Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
5 års-dagen for 11.september!
Er det virkelig nødvendig å repetere slike tragedier og katastrofer? Må vi til stadighet minnes på all denne ondskapen og galskapen? :sad2:
Hva mener dere?
GjenopprettetMedlem
Ja......jeg syns det. Vi kan ikke fortrenge eller glemme slike handlinger.

Jeg tror vi må ha slikt i minnene, for å lettere å kunne gjøre noe med denne
unødvendige og brutale volden og terror.

Så Bush og Kona legge kransen på vannet ista.
Jeg grøsser bare ved tanken på Bush.
GjenopprettetMedlem
Tjah...de som er hevngjerrige og gjerne vil holde hatet ved like, har gjerne en tendens til å henge fast i det gamle og ikke tilgi...

Men det er flere grunner, de etterlatte har også et behov for å minnes, og for å prøve å få en slags mening med det som skjedde.
GjenopprettetMedlem
Jeg føler overhode ikke behov for å "feire" 5 års-dager eller 1000 års jubileum for "jævelskap" men måten media prensenterer det på selger sendetid.....grmpf :exclaim: Og dette igjen gir ytterligere gode vekstvilkår for ondskap  :razz:
Anonymous
Nemlig! Der brukte du det ordet jeg umiddelbart tenkte på, Cenobit, - feire...
Jeg synes og det er greit at de etterlatte skal få minnes sine kjære, selvfølgelig skal de det. Og det gjør de vel også, uten at det trenger å publiseres over hele kloden.
Ondskapen, tragediene og katastrofene får vi trødd i trynet hver eneste dag, for det skjer jo noe hele tiden, så det blir vi minnet på uansett.
Jeg mener da at gammelt skal få være og ikke tas i reprise år etter år etter år...

For , som Inger Lise skriver, de som er hevngjerrige og gjerne vil holde hatet vedlike...
Dette blir jo på en måte som å sprute bensin på bålet hver gang det er på tur å slukke. :moreevil:
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Tjah...de som er hevngjerrige og gjerne vil holde hatet ved like, har gjerne en tendens til å henge fast i det gamle og ikke tilgi...

Men det er flere grunner, de etterlatte har også et behov for å minnes, og for å prøve å få en slags mening med det som skjedde.

De som sitter igjen som etterlatte, de som har andre relasjoner til dette enn oss, vil selvfølgelig føle hat, bitterhet og stor, stor sorg. Hvordan kan man egentlig forstå en slik handling? Det skal enormt mye mot til, for å kunne tilgi dette, av de som sitter igjen som mor, far, kone, mann, osv.

Jeg mener "verden", må ikke glemme dette. Ikke fordi det er bitterhet eller hat som skal holdes vedlike. Men som en lærdom/erfaring som vi mange ganger har sett før. Religion skaper slike ting, som krig og terror. Når menneskene skal lære seg at vold ikke løser verdensreligionene, vet man jo ikke når skjer.

jeg syns det er viktig å huske "verdenstragediene"....Tenk om vi skulle glemme eller slutte å markere andre verdenskrig? Slutte å minnes våre offre?....Slutte å feire 17 mai?.......Glemme all ondskapen som jødene gikk igjennom, som ble utryddet?....på lik linje med Indianerne, slavene i Afrika?

Det har ikke med hat å gjøre i mange tilfeller, hvis man ser bort fra de som virkelig har hatt dette direkte på kroppen. Det har med en lærdom å gjøre, som neste generasjon må ta fatt i, å ikke gjenta.
GjenopprettetMedlem
Jeg føler overhode ikke behov for å "feire" 5 års-dager eller 1000 års jubileum for "jævelskap" men måten media prensenterer det på selger sendetid.....grmpf  Og dette igjen gir ytterligere gode vekstvilkår for ondskap 

Enig i litt av det du sier, men syns vi skal skille på dette med å feire og det å markere.

Feire gjør vi hver 17 mai her i landet. Vi feirer at vi ble en fri nasjon, med egne rettigheter og lover, å eget kongestyre.

Markere, gjør vi når det er nødvendig å huske noe viktig. Å vi MÅ huske disse tragediene. For hvordan skal vi ellers lære?
Anonymous
Men tenk nå litt på de uttalelsene disse viktige statsoverhodene bruker... Sånn som : - Vi skal finne ut hvem som gjorde dette, -vi skal ta dem, -de skal få svi osv. Det er jo greit at de som gjør noe galt/kriminelt må få konsekvenser. Men det er i mange tilfeller snakk om å gå til fysisk angrep, bombe, skyte, drepe...både de som utfører disse gale tingene, men også alle rundt dem.
GjenopprettetMedlem
"Silva":

vi MÅ huske disse tragediene. For hvordan skal vi ellers lære?

Enig med du Silva, vi må huske for å lære og det er viktig for våre etterkommere
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Enig i litt av det du sier, men syns vi skal skille på dette med å feire og det å markere.

Dette er jeg også enig i men.... hvordan i pokker forklare??? skal forsøke så godt jeg kan... :eusa_pray:
Er for mye av det gode alldeles deilig i enhver sammenheng?
GjenopprettetMedlem
Men tenk nå litt på de uttalelsene disse viktige statsoverhodene bruker... Sånn som : - Vi skal finne ut hvem som gjorde dette, -vi skal ta dem, -de skal få svi osv. Det er jo greit at de som gjør noe galt/kriminelt må få konsekvenser. Men det er i mange tilfeller snakk om å gå til fysisk angrep, bombe, skyte, drepe...både de som utfører disse gale tingene, men også alle rundt dem.

Bush & Compani.....+ mange andre statsoverhoder, som også har utført lignende handlinger, er ikke det spøtt bedre enn de som utførte dette angrepet i Usa. Det som skjedde i Usa, foregår daglig mange steder i verden. Men det er kun når slike terror-angrep blir utført i vestelige land, at mange anser det som så fryktelig grusomt. Vi identifiserer oss selv mer med vesten, enn resten av verden, i mange tilfeller.

Jeg mener ikke at vi skal huske hva disse statsoverhodene sier eller mener. Jeg mener VERDEN (oss hverdagsmennesker) skal huske HVORFOR dette ble utgjort. Hva var grunnlaget for en slik terror-aksjon? HVA kan gjøres for å unngå slike tragiske hendelser? Det er vi hverdagsmennesker som kanskje skal oppfostre en ny statsoverhode, å da må denne ha nok kunnskap og erfaringer fra historie og hendelsers forløp å gå etter.
GjenopprettetMedlem
Er for mye av det gode alldeles deilig i enhver sammenheng?

Nei, absolutt ikke  :lol:

men har ikke vi egne begrensninger da?

Jeg kan kun snakke for meg selv. Jeg kommer ikke til å sitte pæl foran tv i dag, for å få med meg hva som skjer, å få dette repetert inn til beinmargen. Jeg ble gla for å bli minnet på dette i dag, det er nok. Dette var så tragisk i seg selv, at for meg er det ikke viktig å få dyttet alt inn med hvert års markering i hue og æssen. Men det er viktig å få påminnelsen. Vi mennesker er så opphengt i den daglige traltevalsen, at om man ikke markerte denne dagen, hvor lenge ville det gått før en sånn dag som denne har gått i glemmeboka?

Men det er opp til oss selv hvor mye informasjon som skal bli pådyttet oss. Vi kan velge en annen kanal, vi kan velge å sette på cd-plater, eller se en film. At folk har dette som hovedtema i dag, er ikke så ille. Å snakke om tragiske hendelser har vi gjort i årtusner. Å hvorfor?
Jeg tror det er viktig for oss å snakke om dette. Mye pga frykt, uvitenhet, eller rett og slett å minne seg selv på, at dette KAN ikke gå i glemmeboka.
Anonymous
Eller  for og si det slik..Silva
Vi har en plikt  overfor våre etterkommere   til og  ta  vare på  historien... :wub:
Jeg er  evig takknemlig  for at det er skrevet så mye om for eks. 1 og 2 verdenskrig..  ingen lystelig lesning, men  historien kan vi aldri viske ut...

Det er opp til hver enkelt sitt behov  hvordan en  vil markere og huske slike tragedier.. min ygste datter var i USA akkurat da dette skjedde  for 5 år siden... så hun fikk virkelig oppleve mediadekkningen,offentlige kontorer som stengte.. kontroller over alt..
GjenopprettetMedlem
"Skapheksa":

Eller  for og si det slik..Silva
Vi har en plikt  overfor våre etterkommere   til og  ta  vare på  historien... :wub:
Jeg er  evig takknemlig  for at det er skrevet så mye om for eks. 1 og 2 verdenskrig..  ingen lystelig lesning, men  historien kan vi aldri viske ut...

Det er opp til hver enkelt sitt behov  hvordan en  vil markere og huske slike tragedier.. min ygste datter var i USA akkurat da dette skjedde  for 5 år siden... så hun fikk virkelig oppleve mediadekkningen,offentlige kontorer som stengte.. kontroller over alt..

Jepp  ;D
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Det som skjedde i Usa, foregår daglig mange steder i verden. Men det er kun når slike terror-angrep blir utført i vestelige land, at mange anser det som så fryktelig grusomt. Vi identifiserer oss selv mer med vesten, enn resten av verden, i mange tilfeller.

Jeg mener ikke at vi skal huske hva disse statsoverhodene sier eller mener. Jeg mener VERDEN (oss hverdagsmennesker) skal huske HVORFOR dette ble utgjort. Hva var grunnlaget for en slik terror-aksjon? HVA kan gjøres for å unngå slike tragiske hendelser? Det er vi hverdagsmennesker som kanskje skal oppfostre en ny statsoverhode, å da må denne ha nok kunnskap og erfaringer fra historie og hendelsers forløp å gå etter.

Dette er noe av grunnen til min frustrasjon rundt temaet, det blir for ensidig fremstillt og gjort på en slik måte at vi identifiserer oss og blir offer for en overdimensjonert ensidig fremstillt terrortrussel - i steden for kunnskapsrike og engasjerte mennesker som tar aktivt del i debatt rundt globale maktbalanser.
Anonymous
Hendelsen er allerede godt forankret i historien, og påminnelser får vi stadig vekk.
Jeg synes bare det er så jævla (unnskyld uttrykket) unødvendig å slå dette så stort opp, nærmest som en nasjonaldag-feiring!
Og ingen er bedre enn den andre, hverken i øst eller vest eller andre retninger. :exclaim:

Tro om det hadde nyttet å bruke litt spes. ped. på disse stakkars villfarne. Fokusere på det positive, ignorere det negative, konsekvenser, tenkepauser, klistremerke-skjemaer og belønninger for god adferd... :w00t:

Måtte bare myke opp litt her... :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Yepp - bygg på mestring  :respect:
GjenopprettetMedlem
Bush må bruke gamle våpen slik at han får penger til nye.Hisser til krig mellom stater,for deretter å selge våpen til begge parter,slik finasierer han de nye våpnene de spekulerer ut.En evig rundans :-\
Anonymous
"Kira":

Hendelsen er allerede godt forankret i historien, og påminnelser får vi stadig vekk.
Jeg synes bare det er så jævla (unnskyld uttrykket) unødvendig å slå dette så stort opp, nærmest som en nasjonaldag-feiring!
Og ingen er bedre enn den andre, hverken i øst eller vest eller andre retninger. :exclaim:

Tro om det hadde nyttet å bruke litt spes. ped. på disse stakkars villfarne. Fokusere på det positive, ignorere det negative, konsekvenser, tenkepauser, klistremerke-skjemaer og belønninger for god adferd... :w00t:

Måtte bare myke opp litt her... :innocent2:

Vi "åndelige" snakker en del om å løse opp i gamle traumer, og blokkeringer pga tidligere erfaringer. Sorgarbeid erkjennes av mange som viktig. At amerikanerne opplevde sjokk, sorg samt en kraftig desillusjonering i samband med 11.september angrepet er det vel liten tvil om. Selvsagt kan man drive det for langt. Dyrke sorgen,smerten og hatet i det uendelige. Arbeidet med å reise kjerringa, dvs å gjenopprette USA som en suveren uangripelig og trygg nasjon, er godt i gang gjennom krigføringen i Irak. Og mange er sikkert enige om at reaksjonene er lite gjennomtenkte. Uansett; tatt i betraktning av hendelsens påvirkning av vår "vestlige" psyke synes jeg markeringen i dag er på sin plass. Mange har behov for å i felleskap kjenne på sorgen, savnet og fortvilelsen i kjølvannet av hendelsen. Dette selv om de objektivt ikke er bedre enn andre. Dette handler tross alt om vanlige mennesker, og ikke skruppelløse statsledere. De som er ferdige med 11.september klarer seg sikkert godt gjennom dagen.

I lys av ditt innlegg Kira, hvordan står det til med din egen positive tenkning?

Gormi
Anonymous
Joda, det går så det suser...smiler og ler hele dagen! Ser bare solskinnet,selv om det regner.
Selvfølgelig gjør jeg ikke det! Er vel som folk flest, tenker jeg, den ene dagen er ikke den andre lik.
Synes du jeg virker negativ? Les det siste innlegget mitt, under humor.
Ikke vær nebbete, gutt! :icon_mad: :lol: :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
Flott med mangfold i tenkinga :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Theres no business,like showbusiness          (bushiness?)
Anonymous
Den beste soldaten angriper ikke.
Den overlegne stridsmann vinner uten vold.
Den største erobreren seirer uten en eneste kamp.
Den mest fremgangsrike lederen styrer uten å diktere.
Dette kalles intelligent ikke-vold.
Dette kalles å beherske mennesker.

Lao-tse, Tao Te King
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Theres no business,like showbusiness          (bushiness?)

Yepp - Det er lettere å prate rundt grøten med mandel'n i munnen, enn i tie på taket.

:ican_grabbhim:  :ican_grabbhim:  :ican_grabbhim: :elskhim:  :razz: :icon_lol:
GjenopprettetMedlem
Jeg "glemte at det var 11. september  :exclaim: