Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Based on my own experiences I believe everybody have some sort of diagnosis.

What is normal is my question to you Andreas. Watching TV?

Peace and love.
GjenopprettetMedlem
Takk Andres  :respect: Innsiktsfullt til det nydelig sorte fåret i oss  :lol:

"AndreasWinsnes":

Det jeg imidlertid ikke forstår er hvorfor du kontemplerte hjortehagl når ni milimeter åpenbart er mer funksjonelt i slike sammenhenger?

U've made my day  :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin:

Huff - trur æ skal rusle mæ en tur ut i høstsola og sanke eplekinnsklemma istedet  :wub:
GjenopprettetMedlem
"Når det gjelder lynsjestemning av leger og diagnoser; Ja man kan jo lure på hvorfor det utvikler seg i en slik retning."

Jeg har en kunde hos meg nå som sliter med kropp og sjel pga elektrosjokkbehandling. Jeg har meninger som er svært itråd med dere som skriver, men jeg må innrømme at jeg føler jeg har et noe mer nyansert bilde av det hele. Hvorfor det blir lynsjestemning? Fordi du roper KJEMPEHØYT OG BRUKER STOORE BOKSTAVER OG MASSE:!!!!!!! Hva skal man si? Joda, brenn heksa! Det må være  alle legenes feil at vi har problemer i samfunnet og så er det systemet og alle menn i dress som konspirerer og ikke vil oss vel... Sånn opplever jeg denne tråden...

Jeg har forståelse og empati for deg og din historie. Og jeg kjenner lignende historier. Jeg jobber daglig med mennesker og deres små og store problemer. Men jeg vet at det er mye folk som jobber hver eneste dag, i helsevesenet ja, med folks veldig veldig store problemer. Og husk på at legen som sitter der ikke er noe slags overmenneske.
Jeg tror deg, jeg føler deg, men jeg forsøker å nyansere bildet litt her..

Ha en herlig tur i høstværet! :wub:

Beste ønsker til deg og dine,
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Takk for at du også er ærlig cenobit. Tror ikke store bokstaver og utropstegn skaper lynsjestemning. Å tenke det er en ting. Å gjøre det er noe annet. Og som oftest er det et stort sprang fra det ene til det andre. Som fredsforhandlere vet: krigen utsettes så lenge man holder dialogen gående.

Hvis man er ærlig og snakker om raseri og aggresjon, så har man mulighet til å bearbeide det internt i stedet for å leve det ut i den ytre verden. Det er de tause jeg er urolig for: soldaten som drar til Irak fordi han tror at slik gjør en ekte mann for fedrelandet, uten å reflektere over dette, uten å snakke om det med folk som kanskje tenker annereledes.

Hvis folk hadde begynt å skrike og hyle ville det kanskje gått hull på verkebyllen. Samtidig bør vi være takknemlig for alle leger som i alle fall prøver å hjelpe litt mer enn mange andre. I Norge er det mange bra mennesker innenfor systemet i dag.

Angående spørsmålet til VF, så er "norm" definert slik av Webster:

"a principle of right action binding upon the members of a group and serving to guide, control, or regulate proper and acceptable behavior"

Acceptable, proper, right er kulturrelative. Folk for hundre år siden ville trodd vi var gale alle sammen dersom de så oss idag.
GjenopprettetMedlem
proper and acceptable?

I would like to hear these peoples thoughts on the topic shamanism.
GjenopprettetMedlem
Jeg deltok på en spontan trommesirkel hvor vi trommet og sang mens et par som ikke var kjent med animisme var tilstede. De satt på sine stoler og var helt stive i maska før de til slutt bare gikk sin vei.

Noen ganger har jeg lyst til å gå bort til mennesker og banke forsiktig på ansiktet deres for å finne ut hvor tykk fasaden er. De utstråler pappmasje, sparkel og maling.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Tar meg den frihet å lime inn en artikkel jeg hentet fra aftenposten for en tid siden (har den lokalt på maskinen min, desverre uten bedre kildehenvisning enn dette).

