Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er det kommet noen flere planer og ideer ang. et sjamansenter i Norge? ::)
Synes det er en kjempeide!  :idea:

Sjelevenn
GjenopprettetMedlem
Hvordan ser vi for oss et sjamansenter?
Er det et sted hvor sjamaner driver behandling mot betaling?
Et sted hvor for læring og vekst?
Et sted for kurs?
Et sted for kreftene hvor di styrkes og æres?
Skal det ligge i by eller i naturen?

Jeg har gjort meg noen tanker. Om et sted i skogen, hinsides biltrafikk, teknikk og andre problemer. Et sted for fred og ro.
Med små enkle bygninger, bygd på naturens premisser. Kanskje noen bygninger etter norsk tradisjon, andre bygd etter tradisjon fra andre verdensdeler. Kanskje noe basert på nye oppfinnelser, med vekt på å utnytte naturens resurser. Jeg ser for meg et sted hvor kulturer kan møtes, tanker utveksles.  Et sted hvor medisinske urter fra hele verden kan spire og gro. Et sted hvor kreftene styrkes og æres. Et sted hvor mennesker kan komme for å søke fred og ro, et sted hvor ubalanse rettes opp og tunge energier spises. Et sted for naturvesenene, for skogens sang, rasler og trommer. Der trollene danser.

Det bør være lett å komme di med offentlig kommunikasjon, samtidig som det bør ligge unna biltrafikk og støy. Altså et stykke å gå. Kanskje en hest kan løse transportoppdrag. Og så ser jeg for meg et sted uten strøm. Opplysningen kommer visst når en hugger ved og bærer vann.
Noen ganger tror jeg på å starte i det små. For så å bygge opp noe. Jeg tror på mange sjamansenter, men ett sted må en starte. Et sted rundt den gamle viken, eller Oslo synes jeg er et godt utgangspunkt for et senter. Eiendomsprisene rundt Oslo gjør det litt flokete. Det hadde vært godt med et sted hvor ikke kapitalkraften var rådende.

Jeg har mine steder i den lokale marka. Det er steder som er brukt før. Jeg synes det er mer naturlig å gjøre vanskelig healigarbeid på et kraftsted ute i skogen, enn inne på et kontor. Tanken har slått meg at når den tid kommer så skal jeg finne meg ei hytte i skogen for å bedrive sjamanistisk arbeid. Det må være mye bedre for en sjamanistisk behandler å arbeide i ei hytte i skogen, enn på et kontor i byen. Jeg ser for meg at di fleste vil føle seg bedre etter å gått veien til hytta, kanskje en kaffekopp på hytta er nok.
Anonymous
fra min synsvinkel, som jeg liker å slenge med her og der til tider, så burde det satses på en slags opplæringsform. som en skole av et slag, i selvutvikling. jeg mener det burde undervises på en slik skole i:

overlevelse i naturen med så lite som mulig. dette gir en et personlig forrhold med elementene, kontakt med naturen på det fysiske planet setter i gang andre prosesser.

kunnskap om dyr, planter, urter og så videre. kraftdyrene og kraftplantene har personlige betydninger for hver og en, og burde ikke etter min mening settes på papir eller undervises, man lærer mer om man finner ut av slikt selv.  men å studere dyrs atferd, planters medisinske virkninger og slike ting, lærer man mye av.

jeg vil si disse praktiske kunnskapene om naturen er like viktig som den andre litt mer udefinerbare delen, fordi man må altid ha føttene på bakken. samme hvor langt man flyr, er man veldig flink kan man gi slipp uten at det skader, men da må man jo kunne lande igjen. dette er vist det vanskeligste med å fly en flyvemaskin har jeg hørt.

det burde og være fysisk mosjon, hvordan dette burde vært lagt opp blir jo litt vannskelig, og kansje egentrening hadde vært en ide. men hadde man hatt en flink yoga instruktør som ville være med på prosjektet hadde jo dette vært ypperlig, vil nå jeg si.

så, nå blir det verre... den siden av saken som vi søker, den som ligger begravd i hverdagen, bortenfor sol og måne, den er jo så forskjellig for en hver. noe som jo hadde vært fint hadde vært om det var et fag eller hva man skulle kalt det, som het mytologi, hvor man lærte om mytologi fra forskjellige verdenshjørner, innen sjamanismen, innen verdensrelgionene, okultisme og så videre. det er viktig at man skaper spiritualitet, ikke relgiøsitet.

så ville jo meditasjon vært en viktig del.såkalt utesitting, burde vært en viktig del, kansje på slutten av hver måned eller noe sånt.

jeg funderer mye på dette emnet. det interreserer meg. i en alder av 18 er det jo bare fantasier og drømmer for øyeblikket. men gøy endog, og det gir et håp, selvom vi kansje ikke burde ha håp har vi nå det.

poenget med innlegget var at jeg føler det vil få mer utbytte med en sjamanskole, en å skape en healing institutt, en skole til selvutvikling vil fortere få støtte enn en healing institutt, inbiller jeg meg. de som vil tilby healing tjenester og som er en del av skolen kan jo få gjøre dette i lokalet, selvom dette ikke er fokuset for opplegget. man kunne kansje tilby healing, samtale terapi og slikt på kveldene, også kunne intektene fra dette gått til skolens videre utvikling ? men her må virkelig være kvalifiserte healere, ikke helgekurs i quantum touch og chakra cleansing.

ja, det var godt å få det ut, har ikke godt av å tenke så mye.

hilsen Eirik
Anonymous
God ide! Har tro på at det kanskje kommer etterhvert. Kanskje med deg? Jeg er jo en slik framtidsoptimist, som man gjerne kan kalle new ager. Personlig jeg tror at flere og flere mennesker kommer på slike tanker.
Det med myter synes jeg er et viktig poeng. For mange mennesker virker det som om myter bare er noen
kjedelige historier om gudene som folk trodde på i gamle dager og som ikke har noe med oss å gjøre.
Men myter skapes hele tiden til alle tider, og drømmearbeid og myter gjør mye med selvbevisstheten.
Jeg hyller en god venn av meg som har holdt på med åndelig selvutvikling, yoga, tantrisme i noen år.
Hun leser nå pedagogikk, og underviser litt i religion. Hennes fremgangsmåte i en åttendeklasse var
slik: Hun ba alle om å skrive sin egen skapelsesmyte utifra sitt nåtidige perspektiv.
Dette bidrar til både å forstå de andre og seg selv, noe som er poenget med religionsundervisningen,
samtidig som det kan være bidrag til selvutviklingen.
Elevene ble kjempeivrige. De trodde at religionsundervisningen bare dreide seg om tørr, tradisjonell
kristendomsundervisning.
Jeg tror at religionsundervisningen også nok kommer til å se annerledes ut om noen år, med alt det nye
som kommer.
GjenopprettetMedlem
Leste Ailo’s artikkel om  Sjamansenteret. Fantastisk skrevet…!

Det fremsto som en vakker, men kanskje uoppnåerlig drøm… er det virkelig det?

Og om en ”heks” har fått flere hundre tusen i etableringsstøtte, så hvorfor ikke sjamaner…???
GjenopprettetMedlem
Har nettopp lest Ailos artikkel på  forsiden, om drømmen om et sjamansenter.

Det som slår meg her, er at det må da gå an å løfte i flokk for å få til noe sånt.
Å få et slikt senter på fote vil nok koste en god del,og det er vel umenneskelig å jobbe for noe sånt alene.

Forstår det slik at det er  vanskelig å få midler fra det offentlige, fordi få forstår hva sjamanisme dreier seg om.

Hva om vi her inne på sonen prøver å bidra litt, for å hjelpe Ailo til å få oppfyllt sin drøm?
De fleste av oss har sikkert organisasjoner de støtter.

Hva med å starte f.eks kronerulling for å komme i gang.........det blir kanskje en dråpe i havet,men en begynnelse.
Kanskje noen kan bidra med kunst som kan selges for å få inn penger?

Eller hva med å sette seg ned en stund å tenke litt på dette senteret.
Kanskje noen kan komme med noen lysende gode ideer for å få tak i kapital?

Når det gjelder et slikt senter tror jeg at det er viktig å glemme seg selv, en stund,
og heller tenke hvilken stor betydning et sjamansenter har på sikt.

Jeg håper Ailo får realisert sin drøm. Det han formidler er gull verd  :respect:

Idnar
GjenopprettetMedlem
Jeg leste Ailos historie på fremsiden i dag, og det fikk meg med en gang til å tenke på noe jeg leste i en bok jeg har.
Jeg har skannet de to sidene jeg tenker på, og legger dem hit.
Kanskje vi kan bruke noe lignende i vår drøm?
(Bildene er forholdsvis store i dimensjoner, men ikke så store i kilobyte, så jeg håper ingen blir plaget.)
http://silver-gate.com/art/el1s.jpg[/img]
http://silver-gate.com/art/el1s.jpg
http://silver-gate.com/art/el2s.jpg[/img]
http://silver-gate.com/art/el2s.jpg
GjenopprettetMedlem
Plaget.. :o  Nehei! Men du satte griller i hodet på meg, gjorde du :P
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :idea:

En sån earth lodge skulle finnas på var bakgård  :respect:
GjenopprettetMedlem
Jeg har en tendens til å ikke se problemene som står i veien for å skape ting her i verden.
Derfor spør jeg i en entusiastisk ånd. Hva er det egentlig som skal til for å kunne lage noen jordlosjer rundt omkring i det ganske land?
Hva er det som faktisk skal til?
Vi trenger en jordlapp.... (Jordlapp har i denne sammenheng betydningen ett stykke med jord. Ikke noe småhumoristisk mot mine nordligere brødre og søstre.)
Hvor mye jord har vi egentlig i Norge som ikke blir brukt til noe?
Om vi ter oss ordentlig, så er jeg sikker på at det finnes bønder rundt omkring som har ett skogstykke eller jordlapp som vi kunne "få" om vi spurte på en ordentlig måte.

Vi trenger trær....
Norge har nok av trær, og om vi spør en skogeier, så er jeg sikker på at vi kunne få de materialene vi trengte for å bygge en jordlosje. Vi snakker jo ikke om flere kubikk med tømmer..

Vi trenger jord for å dekke over reisverket. Jord har vi vel også nok av.. Problemet kommer vel når vi trenger villige hender og spader...

Halm kan også være kjekt som dekke før vi har over jord.. I distriktet hvor jeg bor, så brenner folk mye halm om høsten, så om en tok kontakt med en bonde, så er jeg sikker på at vi kunne ta all halmen vi bare ville ha.

Hvor lang tid kan det ta å sette opp noe sånt? Tja... To uker? Tre? Ikke så mye mer vil jeg tro... Egentlig så vil jeg si to eller tre dager, men da jeg ikke har helt normalt tidsperspektiv... Jah...

Æ skjønne spørsmålet, men ka e problemet??  :P :respect: :eusa_pray: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Hei aarya :biggrin:

Jeg har jordlapp, litt skog, jord, to-tre spader og hakker og halm kan jeg sikkert få så mye jeg vil av naboer og venner...

Du kommer og er med å bygger i sommer...ja??
:o :innocent2: :w00t: :P :wub:

:icon_twisted: HAH!! Der fikk du for å sette griller i hodet på meg!!  :icon_twisted: )
GjenopprettetMedlem
Inger Lise: Tja... Du holder til på biri, sant? Ja... Jeg kan gjerne være med og bygge en sånn i sommer... Når begynner vi? Hvor mange blir vi? Og..... Når begynner vi??

MUAHAHAHAHAHAHA!!!!! "Du ska itte trø i graset, med mindre du har ADHD, for da gir du blaffen..."  :razz: :eusa_dance: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Hehehe.. Det kommer an på om det er flere her inne som er med på å ta ett tak  ;D

Og så er det, som alltid, noe med økonomi.. For de materialene som skal til koster. Men kanskje vi kunne gått sammen og spleisa, vi her på sonen? Lagd oss en møteplass der vi kunne treffes innimellom og blandt annet lagt våre hoder i bløt for å finne en måte å realisere Ailos drøm om et sjamansenter. For ett sånt senter må nok tross alt bestå av litt mere enn ett par jordhytter.

Hva sier dere? Sjamansonens eget lille senter? Hadde det vært en ide?
Anonymous
Jeg kan godt sende nedover en planke her i fra nord :innocent2: :w00t:
Hi, hi nei den ideen din høres god ut den Inger Lise. Jeg har ikke så mye å bidra med økonomisk, men litt kan jeg nok.
Anonymous
Fantastisk idè!!!  :eusa_clap: :eusa_clap:

Jeg er med!!!
har ikke så mye å stille opp med på økonomifronten, men tar gjerne i et tak.
Og i tillegg til økonomiske utfordringer, så er det en ting til å forholde seg til:
Plan- og Bygningsloven.

Kan gjerne kikke litt på den siden av saken om vi bestemmer oss for å sette i gang.
GjenopprettetMedlem
Glimrende... :biggrin:

Tar også i et tak, mer enn gjerne!
GjenopprettetMedlem
::) Meg også bygge tak :beer:
GjenopprettetMedlem
Wow...se på det! Fem som er interesserte allerede!
                            :respect:

Men som khatarsis er inne på er det viktig å ha det praktiske på plass. Og du må gjerne få kikke på den saken  :biggrin: 

Fortsetter det sånn har kanskje... kanskje sjamansonen sin egen lille samlingsplass innen sommeren er over??

Dere får komme på tomtebefaring i juni  ;D  Som noen av dere har fått med dere på chatten planlegger jeg heidundrendes St. Hans-feiring helga 23.-25. juni. Den skal foregå på det stedet en sånn jordhytte kunne bli satt opp. Detaljer om den helga kommer om ikkje so brått  :lol:

Spennende...
Anonymous
Tomtebefaring med heidundrendes feiring, høres flott ut, Inger Lise! :eusa_clap: :eusa_clap:

Jeg har tatt en titt på det byggesaksmessige og funnet ut en del, men trenger noen opplysninger om stedet for å komme videre. Kan jeg sende deg en pm? Greit å ha rammebetingelsene sånn nogenlunde på plass før vi samles.

Hva om vi også ser litt på de tradisjonelle samiske jordgammene? Det finnes en del rundt om i landet, nye og gamle. Jeg kan snuse litt rundt og legge ut noen linker/materiale etter hvert.
Det er nok en idè å se og også være i en jordgamme før vi setter i gang, sitte der å la stemning og byggdetaljer sige inn. Kanskje også snakke med noen som har bygd en.

-så vet vi jo også hva vi snakker om når vi sier ”den dingsen øverst til høyre, like under den ..greia”
GjenopprettetMedlem
Bare å sende PM det  :biggrin:

Å besøke ei jordgamme hørtes interressant ut. Nå bor jeg ved Mjøsa...er vel ikke mange av dem i nærheten her? Hvor er evt nærmeste gamme?

Tegninger og sånn er vel en nødvendighet for å få gjennom en byggesøknad. Og all info du kan få tak i kommer til nytte :)  Kjempeflott!
GjenopprettetMedlem
Byggesøknad? Hmmm... Behøver man det da?  :icon_rolleyes:
:badgrin: Jeg er ikke noe glad i systemet, så derfor spør jeg..  :P :innocent2:
Geriljabygging av jord-gamme-losjer rundt omkring i landet....  :badgrin: :badgrin:
Dèt hadde vært noe.  :wub: :wub:
GjenopprettetMedlem
Hehe, geriljabygging..arti ord :lol:

Men man må nok ha byggetillatelse så lenge det er over ett visst antall m2.. Husker ikke tallet, men tror det er 50m2. Hvis det kan regnes som næringsbygg, tror jeg det er inntil 70m2.

Og det lønner seg å gjøre det helt lovlydig, ellers kan en få ordre om å rive det.. :'(
GjenopprettetMedlem
Aarya  :badgrin: jeg vil være med å geriljabygge  :w00t: det høres show ut...

Ærlig talt altså....hvorfor skal vi ikke bare kunne bygge det vi vil egentlig?!?!?!  :mad:

Anarchy ;) - jorda er fri for alle.... :razz:

UlveMor
Anonymous
Å bygge det vi vil, DET hadde vært fantastisk!! 
Bare det ikke gjaldt Olav Thon og likesinnede..

Men er det ikke en fin måte å prøve seg på ”systemet” på,
i det små, lære seg et og annet, dele det og bygge mer, flere og kanskje noen større drømmer etter hvert?
Og går vi veien innenfor loven, kunne det jo også på sikt være innenfor rekkevidde av noen offentlige midler..
GjenopprettetMedlem
Kan sikkert være med å ta i et tak jeg og  ;D men når det gjelder økonomisk støtte,så er det litt verre hehe