Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
Greit å avslutte.

Tok testen, og scoret som Traveler. Det ble ganske treffende. :)
Men jeg tar alltid slike tester med en klype salt, særlig fordi jeg er litt usikker på mine egne svaralternativer.
Imorgen kan jeg svare litt annerledes på noen av spørsmålene... ;D
GjenopprettetMedlem
Kanskje du er mer komplisert èn en slik test Perle..
Kanskje er pegasusen ditt kraftdyr?
http://www.geocities.com/~animalspirits/mythical2.html

Pegasus' Wisdom Includes:

[list]
  • Protector[/*:m]
  • [/*:m][/list:u]
    [list]
  • Gives inspiration [/*:m]
    [list]
  • Connected to astral travel [/*:m]
    [list]
  • Boundaries[/*:m]
    [list]
  • Humility[/*:m]
    [list]
  • Emotion[/*:m]
    [list]
  • Connected to lightning wisdom[/*:m]
    [list]
  • Ability to fly over any situation[/*:m]

mvh jimango
  • Anonymous
    Litt av en observasjon du gjorde der! Pegasus ER et av mine kraftdyr!
    Takk for nøkkelordene, jeg har ikke studert symbolikken før. :wub:
    GjenopprettetMedlem
    vel.. det skal vel en til for å kjenne en... jeg har også pegasusen...  :wub:

den reiser jo mellom dimensjonene etter det jeg er blitt fortalt  :beer:
    Anonymous
    jaja, som kunstner scoret jeg 65 %  ::)
    Anonymous
    Just for fun....gjorde testen på nytt, hvor jeg la forsiktigheten mer til side :P.

100% Universal (psychic hybrid)
    100% traveler

lavest kom shaman på 65%  - visste jeg det ikke! :razz:
    GjenopprettetMedlem
    Nå må ikke dere tulle med testen da - jeg har nemlig planer om å ta den svært seriøst og lime den rett inn på cv`n  :innocent2:
    Jeg endte opp med det her svaret:

You scored as Shaman.
    You are a Shamanic Empath. You are at one with nature and can speak with animal/plant life. Your powers come from the Sun & the Moon, and the elements. The weather moves with your mind and all of nature is at your beck and call.

Sånn for å falle tilbake på hva debatten handlet om, så synes jeg det har vært mye snakk om det norske språk og lite snakk om det å være empat. Uansett om det finnes et ord for det eller ikke på norsk, og uansett hva man har lyst å mene om hvordan andre opplever det å ta inn andre følelser enn sine egne, så er det jo en reell evne. Jeg synes det har blitt litt glemt i den lange debatten

(sånn, nå går jeg tilbake til kulissene mine, jeg skulle bare skryte over testresultatet jeg da. *gått for å lage seg et fancy diplom*  :icon_cool: )
    GjenopprettetMedlem
    :lol:  :lol:  Den var søt....Gratulerer med tittelen!

Ellers må jeg si meg enig!
    GjenopprettetMedlem
    You scored as Shaman. 

You are a Shamanic Empath. You are at one with nature and can speak with animal/plant life. Your powers come from the Sun & the Moon, and the elements. The weather moves with your mind and all of nature is at your beck and call. (from The Book of Storms by Jad Alexander at http://groups.yahoo.com/group/Empaths/)

Shaman
      95%

Universal
      90%

Judge
      85%

Healer
    85%

Traveler
      80%

Artist
      80%

Fallen Angel
      65%

Precog
    65%
    GjenopprettetMedlem
    :o Jeg vil også bruke denne på Cvèn min..... :lol:  :innocent2:  :wub:
    GjenopprettetMedlem
    Blåser liv i denne tråden igjen, jeg....

Fikk høre av en som hadde vært på kurs.... hvor kursholderen hadde en annen oppfatning av empati.....
    En definisjon som jeg ikke har hørt før:

"Empati er evnen til å forstå hvordan det oppleves å være et annet menneske. Empati er således verken en positiv eller negativ egenskap, den er derimot nøytral. Som et eksempel ble det trukket fram at for å være en vellykket torturist, må du være empatisk. For å kunne påføre offeret den mest effektive torturen, må du kunne forstå hvordan offeret opplever det. Medfølelse på den annen side, er noe annet enn empati. Medfølelse er å føle med et annet menneske, selv om man ikke helt forstår hvordan den andre har det.

Empati er evnen til å sette seg inn i andre menneskers opplevelser og følelser.
    Uttrykket:"Det var et empatisk menneske" blir ofte brukt i positiv forstand, men en kan også tenke seg at f. eks en psykopat har meget bra utviklete empatiske evner da psykopaten er en mester i å finne svakheter hos andre og hva som "knuger" og undertrykker en person mest.

Så nå higer jeg ikke etter å bli så veldig empatisk... :icon_rolleyes: Medfølelse holder lenge!
    GjenopprettetMedlem
    Hmmm, er det derfor jeg ikke kan se filmer med vold?

Filmer hvor mennesker og dyr lider. Det er som jeg skulle vært gjennom det selv.

Min datter mistet en kamerat i brann for en tid tilbake. Hun ville så gjerne snakke ut med meg om dette, da hun hadde fått høre, at de som var der kom seg ut, men ikke han, fordi han ble sittende fast da taket raste. Å man hørte han skrike fortvilet. Dette fortalte min datter meg, å jeg klarte ikke høre flere detaljer. Det er som om jeg blir den personen. Det er som jeg lkenner frykten, panikken, kvalmen, det uforstående i dette. Hjelpeløsheten.
    Men det verste, ikke kunne støtte min datter der, fortalte som det var. Hun vet jeg er følsom, å forsto. De var heldigvis mange som støttet hverandre i dene tragedien.

Jeg blir rett og slett syk av det, å sliter lenge etterpå med bilder. Å det er forferdelig. Det er så ille noen ganger, at jeg har lurt på å få hjelp for det. Det rekker å lese aviser, om tragedier, hvor jeg automatisk setter meg inn i situasjonen. Det kan være ved tap av noen, bilulykker, brann, mord....you name it.

Er dette empati? Uansett.....noe jeg kan gjøre, for å dempe ned dette? Jeg kan også få mareritt om det, skaper meg frykt.....Å det er fryktelig plagsomt.
    GjenopprettetMedlem
    Eller så er det speilnevronene som er på ferde....?  :w00t:
    Anonymous
    [quote author=Sjelevenn link=topic=2806.msg38699#msg38699 date=11721585 "Det var et empatisk menneske" blir ofte brukt i positiv forstand, men en kan også tenke seg at f. eks en psykopat har meget bra utviklete empatiske evner da psykopaten er en mester i å finne svakheter hos andre og hva som "knuger" og undertrykker en person mest.

Så nå higer jeg ikke etter å bli så veldig empatisk... :icon_rolleyes: Medfølelse holder lenge!
    [/quote]

Kjære sjelevenn! Jeg er bare nødt til å gå i rette med deg her. Dette blir jo helt feil.

La gå at empatien er nøytral, slik intelligens f.eks og så er en nøytral egenskap. Og hvordan du bruker disse er da opp til deg selv. Men en psykopat kjennetegnes ved MANGLENDE evne til innfølelse i andre. Det er derfor de kan  påføre andre så mye smerte. Jeg skulle tro at det samme gjelder torturister.

Jeg kjenner meg veldig igjen i Silvas beskrivelse, det er en opplevelse av hva det er å være empat. Og det kan ikke læres eller avlæres, som generell empati kan. Merk forskjellen her. Empati er innfølelse i andres følelser, altså en type medfølelse, som kan læres. En empat er er født overfølsom og tar automatisk inn andres følelser, slik Silva beskriver. Det er ikke noe du kan velge bort. Dette er det MOTSATTE av psykopati.

Dette er jo min oppfattelse, og det kan vel spekuleres i andre tolkninger, slik du har hørt om Sjelevenn. men jeg må insistere her. Ta det for hva det er...min sannhet. :eusa_pray:
    GjenopprettetMedlem
    Lurer veldig på noe.
    Kan man da vere empat på en fysisk måte angående smerte?
    Slik at vis en fks. la oss si,skjærer i en person,(under kontrollerte forhold),så kjenner en det i sin egen kropp som smerte?
    Kanskje dette burde stått under sjamanisme og hjernen,vet ikke helt...
    GjenopprettetMedlem
    Ja , Final Tribe .Det er det en empat er .

En som sitter i et rom, og kjenner hvis en person i rommet har vondt i brystet/fingeren.

;D
    Anonymous
    Jag känner igen Silva... kan inte heller se på voldsfilmer, men er DET att vara empat?
    Det ser jag som att vare sensitiv.

Medfølelse ser jag som att man blir nedstemd, när f.eks. en venn er nedstemd, men empati er att forstå hur noe kan vare... uten att ta over den andres fölelse. Då kan du hjelpe, uten att selv tappe kraften. Forholde seg ganske neutral i sinnet, men VITE till nesten 100%, uten att behöve få forklaringer.

Vite uten att behöve få forklaringer...

Malaika när jag kjenner hvis en person har vondt, när jag ger healing... det kallar jag att vare sensitiv... ikke empat... men om jag vet om hun er glad eller lei... då är jag empat... Så tenker jag.
    GjenopprettetMedlem
    "Malaika":

En som sitter i et rom, og kjenner hvis en person i rommet har vondt i brystet/fingeren.

;D

Hva vis en ikke sitter i rommet,men opererer fingeren til denne andre personen da?
    Er en empat da også?
    Skjønner dere?
    Anonymous
    Nei så tror jag ikke att det är...

Svarte, men jag heter ju inte Malaika ... :-X
    GjenopprettetMedlem
    Jeg kjenner meg veldig igjen i Silvas beskrivelse, det er en opplevelse av hva det er å være empat. Og det kan ikke læres eller avlæres, som generell empati kan. Merk forskjellen her. Empati er innfølelse i andres følelser, altså en type medfølelse, som kan læres. En empat er er født overfølsom og tar automatisk inn andres følelser, slik Silva beskriver. Det er ikke noe du kan velge bort. Dette er det MOTSATTE av psykopati.

Så jeg må leve med dette da, for å si det sånn?....Jeg har klart å begrense dette, ved rett og slett unngå å lese for mye nyheter, se filmer, lese *voldelige bøker*.... Men det er jo ingen bra løsning det heller. For jeg flykter jo da fra dette.

Så hvordan skal jeg lære å håndtere dette? Skal jeg ta alt innover meg, å bli syk av det?....I håp om at jeg blir *herdet* på noen måte? Eller ta sjansen på at jeg blir redd og frykte disse tingene mer....enn jeg allerede gjør.

Dette er noe jeg vanligvis ikke prater om, nå føler jeg meg klar til å rope dette ut, å forhåpentligvis få tips og råd....kanskje hjelp til å forstå hvordan håndtere dette, eller bruke denne empaten, til noe positivt.
    GjenopprettetMedlem
    "Final Tribe":

"Malaika":

;D

Hva vis en ikke sitter i rommet,men opererer fingeren til denne andre personen da?
    Er en empat da også?
    Skjønner dere?

Da tror jeg du er lege....  :razz:
    GjenopprettetMedlem
    "Lie":

Jag känner igen Silva... kan inte heller se på voldsfilmer, men er DET att vara empat?
    Det ser jag som att vare sensitiv.

Medfølelse ser jag som att man blir nedstemd, när f.eks. en venn er nedstemd, men empati er att forstå hur noe kan vare... uten att ta over den andres fölelse. Då kan du hjelpe, uten att selv tappe kraften. Forholde seg ganske neutral i sinnet, men VITE till nesten 100%, uten att behöve få forklaringer.

Vite uten att behöve få forklaringer...

Malaika när jag kjenner hvis en person har vondt, när jag ger healing... det kallar jag att vare sensitiv... ikke empat... men om jag vet om hun er glad eller lei... då är jag empat... Så tenker jag.

Sensitiv ser jeg på som at man sanser noe.....nesten som man lukter at noen har det vondt. Det er som antenner....som føler at noe er galt. Å man går inn for å undersøke om det man har sanset....snuset inn, er riktig.

Empat....føler i stedet for å sanse....man kjenner smerten som sin egen. Man kjenner frykten, desperasjonen osv... til den personen man fanger inn....Det er slik jeg ser det.

For...hvordan kan man forstå?? uten å kjenne smerten selv?

Når man kjenner smerten som sin egen...er det ikke da det er lettere å sette seg inn i situasjonen. Være til hjelp?
    Er det det som er meningen med empat? Være sterk nok til å lære seg å håndtere dette, for å hjelpe andre?
    Anonymous
    Skal jeg ta alt innover meg, å bli syk av det?

Silva, jag tror man kan lere seg å stenge av noen prosent...

Jag har övet på det, när jag begynte som lerere. Jag mötte 300 tenårs-elever i konstevnet var uke og kände verkeligen deres fölelser, pubertetshormoner, angst og Gud vet alt... Jag trenede på at göre ett värn... og det fungerte till viss del
    Anonymous
    Jeg har samme problemet Silva. Synes det er veldig vanskelig å snakke om. Vet heller ikke hvordan jeg skal håndtere det, men har vel lært å lukket meg på en måte som er helt ubevisst. Først i senere tid har jeg skjønt fenomenet, og at det er noe folk har satt navn på. Og jeg har sett hvordan dette har skapt vanskeligheter for meg.

Men som jeg har nevnt før, tror jeg økt bevisstgjøring og skjelneevne kan hjelpe. Altså at vi kan holde det 'der ute' på en måte. Å ikke la seg overvelde av følelsene. jeg kan heller ikke se på vold og lignende på tv og film. jeg tror man må lære seg å styre unna en del ting som forstyrrer likevekten.
    meditasjon og større indre balanse tror jeg er veien å gå. jeg jobber med saken. :eusa_pray:

jeg tror også at det er et fantastisk verktøy å bruke hvis man vil hjelpe andre, som healer eller veileder på noen måte. da blir det en ressurs istedet for et problem.
    Anonymous
    Tillegger... jag tror inte man kan stenge av helt... nei.
    Mitt arbeid er ikke lengre 300 elever... det gikk ikke bra,
    Jeg har nu 13 st (med ekstra behov av stötte)

Ettersom jag er svensk, kanskje jag bruker orden ellers...
    Men jag VET vad du menar Silva  ;D