«Journalisten var psykiatrisk pasient»

Dette er vel et eksempel på at det kan komme noe bra fra en psykiater også? Det mener neppe de som har laget den filmsnutten jeg kritiserte. De er ute for å drepe, ser det ut for, for meg. (Jeg har mye stoff om det, men vil ikke linke til det, for da er jeg med på å gi denne sekten reklame som jeg ikke synes den fortjener.)

Artikkelforfatteren, sjeflege Jan Olav Johannessen, er også leder av Norsk psykiatrisk forening. Her er noen nyhetstreff på ham, med videre linker:

http://sesam.no/nyheter/person/Jan+Olav+Johannessen

Artikkelen du limte inn er for øvrig ikke fra Aftenposten, men fra Dagbladet (Publisert onsdag 19.04.2006 kl. 05:40), og finnes her:

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/19/463879.html

Den finnes også her:
http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hiero ... ikkel.show
http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hieronimus/imaker ("Forum for angst og depresjon")
GjenopprettetMedlem
I believe it still is a stigma to call oneself a shaman in the western world.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Anders Smith, redaktør av Helserådet har noen tanker jeg mer enn gjerne deler med dere i denne sammenheng
Noen tanker om sosial ulikhet i helse
http://www.helsebiblioteket.no/Samfunns ... 6/7742.cms

Dette var en interessant og tankevekkende artikkel, og et nettsted jeg tidligere ikke kjente til. Takk for tips!

"cenobit":

Og jeg spør hvorfor skal jeg som " tidligere psykriatisk pasient" finne meg i å bli halshugd jevnt med knærne i form av stigma når jeg forsøker å belyse slike vanvittige samfunnsproblemer som det legemiddelindustrien i så sterk grad bidrar til?

Hvorfor blir man ikke trodd, er det fordi at noen fikk da hjelp?   HALLOOOOOOOO :exclaim: 

Ærlig talt, mener du at noen i dette forumet har utsatt deg for "å bli halshugd jevnt med knærne i form av stigma"? Skal det være en beskrivelse av tilsvar jeg har gitt deg? I så fall kjenner jeg meg ikke igjen, og ber om at du påviser eksakt hvor og når dette skal ha skjedd.

Med ønske om en god og fredelig helg!
GjenopprettetMedlem
Ærlig talt, mener du at noen i dette forumet har utsatt deg for "å bli halshugd jevnt med knærne i form av stigma"? Skal det være en beskrivelse av tilsvar jeg har gitt deg? I så fall kjenner jeg meg ikke igjen, og ber om at du påviser eksakt hvor og når dette skal ha skjedd.

Med ønske om en god og fredelig helg!

God kveld Passopp  :biggrin:

Diskusjonen omkring kildehenvisning har vi da hatt mange ganger nå jeg og du både i forumet og pr. pm, kan vi ikke la kniven ligge litt i slira. Saken skulle jo være rimelig enkel, er den ikke? Slik jeg oppfatter det så irriterer du deg over at folk, deriblant jeg er sløv i henhold til kildehenvisning, det har jeg da forsåvidt gitt deg rett i og jeg irriterer meg over din måte å takle dette på fordi det skaper i mine øyne unødvendige konflikter, - større er det i hvertfall ikke fra min side. Og her står vi slik jeg oppfatter det bom fast  :lol:

Min sleivete uttalelse som du refererer til kan det da ikke være noen her inne som bokstavelig talt kjenner seg igjen i og jeg beklager utsagnet.

Det er ikke slik at jeg ser konspirasjoner hvor jeg enn snur og vender meg, det håper da virkelig ikke jeg har gitt deg inntrykk av Passopp.
Konspirasjonsteori har jeg lite, for ikke å si tilnærmet null peil på, og jeg håper du tror meg på at jeg ville henvende meg først til deg hvis det var slik at jeg følte meg utsatt i denne retning.
Jeg har nok vært innom og henvist til en og annen link i denne retningen og jeg synes forsåvidt noe av dette er interressant, - nok til å kikke nærmere på, ikke fordi jeg tror på alle disse konspirasjonsgreiene, men fordi jeg stadig vekk generelt sett rystes over menneskers grådighet og kynisme.

Håper jeg fikk ordlagt meg på en slik måte at vi snart kan anse oss som ferdige med denne delen av diskusjonen.

Ellers så skal du ha takk for innspill Passopp  :respect:  - skal kikke nærmere på disse i løpet av kvelden.

Nysanket  :wub: Eplekinnsklem  :wub: og fortsatt god helg til deg også  :respect:
GjenopprettetMedlem
Mennesker med ADHD og ADD er ofte mennesker med anlegg for det helt store! Masse energi og kreative evner.

De trenger hjelp til å se sine gode sider og finne sine uslepne diamenter.
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

"Når det gjelder lynsjestemning av leger og diagnoser; Ja man kan jo lure på hvorfor det utvikler seg i en slik retning."

Jeg har en kunde hos meg nå som sliter med kropp og sjel pga elektrosjokkbehandling. Jeg har meninger som er svært itråd med dere som skriver, men jeg må innrømme at jeg føler jeg har et noe mer nyansert bilde av det hele. Hvorfor det blir lynsjestemning? Fordi du roper KJEMPEHØYT OG BRUKER STOORE BOKSTAVER OG MASSE:!!!!!!! Hva skal man si? Joda, brenn heksa! Det må være  alle legenes feil at vi har problemer i samfunnet og så er det systemet og alle menn i dress som konspirerer og ikke vil oss vel... Sånn opplever jeg denne tråden...

Jeg har forståelse og empati for deg og din historie. Og jeg kjenner lignende historier. Jeg jobber daglig med mennesker og deres små og store problemer. Men jeg vet at det er mye folk som jobber hver eneste dag, i helsevesenet ja, med folks veldig veldig store problemer. Og husk på at legen som sitter der ikke er noe slags overmenneske.
Jeg tror deg, jeg føler deg, men jeg forsøker å nyansere bildet litt her..

Ha en herlig tur i høstværet! :wub:

Beste ønsker til deg og dine,
Fagerhjul

Takk for tilbakemeldingen Fagerhjul  :respect:

Ja dette med å rope kjempehøyt i en noe "frodig" språkdrakt kjenner jeg meg så alt for godt igjen i (huff - rister på "adhdhode" mett og  :razz: ) Jeg har da fått dette svært godt forklart bla. fra min lillebror uten at det ser ut til at det har nytte,- så langt...
Jeg burde vite bedre, men nesten hver gang jeg skal "gå ut og fiske hval med fluestanga" skjærer det seg  :icon_redface:

Jeg ser at jeg stadig vekk skjærer alle over en skrøpelig kam her  :icon_redface: Og det er slett ikke riktig av meg - Det jeg forsøker å formidle er at man bør kunne forvente noe helt annet av de i hvit-frakk og dress enn av dem i joggebukse/boblejakke foran senka BMW med gønner og sota ruter, - hvis vi ikke kan det, ja da forstår jeg ikke hvorfor vi fortrinnsvis fortsatt bare "støtter" de førstnevnte. Eller har jeg misforstått, er det samma gjengen alt?

For meg er det ikke slik, - når jeg henvender meg til pusher'n på hjørnet vet jeg at han bøffer meg hvis han får sjangsen, når jeg henvender meg til en offenlig ansatt kan jeg ikke godta å gå derfra ribbet til skinnet og vel så det, - ikke klarer jeg å stå og se at dette skjer med andre heller uten å reagere.

Beklager Fagerhjul, jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skal ordlegge meg uten å støte noen her  :icon_oppgitt_og_frustrert:
Anonymous
Til ettertanke  :respect:
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Autisme samt ADHD/ADD — en sykdom i hjernen eller en sykdom i tarmen?

Dette utsagnet er en spissformulering av en diskusjon mellom et bestemt internasjonalt fag- og pårørendemiljø, og resten av fagmiljøer, pårørende og "pasienter" (gi meg et bedre ord, Cenobit).

Jeg er i utgangspunktet ikke berørt, og har liten kunnskap om disse emnene. Men enkelte jeg kjenner blir dratt inn i den ene eller den andre leiren, og frontene hardnes ser det ut til. Jeg ser en klassisk form for debatt som nå raser for fullt mellom de "troende" (bl. a. representert ved nettverket DAN (Defeat Autism Now) og de "vantro", som er majoriteten av fag- og forskningsmiljøet.   

Cenobit, har du noen formening om dette? Sitter årsaken til autisme (samt ADHD/ADD) i tarmen, og ikke i hjernen? Det virker som om overlege Karl-Ludvig Reichelt ved Rikshospitalet, og andre, mener nettopp det!

http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=301

ADHD, intoleranse for melk og gluten. Behandling med probiotika og diett.
Det største problemet for pasienter med ADHD/ADD er som regel konsentrasjonsproblemer. Dette skaper spesielt store problemer for skoleelever. Ved ufullstendig nedbrytning av kasein (melkeprotein) og gluten (kornprotein) dannes opioide peptider. Dette er stoffer som har morfinliknende effekt på hjernen, og som man tror kan være en årsak til manglende konsentrasjon ved ADHD/ADD. Det er også en tendens til avhengighet av de peptidene de ikke tåler. Ensidig kosthold med mye brød eller stort forbruk av melkeprodukter er klassiske tegn på proteinintoleranse, som dette fenomenet kalles. Abstinenser når en diett påbegynnes er ikke uvanlig.

http://www.neurozym.com//default.asp?id=260  (Faktarute ADHD)

For ordens skyld så har dette vært nevnt før, for et par år siden, i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,1684.0

— men den fokuserte mest på andre forhold, så jeg synes det er relevant å ta dette opp igjen.

Håper dermed å ha bidratt til denne trådens hovedspor.

Tja sannelig om æ veit Passopp fagmiljøet ynde og kalle pasienter for bukere, og klare dem å hekte en pasient på et eller flere medikamenter, (og det ser det jo ut for at de ferreste har innsigelsa mot) så e dem jo konstant påvirka (endra sinnstilstand), - altså forbrukera av statsgodkjent syntetisk narkotika. Så det mest dekkende begrepet går vel i retning av offentlig godkjent narkoman.

Hmmm - jadajodaneida, Æ kjenne en kar (med voksen-diagnostisert ADHD) som i si tid va på god vei tell å bli Norgesmester i bordtennis - han drakk nåkka så inn i helsike med melk og trente meir enn datidens toppidrettsutøvera...

Jeg tror ikke det er slik at dette er enten/eller men, en kombinasjon som varierer fra person til person der det totale miljøet i personen og miljøet (omgivelsene) altså der personen har vært/er/bevisst eller ubevisst vet h*n er på vei til er av grunnleggende betydning for hvordan "symptomene" kommer til syne.
Altså det jeg forsøker å si er at dette er så sammensatt/komplekst at man ikke på noe tidspunkt vil klare å "finne opp" en pille/medikament som kurerer tilstanden.

Hvor mange offentig godkjente barnedrap som skal til for at medikamentregimet ikke lenger få solgt sine produkter aner jeg ikke, men det det kan virke som om at genmanipulasons fremmerne vinner kampen om pengene på sikt. Hvorhvidt man kan kalle seg kurert eller ikke blir jo da en litt underlig diskusjon og hvor mange offentlig godkjente drap som vil komme i kjølvannet av genforskning er det ikke mulig å beregne.

Dette Passopp, har etter min oppfatning ikke noe med konspirasjon å gjøre, - det mest dekkende enkelt-begrepet jeg kommer på i farten er sneversynthet eller fag-idioti (om du vil).
GjenopprettetMedlem
"Bast":

Til ettertanke  :respect:

Takk Bast  :wub:

Det ser jo ut til at dobbeltmoralistene vinner kampen om kundene med sin høyt flaggede fane, - kampen mot (ikke statsgodkjent) narkotika...

Disse dobbelt moralistene har jo så langt vunnet frem med at: Det begynner med hasj! Dette til tross for at alle vet (om en tenker seg litt om) at det første møtet med utprøving av rusmidler over mange generasjoner har vært og er alkohol (men det er jo greit for alkohol er jo lovlig og dessuten er det jo så festlig).

Det er mulig at jeg tar feil og at dagens barn har sitt første møte med rus i form av illegalt ervervet statsgodkjent narkotika og at man i fremtiden ganske enkelt bare stikker innom helsesøstera på skolen og kjøper seg noen diagnoser slik at misbruket tilsynelatende blir legalisert.
GjenopprettetMedlem
når jeg henvender meg til pusher'n på hjørnet vet jeg at han bøffer meg hvis han får sjangsen, når jeg henvender meg til en offenlig ansatt kan jeg ikke godta å gå derfra ribbet til skinnet og vel så det, - ikke klarer jeg å stå og se at dette skjer med andre heller uten å reagere.

Enig. Nå vet jeg ingenting om ADHD, men hva ville skjedd med en ADHD-person for 300 år siden ute på en bondegård hvor man levde i pakt med naturen? Ville han eller hun fint kunne høste kornet og gå på jakt uten konsentrasjonsproblemer? Er det kanskje slik at når vi lever i hus med mange dyre gjenstander og blir tvunget til å sitte ved et bord hele dagen og lese og spise pent at vår naturlige hjerne i en del tilfeller ikke klarer å tilpasse seg denne nye kunstige virkeligheten? Er legen bak skrivebordet selv en del av et samfunnssystem som direkte skaper ADHD? Er det med andre ord systemet som har ADHD?
GjenopprettetMedlem
Hi Cenobit! Orker ikke finlese alle sidene her, så mye synsing og avsporinger, så jeg spør heller:

Har du funnet ut hva hyperfokusering er?

Og hvordan påvirkes egentlig hjernens funksjoner ved adhd/add?
(da tenker jeg ikke på det selvopplevde, men sett fra observatørs ståsted, f.eks ved hjernescanning)
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Takk for at du også er ærlig cenobit. Tror ikke store bokstaver og utropstegn skaper lynsjestemning. Å tenke det er en ting. Å gjøre det er noe annet. Og som oftest er det et stort sprang fra det ene til det andre. Som fredsforhandlere vet: krigen utsettes så lenge man holder dialogen gående.

Hvis man er ærlig og snakker om raseri og aggresjon, så har man mulighet til å bearbeide det internt i stedet for å leve det ut i den ytre verden. Det er de tause jeg er urolig for: soldaten som drar til Irak fordi han tror at slik gjør en ekte mann for fedrelandet, uten å reflektere over dette, uten å snakke om det med folk som kanskje tenker annereledes.

Hvis folk hadde begynt å skrike og hyle ville det kanskje gått hull på verkebyllen. Samtidig bør vi være takknemlig for alle leger som i alle fall prøver å hjelpe litt mer enn mange andre. I Norge er det mange bra mennesker innenfor systemet i dag.

Takk igjen Andreas  :respect:

Ja du har helt rett i at det innefor systemet finnes svært mange bra mennesker, desverre har jeg intrykk av at flesteparten av disse nærmest er usynlige fordi de praktiserer alternativ medisin i stillhet/det skjulte.

Angående hyl og skrik kontra taus, så er jo den stille soldaten ikke et ukjent fenomen ei heller den offentlige tjenesteyteren som i kraft av sin stillig utøver fysisk og psykisk vold.

Jeg har desverre erfart at hyl og skrik = vold avler vold (fysisk og psykisk, der den verst tenkelig formen for psykisk vold er (fanken æ fikk totalt jenteppe her  :razz: :razz: ) nope, - nøtta ikkje, - det einaste som dukka opp va bilda av mæ i aksjon med Luger'n  :exclaim:
GjenopprettetMedlem
Gladmelding:

http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=27957

Hva med snøball istedet for pistol?
GjenopprettetMedlem
"Biernna":

Hi Cenobit! Orker ikke finlese alle sidene her, så mye synsing og avsporinger, så jeg spør heller:

Har du funnet ut hva hyperfokusering er?

Og hvordan påvirkes egentlig hjernens funksjoner ved adhd/add?
(da tenker jeg ikke på det selvopplevde, men sett fra observatørs ståsted, f.eks ved hjernescanning)

Dæven røske  :w00t: Biernna  :respect: Takk og takk og enda meir mangeslagstakk  :lol: Nope! æ må nok innrømme at æ spora kraftig av her i våres og har ikkje hanka mæ inn igjen før nuh!

Hiv mæ tell med en steiking  :eusa_dance:

Takk igjen  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Gladmelding:

http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=27957

Hva med snøball istedet for pistol?

Takk Andreas  :lol:

Yepp æ kunne trengt mæ en tur tell fjells og kult nåkka snøballa, men fort gjort skal også gjøres  :icon_cool:

Ho Trine Myrvoll har æ sansen for, fikk mæ et kraftig stikk av dårlig samvittighet, - hadde lovd ho å gjøre ferdig en powerpointpresentasjon og sende den (pokker, pokker og atter pokker).
GjenopprettetMedlem
Å bygge borg utenfor legekontoret og innvitere til snøballkrig hadde vært helt topp  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Dæven! Har alle her inne adhd(/hadet-hadet -til trådundertema)?
Skulle heller hete Cenos kaffeavsporingskrok  :beer: dette, hehehe
Men det blir jo feil og ikke fred å få der når Andreas bare vil kaste snøball.. :o
GjenopprettetMedlem
"Biernna":

Dæven! Har alle her inne adhd(/hadet-hadet -til trådtema)?
Skulle heller hete Cenos kaffeavsporingskrok  :beer: dette, hehehe
Men det blir jo feil og ikke fred å få der når Andreas bare vil kaste snøball.. :o

hi hi hu hohmmhmhmhm eller (trådtema) Riste på hode, æ finn ingenting her  :o

Det e ikkje godt å si med dette her ADHD fenomenet, dem har vestnok påvist ADHD hos rotter, kanskje "lir" hele naturen av lignende symptomer?

Hmmm - kanskje æ må ta mæ en telefon tell han der Big Pharma.. Ka du byr?
GjenopprettetMedlem
Back on track  :beer:  Ja - æ kan jo drømme  ::)

Hyperfocus is an intense form of mental concentration or visualization that focuses consciousness on a narrow subject, or beyond objective reality and onto subjective mental planes, daydreams, concepts, fiction, the imagination, and other objects of the mind.

Psychiatry describes only the distraction aspect of hyperfocus.  (Jaha - What else is new?)
Limt inn fra http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocus

Learn About ADHD: Focus on Hyperfocus
Information about ADHD symptom of hyperfocus -- a common symptom that explains why many attention deficit children and adults can concentrate so intently at times.
Lost opportunities
There's nothing inherently harmful about hyperfocus. In fact, it can be an asset. Some ADDers, for example, are able to channel their focus on something productive, such as a school- or work-related activity. Others allow themselves to hyperfocus on something as a reward for completing a dull but important task.
Limt inn fra http://www.additudemag.com/adhd/article/612.html

Medication Doesn't Solve Hyperfocus
Even with medication, ADDers need additional support to rein in the tendency to hyperfocus.
As Dr. Larry Silver points out, some ADDers intentionally hyperfocus as a way to block out extraneous sights and sounds. "The hyperfocus is actually the result of distractibility," he says. "Medication decreases the distractibility, and the frequency of hyperfocus decreases with it."
Limt inn fra http://www.additudemag.com/adhd/article/1641.html

High-Tech Help for Hyperfocus
These gadgets and gizmos help adults and children with ADD keep track of time when they're absorbed in favorite activities.
Alarm watches
Reminder software
Kitchen timers
Cell phone messages
Visual timers
Limt inn fra http://www.additudemag.com/adhd/article/1634.html

Hyperfocusing
Hyperfocusing is a process where you try to clear all thoughts from your mind and dedicate – if possible – ever scrap of your mental resources to the solving of the problem at hand.

Hyperfocusing is a very extreme way of using your mind. Rather than let thoughts occur automatically, you choose a goal, remove all unrelated thoughts, and dedicate all your brain to the goal. Your entire awareness becomes dedicated to the processes of thought. You become your mind to the extent that even the needs of your body are forgotten, and are frequently not noticed until they become so urgent that they cannot be ignored any longer. Even things such as your senses are completely dedicated to the task at hand. Time completely loses its meaning – in this state, the hours fly by. Sometimes the needs of the body become like an alarm clock or telephone while you are dreaming. It somehow works itself into the dream, then you vaguely start becoming aware of a bleeping sound, you wake up slowly and find that the sound did not stop, then suddenly you realise that it's your alarm and you're going to be late for work again. Similarly while hyperfocusing you can realise that the hollow feeling in your belly may be due to the fact that it has been around 20 hours since your stomach last saw some food. And like waking from the dream, you realise how hungry you are and you won't manage to get any more work done until you raid the 'fridge.
Limt inn fra http://users.waldonet.net.mt/rcasha/hyperfocusing.html

Hyperfocus
Hyperfocus is where the 'H' in ADHD comes from, and it is quite likely the single most relevant influence on my productivity. My mind is like a freight train. When it gets moving, it is an unstoppable force. Hyperfocusing is "the zone". This is where I get real work done.
When I hyperfocus, I am at my most efficient. Everything else just fades into the background, and the only thing that matters is the task at hand. This can be very powerful, but it has many drawbacks.

Observation Summary
· Hyperfocusing is the most efficient and satisfying way for me to complete a task.
· I do not have complete control over what I will hyperfocus on. It is largely a spontaneous occurrence.
· I cannot hyperfocus on just any task. It must be something that interests or stimulates me.
· I can direct the general direction of my hyperfocus by putting myself in a particular mental frame of reference. However, this is not 100% effective.
· After hyperfocusing and completing a given task, it is extremely difficult to focus enough to re-do this task if it was not anticipated that it would have to be repeated. (ie: hard drive crash)
· When hyperfocusing, It is difficult to multitask even simple things, like laundry or dishes.
· When hyperfocusing, the only thing that matters is completing the given task and reaching a "natural stopping point".
· When I want to work on something, I have a tendency to just think about it and wait for the compulsion to hyperfocus. If the task is doing something I enjoy, then this actually works quite often. If that compulsion never happens, the task doesn't get done. Often I end up hyperfocusing on something completely unrelated.
· Sabotaging my ability to hyperfocus on software does not mean that I will have more time to get other tasks done. It just means that I end up hyperfocusing on less productive things.
· Once I have reached my "target stopping point", quite often my brain will shut down and be unable to continue on that day.
· I require a certain degree of social interaction to remain sane.
· I work better when I am around other people--as long as they are busy and not distracting me.
· Mornings have a tendency to be when I am producing my best work.
· Mornings are when I am exceptionally weak in terms of motivation.
· Mornings have a tendency to set the mood for the rest of the day. (ie: A productive morning tends to lead to a productive/satisfying day)
· Evenings are historically not a good time for getting work done.
· Working in an office had the effect of encouraging me to be more productive.
· Working at my apartment has the effect of encouraging me to be less productive.
Limt inn fra http://www.deepdarc.com/2005/05/04/engi ... ductivity/

Hyperfocus is a Gift
I am still trying to find out how to fully control it, but here is a method I got told of long ago in order to incite hyperfocus, get a piece of paper draw a dot in the middle, draw nine circles around it, stare at the dot don't think about anything while your staring at the dot, once the circles disappear turn to the task you have to do. Your mind will be in hyperfocus state. If while you’re doing the task you start concentrating on something else try snapping out of it and repeat the process.
This was the method that Albert Einstein used in order to focus on his calculations during the creation of the theory of relativity. I am still looking for a way to engage my brain to a hyperfocus state automatically, but I still have a long way to go. As far as breaking a hyperfocus state keep a clock next to you and look at it a lot, that way you will be able to tear yourself away if you have something else to do.
Limt inn fra http://add.about.com/od/adultswithaddad ... diya14.htm

10 Benefits of Having Attention Deficit Disorder (ADD)

There is a common misconception in the world that having Attention Deficit Disorder (ADD) is a bad thing. While the ADD-wired brain certainly presents some challenges, it also offers some incredible benefits. The following is a list of characteristics that I consistently see in my clients, friends, and colleagues with ADD.
1. Compassion

2. Creativity

3. Drive

4. Problem Solving Ability

5. Hyper-Focus

6. Sense of Humor/Comedic Flair

7. Resiliency

8. Intuition

9. Idea Generating

10. That "Special Something"

Limt inn fra http://www.mental-health-matters.com/ar ... 836&page=0

Legg tell en beneft nr 11. (som da gjelder ADHD) - Alt above i ei helsikes fart!     :lol: :lol: :lol: