Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke vært så aktiv på en stund.
Mye kommer av at ting og tang rundt meg ikke er så enkelt for tiden.
Jeg er i prosesser, men kommer meg gjennom dette også.
En gang i blandt slenger jeg innom her for å følge med på hva som skjer.
Med mine innlegg på over 2000, indikerer det på at jeg har vært her en stund.
Tror det nærmer seg to år nå, uten å ha sjekket opp det.
Mitt poeng er at jeg igjen ser noe som gjentar seg. Å det gjør meg litt trist.
Og jeg lurer på hvorfor en del har valgt å slutte? Det er flere jeg savner her!
Noen av disse antydet nettopp dette med at det handler for lite om hva sonen egentlig handler om!
Er det derfor de sluttet, fordi dette ikke ble imøtekommet?
Jeg kommer desverre ikke utenom dette med diktene igjen, det er ikke til å komme fra, at det er nettopp diktene som har nesten tatt overhånd her inne. En gang la jeg inn en sammenligning, og skal gjøre det igjen.
Sjamanisme
4341 Innlegg
264 Emner
MOT
Dine dikt
14528 Innlegg
1766 Emner
Dette sier vel litt om skjevhetene? Flott med dikt, for all del. Er jo en dikter selv innimellom. Men man ser jo at det ikke finns noen real balanse her!
Kan ikke noen av oss få lov å mene at dette tar litt overhånd? Uten at vi må få på pukkelen for det? Jeg har sagt før at jeg savner mer diskusjonsbare innlegg. Noe å diskutere, høre andres erfaringer, kanskje lære noe nytt, se ting fra andres syn, skaffe meg annen viten osv.
Dersom noen av oss klager at det er for lite av dette, så har vi fått høre at *det er bare å gjøre starte det* Men det er søren ikke enkelt. Har lagt inn noen selvskrevne artikler om ting jeg syns har vært viktig, eller tanker rundt emner, men det er fåtall som svarer. Så enten bør jeg la være å skrive fordi jeg ikke kan eller klarer å formidle det jeg ønsker, eller så er det liten interesse for annet enn dikt og noen få andre emner.
Også har vi noen som tar rett og slett til seg kritikken personlig!

Så mange som dikter her inne, stort sett alle, så er det vel forståelig at dette ikke er ment til noen personlig?
Jeg mener (skal snakke for meg selv, så får heller de som er enige med meg skrive under) at diktene IKKE skal forsvinne. Vi skal selvfølgelig ha dikttråden fortsatt. Vi skal selvfølgelig dikte.
Men kan vi ikke bli flinkere til å diskutere også? Andre ting? Bruke litt av de andre trådene? Som faktisk handler om sjamanisme? Som forumet handler om?
Dersom vi føler vi ikke kan diskutere sjamanisme....kan vi ikke da sette oss mer inn i det? Eller er mange her nettopp for å legge ut dikt? Man kan f.eks. spørre i sjamanismetrådene? Legge litt mer interresse i dette med sjamanisme? Det var slik jeg lærte masse om denne fantastiske veien!
Da jeg startet her, fant jeg masse interessant om akkurat sjamanisme. Jeg lærte enormt mye om denne veien ved å lese andres erfaringer, spørsmål, råd fra andre. Noen av disse er borte nå! Og når jeg de gangene svinser innom her, går inn på *Nye innlegg siden forrige besøk* er det sider opp og ned innen dikt.
Jeg går litt lei jeg. Og det værste er....jeg føler, at skal jeg bli lest eller hørt, å ikke minst kommentert....så må jeg legge inn dikt. Noen ganger får jeg en vill ide om at det foregår en slags konkurranse her, på hvem som skriver best dikt, hvor mange dikt ol. Men jeg vet jo at det ikke er reelt! Jeg håper jeg tar feil i det vertfall!
Før dere blir sinte på meg nå, så forteller jeg dere rett fra hjerterota hva jeg egentlig føler. Dette er ærlige ord til en sone jeg har blitt fryktelig glad i, men som jeg ikke kjenner meg igjen i, desverre. Og det syns jeg er leit.
Dette er ikke noe jeg plutselig har begynt å mene nå. Det begynte jeg å mene allerede fra mitt forrige innlegg om akkurat dette jeg skriver om nå! Jeg tror jeg kan si, med hånden på hjertet at det også er en liiiten grunn til, at jeg ikke har vært så aktiv....ikke i den siste tiden for det har sin egen årsak, men fra da av, jeg skrev sist om dette emnet.
JA! Det er mange forskjellige mennesker her inne. Men skal dette miljøet bli tatt vare på, så må vi også være villig til å høre på når noen mener....slik som meg og kanskje flere.....hva vi savner. Og det er ikke personlig kritikk, det er et rop om litt forandring. Det er ikke bare å hoppe over diktene, når de er i flertall. Det er ikke så mange andre emner å svare på. Jeg spør igjen, hvorfor har en del av de som virkelig diskuterte sjamanisme forvunnet? En tilfeldighet??
Kan ikke få sagt nok....Dette er IKKE personlige angrep! Jeg har skrevet på mine vegne, ingen andres....jeg har sagt vi enkelte steder fordi jeg vet og har lest at flere mener det samme som meg.
Det er ikke så lett å diskutere dikt! For de fleste diktene er kjempefine, de treffer mange ganger, noen kjenner en seg igjen i, andre skjønner man ikke bæret av. Men jeg kan jo ikke diskutere dette? Det blir bare å fortelle dikteren *så flott og så fint* Men thats it. Og for å være ærlig, når det flommer over, så mister jeg lysten til å lese jeg. Blir en smule lei.
Nei, kjære venner! Forstå meg rett i mitt innlegg. Jeg ber om at dere husker på de som ikke er så opphengt i dikt. Ellers er jeg redd for, at dette virkelig ender opp....til slutt...som en diktsone!
Vennlig hilsen Silva!!!

GjenopprettetMedlem
Jeg er så hjertens enig Silva

Anonymous
jeg starta her noe som jeg trodde kunne bli til debatt ( det er nå en stund siden), det var tanker om vår 4 årstider, ikke bokstavelig talt men for oss mennesker, altså fra fødselen og videre, men , ja,mulig er jeg for dårlig til å skrive mine tanker på "papiret"...så jeg sluttet, husker jeg rett etter høsten. Jeg er ikke så klok og ikke vet jeg mye om sjamanisme, leser debatter her, ja, men har ikke de evnene dere drevne sjamaner har, så det si for seg sjøl at jeg holder meg litt i baklinjen, og har vel prøvd å si noe med diktene mine, men alldeles, skal ikke plage noen med det mer, ( og nå er jeg ikke såret, bare realistisk), og tromme kan jeg heller ikke( har min egen takt og rytme, ingen trommeskoler)..så jeg vet ikke hva mer en skal si som at lykke til dere som kan og vet
mvh marihøna
SEO Crawler
Jeg er svært tastete i kveld. (Jeg har en uendelig lyst til å tulle, men har tatt meg litt i det..)
Jeg synes det var et fint innlegg, en ærlig mening.
Og jeg setter pris på at det var lett å lese, selv om det var langt.
Det var så fint oppdelt, med linjeavstand og sånn...(lange innlegg i en solid klump, hopper jeg ofte over)
Min mening er at enhver får skrive hvor og om hva som faller en naturlig, når det føles rett for en.
Det er ikke unaturlig å kjede seg, man kan vanskelig styre hva andre skal fokusere på.
Ofte er den rådende stemning på et helt annet sted enn man sjøl er. Slik er livet.
Når jeg føler det slik (regelmessig), så korter jeg besøket.
(Dette er det eneste nettstedet jeg har funnet interessant...la oss innrømme det, slike nettforum blir fort bare en masse skravl, "alternativt" eller ikke)
Dikt kan være kjedelig, jeg hadde ikke tålmodighet til å lese dikt før inntil nylig.
Men dikt og dikt er to ting, som musikk. Dette er ord som rommer enorme spenn
Musikk og musikk....hvilke mengder av ulik musikk finnes ikke i verden?
Noen dikt er svært spennende å lese, og kan inneholde masse visdom, skjult eller ikke.
Jeg tenker "det er ikke formen, men innholdet".
Et skriveri kan ta hvilken form som helst, men innholdet og inspirasjonen det er skrevet med betyr noe. Og viljen til å kommunisere, forsøke å være åpen, gjøre det mulig å lese og forstå (eller ikke, hvis det skulle ha en hensikt..)
Faen, jeg er så glad for mine egne innlegg...hadde det ikke vært for dem, tror jeg ikke jeg hadde orket å være her..... :lol::razz:
:icon_twisted:

GjenopprettetMedlem
Jeg synes at nettopp du, Silva har skrevet mange fine innlegg som har startet debatter her, og de er mye mer lest enn diktene, som regel. Det er hva jeg har registrert, og jeg synes det er helt flott.
Jeg beskytter diktsonen fordi jeg synes den veldig verdifull, men jeg ville sannsynligvis gjort det samme om det hadde vært f.eks sjamanerfaringer, el. drømmesonen som ble kritisert. Eller healingsonen.
Jeg skriver ikke så mye dikt at jeg har noen grunn til å ta det personlig, men det er det vel ingen som tror, og det er egentlig likegyldig.
Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet, men det er nå meg da. Vi får bare være enige i at vi er uenige.
GjenopprettetMedlem
"marihøna":
jeg starta her noe som jeg trodde kunne bli til debatt ( det er nå en stund siden), det var tanker om vår 4 årstider, ikke bokstavelig talt men for oss mennesker, altså fra fødselen og videre, men , ja,mulig er jeg for dårlig til å skrive mine tanker på "papiret"...så jeg sluttet, husker jeg rett etter høsten. Jeg er ikke så klok og ikke vet jeg mye om sjamanisme, leser debatter her, ja, men har ikke de evnene dere drevne sjamaner har, så det si for seg sjøl at jeg holder meg litt i baklinjen, og har vel prøvd å si noe med diktene mine, men alldeles, skal ikke plage noen med det mer, ( og nå er jeg ikke såret, bare realistisk), og tromme kan jeg heller ikke( har min egen takt og rytme, ingen trommeskoler)..så jeg vet ikke hva mer en skal si som at lykke til dere som kan og vet 
mvh marihøna
Jeg blir ganske lei meg jeg, når jeg ser at du skriver *jeg er ikke så klok* Det er du vel! Du har hatt mange fine dikt! Det at du ikke vet så mye om sjamanisme....det er her jeg mener at det kanskje da ville være lurt å sette seg mer inn i det? Når jeg startet på denne veien så ante jeg heller ikke noe. Men som skrevet over, ved å gå inn her å lese, så lærte jeg også masse! Der jeg ikke kunne, spurte jeg. Hvilke evner mener du? Vi har alle forskjellige evner. Jeg har heller ikke så mange evner. Og jeg trommer heller ikke. Men jeg er oppriktig interessert i sjamansime, og sier bare....at jeg savner mer om dette temaet. OG det får jeg ikke gjennom alle disse diktene.
Du har formidlet masse flott gjennom dine dikt. Men jeg nevnte flere ganger over, at dette ikke var personlig ment. Hvorfor sier du da at du ikke skal plage oss mer med det? Da tar jo du dette personlig! Og det var ikke mitt poeng. Jeg ønsker bare litt mer andre emner enn akkurat dikt! Men jeg ønsker ikke dikt bort!
Jeg setter stor pris på DEG! OG ønsker å lese mer av deg, dine dikt. Men jeg håper også å se at vi er flere som griper tak i det som denne sonen heter. Og det er sjamansonen.
Klem til deg!

GjenopprettetMedlem
Jeg har i lange tider hoppet over innlegg som handler om enteogener, uten å lage så mye dramatikk av den grunn. Da kan vel de som ikke er interessert i dikt gjøre det samme.
Jeg har vært i min egen profil og sett hva jeg skriver om, og jeg måtte gå på slutten av side 3 før jeg var innom dikt. Men jeg syns at mange dikt er gode. Kreativitet og uttrykk er en viktig del av sjamanismen. Så selv dikt som ikke handler om sjamanisme har en sjamaniskisk funksjon når man ser diktene i en slik sammenheng.
Jeg syns også det er trist at så mange har forlatt sonen i det siste. Men jeg tror ikke det er på grunn av at det var mye dikt, for flere av dem skrev noen helt fantastiske dikt. Men det jeg tror det er for mye av her er koseprat og jenteprat. Det er den typen innlegg som kjeder meg i hvertfall. Jeg er interessert i sjamanisme, samisk sjamanisme, healing, kraftdyr, himmelske lærere, drømmetolkning, humor og diverse kreative uttrykk.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"torstein":
Jeg er svært tastete i kveld. (Jeg har en uendelig lyst til å tulle, men har tatt meg litt i det..)
Jeg synes det var et fint innlegg, en ærlig mening.
Og jeg setter pris på at det var lett å lese, selv om det var langt.
Det var så fint oppdelt, med linjeavstand og sånn...(lange innlegg i en solid klump, hopper jeg ofte over)
Min mening er at enhver får skrive hvor og om hva som faller en naturlig, når det føles rett for en.
Det er ikke unaturlig å kjede seg, man kan vanskelig styre hva andre skal fokusere på.
Ofte er den rådende stemning på et helt annet sted enn man sjøl er. Slik er livet.
Når jeg føler det slik (regelmessig), så korter jeg besøket.
(Dette er det eneste nettstedet jeg har funnet interessant...la oss innrømme det, slike nettforum blir fort bare en masse skravl, "alternativt" eller ikke)
Dikt kan være kjedelig, jeg hadde ikke tålmodighet til å lese dikt før inntil nylig.
Men dikt og dikt er to ting, som musikk. Dette er ord som rommer enorme spenn
Musikk og musikk....hvilke mengder av ulik musikk finnes ikke i verden?
Noen dikt er svært spennende å lese, og kan inneholde masse visdom, skjult eller ikke.
Jeg tenker "det er ikke formen, men innholdet".
Et skriveri kan ta hvilken form som helst, men innholdet og inspirasjonen det er skrevet med betyr noe. Og viljen til å kommunisere, forsøke å være åpen, gjøre det mulig å lese og forstå (eller ikke, hvis det skulle ha en hensikt..)
Faen, jeg er så glad for mine egne innlegg...hadde det ikke vært for dem, tror jeg ikke jeg hadde orket å være her..... :lol::razz:
:icon_twisted:

Takk!
Jeg er selvfølgelig enig i at det er opp til hver enkelt å skrive hva de vil! Jeg har såvisst ikke tenkt å fortelle folk hva de skal skrive eller ikke. Men jeg syns jeg har rett til å bli hørt? Og når man ser at flere er enig, så må det jo også være noe i det jeg sier? Og det at flere har forsvunnet fra sonen, skyldes kanskje alene og ene ikke bare av diktene. Vet noen syns det var mye pjatt og sukkersøtt. Og det kan det fort bli, dersom det flyter over av dikt. For da hyller man hverandre opp i skyene over de gode ord og tankevekkende linjer. Og det er kjempebra. Men ikke nok til å få meg inn i en tankevekkende diskusjon om det reele temaet! Som nevnt over, er det vanskelig å starte diskusjoner over dikt! Og jeg føler at ved nettopp diskusjoner, er da man lærer mest. Dikt kan også lære bort noe, men det er for min del, mest gjenkjenneslesfaktorer! Mulig det er jeg som er vanskelig laga, men jeg ser ikke dette med denne kommunikasjonen gjennom dikt! Den ser jeg mest gjennom diskusjoner!

GjenopprettetMedlem
"bluestorm":
Jeg synes at nettopp du, Silva har skrevet mange fine innlegg som har startet debatter her, og de er mye mer lest enn diktene, som regel. Det er hva jeg har registrert, og jeg synes det er helt flott.
Jeg beskytter diktsonen fordi jeg synes den veldig verdifull, men jeg ville sannsynligvis gjort det samme om det hadde vært f.eks sjamanerfaringer, el. drømmesonen som ble kritisert. Eller healingsonen.
Jeg skriver ikke så mye dikt at jeg har noen grunn til å ta det personlig, men det er det vel ingen som tror, og det er egentlig likegyldig.
Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet, men det er nå meg da. Vi får bare være enige i at vi er uenige.
Takk for det!
Det at mine innlegg blir lest, gir meg desverre ikke noen diskusjonsgrunnlag. Jeg er en søkende person som dere her inne. Men jeg søker ikke bare ord. Jeg søker kommunikasjon gjennom diskusjoner. Diktsonen er selvfølgelig verdifull. Men det er også sjamansonen! Med ALLE sine emner. Ikke bare diktene.
Problemet er....at sjamansonen mister medlemmer. Og for meg var noen av de medlemmene de som lærte meg en del om sjamanismen! Derfor syns jeg det er blitt ett problem! Og jeg er redd, dersom dette ikke blir hørt eller respektert snart, kan medføre til at vi mister flere! Som noen nevnte....sonene er for alle....også oss som savner litt andre emner enn dikt!

GjenopprettetMedlem
Flott at du står fram med din mening... Og velskrevet!
Vel, jeg skrev min mening.. i en annen tråd.....
Og det ser ut som vi er av samme oppfattning, Silva!
Det behøver ikke være mindre diktning... men mere av interessante diskusjoner, vinklinger, innspill, ... for å få en balanse...
Jeg selv har ikke vært så aktiv i det siste...fordi jeg ikke har funnet så mye interessant å svare på... ( interessant for meg...

)
For tiden er jeg inne i "tankens makt", loven om attraksjon m.m, men av de innlegg jeg har lagt inn her om temaet var det ingen feedback...
så jeg jobber litt på egen hånd....
Ja, jeg savner virkelig flere av de som har hoppet av... Trist å titte tilbake i trådene, hvor den ene etter den andre står som gjest....
Skulle ønske vi kunne få en tilbakemelding på hvorfor de hoppet av.. ( helst før de hoppet av) for å kunne beholde dem, og gjøre sonen bedre....
Faen, jeg er så glad for mine egne innlegg...hadde det ikke vært for dem, tror jeg ikke jeg hadde orket å være her.....
Haha haha hihi hihi.... Dagens beste!
GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Jeg har i lange tider hoppet over innlegg som handler om enteogener, uten å lage så mye dramatikk av den grunn. Da kan vel de som ikke er interessert i dikt gjøre det samme.
Jeg har vært i min egen profil og sett hva jeg skriver om, og jeg måtte gå på slutten av side 3 før jeg var innom dikt. Men jeg syns at mange dikt er gode. Kreativitet og uttrykk er en viktig del av sjamanismen. Så selv dikt som ikke handler om sjamanisme har en sjamaniskisk funksjon når man ser diktene i en slik sammenheng.
Jeg syns også det er trist at så mange har forlatt sonen i det siste. Men jeg tror ikke det er på grunn av at det var mye dikt, for flere av dem skrev noen helt fantastiske dikt. Men det jeg tror det er for mye av her er koseprat og jenteprat. Det er den typen innlegg som kjeder meg i hvertfall. Jeg er interessert i sjamanisme, samisk sjamanisme, healing, kraftdyr, himmelske lærere, drømmetolkning, humor og diverse kreative uttrykk.
Mvh Stridshjelp
Nå lager ikke jeg noen som helst form for dramatikk. Hvis det er blitt sånn, at det å åpne munnen å si sin ærlige mening er å skape dramatikk, da er jeg redd jeg ikke blir så altfor lenge til her på sonen! Vi er da voksne folk som må tåle å høre folks meninger! Enig i at kreativitet og uttrykk er viktig. Men man kan være kreative i andre temaer enn akkurat om dikt også? Man kan da uttrykke seg i andre emner også?
JEg skrev over her, at jeg å tror ikke det skyldes bare diktene at folk har sluttet. MEn....hva annet kan man egentlig gjøre eller skrive under dikt, enn...*ååå så flott, eller...dette var et nydelig dikt, dette var en fin tankevekker* osv! For mange kan dette kanskje oppfattes som søtt og pjatt. Fordi man ikke kan uttrykke så mye annet. I diskusjoner, kan man ytre sine meninger og tanker rundt emner på et helt annet nivå!
Jeg er også interessert i sjamanisme, samisk sjamanisme, healing, kraftdyr, himmelske lærere, drømmetolkning osv. Og det som også jeg syns er et problem med all diktingen, er at de blir lagt under dikt! Det er jo håpløst å skulle lete frem dikt som har for meg mye innen sjamanisme som jeg har fattet interesse for. Spesielt når man kanskje ikke husker diktets overskrift, og ikke har mindre enn hele 14528 innlegg å lete seg gjennom. Fordi at i enkelte innlegg, så ligger det flere dikt som andre skriver....som også kan være av stor interesse for meg. Det er rett og slett håpløst å finne de frem! Jeg gidder ikke lete engang!
Klem fra Silva! :)
Anonymous
hmmm.. jeg har alltid vært i den oppfatningen at en kan ikke bli noe en ikke er...hvis du skjønner hva jeg mener. en kan lære, ja, men min oppfatning er likevel det at en blir så si født som sjaman,og utøver sitt verk i det stille, men mulig jeg tar feil?min svigefar var et slikt menneske, det var ikke så mange ord, om å kunne og ikke kunne, han utøvde sin gjerning i det stille, han var en klok mann, og hadde en masse kunnskap( så litt har jeg fra før av), men han snakket ikke så mye om det, og det var greit for meg,ja vet ikke hva jeg skal si, men tror nok at alle har noe å bidra på forskjelige måter, og HVIS sjamansonen skal være ren sjamansone, så må det vel kanskje settes begrensinger med inneholdet, slik at det blir klart for alle og en hver, så kan de som ikke hører i denne kategorien finne seg et annet sted å diskutere livets mysterier...( det her er ikke vondt ment men det er bare min mening, vi alle har jo en mening, ikke sant) og jeg tok ikke det personlig med ang. dikt, men en minde i det henseelse er jo en begynnelse, ?
mvh marihøna så "forsker" livet på sin måte og lar andre gjøre det på sin måte,og respekterer det

GjenopprettetMedlem
"Aventura":
Flott at du står fram med din mening... Og velskrevet!
Vel, jeg skrev min mening.. i en annen tråd.....
Og det ser ut som vi er av samme oppfattning, Silva!
Det behøver ikke være mindre diktning... men mere av interessante diskusjoner, vinklinger, innspill, ... for å få en balanse...
Jeg selv har ikke vært så aktiv i det siste...fordi jeg ikke har funnet så mye interessant å svare på... ( interessant for meg...
)
For tiden er jeg inne i "tankens makt", loven om attraksjon m.m, men av de innlegg jeg har lagt inn her om temaet var det ingen feedback...
så jeg jobber litt på egen hånd....
Ja, jeg savner virkelig flere av de som har hoppet av... Trist å titte tilbake i trådene, hvor den ene etter den andre står som gjest....
Skulle ønske vi kunne få en tilbakemelding på hvorfor de hoppet av.. ( helst før de hoppet av) for å kunne beholde dem, og gjøre sonen bedre....
Faen, jeg er så glad for mine egne innlegg...hadde det ikke vært for dem, tror jeg ikke jeg hadde orket å være her.....

Haha haha hihi hihi.... Dagens beste!
Takk Takk Takk!! Enig med du! Jeg har ikke ment at vi skal kutte ut eller minske diktene maksimalt! Jeg er ute etter balansen som du nevner her! OG enig at det er trist med de som har meldt seg ut!
Godt å se at flere er enige! Klem!

GjenopprettetMedlem
"marihøna":
hmmm.. jeg har alltid vært i den oppfatningen at en kan ikke bli noe en ikke er...hvis du skjønner hva jeg mener. en kan lære, ja, men min oppfatning er likevel det at en blir så si født som sjaman,og utøver sitt verk i det stille, men mulig jeg tar feil?min svigefar var et slikt menneske, det var ikke så mange ord, om å kunne og ikke kunne, han utøvde sin gjerning i det stille, han var en klok mann, og hadde en masse kunnskap( så litt har jeg fra før av), men han snakket ikke så mye om det, og det var greit for meg,ja vet ikke hva jeg skal si, men tror nok at alle har noe å bidra på forskjelige måter, og HVIS sjamansonen skal være ren sjamansone, så må det vel kanskje settes begrensinger med inneholdet, slik at det blir klart for alle og en hver, så kan de som ikke hører i denne kategorien finne seg et annet sted å diskutere livets mysterier...( det her er ikke vondt ment men det er bare min mening, vi alle har jo en mening, ikke sant) og jeg tok ikke det personlig med ang. dikt, men en minde i det henseelse er jo en begynnelse, ?
mvh marihøna så "forsker" livet på sin måte og lar andre gjøre det på sin måte,og respekterer det 
I følge Ailos bok *Sjamansonen* Er det tre veier inn i sjamaismen.
1: Man blir født inn i en sjamanfamilie.
2: Sjamanismen våkner i deg.
3: Man finner sjamanisme interresant og vil lære seg mer om emnet.
Jeg har ikke etterlyst en ren sjamansone. Jeg har etterlyst en balanse mellom sjamanisme og dikt! Selv om diktene sikkert handler mye om sjamnisme, syns jeg det blir for tungt å skulle lese om sjamanisme kun i diktform.
Jeg forstår ikke jeg, at ting som ikke har vært nevnt med ett eneste ord i mitt innlegg, kan dras mot ord jeg ikke har sagt??
Enkelt og greit! Har ett ønske.....litt mer diskusjoner! Ikke noe som helst annet. Og det spørsmålet eller ønsket er vel ikke så krevende eller for stort??
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Noen av disse antydet nettopp dette med at det handler for lite om hva sonen egentlig handler om!
Takk for start av denne tråden Silva -
...etter at jeg startet tråden "diktsonen" for ca. et halvt år siden fikk jeg en del tilbakemeldinger (PM'er) av flere her som sa at de følte det samme (at det legges ut for mange dikt på
sjamansonen )...at "diktsonen" har overtatt mye av fokuset her og at det ikke skrives så mye om det sjamanistiske arbeid som mange ønsker. Ser at noen av de jeg fikk tilbakemelding fra mer eller mindre har forsvunnet fra sonen.
Det er her selvsagt opp til den enkelte å starte tråder med ønsket tema og ikke bare forvente at andre skal starte dem...tror noe av problemet blir at man føler at man drukner i dikt (for det gjør man jo egentlig også

), at det meste her på sonen dreier seg om dikt, men det er heldighvis ikke tilfellet. Det står faktisk masse bra her om praktiseringen av sjamanisme, om gode bøker, filmer, om kurs/utdanning etc. Det er mange her som deler sin livserfaring (uten at det er i diktform)- noe vi alle kan lære av. Jeg ser på sjamansonen som et godt suplement til det "sjamanistiske arbeidet" jeg praktiserer for meg selv og i gruppe. Det var også en fantastisk opplevelse å treffe mange av dere på treffet vi hadde i mai. Diktspirer eller ikke- dere er en flott gjeng

Anonymous
hvis dere er så lei dikt å mange har slutta av denne grunn,hvorfor deler dere ikke mer om hva dere opplever når dere treffes ?
er klar over at man ikke kan utlevere andre,men dere opplever vel noe i fellesenergien,når dere møter hverandre som sitter på sonen,
kansje alt går over pm dere immellom,alt jeg har lest om treffene er hvor koselig dere har det,veldig lite øm hva dere erfarer.
det hadde vert koselig å høre om

bast
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
"Silva":
Takk for start av denne tråden Silva -
...etter at jeg startet tråden "diktsonen" for ca. et halvt år siden fikk jeg en del tilbakemeldinger (PM'er) av flere her som sa at de følte det samme (at det legges ut for mange dikt på sjamansonen )...at "diktsonen" har overtatt mye av fokuset her og at det ikke skrives så mye om det sjamanistiske arbeid som mange ønsker. Ser at noen av de jeg fikk tilbakemelding fra mer eller mindre har forsvunnet fra sonen.
Det er her selvsagt opp til den enkelte å starte tråder med ønsket tema og ikke bare forvente at andre skal starte dem...tror noe av problemet blir at man føler at man drukner i dikt (for det gjør man jo egentlig også
), at det meste her på sonen dreier seg om dikt, men det er heldighvis ikke tilfellet. Det står faktisk masse bra her om praktiseringen av sjamanisme, om gode bøker, filmer, om kurs/utdanning etc. Det er mange her som deler sin livserfaring (uten at det er i diktform)- noe vi alle kan lære av. Jeg ser på sjamansonen som et godt suplement til det "sjamanistiske arbeidet" jeg praktiserer for meg selv og i gruppe. Det var også en fantastisk opplevelse å treffe mange av dere på treffet vi hadde i mai. Diktspirer eller ikke- dere er en flott gjeng 
Takk!
Ja, selvfølgelig er det ikke bare dikt her på sonen, og det er annet stoff å finne også. Men jeg syns det godt kunne vært litt mer jeg da. Men det er nå min mening. Jeg, som sagt, er veldig gla i sonen....men jeg vet også hvordan det var her da jeg startet. Og da gikk det mer på egenerfaringer utenom diktform, der det var mer rom for å spørre om noe og diskutere noe. Dikt var det selvfølgelig da også. Og jeg vet at Ailo oppfordret til å være kreative gjennom ord og dikt. Men ett sted går nå en grense mener jeg da.
Men jeg skriver absolutt under på at det er mange flotte mennesker her inne!

GjenopprettetMedlem
"Bast":
hvis dere er så lei dikt å mange har slutta av denne grunn,hvorfor deler dere ikke mer om hva dere opplever når dere treffes ?
er klar over at man ikke kan utlevere andre,men dere opplever vel noe i fellesenergien,når dere møter hverandre som sitter på sonen,
kansje alt går over pm dere immellom,alt jeg har lest om treffene er hvor koselig dere har det,veldig lite øm hva dere erfarer.
det hadde vert koselig å høre om
bast
Hei Bast!
Det er vel begrenset hvor mye man kan dele på noen få dager og med så mange mennesker. Og dessuten så sjeldent som disse treffene er. Hva som går gjennom pm kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ser nå på sjamansonen som nettopp et sted å diskutere og dele erfaringer, da åpent. Slik at de som vil kan delta.
Er ikke sjamansonen til det da?
Jeg syns selv jeg har vært en av de som har vært ganske åpne her inne, gjennom mange av mine innlegg. Og jeg har som nevnt på side 1 i denne tråden, lagt ut artikkler jeg har fattet interesse for. Men som ikke har fått særlig tilbakemeldninger. Derfor kan heller ingen fortelle meg at jeg *er fri til å legge ut hva jeg vil*
Vel, jeg er fri til det, men det hjelper så lite når jeg ikke får så mange med meg, bare noen få!
GjenopprettetMedlem
En såret healer; jeg leser litt om det og tenker, - vil ikke dikting være en viktig del av en healingprosess? jeg har følt det slik!
Noen ganger føler jeg for å kommentere dikt men lar være for å etterkomme ønsket om å ikke fylle forumet med enkle tilbakemelidnger når det er noe som treffer meg.
Jeg tenker at det å sette restriksjoner for ens utvikling som medlem til slutt vil føre til ytterligere tap av kunnskaprike medlemmer.
Hvis vi ser på utviklingen av debattene rundt enteogener så anser jeg det som et tap for sonen at det etableres nye "paralelle" forum for å kunne diskutere uten å bli angrepet.
Det at man finner side opp og side ned om forskjellig sier meg at her var det fin fart

Her har det sannelig skjedd mye siden forrige gang... Okei supert, men det blir litt sortering av hva jeg skal lese, for det å få med meg alt (helheten) av alt som deles her krever at en bruker et rimelig stort antall timer i døgnet inne på sonen.
I tillegg har jeg lest på sjamansonen at det finnes mange typer sjamaner og når jeg nå ser meg litt om så ser jeg at sannelig, Ailo har helt rett og det er spennende å se hvordan vi kan dele erfaringer, forteller og viser hverandre helheten av de prosessene vi gjennomgår.
Humor er også en viktig del av meg og jeg tenker at kvikke replikker og litt tøysing av og til

"spriter" opp forumet på en god måte.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":
En såret healer; jeg leser litt om det og tenker, - vil ikke dikting være en viktig del av en healingprosess? jeg har følt det slik!
Noen ganger føler jeg for å kommentere dikt men lar være for å etterkomme ønsket om å ikke fylle forumet med enkle tilbakemelidnger når det er noe som treffer meg.
Jeg tenker at det å sette restriksjoner for ens utvikling som medlem til slutt vil føre til ytterligere tap av kunnskaprike medlemmer.
Hvis vi ser på utviklingen av debattene rundt enteogener så anser jeg det som et tap for sonen at det etableres nye "paralelle" forum for å kunne diskutere uten å bli angrepet.
Det at man finner side opp og side ned om forskjellig sier meg at her var det fin fart
Her har det sannelig skjedd mye siden forrige gang... Okei supert, men det blir litt sortering av hva jeg skal lese, for det å få med meg alt (helheten) av alt som deles her krever at en bruker et rimelig stort antall timer i døgnet inne på sonen.
I tillegg har jeg lest på sjamansonen at det finnes mange typer sjamaner og når jeg nå ser meg litt om så ser jeg at sannelig, Ailo har helt rett og det er spennende å se hvordan vi kan dele erfaringer, forteller og viser hverandre helheten av de prosessene vi gjennomgår.
Humor er også en viktig del av meg og jeg tenker at kvikke replikker og litt tøysing av og til
"spriter" opp forumet på en god måte.
Selvfølgelig er dikting en del av en healingsprosess. Jeg har ikke rakket ned på diktene, untatt å fortelle at jeg syns det kan bli altfor mange til tider. Ingen her (så vidt jeg vet) har ønsket restriksjoner for noens utvikling. Skriv for all del så mange dikt dere vil! Men kan det ikke også settes fokus på tråder som handler OM sjamanisme? I tillegg til diktene?
Side opp og side ned, med noen ytterst få interresange temaer, mest dikt. Derfor har jeg alltid flere sider hos meg jeg ikke har orket å gå inn på. Og det er dikt! Det blir for mye. Som du sier her, du føler ikke for å kommentere alle, fordi det kan bli for mye av enkleltord. Og det må det bli, når det er manga mange dikt.
Vi har allerede tapt kunnskapsrike mennesker her. Ennå fortsetter denne diskusjonen, selv ETTER at de prøvde å si noe, og som nå ikke er her lengre.
Og humor....er kjempeviktig!

GjenopprettetMedlem
Her kommer noen av mine tanker.
Vil først fortelle at jeg ikke har lest alle inleggene.(Har jo litt svårt å lese lange stykker på PCn, og nå vil ikke skriveren ta papir).
Jeg har lest ditt første inlegg Silva og syns det er en bra og nøvendig debatt siden folk melder seg ut av grunner jeg ikke skønner da jeg ikke følger alle tråder.
Hvorfor er diktsonen så stor og de andre "seriøse" spørsmålene meget færre.
En grunn tror jeg er densamme som er i en historie fra Sverige, kansje finnes den og i Norge:
"Kommunstyret hadde møte.
Forskjellige sprørsmål var oppe.
Blant annet en miljardinvestering på å bygge en kjempestor ny fabrikk tilpasset en bedrift som mente seg å etablere seg i kommunen.
Et annet spørsmål var om en skulle plassere ut en ny parkbenk på et sted i kommunen.
Møtet ble kjempelangt.
Miljardinvesteringsdiskusjonen tok 3 min.
Diskusjonen om parkbenken tok en og en halv time"
Det jeg mener med denne lignelsen er at dikter kan det vare lettere å si noe om enn andre sjamanistiske spørsmål.
Jeg tror at diktsonen er en healingson. Diktsonen gir oss også mulighet å få utløp for vår kreativitet og få respons på dette.
Min lærer i naturmedisin sa en gang på en treff vi hadde:
"Om du når du kommer hjem kan hjelpe ET menneske med det du har lært denne helgen så er kursen verdt det"
Det er på den måten jeg skriver inlegg og dikt på denne sonen.
Kan det hjelpe, eller gi noe til ET medmenneske så er det verdt det.
Jeg prøver også å legge inn annet stoff enn dikt og opplever da at det ikke blir så mye svar.
Kansje er det fordi jeg ikke kan skrive intressant nok, men jeg velger å se det slik:
Jeg vet ikke hvor mange som har lest det jeg skrev, jeg trenger ikke å vite.
Kansje har det vært bra for noen kansje ikke.
(Selvsagt så tror jeg at det har gitt noe til noen)
Men har det ikke det så har det ihvertfal gitt meg noe, og jeg er jo også et menneske.
Da jeg skrev det så hjelpte det meg å formulere mine tanker, tankene klarnet for meg.
Jeg vil og si at jeg er så glad at sonen finnes og jeg tror den er veldig bra for mange. På mange forskjellige måter.
Og jeg er så glad for alle de menneskene jeg har kommet i kontakt med takk vare sonen.
Ha det godt alle!
Stor klem fra Gunilla
Anonymous
Herlig eksempel du gir med parkbenken, Gunilla! Enig der ...
Diktsonen har gitt meg healing på forskjellige måter - den viktigste funksjonen diktene har for meg er
leken. Yndlingstrådene mine der er når vi dikter videre på hverandres dikt ...
Men vi leker jo på andre måter andre steder. Jeg leker også med vitenskapelige og filosofiske spekulasjoner, og jo, det er tidkrevende å komme sålangt. Kreativitet kan av og til forutsette mye forarbeid ... På noen områder er det enklere å være kreativ enn på andre ...
For meg blir skriving mer og mer viktig, dikt spiller en bitteliten rolle der, kanskje skriver jeg ingen dikt lenger overhodet - og jeg vet godt at sjamansonen ikke dekker alle mine interesser og uttrykksbehov - men dere har bidratt til å utvikle min skriveglede og selvtillit. I den grad at det ikke er så viktig om jeg får mye respons eller om en tekst eller formulering blir misforstått. Det finnes nu engang flere horisonter.
Det er vel opp til hver og en av oss å drive sjappa ...
Jeg liker iblant å bringe alle sjamanmusene jeg har fanget og legge de ned ved sonens dørstokk, som om jeg var katten her i huset. Da er det opp til beboerne å ta de inn, goutere de, eller kaste de langt ut tilbake i skogen der jeg fant dem.
Takk for huset, dørstokken, kattepelsen og husmusene!
Silva, du vet at jeg setter pris på og gjerne svarer dine undersøkende, ofte modige innlegg! Ved å skrive direkte avkrever du andre svar enn når man skriver metaforisk i et dikt. Eg likar nu korleis du driver sjappa di!
GjenopprettetMedlem
En annen statistikk:
Sjamanisme 4363
Sjamanisme og hjernen 340
Sjamanisme og samfunn 1107
Sjamanisme og kunst 618
Sjamanisme og annen åndelighet 534
Sjamanisme og døden 27
Innvielsen 326
Sjamanerfaringer 2983
Den øvre verden 865
Drømmer, drømmearbeid 1766
Healing 2215
Healingsonen 2133
Ritualer 598
Myter, symboler og språk 585
Trommer, tromming og parafernalia 960
Hellig sted:hellig tid 452
Sjamaner og økologi 1657
Kraftdyr og dyresjamanisme 1341
Plantelære og urtesjamanisme 2342
Stein, krystall og mineralsjamanisme 375
Himmelske lærere 339
Svart magi 228
sjamanistiske emner lagt sammen: 26154 innlegg
Legger en til visdomsord og generelt, er vi oppe i 36728 innlegg om sjamanisme
Diktsonen :14507 innlegg.
Kanskje mer interessant å se på antall temaer, men det orker jeg ikke å lage noen oversikt over nå.
Det er kanskje flisespikkeri, samtidig syns jeg at når man først bruker statistikk som et argument, så bør den vise noe objektivt virkelig. Det er ikke sikkert at alle de jeg har dratt med skal være med, men når noe heter klart og tydelig feks. mineral
sjamanisme eller
sjamanisme og samfunnet, så må det være med i beregninga.
GjenopprettetMedlem
altså Gandhi sa det at du må selv være den forandringen som du ønsker å se i verden. Så hvis man savner noe stoff, så hvorfor ikke lete det fram og legge det inn selv da? Framfor å skyve ansvaret over på andre, og bare sitte og vente... Vi er deltakere her ikke?