Forum /
tilbake / Apocalypto -filmen om mayarikets fall av Mel Gibson
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ser med både skrekk og forventning fram til nok en storfilm av Mel Gibson.
Denne gang en supervoldelig film om mayarikets fall,ifølge utenlandske rapporter..Den kommer 26.januar i Norge ,og jeg kunne likt å hørt hva dere syns/syntes om den i etterkant.
Gibson er kjent som relativt kontroversiell med sine senere produksjoner,og vold er jo blitt brukt for det den er verdt,slik jeg oppfatter det.
Håper han greier vise både det fantastiske og underlige og groteske ved mayakulturen på en noenlunde seriøs måte.

og det spirituelle aspektet...
Anonymous
Takk for informasjon. Det står mer om filmen her:
http://us.imdb.com/title/tt0472043/Anonymous
Da jeg så traileren på denne filmen på kino nå nylig fikk jeg enormt mye gåsehud - tror dette vil være en spesiell film - tiden vil vise

Å se Mayarikets fall på film er jo noe spesielt for en som har sans for urbefolkningsgrupper på det Amerikanske kontinentet gjennom historien! Filmen kommer i slutten av Januar.
GjenopprettetMedlem
Sett traileren....denne skal sees.....

GjenopprettetMedlem
"David":
Da jeg så traileren på denne filmen på kino nå nylig fikk jeg enormt mye gåsehud - tror dette vil være en spesiell film - tiden vil vise
Å se Mayarikets fall på film er jo noe spesielt for en som har sans for urbefolkningsgrupper på det Amerikanske kontinentet gjennom historien! Filmen kommer i slutten av Januar.
Ja,jeg tenkte kanskje du ville like den

Slik er jeg ,og.
Men den har visst fått veldig forskjellige kritikker.Noen sier den er rasistisk.
http://www.mexica-movement.org/APOCALYPTO.htm. (Vi får tilgi dem at de selv er en smule homofobe,da.)
Vel,menneskeofring har vel de fleste kulturer syslet med til en viss grad,når de har villet oppnå noe.Så der er vi alle like.
Uansett, mayaenes historie og kultur,den pirrer i allfall nyskjerrigheten og fantasien og kanskje andre ting inni oss..
Mayaene var noble savages. Very noble..
Yuacatan er en kjempefinfin plass å reise!

Det er fantastisk å se ruinbyene i jungelen den dag i dag,og stedene innehar alle typer energier for den som vil føle på det..
Anonymous
Spennende blir det da, uansett...gleder meg!
GjenopprettetMedlem
Mayakulturen virker jo veldig spennende på mange vis. Jeg har ikke særlig greie på den. Jeg vet ikke alt om hvorfor, men jeg har veldig lenge hatt en ekkel følelse på SørAmerikanske storhetstider og Egypt. Og undres over om det kan ha med pyramider å gjøre? Kan det være slik at når menneskeheten har vært i større grad av kontakt og integrasjon med mektige åndskrefter så har fallet vært desto verre. Man leker jo ikke med ilden som det jo heter?
Leste for litt siden følgende: "Kheopspyramiden er en modell av det kraftfelt som oppstår omkring oss, idet den åndelige verden trenger inn i den jordiske." Dette kommer fra ikkevitenskapelige hold. Men noe i meg sier at her ligger det noe..... Fordi jeg selv har hatt energetiske/bevissthets opplevelser hvor jeg opplever å stå i pyramideformer....kanskje har jeg da stått i et slikt kraftfelt, men altså uten noen fysiske pyramider.
Kanskje er dette helt tulletet og urelevant....og sikkert nok meget personlig. Men det er tanker og løse konklusjoner etter opplevelser jeg selv har hatt.
Jeg har i reiser sett meg selv på toppen av en SørAmerikans pyramide i imponerende atmosfærer, omgitt av mektig makt. Der stod jeg på toppen som den aller største og modigste helt hvor jeg frivillig lot meg skjæres opp ved hjertet for så å få dette revet ut....i levende live, til ære for Gudene. Som for å bevise min offervillighet og store kjærlighet og tillit til den store ånd. Dette ble her sett på som det største et menneske kunne gjøre....der....den gang. Jeg kjenner fremdeles den enorme sorgen jeg satt igjen med etter den opplevelsen, etter at de uhyggelige smerter var borte....Hvor hjelpesløst, skrudd, groteskt og totalt missforstått det hele føltes! Hva i all verden skulle dette være godt for? En Jesus på korset er jo nesten å foretrekke
Så...hva er det med pyramider, og hvorfor ligger der en slik stor mektighet over dem..... forvrengt makt? Har menneskeheten gått over lik for å skape det som egentlig ligger helt naturlig i oss, som ligger rett foran nesa på oss? Og er det slik at makthavere har missbrukt dette til egen vinning?
Det hadde vært spennende om noen har viten, opplevelser eller tanker om dette med pyramider osv.
UlveMor
GjenopprettetMedlem
Jeg har hatt en av de bemerkelig trommereiser der vi skulle reise til senter av jordkloden .Da jeg kom til senter av jorda så dukket det opp en mytologisk vesen som førte meg til pyramiden.Like ved pyramiden var det en sfinks som var ikke helt glad til min ankomst,men den mytologiske dyret klarte å få meg forbi denne sfinksen og inn i pyramiden. Etter det husker jeg ikke hva som skjedde,men da trommen begynte å tromme retur, så husket jeg ikke veien tilbake og denne mytologiske dyret som førte meg dit var borte.Trommeslagene avsluttet for lengst,mens jeg var fortsatt der ved den pyramiden og uten evne til å føle kroppen.Jeg ble litt bittert på denne dyret som førte meg dit og forlatt meg der.

Jeg ba trommeslageren å tromme retur på nytt og ba

til forfedrene samtidig,så dukket det opp en forfeder fra kanten av pyramiden og i full fart ført meg tilbake til der jeg traff denne mytologiske skapningen slik at jeg kunne stige opp fra jordens sentrum. Uff!
SEO Crawler
"dimi":
Jeg ble litt bittert på denne dyret som førte meg dit og forlatt meg der. 
hehe, skulle vært båndtvang på slike!!

GjenopprettetMedlem
Hva slags dyr var det du rotet deg borti da,Dimi?
GjenopprettetMedlem
Hva slags dyr var det du rotet deg borti da,Dimi?
Den ligner på griffin.Løvens kropp med vinger ,men korte bein som gjørde han ikke større enn en hund og hode så ut som kinesisk drage.Merkelig vesen,slik jeg skjønnte så bor den i midten av jordkloden sammen med andre merkverdige vesener .
GjenopprettetMedlem
"UlveMor":
Mayakulturen virker jo veldig spennende på mange vis. Jeg har ikke særlig greie på den. Jeg vet ikke alt om hvorfor, men jeg har veldig lenge hatt en ekkel følelse på SørAmerikanske storhetstider og Egypt. Og undres over om det kan ha med pyramider å gjøre? Kan det være slik at når menneskeheten har vært i større grad av kontakt og integrasjon med mektige åndskrefter så har fallet vært desto verre. Man leker jo ikke med ilden som det jo heter?
Leste for litt siden følgende: "Kheopspyramiden er en modell av det kraftfelt som oppstår omkring oss, idet den åndelige verden trenger inn i den jordiske." Dette kommer fra ikkevitenskapelige hold. Men noe i meg sier at her ligger det noe..... Fordi jeg selv har hatt energetiske/bevissthets opplevelser hvor jeg opplever å stå i pyramideformer....kanskje har jeg da stått i et slikt kraftfelt, men altså uten noen fysiske pyramider.
Kanskje er dette helt tulletet og urelevant....og sikkert nok meget personlig. Men det er tanker og løse konklusjoner etter opplevelser jeg selv har hatt.
Jeg har i reiser sett meg selv på toppen av en SørAmerikans pyramide i imponerende atmosfærer, omgitt av mektig makt. Der stod jeg på toppen som den aller største og modigste helt hvor jeg frivillig lot meg skjæres opp ved hjertet for så å få dette revet ut....i levende live, til ære for Gudene. Som for å bevise min offervillighet og store kjærlighet og tillit til den store ånd. Dette ble her sett på som det største et menneske kunne gjøre....der....den gang. Jeg kjenner fremdeles den enorme sorgen jeg satt igjen med etter den opplevelsen, etter at de uhyggelige smerter var borte....Hvor hjelpesløst, skrudd, groteskt og totalt missforstått det hele føltes! Hva i all verden skulle dette være godt for? En Jesus på korset er jo nesten å foretrekke
Så...hva er det med pyramider, og hvorfor ligger der en slik stor mektighet over dem..... forvrengt makt? Har menneskeheten gått over lik for å skape det som egentlig ligger helt naturlig i oss, som ligger rett foran nesa på oss? Og er det slik at makthavere har missbrukt dette til egen vinning?
Det hadde vært spennende om noen har viten, opplevelser eller tanker om dette med pyramider osv.
UlveMor
Kan denne ekle følelsen faktisk henge i helt tilbake til Bibelhistorien vi fikk innpoda om desse hovmodige folkene som bygde dette Babels tårn,for å komme nærmere Gud,slik at Gud,på sin side, måtte gi menneskene ulike tungemål for å jekke dem ned et hakk?

Ellers er det jo interessant å tenke på i såfall at de kulturene som har bygd seg nærmere"Gud",har falt hardt,mens yogiene,eremittene,visjonssøkerene og alle andre spirituelle som har søkt opp i høyden og enheten for å få "oversikt",har oppnådd noe som er verdt noe?
Trollmannens hatt er også pyramideformet,ligeså mange andres..
Egentlig er det artig å se ,at helt fra steinalder og framover,har de folkene som har hatt mulighet til det,ofte bygd gudshus og kultsteder på hauger og fjelltopper...
Og de som ikke har hatt slike geologiske forutsetninger,har faktisk bygd fjellene selv!
Og alle de erigierte kirketårnene og katedralene fra middelalder.
Når det gjelder pyramideanlegg,vil vi nok oppleve at flere store dukker frem i tiden som kommer.
Tenk på de indianske haugkulturene i Amerika,fks. i Oklohoma...
Og pyramidene i Peru som Heierdahl gravde i i sitt livs høst...
For ikke å snakke om de mystiske og sterkt diskuterte funnene av "pyramideanlegg" i Bosnia!
http://www.worldtopix.com/bosnian_pyramids.htmlosv osv osv
GjenopprettetMedlem
Virkelig spennende teorier du har. Men i meg gir det ingen gjenklang i at jeg skulle være satt på plass av myten om Babels tårn......eller, når jeg tenker meg om så er faktisk det et bilde jeg enkelte ganger sitter med. Det er noe jeg undres over i det bildet. Og hos meg ligger den undringen i nødvendigheten i å måtte strekke seg så veldig etter Gud. Egentlig tror jeg Gud sitter her på fanget mitt nå, hvis jeg bare kjenner etter.
Men jeg betviler heller ikke at det kan ha vært virkelige sterke krefter og symbolverdi i de Gudshusa der. Det jeg lurer på er om slike ting allikevel kan gå for langt....ja, som i et Babels tårn. Det smaker litt som stor, større og størst. Kanskje er nettopp Babels tårn et bilde på dette?
Og jeg tror det ligger noe i den opplevelsen jeg hadde hvor jeg frivillig valgte å ofre hjertet mitt til Gud. Men på hvilken misforstått måte!! Jeg er sikker på at Gud reiv seg i håret over det der
Og jeg har mer sansen for det yogiene, eremittene og visjonssøkerne gjør der de finner frem helt uavhengig av ytre omstendigheter og hevdelser.
Muligens er det en middelvei som er det beste? For det er jo vakkert med Gudshus/templer. Og det kan sikkert være fint at mennesker samles i forsterkede energier sammen i slike hus, så fremt vi vet hvor kraften egentlig kommer fra.
UlveMor
GjenopprettetMedlem
Ops!
Der holder vi som sjamananistisk tenkende kanskje på å snuble over den streken som snart gjør oss til prest?

Og vis du i tillegg vet at du har bedre kontroll på/makt over spirituelle mennesker ved å holde dem samlet,ja så er det kanskje like før du skaper et lite dogme og en liten rituell kultus også?
Ja,for vis en er ute etter makt og (politisk)stabilitet,er det jo bedre å ha en menighet som er samlet og gjør det samme til faste tider,enn gærninger som springer alene på "quest" og klemmer trær?
Gruble...
Er forøvrig enig med deg i at å ofre hjertet sitt for "The Supreme Beeing" og grøde,sikkert føles litt tungt,alt i alt.
Jeg har følt vanvittige energier oppe på et par slike steder med trapp opp til et alter,og bratt ned.
Personlig føler jeg ikke at pyramidene i Egypt har/hadde direkte den samme funksjon som de i Amerika.Mulig jeg har feil.
GjenopprettetMedlem
Der holder vi som sjamananistisk tenkende kanskje på å snuble over den streken som snart gjør oss til prest?
Hvor er streken? Fra gammelt av er sjamanen både prest og lege i en og samme person. For ordens skyld; jeg er ikke sjaman, kun en som ønsker å være spire.
Og vis du i tillegg vet at du har bedre kontroll på/makt over spirituelle mennesker ved å holde dem samlet,ja så er det kanskje like før du skaper et lite dogme og en liten rituell kultus også?
Må det innebære å ha kontroll og makt over andre når mennesker samles? Det går fint an å sette egoene litt på sidelinja for å fungere som en enhet sammen. I virkelige gode sjamansirkler jeg har fått tatt del i så stemmer dette til punkt og prikke.
Vi kan vel klare både å samles til noenlunde faste tider og rekke quests og klemme trær på samme gang
UlveMor
GjenopprettetMedlem
Takk, Final Tribe, for denne linken som jeg har gjennomgått med stor interesse:
http://www.mexica-movement.org/APOCALYPTO.htm
Den hadde også verdifulle linker videre.
Sosialantropolog og journalist Lorenz Khazaleh i Oslo (med hovedoppgave om
Minoritets- og etnopolitikk i Sameland, Universitetet i Basel, 2000, se:
http://www.geocities.com/iglu01/no/hovedoppgave.html) har meget godt oppdaterte nettsider om sosialantropologi i Norge, Norden og verden for øvrig.
http://www.geocities.com/iglu01/no/
http://www.antropologi.info/
http://www.antropologi.info/blog/
Han har nå lagt ut omtale og linker om denne filmen:
http://www.antropologi.info/blog/nyhete ... &tb=1&pb=1
Det ser ikke lovende ut, dessverre. Les og tenk sjøl! Særlig dere som "leker indianer"...
GjenopprettetMedlem
Yiiiihaaaaaaaaaaaa

GjenopprettetMedlem
Ja! Der sa du det Nikté,mayamytene er ikke døde.
Historien lever videre,og mayaene er mer selvbevisste enn en kanskje ,godtroende nok ,skulle tro når en farter rundt og svetter mellom pyramideanlegg i ruiner,cantinas,Superior,mopeder og duften av nystekte maistortillas.
Hvordan
kan mytene dø,egentlig,med en så spennende kulturhistorie i ryggen?
Mayaer flest er veldig stolte av historien sin,og er bevisste på at den fremstilles på en balansert måte.
Men en kan jo lese krimboka til Gert Nygårdshaug: "Alle orkaners mor" vis en en vil velte seg i alle aspektene av dette.
Fin lektyre når det vert keisamt.
Legger ellers ved en link til aztekenes menneskeofring for den som orker slikt.Litt kjøtt på beinet ,liksom:
http://www.europas-historie.net/aztekerne-a.htm#ofrene
Inga Clendinnen har også skrevet bra bøker om mayaene og conquistadorene utgitt på m.a Amazon.
Man kan ikke bare ta det ut fra tidens konteks og si at dengang tenkte de barbarisk og var slemme i sinnet.
De hadde sine årsaker,de,likegodt som nordboene som stappet folk ned i myrene i bronsealderen og lot alle ligge med frillen før hun ble ofret til sin mektige husbonds begravelse....
GjenopprettetMedlem
Jada,det ville jeg i allfall!

Anonymous
Heisann.
Jeg så filmen for en liten stund siden. Full av håp var jeg. Hadde håpet på en åndelig opplevelse. Desverre hadde jeg glemt hvem som lagde filmen. Filmen handler om en liten stamme som bor utenfor "sivilisasjonen". En dag kommer de fæle Mayaene og kidnapper alle menneskene. De blir tatt til fange for å bli solgt som slaver eller ofret til Quetzacoatl(eller no sånt).
Filmen skildrer ikke noe av det som gjorde Maya folket stort. Den gir inntrykk av at det var ett barbarisk(til en viss grad sant) skittent folkeslag som ikke eide respekt for liv. Åndelige aspekter er ett ikke tema i filmen.
Til dere som venter en åndelig opplevelse på kino, send meg heller en mail så skal dere få en kopi av filmen. Dette her er virkelig ikke verdt å ofre penger på. Hollywood fortjener faktisk ikke penger for dette her. Ihvertfall ikke for å gjøre Mel Gibson enda rikere. Filme er bare med på å underbygge det synet som den hvite mann har hatt i hundrevis av år. At å sivilesere villmennene og innføre sivilisasjon er den hvite manns byrde. Han klarer klarer faktisk å fremstille Europeerne som redningsmenn i filmen. Bevares!!!
Anonymous
"Magnus":
Heisann.
Jeg så filmen for en liten stund siden. Full av håp var jeg. Hadde håpet på en åndelig opplevelse. Desverre hadde jeg glemt hvem som lagde filmen. Filmen handler om en liten stamme som bor utenfor "sivilisasjonen". En dag kommer de fæle Mayaene og kidnapper alle menneskene. De blir tatt til fange for å bli solgt som slaver eller ofret til Quetzacoatl(eller no sånt).
Filmen skildrer ikke noe av det som gjorde Maya folket stort. Den gir inntrykk av at det var ett barbarisk(til en viss grad sant) skittent folkeslag som ikke eide respekt for liv. Åndelige aspekter er ett ikke tema i filmen.
Til dere som venter en åndelig opplevelse på kino, send meg heller en mail så skal dere få en kopi av filmen. Dette her er virkelig ikke verdt å ofre penger på. Hollywood fortjener faktisk ikke penger for dette her. Ihvertfall ikke for å gjøre Mel Gibson enda rikere. Filme er bare med på å underbygge det synet som den hvite mann har hatt i hundrevis av år. At å sivilesere villmennene og innføre sivilisasjon er den hvite manns byrde. Han klarer klarer faktisk å fremstille Europeerne som redningsmenn i filmen. Bevares!!!
Trist å høre - men jeg har tenkt å se den uansett. Jeg liker best å se filmer på kino egentlig.
GjenopprettetMedlem
Har sett filmen ,absolutt å anbefalle. mitt terning kast er 5

GjenopprettetMedlem
Filmen gir et troverdig bilde. I stedet for å skjønnmale Mayaene, skildres elitekulturen sett med menig manns øyne.
Det kom jo godt frem at de som ble ofret også var Mayaer. Elitekulturen forsvant, men Mayaene lever der fortsatt.
"If you want to know what happened to the Maya, the answer is - nothing. Go to the Yucatan, or Chiapas, or Guatemala, or Belize, or even Honduras. All those little short, big-nosed people wandering around are all Maya. You can easily recognize their faces on the ancient Maya sculptures. The truth is that there are likely as many Maya today as there ever were. Pretty amazing, considering that it is estimated that the diseases brought by Cortes killed some 95% of the population at the time. The fact is that, other than the depredations caused by Cortes' coming, nothing happened to the Maya people. They never went away, rather it was their leadership that failed." -- Lawrence H. Freeman
The Fall of the Maya Empire:
http://www.chapala.com/particles/july2000maya.html