Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg føler sterkt for å legge inn dette temaet...sjamanisme!
Det foregår en debatt her på sonen nå, ang. for mye dikt!.
Jeg har som sagt ingenting i mot dikt, men jeg har også sagt at jeg
savner andre typer av innlegg. Hvor det er rom for annerledes tenking.
Hvor det er rom for å spørre om noe en lurer på. Og hvor det er rom
for å prøve leke med annerledes tankegang.
Jeg opplever nå en liiiiten følelse i meg som jeg velger og kalle missmot!
For nok en gang og understreke....jeg setter STOOOOR pris på alle diktene
OG dikterne her inne. Men jeg har noen spørsmål og meninger rundt dette:
Jeg har en følelse av at mange ikke tør eller vil legge innlegg under sjamansime!
Hvorfor det?
Jeg er INGEN sjaman. Men jeg opplever ting som er INNEN sjamanisme.
Opplever å reise, jeg har sett mange dyr vi kaller for kraftdyr. Og andre ting
som har med det åndelige og gjøre.
Er ikke sjamanisme...sjamanveien....sjamansonen...et sted vi skal lære?
Lære av hverandre, lære bort til hverandre, dele erfaringer og spørsmål?
Er ikke sonen ment for å være en erfaringsvei?
Jeg vet fra andres innlegg, at mange som meg IKKE ser på seg selv
som en sjaman. Betyr det at vi IKKE kan legge inn innlegg der?
Betyr det, at fordi vi ikke er sjamaner, så kan vi ikke bruke det temaet?
Er temaet *Sjamanisme* bare for de som ER sjamaner?
Jeg tenker da følgende:
En som skal bli lege....han/hun må gå maaange år på skolen,
FØR han/hun kan ta tittelen LEGE....det innebærer mange år
på skolebenken. Det innebærer å lære av en veileder (lærere).
Det innebærer samarbeid med medelever. Og det innebærer
at man selv står på, spørre og grave. Og dele det man lærer.
Slik ser jeg på meg selv. Jeg skal LÆRE. Jeg skal ERFARE.
Jeg skal DELE. Og jeg skal LÆRE BORT. ...
Ergo...Jeg MÅ TÅLE å tryne skikkelig, rive meg i håret fordi jeg
ikke forstår alltid. Jeg MÅ INNSE at FOR Å LÆRE.....
MÅ JEG SPØRRE!!!!!
Grunnen til at jeg skriver med store bokstaver innimellom teksten min,
er fordi jeg føler ikke alle tekster blir lest fullt ut noen ganger. Man plukker ut
akkurat det man reagerer mest på, å glemmer å se helheten.
Det gjør at mange missforståelser dukker opp.
Kjære mine venner på sonen! Om ikke alle føler de at de kan legge
emner og temaer under sjamanisme, hvorfor heter det da sjamansonen?
Dette står under:
Sjamanisme
Diskuter alt om sjamanisme her. Er det noe du lurer på, eller har du en oppfordring? Lag et innlegg her!
Om vi alt ER SJAMANER....trenger vi da denne sonen? Trenger vi da å lære mer? Trenger vi da og spørre?
Mange her inne ER IKKE sjamaner. Men vi er kanskje sjamanspirer? Og vi har lov til å spørre, vi har lov til å ta feil,
vi har lov og snuble, vi har lov og diskutere, spørre UTEN å være redd for å dumme oss ut!
Mulig jeg tråkker mange på beina nå....men jeg er nå sånn en gang:
Min erfaring har lært meg å si i fra, når jeg har noe på hjerte. Jeg har selv gitt meg lov til å
diskutere, sette foten ned, og stå for det jeg sier. UTEN Å DØMME NOEN, ELLER ANKLAGE NOEN.
Jeg er fasan meg glad for hver gang jeg snubler, detter, dummer meg ut. Det er slik jeg lærer.
Jeg er glad for hver diskusjon, dikt, deling av erfaringer. Jeg er glad for at jeg velger å si i fra.
Og jeg er glad, for jeg mener og tro, at det er rom for det, her på sonen!

GjenopprettetMedlem
Se dette for eksempel:
Dine dikt
Skriv her når du bare får sagt det som et dikt...
11114 Innlegg - 1388 Emner og 70 sider.
Generelt
Her kan du lage debattposter om alt mulig!
6328 Innlegg 589 Emner og 30 sider.
Sjamanisme
Diskuter alt om sjamanisme her. Er det noe du lurer på, eller har du en oppfordring? Lag et innlegg her!
3465 Innlegg - 223 Emner og 12 sider
Sjamanerfaringer
Skriv om dine egne sjamaniske erfaringer her. Fortell med intensitet og skjønnhet om din vei inn i sonen!
2368 Innlegg - 238 Emner og 12 sider
Drømmer og drømmearbeid
Dine drømmer, deres symbolikk og tolkning, drømmeteknikker og annet drømmearbeid deler du her.
1400 Innlegg - 188 Emner og 10 sider.
Kraftdyr og dyresjamanisme
Finn og bli bedre kjent med kraftdyr og de "dyriske" aspektene ved veien her!
1081 Innlegg - 136 Emner og 7 sider.Anonymous
"Silva":
Jeg har en følelse av at mange ikke tør eller vil legge innlegg under sjamansime!
Hvorfor det?
Du skrev hva jeg har tenkt, Silva.
Jeg har også fundert over, om det er sånn att alle allrede KAN ALT eller hvis man ikke tör å spörre. Jeg nok ikke at dere kan allt va?

Vill man läre mer, må man spörre og prosessen er igang.
Det er også bra for dere som allrede vit mye, at forklare og läre seg at läre ut... at öve på sin pedagogiske sjamanisme-utvikling, hvis du tenker ha kurs eller workshop, noen gang.
Det begynstiger alle, at også spörsmål stilles.
Takk Silva !
Anonymous
Hvorfor det?
Jag siterer silva men skriver till alla och envar. Mig själv inräknad!!
Min första tanke var: sjamanisme
praktiserar man och inte
skriver om

jag har iaf svårt för det. Vad finns det att skriva om liksom? Erfaring? Då ja red på en multicolored örn genom sola?? Javel, töfft, men ikke så mye mer med det... kanske om man då istället skrev om vad det var man LÄRDE av den ritten på örnen så kanske hade det vart nå. Men de allra flesta verkar ha erfarenheter som de sen inte vet ett dugg vad de ska göra med, eller erfarenheter som inte ledde ngn vart. Om det då är fantasi eller verklighet kan man ju disskutera - det är ju ändå RESULTAT man vill ha, sant?
Men å andra sidan gränsar ju sånt till skryt/bragging och det vet vi ju att det leder till tap av kraft. Kanske är det för att de allra flesta är nya inom shamanismen och inte har så mycket annat än "vad symboliserar mitt kraftdyr"-frågor att komma med? Jag vet inte, men jag tror det bottnar ngt i det där med att sjamanisme, det är noe du GÖR, och inte skriver om.
Kanske.
Thomas
Anonymous
Jo förvisso...
Men vad har man ett sjamanforum till?
Hur ska man kunna lära av hverandre hvis man ikke skriver?
Iblant er det som man ska vara hemmelighetsfull, for at man noen gang ska ha en kurs, og DA ska man fortelle det man vit... for penger (nei ikke du Trumman) men jeg trot ikke det er et motstrid i å läre ut gratis og läre ut på kurs.
Jeg vit själv att det är jädrans vanskeligt att sätta ord på saker, som föles i kroppen liksom, men är ikke det også noe man ska arbeide seg igjennom?
GjenopprettetMedlem
Det du tar fram i lyset vil få nytt lys på seg og spire å gro!!
la oss dele vår kunnskap å spire å gro...

GjenopprettetMedlem
Du skrev visst det jeg også tenkte Lie!
Hvorfor heter det sjamansonen...om det ikke er fordi vi skal skrive men bare praktisere!
Jeg vet...veldig godt....at det er kun gjennom egen erfaring....egen praksis....og egne valg....som fører oss inn på sjamanismeveien.
Det vil også si at dere kan ikke gå veien for meg. Det er heller ikke det jeg er ute etter.
Jeg sto alene om dette jeg. Før jeg fikk en kjæreste som også er inne i dette.
Her inne har jeg fått venner å dele med.
Før hadde jeg ingen å snakke med dette om. Før jeg kom inn på sonen.
For meg er sonen en slags lærebok, basert på andres erfaringer. Andres sjamanveier.
Jeg kan ikke kopiere disse veiene...jeg går min egen. Men gjennom deres innlegg,
lærer jeg hva kraftdyr er, hva enkelte kraftdyr betyr. Tolkinger og symboler.
Osv.....
For meg er dette en bekreftelsessone. Her kan jeg gå inn, å forstå....
jeg er IKKE gal, om jeg skulle bli overrumplet av en slik følelse. Her
kan jeg snakke om disse indre synene og opplevelsene, uten å være
redd for at noen ringer den gule bilen.
Hvorfor skal man ikke prate om sjamanisme? Er det en hemlighet fortsatt?
Menes det seriøst at det ikke skal deles? Hvordan skal vi da få frem sjamanismen
i samfunnet? Er ikke det litt av planen også? Verdenstromma f.eks...som
har blitt satt mye i fokus. For at folk utenfra skal forstå at sjamanisme er en verdensarv,
og ikke noe fra satan og det onde?
Eller er jeg på bærtur igjen?

Anonymous
Sant Lie, så länge det ger RESULTAT bara

Så det inte bara slutar med att man sitter och skriver och läser och blir mer och mer vilsen i sitt shamaniserande för att man får en himla massa "bud" från olika håll om olika saker som man tror man måste förhålla sig till. Däri ligger risken.
Klart man ska snacka om sjamanismen, det är bara det att det inte går att snacka sig till att sjamanisera!

GjenopprettetMedlem
Klart man ska snacka om sjamanismen, det är bara det att det inte går att snacka sig till att sjamanisera! 
Aha....godt å høre!

Nei, man kan ikke snakke TIL seg sjamanisme....
men man kan DELE sjamanismen med seg!

GjenopprettetMedlem
"Silva":
Menes det seriøst at det ikke skal deles? Hvordan skal vi da få frem sjamanismen
i samfunnet? Er ikke det litt av planen også? Verdenstromma f.eks...som
har blitt satt mye i fokus. For at folk utenfra skal forstå at sjamanisme er en verdensarv,
og ikke noe fra satan og det onde?
Eller er jeg på bærtur igjen? 
Bærtur? det må være for å pukke opp bærene etter de som var på bærtur før deg det!!
Her er vi inne på et viktig emne.. vi må få fram og avmystifisere sjamanismen tror jeg!!
Det er så mange ting innefor sjamanens vei som er ren og enkel psykologi.. basert på levereglene i naturen..
Disse reglene kan vi alle i vår dype natur!!
men vi må bare lære å forholde oss til dem...
Men man lærer ikke selv uten å dele... !!
Anonymous
Ja, ett shamanforum är ju i sig en paradox i min bok

Anonymous
"trumman":
Hvorfor det?
Jag siterer silva men skriver till alla och envar. Mig själv inräknad!!
Min första tanke var: sjamanisme praktiserar man och inte skriver om
jag har iaf svårt för det. Vad finns det att skriva om liksom? Erfaring? Då ja red på en multicolored örn genom sola?? Javel, töfft, men ikke så mye mer med det... kanske om man då istället skrev om vad det var man LÄRDE av den ritten på örnen så kanske hade det vart nå. Men de allra flesta verkar ha erfarenheter som de sen inte vet ett dugg vad de ska göra med, eller erfarenheter som inte ledde ngn vart. Om det då är fantasi eller verklighet kan man ju disskutera - det är ju ändå RESULTAT man vill ha, sant?
Kanske.
Thomas
Jeg er glad for at det er de som skriver om sine opplevelser og erfaringer for det var på den måten blant annet jeg fant veien inn hit til sonen. Jeg er også glad for at mange skriver bøker om sjamanisme, deriblant Ailo Gaup.
Da jeg kom inn hit på sonen, var det som å komme til himmelen (mulig jeg overdriver). Endelig fant jeg noe jeg kunne gripe fatt i. Kanskje jeg ikke var så rar alikevel, ikke sikkert jeg var gal heller. Hvis jeg var gal, hadde jeg sannelig havnet i godt selskap :w00t:
Men de hadde et annet ord for dette enn galskap. Her kaller de det for sjamanisme. Her kaller de det for kraftdyr osv.
Jeg kunne ikke helt forstå hvorfor jeg for mitt indre, havnet på turer i skog og mark med en sort panter. Men her på sonen kunne jeg lese om andre som fortalte om sine ut på tur med sitt kraftdyr.
Etterhvert fant jeg en stor glede med å kunne dele av mine reiser. Endelig har jeg noen jeg kan SKRIVE dette til, noen som vil forstå hva jeg snakker om. Jeg synes også det er artig å skrive, jeg kan tilbringe nesten en hel dag, bare med å skrive. Da storkoser jeg meg.
Disse reisene som jeg har tatt og har skrevet om på sonen, har mildt sagt i mange tilfeller vært et helvete å gå igjennom. For meg har disse reisene vært som healing for meg. Det har vært psykiske og fysiske reaksjoner i etterkant, som jeg ikke skriver så mye om. Dette kommer mer til uttrykk i dikt. Dette er min måte å gjøre det på.
Så jeg setter stor pris på at det finnes noen som skriver om sjamanisme, innimellom mens de selv praktiserer.
Anonymous
Hadde faktisk tenkt å holde

og ikke diskutere noe som jeg ikke har peiling på, men måtte bare få sagt noen ord

... har bodd mange år i Finnmark og møtt mange mennesker, sjamaner, samer, barske fiskere , filetarbeidere o.s.v.... har vært på multebærtur med samefolket, overnattet hos dem, drukket kaffe og dyppet tørka reinkjøtt i kaffen, hørt samisk og ikke skjønt pæra av det sagte ord, men likevel funka alt perfekt, har fått gode venner, og hørt mange mystiske historier der oppe... om offersteiner, samiske skikker o.s.v....MEN... der følte jeg mange ganger noe hemmelig, noe som ikke skulle fortelles til alle og enhver, det skulle liksom holdes i de kretser det hørte til... de som ikke hørte til kretsen, kom med de underligste historier om urbefolkingen der oppe, mange skremselshistorier også...så, da, hvor vil jeg henne med dette her?! ja... lurer på om sjamanisme skal holdes under det mystiske, hemmelige... er ikke det på tide at ALLE får et innblikk til en kulturarv, før den forsvinner??!!!Og da MÅ jo man åpne

og snakke eller skrive, fordi vi mennesker er ikke tankelesere. Det finnes vel mange som vil vite, se, og erfare, delta og diskutere. Eneste måte er da vel å skrive og snakke om det? Eller?
Kanskje DA vil mange skjønne bedre minoritetsfolkets synspunkter om å være og tenke annerleders... ja, ikke vet jeg, men som jeg ser det så må vi bruke nymotens metoder for å bli sett og hørt.
Selv om ikke vi kan dele alt og ikke heller skal brette ut alt, men litt her og litt der kan jo gi en bedre forståelse om ulike kulturer.
Jepp, er ikke så go å uttrykke mæ. så håper at dokk skjønne hvor æ vil hen?
mvh ho marihøna
Anonymous
Silva: Jeg tror ikke sjamanisme kun er for de som er sjamaner. Jeg betrakter meg ikke som en sjaman. Så om jeg velger å legge inn foreks en reise under sjamanerfaringer, så gjør jeg det ikke fordi jeg er en sjaman som har hatt en erfaring.
Men er det virkelig slik at noen føler at de ikke kan snakke om sjamanisme her inne, fordi de ikke er "sjamaner?"
GjenopprettetMedlem
"Fønix":
Silva: Jeg tror ikke sjamanisme kun er for de som er sjamaner. Jeg betrakter meg ikke som en sjaman. Så om jeg velger å legge inn foreks en reise under sjamanerfaringer, så gjør jeg det ikke fordi jeg er en sjaman som har hatt en erfaring.
Men er det virkelig slik at noen føler at de ikke kan snakke om sjamanisme her inne, fordi de ikke er "sjamaner?"
Jeg tror heller ikke det Føniks.....at sjamanisme er kun for sjamaner.
Men i noen øyeblikk her på sonen så har jeg følt det slik. Hvorfor
ligger så mange reiser under dikt? Og ikke sjamanisme? Tror selv
jeg faktisk har gjort det. Fordi det har på en måte blitt en ny
måte og uttrykke seg gjennom. Dikt!
Jeg håper at om noen her inne mener de ikke kan skrive under *sjamanisme*
At de gjør det. For det er jo der vi skal dele, lære og få en forståelse av
nettopp sjamanisme!
Jeg takker for alle innlegg....og at det ble tatt så godt i mot.

Anonymous
Vi har skrivet noe om dette för; at det hver så litt svar på inlegg, som vaer lagde under Sjamanerfaringer... men så mange svar på dikter...
GjenopprettetMedlem
Det var mytepoeten Ailo som fikk meg fascinert av sjamanisme her til lands.
Ordet ((dikt)) er bare et litt fattig uttrykk for hele bildet,som handler om kommunikasjon,på flere plan,ikke bare det saklige,som jeg mener det kan bli aaaaalt for mye av.
Det er herlig å kunne skrive,åpne seg,bruke evnene sine,enten det er gjennom humor eller dikterisk grav-alv-år.
Det som er tull for meg er å ha en tittel på det en sier,og den man er.
(Titteli tatt)

Kyss verden.
GjenopprettetMedlem
Hva er en sjaman? Hva er en "ekte" kristen???
Om man sa at sjamanisme bare var for sjamaner, så var vel f.eks. kristendom bare for prester.
Vel, man kan gå på skole eller kurs og prate med "de som vet mer"
for å lære..
Men det man lærer er bare
verktøy, verktøy for å lete videre
-i seg selv...
Man kan forstå verden bare gjennom seg selv.
Våre syn på verden, sjamaner, sjamansonen, livet, alt... det gjenspeiler våre erfaringer, det er så å si en kopi av vårt indre.
Sjamanveien varer livet ut -og vel så det...
Sjamanveien er ihvertfall for meg en erfaringsvei
og en indre reise,
man erfarer, erkjenner og fordøyer lærdom hentet i det fysiske liv for klarere å kunne se innover.
Alt starter ved forståelse,
selve nøkkelen ligger vel der, likegyldig ovenfor
hvor forståelsen er hentet fra...
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Hvorfor det?
...viktig det du tar opp her Silva :eusa_clap:...dessverre er det sikkert mange som føler at de ikke er flinke nok
til å stille spørsmål her ...vi skal liksom alltid være så gode på alt. Selv er jeg veldig glad for alt jeg kan lære her, for rådene og tipsene jeg får - og noen ganger er jeg så heldig å kunne gi videre noen enkle tips selv også. Det jeg synes er så flott med sonen er at vi alle er på forskjellige nivåer (når det gjelder alt - ikke bare sjamanismen). Slik jeg opplever det så er det ingen "ovenfra og ned holdning" men et oppriktig ønske fra de som kan mer om å lære bort til de som er mer i startgropa. Takk for at dere er til..og til dere som er redd for å stille spørmål ; fyr løs med spørsmål, vi er på sonen for å dele - for å gi og ta ! :eusa_dance:
Anonymous
Jeg skal umiddelbart gå i gang og stille alle mine hundre spørsmål
Noen ganger får jeg den følelsen av at ting som man lurer på, skal man helst finne svar på selv. Alle svar skal man på en måte vite selv, bare man tar seg tid til å lytte til den indre stemmen. Det er ikke alltid at den indre stemmen når frem, når det er et evig kjør av tanker som hopper og danser i en vill rund dans.
GjenopprettetMedlem
Et viktig tema, Silva .
Tror også det er mange som er redd for å svare "feil" på innlegg om sjamanisme.
Det er jo bare i oss selv vi finner svarene , til oss selv. MEN vi trenger noenganger en liten puff, eller et lite hint...
om forskjellige ting, som f.eks kraftdyr, drømmer osv. Hvis man har fått noen forskjellige svar, kan et ord være nok til at man får en " a-ha" opplevelse ...man skjønner plutselig litt mer ...osv.
Jeg synes ikke vi skal være redd for å svare , men heller bare svare de tankene vi fikk når vi leser et innlegg f.eks.
Vi velger ut det som ikke passer , og det som høres fornuftig ut for oss selv.
Det er viktig å dele . Sjamanisme er en prosess , og det er viktig under denne prosessen og gi, få tilbakemeldigner .
Om det er dikt , eller kraftdyropplevelser/ drømmetyding eller hva... jeg synes det er viktig og få det ut.
Om man er redd for å dele / si noe feil om sjamanisme....så ihvertfall del av tankene / følelsene da ....det er det som er viktig uansett. Erfaringer , er sjamanens vei...og vi lærer hele tiden.
Etterlyser også innlegg om hva vi har lært underveis, resultat av våre erfaringer....

GjenopprettetMedlem
"Malaika":
Tror også det er mange som er redd for å svare "feil" på innlegg om sjamanisme.
...det er mange riktige svar på samme spørsmål...og det er flott !

GjenopprettetMedlem
Sier meg helt enig med Malaika, den kloke panteren

Vi er alle en del av en stor helhet, et samspill.
Han der Eggen, gammeltrenern i Rosenborg, han sa noe klokt: "målet er å gjøre hverandre gode.."
Så still spørsmål, men vær kritisk og la den sannhet du ender opp med være din egen.
Anonymous
"Biernna":
Så still spørsmål, men vær kritisk og la den sannhet du ender opp med være din egen.
Jepp

GjenopprettetMedlem
Takk alle sammen...jeg ble nok en gang ikke heve ut...fordi jeg bøler ut det jeg har på hjerte....

Takker for alle innlegg, maaaaaange flotte og kloke svar. Og jeg håper nå i fremtiden å kunne fortsette og lese dikt,
men også mer om sjamanisme og dens underkategorier.
Klemææææææææææææææææær te alle!