøre noe godt for verden...
SAMMEN skaper mer effektisme....på hver vår måte!
Jeg er takknemlig for alle de bidragene mennesker gjør, enten det er å samle inn mat fra containere...som å gi bort penger, plante trer eller what ever! Så lenge det blir gjort i omtanke og kjærlighet!
GjenopprettetMedlem
I steden for å redigere innlegget mitt over...skal jeg heller skrive et nytt svar!
Selv om jeg går sjamanveien...betyr ikke det at jeg blir en sjaman! Det er ikke opp til meg å bestemme!
Uansett sjaman eller ikke...så tror jeg ikke man kan alene forandre verdenssituasjonen. Egentlig tror jeg mer på forandringer hos den enkelte isteden for å forandre verdenssituasjonen! Jeg tror at vi alle
kan bidra på hver vår måte. Freganistene som denne tråden handler om, har valgt en livsstil som forteller
omgivelse rundt dem hva disse menneskene står for! Å det er at de tar avstand fra kjøp og kast mentaliteten
spesielt når det gjelder maten. Disse folkene som har blitt freganister har innsett det faktumet at frisk mat kastes i tonnevis....kastes...ikke gis bort til de fattige. Det er et opprør de gjør mot mentaliteten til forbrukersamfunnet.
Hvis ikke det er å hjelpe miljøet rundt seg....så vet ikke jeg. Å hvis vi setter dette på spissen...ville tusenvis om ikke millioner av mennesker fått mat hver dag, dersom maten ikke hadde blitt hivd på søpla!
Jeg VET at jeg alene ikke kan gjøre underverker. Jeg VET at sammen kan vi gjøre noe...for miljøet rundt oss, ved å være flinkere til å komunisere...informere hverandre om ting og dele erfaringer. Som vi videre kan ta med oss rundt til andre i nærheten av oss igjen!
Å enn ting til. Dette er ikke bruk av penger...men IKKE bruk av penger...når det gjelder freegans. Donerer man bort penger vet man aldri om de kommer frem dit di skal!
Freeganerne samler inn maten selv...å leverer selv maten til fattige!
GjenopprettetMedlem
Men vis du var høvding på jorda Silva,og alle menneska var stammen din som du ville holde noko lunde i same velstand,kva ville du gjort?
Ville du bedt dei produsere meir barn enn dei makta fø med resurrsane som var tilgjengeleg?
Ville du bedt dei bli friganarar,alle som ein,til det ikkje var ein smule att i søppelspanna og ingen gidda produsere?
"Hvis alle mennesker på Jorden skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Norge ville vi trenge 3.2 jordkloder".(Globalis 2003).
Kva skal ein regulere? overforbruket vårt?
Eller overbefolkningen i 3. verda?
Kanskje begge?
Vil det ikkje vere betre at
kvar innbygjjar i rike land senker livsstilen mange hakk,så det ikkje blir noko bruk og kast-samfunn?
GjenopprettetMedlem
Men vis du var høvding på jorda Silva,og alle menneska var stammen din som du ville holde noko lunde i same velstand,kva ville du gjort?
Ville du bedt dei produsere meir barn enn dei makta fø med resurrsane som var tilgjengeleg?
Ville du bedt dei bli friganarar,alle som ein,til det ikkje var ein smule att i søppelspanna og ingen gidda produsere?
Vet du Final....hehe....det gidder jeg ikke svare på!
Det eneste jeg skal si mer om denne saken nå...
som var en opplysning om en gruppe mennesker som har funnet sin måte å vise sammfunnet hva de mener om kjøp/kast mentaliteten....
er at freegans-folka nettopp prøver å gå ut med disse opplysningene...hva de ser som blir kastet....hvor mye det er...å at de prøver å bidra med sitt ved å sette fokus på det blant sine i nærmiljøet!
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":
Apropos Bali:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=499730
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klima ... tid=517229
http://www.aftenposten.no/klima/article2513137.ece
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=531330
Jeg tror den beste løsningen er å være en livsglad dystopist. Wall-e!
Ja,du fokuserer jo på stader der det er fandenskap, og ikkje folkemengda som er problemet.
Og krig er jo og ein stor miljøtrussel.
Kanskje vil me alltid kniva,sjølv om me var berre ganske få?
Kanskje ligg det i oss,aldri å ville dele?
Kanskje er me reinast sett eit dyr som vil overleve framfor alt??
GjenopprettetMedlem
Jeg synes disse friganerne er slemme. Her prøver kanskje
http://www.hinduwebsite.com/hinduism/siva.asp å gjøre sitt beste for å ødelegge verden, slik at det kommer noe bedre, eller så lar kanskje Jesus verden gå til grunne, slik at vi kan få en ny jord, slik det annonseres i Bibelen, og da kan vi ikke ha slike bremseklosser rotende rundt i containere!
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Vet du Final....hehe....det gidder jeg ikke svare på!
Det eneste jeg skal si mer om denne saken nå...som var en opplysning om en gruppe mennesker som har funnet sin måte å vise sammfunnet hva de mener om kjøp/kast mentaliteten....
er at freegans-folka nettopp prøver å gå ut med disse opplysningene...hva de ser som blir kastet....hvor mye det er...å at de prøver å bidra med sitt ved å sette fokus på det blant sine i nærmiljøet!
Og Queen-Oprah får bodskapet ut til verden!